Gå til innhold

Er det greit at innvandrere har på seg bunad?


AnonymBruker

Utlendinger og bunad  

215 stemmer

  1. 1. Er det greit at utlendinger (innvandrere) har på seg bunad på 17.mai?

    • Ja
      191
    • Nei
      24


Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Mynlen skrev:

Så 2. generasjons innvandrer er ok?

De blir vel norske, på lik linje som de som blir født i USA eller India med annen etnisk bakgrunn kan kalle seg amerikaner eller indisk. 

Anonymkode: 17393...db9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Mynlen skrev:

Norsk. Og kan bruke bunad.

En 2. genereasjons innvandrer er norsk, ja. Selv om vedkommende også er av den nasjonalitet forelderen eller foreldrene er.

Alle som vil kan bruke bunad for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei... Jeg mener det blir feil. 

Anonymkode: f8606...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Husholdning1 skrev:

1. Det å si at folk som ikke er norske ikke er norske er ikke rasisme. Det kommer heller aldri til å bli rasisme.

2. Hvem som helst må gjerne gå i bunad for min del. Jeg synes det er positivt at folk assimilerer jeg, slik jeg har skrevet tidligere i tråden.

3. Hvis noen mener bunaden skal brukes for å markere hvor de er fra blir det meget rart om de mener de som ikke er fra Norge skal bruke bunad.

Hvorfor finner man på sånt? Vi trenger ihvertfall ikke signere på den regelen.

Man kan ha hvilken bunad man vil. Men er man norsk statsborger så bor man jo et sted og kan ha bunad derfra feks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rotemor skrev:

Hvorfor finner man på sånt? Vi trenger ihvertfall ikke signere på den regelen.

Man kan ha hvilken bunad man vil. Men er man norsk statsborger så bor man jo et sted og kan ha bunad derfra feks.

Dette er vel ikke noe man finner på, men historien til bunaden.

For min del må de som ønsker gå i hvilken bunad de vil. Jeg setter som sagt pris på assimilering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så merkelig for meg at noen kan være så imot bunad på «ikke norske» 

leste kommentarene under avis saken på fb der en mann har kjøpt seg bunad, han har bod i Norge siden han var 1 år. Bare for han ikke ser «typisk norsk ut» så var det mye hat. Ble oppriktig lei meg! 

Jeg skal bruke meg selv som eksempel. Jeg flyttet til Norge da jeg var 5år. Jeg føler meg 100% norsk. Føler ikke noe tilhørighet/identitet til landet jeg er født i. 

Jeg ser «norsk ut». Ingen har noen gang spurt om jeg ikke er det. Når jeg forteller at jeg er født i et annet land så blir alle overrasket. Dermed ingen kommentarer/blikk når jeg har på meg bunad.

Jeg har bodd i Rogaland i 25 år (95% av livet mitt) selvfølgelig har jeg tilhørighet her, og har en bunad som representerer det.                             Så er det noen som mener helt alvorlig at jeg ikke har rett til det? 

Min identitet er norsk, de som mener jeg ikke har krav på det. Hva er jeg da, identitet løs? 

 

(Ps eventuelle skrive feil er pga dysleksi ikke noe annet ;) )     

Anonymkode: d45f0...7c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er født og oppvokst i en bygd på hedmarken, men jeg har allikevel Romeriksbunaden da det er her jeg føler meg mest hjemme etter å ha bodd her i 10 år. Hvis en innvandrer føler seg såpass hjemme et sted at de ønsker å bære bunaden derfra må de for guds skyld få lov til det. Om du er født på Tynset eller i Eritrea har ingenting å si slik jeg ser det.

Anonymkode: 4cc1f...041

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Min identitet er norsk, de som mener jeg ikke har krav på det. Hva er jeg da, identitet løs? 

Anonymkode: d45f0...7c6

Hva er din etnisitet, eller hvilket land er dine foreldre fra? 

Anonymkode: 17393...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noe problem med det, nei :) Alle som vil kan bruke bunad for min del.

Anonymkode: 85eaf...02f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Vera said:

Seriøst? Vi skal ha avstemning om noen får lov til å gå i et plagg eller ikke? 

«Rekk opp handa de som syns Kari kan få lov til å gå i magetopp selv om hun er feit»

Synes dette er en mye viktigere problemstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rotemor skrev:

Personens definisjon av «være norsk» er slett ikke stueren.

Definisjonen min av å være norsk er helt stueren den. Du har ikke fått definisjonen min, men du kan gjerne få den nå. Dersom man er født av to etnisk norske foreldre er man etnisk norsk. Dersom man har en norsk forelder og en forelder som ikke er norsk så er man norsk, men ikke helt etnisk norsk.

Dersom man er utenlandsadoptert er man norsk, men man er ikke etnisk norsk. 

Er man født av to utenlandske foreldre som bor i Norge er man kanskje norsk statsborger, men ikke etnisk norsk.

