Gå til innhold

Er det greit at innvandrere har på seg bunad?


AnonymBruker

Utlendinger og bunad  

215 stemmer

  1. 1. Er det greit at utlendinger (innvandrere) har på seg bunad på 17.mai?

    • Ja
      191
    • Nei
      24


Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden innvandrerne ikke har tilhørighet til noen av stedene i Norge, så skal de ikke bunad på 17.mai. Er det du mener?

Anonymkode: c658c...438

Mener du at det er umulig for dem å ha tilhørighet i Norge? Uansett hvor lenge de har bodd et sted?

Anonymkode: e5495...8fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der er jeg uenig. Rogaland blir da den nye tilhlrigheten til kenyaneren om det er der hun slår seg ned. Om hun flytter 10 år senere, bør hun fremdeles bruke rogalabdsbunad. Kari vil alltid være fra Oslo. 

Det er jo derfor bunadene er forskjellige, slik at man kunne se hvor folk kom fra. Trist om den tradisjonen skal forsvinne. 

Anonymkode: e5495...8fd

Hva om kari sin tippoldemor bodde i Rogaland noen år? Elle kanskje Kari selv studerte der?

Innvandreren kommer ikke fra Rogaland, har ingen slekt fra Rogaland og ingen røtter der. 

Bunaden sin "tilhørighet " er så utvannet nå, da plagget ofte går i arv og generasjonene sprer seg ut over hele landet. Ei jeg kjenner har bodd her jeg bor hele livet, foreldrene hennes og og besteforeldrene, men hun har arvet en bunad etter obskur tante som hører til i svarteste Hallingdal (et sted hun aldri har besøkt) som hun bærer med stolthet. Har hun ikke rett til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Absol skrev:

Hva om kari sin tippoldemor bodde i Rogaland noen år? Elle kanskje Kari selv studerte der?

Innvandreren kommer ikke fra Rogaland, har ingen slekt fra Rogaland og ingen røtter der. 

Bunaden sin "tilhørighet " er så utvannet nå, da plagget ofte går i arv og generasjonene sprer seg ut over hele landet. Ei jeg kjenner har bodd her jeg bor hele livet, foreldrene hennes og og besteforeldrene, men hun har arvet en bunad etter obskur tante som hører til i svarteste Hallingdal (et sted hun aldri har besøkt) som hun bærer med stolthet. Har hun ikke rett til det?

Hun har rett til å vandre naken gjennom oslo for min del 😛

Arv er en del av hvor man er fra. Det sier noe om din historie. Så selvfølgelig kan hun bruke den bunaden. Å bruke en bunad der man har 0 tilhørighet er bare trist. Da blir bunaden redusert til kun "pynt". Og om bunanden kun skal være "pynt" er det ikke store vitsen med den heller. Da er det ikke lange veien til den forsvinner helt.

Anonymkode: e5495...8fd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke for meg at innvandrere blir mer "norsk" av å ha bunad. Det er vel mer hvilke verdier de har som teller, ikke hva de har på seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg synes ikke at de skal ha på seg bunad. Det samme mener flere andre som jeg har snakket med vedrørende temaet utlendinger og bunad.

Anonymkode: 19037...ce3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gjerne hatt et «nja» alternativ her. For det er ikke et enkelt ja og nei svar her.

For noen innvandrere vil ta på seg bunad pga. de føler seg truet til det (har hørt dette direkte fra noen fra øst europa «men kan du jo ikke ta den på så det ser bra ut da!? Fra andre foreldre i 17 mai komiteen 😑). Og da er det ikke greit i det hele tatt.

Men om noen som er innvandrer føler seg norsk og ønsker å ha på seg bunad for dette nå er «deres» land, ja da er det greit. 

MEN enda et men, jeg synes ikke det er greit å blande plagg, ala hijab/bunad. Skal du ha bunad, ja da får du ta av deg hodeplagget du bruker til hverdagen og ta på deg evt. hodeplgg som hører til bunaden. 

Anonymkode: c4fb4...5ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ville gjerne hatt et «nja» alternativ her. For det er ikke et enkelt ja og nei svar her.

For noen innvandrere vil ta på seg bunad pga. de føler seg truet til det (har hørt dette direkte fra noen fra øst europa «men kan du jo ikke ta den på så det ser bra ut da!? Fra andre foreldre i 17 mai komiteen 😑). Og da er det ikke greit i det hele tatt.

Men om noen som er innvandrer føler seg norsk og ønsker å ha på seg bunad for dette nå er «deres» land, ja da er det greit. 

MEN enda et men, jeg synes ikke det er greit å blande plagg, ala hijab/bunad. Skal du ha bunad, ja da får du ta av deg hodeplagget du bruker til hverdagen og ta på deg evt. hodeplgg som hører til bunaden. 

Anonymkode: c4fb4...5ca

Det er TS her. Vi forholder oss til ikke-vestlige innvandrere, da er øst-europeiske utelukket fra diskusjonen. 

Jeg synes det er greit å ha bunad og hijab sammen. Det passer bra (i prakis skifter man bare ut skauten med hijaben).

Anonymkode: c658c...438

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hvorfor jeg ikke har bunad. Bunadpolitiet er absolutt ikke nådig.

Om utlendinger vil ha bunad så synes jeg det er bare koselig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er TS her. Vi forholder oss til ikke-vestlige innvandrere, da er øst-europeiske utelukket fra diskusjonen. 

Jeg synes det er greit å ha bunad og hijab sammen. Det passer bra (i prakis skifter man bare ut skauten med hijaben).

