Gå til innhold

Meninger om abort


Klut78

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvbestemt abort (også tvillingabort) fram til uke 18 syns jeg er greit. Det er opp til kvinnen å avgjøre hva som passer henne og henes kropp.

Anonymkode: b0e46...76d

Helt enig, jeg syntes 12 uker er for strengt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har tatt to aborter, kunne uten problem tatt den tredje også.

Anonymkode: 27ace...43a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, pistache skrev:

Jeg er kvinne selv og ja, hvorfor skal kvinnen selv bestemme når det går utover et nesten levedyktig foster? Med den logikken der kan jo kvinnen bestemme at hun ikke vil belastes av å ha ansvaret for barn som allerede er født også. Da kan vi ta livet av barn frem til de er 18 fordi kvinnen vil ha "frihet". Det blir vel det neste fra dere liberale. I NY kan man jo ta abort frem til 9 måned. Så vi er på rett vei moralsk iallefall! 

Dette gjelder kun om enten mor, baby eller begge står i fare for å dø eller bli veldig hardt skadd. Folk mistolker denne loven så inni hampen. Du tror da vel ikke det er noen som ville ha gått gravid i 9 måneder og så bestemt seg utav det blå fordi nei dette gidder jeg ikke alikevel??

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, pistache skrev:

Jeg er kvinne selv og ja, hvorfor skal kvinnen selv bestemme når det går utover et nesten levedyktig foster? Med den logikken der kan jo kvinnen bestemme at hun ikke vil belastes av å ha ansvaret for barn som allerede er født også. Da kan vi ta livet av barn frem til de er 18 fordi kvinnen vil ha "frihet". Det blir vel det neste fra dere liberale. I NY kan man jo ta abort frem til 9 måned. Så vi er på rett vei moralsk iallefall! 

Har du ikke hørt om konseptet ADOPSJON? Fosterhjem?

Når man er gravid skal man ikke drikke alkohol, man kan ikke ta særlig med medisiner, spise hva man vil, kjøre karusell, røyke, fly, man må bruke mye tid på oppfølging, mange trenger mer enn normalt og har store smerter, man må ut av jobben, setter hele kroppen på spill og risikerer skader for livet, økt risiko for blodpropp og autoimmun sykdom (for å nevne en PROMILLE av aktuelle konsekvenser).

Selvsagt vil kvinnen ha "frihet", er ikke det en grunnleggende menneskerett? Som gravid lever man under en haug med små og store restriksjoner i nesten et år, resten av livet om hun beholder barnet. Å si fra seg livet sitt på den måten, midlertidig eller ikke, er det ingen myndige, selvstendige mennesker som burde måtte gjøre mot sin vilje - med mindre man har brutt loven og skal straffes

Anonymkode: 23b27...693

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Monica1968 skrev:

Hm, du er av den oppfatning at livet først starter ved fødselen? I så fall, rent biologisk, et kontroversielt standpunkt. Eller får dette fosteret verdi i løpet av svangerskapet? Når får det i så fall verdi, og på hvilket grunnlag?

Når jeg syns noen er verdt noe? Vel...Det vet jeg egentlig ikke. I Russland har de jo abort opp til uke 30 eller noe, syns egentlig det er helt greit. Ser ikke på babyer som så mye verdt heller. Kanskje når de blir opp i åra. Syns ikke det er ok å drepe fødte babyer, da.

Anonymkode: fff6a...324

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg syns noen er verdt noe? Vel...Det vet jeg egentlig ikke. I Russland har de jo abort opp til uke 30 eller noe, syns egentlig det er helt greit. Ser ikke på babyer som så mye verdt heller. Kanskje når de blir opp i åra. Syns ikke det er ok å drepe fødte babyer, da.

Anonymkode: fff6a...324

Du drar altså et skarpt skille ved fødsel? Det er akseptabelt å avslutte et påbegynt liv før fødselen, mens det ikke kan godtas etter fødselen? Aborttilhengere overrasker meg stadig. Om man først kan tillate seg en slik retorikk, kan man vel like gjerne godta Peter Singer sin retorikk, som tilsier at også spedbarnsdrap kan aksepteres under gitte omstendigheter? Hvordvidt barnet er innenfor eller utenfor magen kan da umulig være avgjørende for verdien livet skulle ha?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg synest ingenting om det. Eg tenkje faktisk at eit samfunn som ikkje kan eller vil ta vare på uplanlagte barn er eit sykt samfunn. Med unntak av voldtekt og misbruk. Eg er ikkje kristen men ser på det ufødte liv som små under. Seinabort meine eg rett og slett er mord.

Er likevel 100% for sjølvbestemt abort. Det blir diktatorisk og uetisk å tvinga kvinner bæra fram uønska barn. Strikkepinnar skal ikkje tas i bruk igjen.

Anonymkode: 7bb10...ce9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Monica1968 skrev:

Du drar altså et skarpt skille ved fødsel? Det er akseptabelt å avslutte et påbegynt liv før fødselen, mens det ikke kan godtas etter fødselen? Aborttilhengere overrasker meg stadig. Om man først kan tillate seg en slik retorikk, kan man vel like gjerne godta Peter Singer sin retorikk, som tilsier at også spedbarnsdrap kan aksepteres under gitte omstendigheter? Hvordvidt barnet er innenfor eller utenfor magen kan da umulig være avgjørende for verdien livet skulle ha?