Statsborgerskap avgjør ikke etnisitet. Blandede etnisiteter er helt ok det, mine barn blir ikke 100% etnisk norske, de blir halvt noe annet. De kan gå i bunad og de kan gå med nasjonaldrakten til faren sin. Jeg kan ikke bruke nasjonaldrakten til faren deres og han vil heller ikke bruke bunad.

Anonymkode: e43c5...d0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Definisjonen min av å være norsk er helt stueren den. Du har ikke fått definisjonen min, men du kan gjerne få den nå. Dersom man er født av to etnisk norske foreldre er man etnisk norsk. Dersom man har en norsk forelder og en forelder som ikke er norsk så er man norsk, men ikke helt etnisk norsk.

Dersom man er utenlandsadoptert er man norsk, men man er ikke etnisk norsk. 

Er man født av to utenlandske foreldre som bor i Norge er man kanskje norsk statsborger, men ikke etnisk norsk.

Statsborgerskap avgjør ikke etnisitet. Blandede etnisiteter er helt ok det, mine barn blir ikke 100% etnisk norske, de blir halvt noe annet. De kan gå i bunad og de kan gå med nasjonaldrakten til faren sin. Jeg kan ikke bruke nasjonaldrakten til faren deres og han vil heller ikke bruke bunad.

Anonymkode: e43c5...d0e

Det fikk vi det ihvertfall svært tydelig frem at det handler om etnisitet. I denne sammenhengen så Er det rasistisk og ekskluderende. 

Man kan altså ikke bruke bunad om man er adoptert fra Korea i følge deg. Man er ikke etnisk ren nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Rotemor skrev:

Det fikk vi det ihvertfall svært tydelig frem at det handler om etnisitet. I denne sammenhengen så Er det rasistisk og ekskluderende. 

Man kan altså ikke bruke bunad om man er adoptert fra Korea i følge deg. Man er ikke etnisk ren nok.

Å beskylde folk som ikke har ytret noe rasistisk for rasisme er jævlig ufint. Dette bør du holde deg for god til.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Å beskylde folk som ikke har ytret noe rasistisk for rasisme er jævlig ufint. Dette bør du holde deg for god til.

Jeg forstår ikke behovet ditt for å forsvare den AB sine ekstreme holdninger til bunad Og etnisitet. Eller rasistisk ekskluderende holdninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Rotemor skrev:

Jeg forstår ikke behovet ditt for å forsvare den AB sine ekstreme holdninger til bunad Og etnisitet. Eller rasistisk ekskluderende holdninger. 

Jeg forstår ikke behovet ditt for å beskylde folk for noe som det ikke er grunnlag for. Har du ikke argumenter som kan stå for seg selv uten personangrep?

Endret av Husholdning1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Jeg forstår ikke behovet ditt for å beskylde folk for noe som set ikke er grunnlag for. Har du ikke argumenter som kan stå for seg selv uten personangrep?

Det er ikke personangrep. Det er en meningsytring.

JEG mener forklaringen på hvorfor enkelt norske ikke egner seg til å gå i bunad er rasistisk motivert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

26 minutter siden, Rotemor skrev:

Det fikk vi det ihvertfall svært tydelig frem at det handler om etnisitet. I denne sammenhengen så Er det rasistisk og ekskluderende. 

Man kan altså ikke bruke bunad om man er adoptert fra Korea i følge deg. Man er ikke etnisk ren nok.

Jeg skrev helt tydelig at som adoptert så er man norsk, men ikke etnisk norsk. Ergo kan man helt fint bruke bunad dersom man er utenlandsadoptert. En av mine beste venner er faktisk utenlandsadoptert og bruker bunad. Staselig og kjekk er han!

Anonymkode: e43c5...d0e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Rotemor skrev:

Det er ikke personangrep. Det er en meningsytring.

JEG mener forklaringen på hvorfor enkelt norske ikke egner seg til å gå i bunad er rasistisk motivert. 

Nei, det å beskylde noen for å gjøre noe de ikke gjør eller være noe de ikke er er ikke en meningsytring, det er kun personangrep.

Du roper rasisme uten å ha grunnlag for det. Hva noen feilaktig måtte mene endrer ikke fakta denne gangen heller.

Endret av Husholdning1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Nei, det å beskylde noen fir å gjøre noe de ikke gjør eller være noe de ikke er er ikke en meningsytring, det er kun personangrep.

Du roper rasisme uten å ha grunnlag for det. Hva noen feilaktig måtte mene endrer ikke fakta denne gangen heller.

Den som angriper her er du... Dette er lite interessant eller relevant for temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er på villspor...

Men jeg syns at de utlendinger som har Norge som sitt nye land gjerne må bruke sitt lands fineste klær som da og vel er en folke/nasjonaldrakt. Jeg syns de ærer oss ved å kle seg i sine fineste klær på vår dag.

Men...vær så snille... bruk Det Norske Flagget på Norges dag.   Eget flagg kan veives på de ulikes Nasjonaldager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...