Anonymkode: c658c...438

Hvorfor ikke da bare bruke skautet som hører til, eller lua, eller hvilket nå hodeplagg det er som hører til? Poenget er vel å skjule håret, ikke at det på død og liv må være en hijab de har på? Hun der fra skam hadde jo på seg lue i 71 grader nord, hun bare putta alt håret inni lua.

Anonymkode: e43c5...d0e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg synes ikke at de skal ha på seg bunad. Det samme mener flere andre som jeg har snakket med vedrørende temaet utlendinger og bunad.

Anonymkode: 19037...ce3

Da kan du jo lese at du og dine meningsfeller er i kraftig mindretall, i følge denne "meningsmålingen". Det er bra!
 

Selv syntes jeg at folk får ha på seg hva de vil, men det bør helst være pentøy, siden 17 mai tross alt er en festdag.

Anonymkode: f0f74...67b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I det siste har det vært en stor debatt hvorvidt utlendingene skal få "lov" til å ha på seg bunad eller ikke.
I så fall, hvordan skal de finne ut hvilken bunad de skal ha på seg? Det første stedet de bodde i Norge (typisk asylmottak) eller der de bor nå.

Hva mener dere?

Anonymkode: c658c...438

Har det det??

I såfall i svært spesifikke miljøer som jeg ikke tar informasjon fra.

Det der er oppfordring til fremmedgjøring og rasisme i god Listhaug ånd.

Det er ubehagelig og jeg skammer meg på vegne av alle som ser seg som etnisk overlegne på noe vis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så flere med bunad/festdrakt på 17. Mai og jeg syns de var kjempeflotte alle sammen. De har like mye rett til å bære det plagget som alle oss andre. 

Anonymkode: a0db9...e54

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kan du jo lese at du og dine meningsfeller er i kraftig mindretall, i følge denne "meningsmålingen". Det er bra!
 

Selv syntes jeg at folk får ha på seg hva de vil, men det bør helst være pentøy, siden 17 mai tross alt er en festdag.

Anonymkode: f0f74...67b

Kan ikke dere ta diskusjonen her.

Anonymkode: c658c...438

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rotemor skrev:

Har det det??

I såfall i svært spesifikke miljøer som jeg ikke tar informasjon fra.

Det der er oppfordring til fremmedgjøring og rasisme i god Listhaug ånd.

Det er ubehagelig og jeg skammer meg på vegne av alle som ser seg som etnisk overlegne på noe vis.

Det har ikke noe med etnisk overlegenhet å gjøre. Vi er ikke White supremacists alle som mener at utlendinger ikke bør gå i bunad. Kjæresten min bør ikke gå i bunad, for han er ikke norsk. Akkurat som jeg aldri ville tatt på meg et tradisjonsplagg fra et annet land, rett og slett fordi jeg ikke er derfra.

Det handler om tradisjon og tilhørighet. 

Anonymkode: e43c5...d0e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har ikke noe med etnisk overlegenhet å gjøre. Vi er ikke White supremacists alle som mener at utlendinger ikke bør gå i bunad. Kjæresten min bør ikke gå i bunad, for han er ikke norsk. Akkurat som jeg aldri ville tatt på meg et tradisjonsplagg fra et annet land, rett og slett fordi jeg ikke er derfra.

Det handler om tradisjon og tilhørighet. 

Anonymkode: e43c5...d0e

Jeg har to ikke-norske kompiser som er gift med hver sin norske kone. Begge har bodd lenge i landet, og begge herrene har bunad. Synes det er kult jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle kan ha på seg hva de vil, ja unntatt indianerkostyme da. Det er nemlig krenkende ovenfor en menneskegruppe som ikke finnes... ;) 

I dont care, så lenge jeg slipper å ha på meg bunad :fnise:

Anonymkode: 0db16...345

Det er forskjell på å ha på seg noe fordi man ser på det som et kostyme og å ha på seg noe fordi man synes det er fint og fordi man har tilknytning til plassen. En bunad symboliserer strengt tatt ikke ernisitet, men en tilhørighet. Om de føler tilhørighet til Norge kan de selvsagt ha norsk bunad som festplagg. Men det blir litt feil om noen tar på seg norsk bunad for å gå på karneval i Australia eller Gambia, liksom. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig. Det viser jo at de feier Norge. Er jo bare bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har ikke noe med etnisk overlegenhet å gjøre. Vi er ikke White supremacists alle som mener at utlendinger ikke bør gå i bunad. Kjæresten min bør ikke gå i bunad, for han er ikke norsk. Akkurat som jeg aldri ville tatt på meg et tradisjonsplagg fra et annet land, rett og slett fordi jeg ikke er derfra.

Det handler om tradisjon og tilhørighet. 

Anonymkode: e43c5...d0e

Det er ikke regler for bunad. 

Tilhørighet til det landet du bor i kan umulig være negativt. Eller er du imot integrering?

Vi skal skille mellom de som har vært norske lenge og de som har vært det kort? Dette heter rasisme.

Endret av Rotemor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har ikke noe med etnisk overlegenhet å gjøre. Vi er ikke White supremacists alle som mener at utlendinger ikke bør gå i bunad. Kjæresten min bør ikke gå i bunad, for han er ikke norsk. Akkurat som jeg aldri ville tatt på meg et tradisjonsplagg fra et annet land, rett og slett fordi jeg ikke er derfra.

Det handler om tradisjon og tilhørighet. 

Anonymkode: e43c5...d0e

Nei, men kanskje hvis du var født og oppvokst i det landet og hadde statsborgerskap der, hadde du følt det annerledes? Da ville det vært ditt hjemland

Anonymkode: 3b0fc...566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...