Åja, du er abortmotstander du ja. Hmm, har tanker om dere også. Må jo være de dummeste menneskene som går her ute og det sier sitt. Men om jeg syns det er ok å drepe spedbarn? Vel, nja, det er jo trist og dumt og slikt, men jeg hadde reddet en 10 åring over en på 1 måned, for 10 åringen er mer verdt i følge meg. Men svaret til tråden har jeg allerede gitt: Abort er lovlig uansett grunn og det er flott, det er slik vi skal ha det. 

Anonymkode: fff6a...324

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot abort som prevensjon, folk driter i at de tar et liv når de aborterer.

Det skulle vært strengere abortregler og over uke 12 burde gjelde kun ved voldtekt og incest.

Anonymkode: a35c7...acf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele denne diskusjonen handler egt om hva man definerer som et liv. Mener man at fosteret er et liv, så blir abort uetisk uansett hvilken grunn man har for å utføre det. 

Anonymkode: d8d49...a67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åja, du er abortmotstander du ja. Hmm, har tanker om dere også. Må jo være de dummeste menneskene som går her ute og det sier sitt. Men om jeg syns det er ok å drepe spedbarn? Vel, nja, det er jo trist og dumt og slikt, men jeg hadde reddet en 10 åring over en på 1 måned, for 10 åringen er mer verdt i følge meg. Men svaret til tråden har jeg allerede gitt: Abort er lovlig uansett grunn og det er flott, det er slik vi skal ha det. 

Anonymkode: fff6a...324

Personkarakteristikker avstår jeg fra å kommentere.

Jeg spør når et liv får verdi. Enkelt og greit. Det burde egentlig være et svært legitimt spørsmål. Du står selvsagt fritt til å mene at verdien er noe som øker gradvis oppigjennom hele barndommen, men det må da kunne hevdes å være et relativt kontroversielt standpunkt.

Selv er jeg ikke en svært engasjert abortmotstander. Det er ikke engang sikkert at jeg ønsker avvikling av selvbestemt abort. Spørsmålet er komplisert, med mange nyanser. Det er ikke vanskelig for meg å erkjenne de negative sidene ved et forbud. Jeg tillater imidlertid å la meg forbause over individer som mener at det ufødte liv overhodet ikke har noen verdi. Spørsmålet mitt om når livet da får verdi, burde være helt legitimt i den sammenhengen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg eventuelt står i en slik situasjon hvor abort må vurderes tar jeg ingen standpunkt. 

Anonymkode: bf47f...8c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er jo så sykt enkelt. Vi blir ikke enige, derfor kan alle bestemme over sin egen kropp. Hvis du er imot, ikke gjør det. Så enkelt er det.

Anonymkode: c9ef3...dda

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hele denne diskusjonen handler egt om hva man definerer som et liv. Mener man at fosteret er et liv, så blir abort uetisk uansett hvilken grunn man har for å utføre det. 

Anonymkode: d8d49...a67

Ikke nødvendigvis. Om mors liv er truet, kan abort anses som en form for selvforsvar. Om barnet har en lidelse som vil lede til død kort tid etter fødsel, vil mange mene at en abort, hvor livet blir avsluttet på et tidlig tidspunkt, kan være bedre å la barnet bli båret frem, med påfølgende fysisk og psykisk belastning for mor, samtidig som barnet likevel dør etter svært kort tid. Dersom alternativet er at både mor og barn vil dø, er det bortimot ingen som ikke godtar abort. 

For øvrig er det ikke slik at mak ikke kan mene at fosteret er et liv med rettigheter, samtidig som man erkjenner mor og hennes rettigheter. Det er denne avveiningen som gjør spørsmålet svært innviklet, slik jeg ser det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Klut78 said:

Hva mener dere om abort? Etisk riktig eller ikke? 

kvinner bestemmer dette selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Hele denne diskusjonen handler egt om hva man definerer som et liv. Mener man at fosteret er et liv, så blir abort uetisk uansett hvilken grunn man har for å utføre det. 

Anonymkode: d8d49...a67

Nei. Det er ikke det det handler om i det hele tatt. Ingen nekter for at fosteret lever. I mine øyne handler det om å bestemme om sin egen kropp, samt at det er uansvarlig å sette barn til live når man ikke kan eller vil ta vare på dem. I tillegg handler det om folk som moraliserer over andre.

Anonymkode: c9ef3...dda

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Abort er helt tipp topp det. Har aldri tatt en, men hadde garantert gjort det om jeg ble gravid. Ingen andre kan bestemme over min kropp på lik linje som at jeg ikke kan bestemme over noen andres. Så de som er så i mot abort får la være å ta abort da, og passe sine egne saker.

Anonymkode: 43129...5cd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Det er ikke det det handler om i det hele tatt. Ingen nekter for at fosteret lever. I mine øyne handler det om å bestemme om sin egen kropp, samt at det er uansvarlig å sette barn til live når man ikke kan eller vil ta vare på dem. I tillegg handler det om folk som moraliserer over andre.

Anonymkode: c9ef3...dda

I mine øyne handler det ikke om kvinnens kropp, men om fosterets liv. Det er to kropper, ikke bare én.

Anonymkode: d8d49...a67

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

100% for fri abort til og med uke 12. Deretter strengt. 

Anonymkode: a630a...898

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

I mine øyne handler det ikke om kvinnens kropp, men om fosterets liv. Det er to kropper, ikke bare én.

Anonymkode: d8d49...a67

Hvordan har oppveksten din vært?

Anonymkode: c9ef3...dda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...