Gå til innhold

Er det greit at innvandrere har på seg bunad?


AnonymBruker

Utlendinger og bunad  

215 stemmer

  1. 1. Er det greit at utlendinger (innvandrere) har på seg bunad på 17.mai?

    • Ja
      191
    • Nei
      24


Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Rotemor skrev:

Den som angriper her er du... Dette er lite interessant eller relevant for temaet.

Nei. Jeg forteller deg bare at personangrep er det det er og at det ikke har boe i en diskusjon å gjøre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når det er så sterke tradisjoner og slektsbånd knyttet til bunaden for nordmenn, hvorfor skal de samme reglene plutselig ikke gjelde for innvandrere?

Bunaden er en norsk folkedrakt som har en rekke tradisjoner knyttet til seg. En norsk kvinne kan ikke bære en bunad fra hvor som helst. Er man tilflytter, kan man ikke plutselig velge drakten fra plassen man har flyttet til. Da mener jeg at de samme reglene må gjelde for innvandrere også. De er tilflyttere, og må bruke festdrakten fra plassen de er ifra.

Jeg hadde jp aldri dratt på meg den samiske Guovdageaidnu-drakten hver 6. februar, bare fordi jeg hadde bodd i Kautokeino i 20 år.

Anonymkode: 42d61...4ac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele tråden oppleves som rasistisk motivert.

Hva annet er vel motivet enn å skille «klinten fra hveten», Ts?

Vil du så gjerne kartlegge nasjonalisme og innvandrerfiendtlighet, eller hva er det du lærer her?

Heldigvis viser den at det bare er noen få Listhaugere som hiver seg på slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Rotemor skrev:

Det er ikke personangrep. Det er en meningsytring.

JEG mener forklaringen på hvorfor enkelt norske ikke egner seg til å gå i bunad er rasistisk motivert. 

Du bør skamme deg som slenger ut om påstander om rasisme der det ikke finnes. Det er pga slike som deg at hele rasismeberepet er ødelagt. 

Anonymkode: e5495...8fd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det er så sterke tradisjoner og slektsbånd knyttet til bunaden for nordmenn, hvorfor skal de samme reglene plutselig ikke gjelde for innvandrere?

Bunaden er en norsk folkedrakt som har en rekke tradisjoner knyttet til seg. En norsk kvinne kan ikke bære en bunad fra hvor som helst. Er man tilflytter, kan man ikke plutselig velge drakten fra plassen man har flyttet til. Da mener jeg at de samme reglene må gjelde for innvandrere også. De er tilflyttere, og må bruke festdrakten fra plassen de er ifra.

Jeg hadde jp aldri dratt på meg den samiske Guovdageaidnu-drakten hver 6. februar, bare fordi jeg hadde bodd i Kautokeino i 20 år.

Anonymkode: 42d61...4ac

Og hadde du gjort det, hadde du blitt uthengt i sosiale medier av nordmenn pga. din fæle  kulturelle appropriering. Men vi kan tydeligvis ikke bli liberale nok i forhold til vår egen kultur og historie, ellers er det rasistisk...

Anonymkode: f74f9...dc2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble betenkt. Ut ifra fra det dere sier i tråden her, så spør jeg meg; hvorfor er det kulturell appropriasjon for meg å bruke samekofte, rastafletter, afrikaan-print, og indianerdrakt, men det er rasistisk at en innvandrer ikke skal bære bunad? Jeg ser ikke hvorfor det skal være rasistisk, jeg ser det heller som naturlig at slike holdninger gjelder begge veier.

Anonymkode: 983d4...5cd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Der er jeg uenig. Da forsvinner noe av poenget med bunaden. Har du tilhørighet i feks Rogaland så bruker du en bunad derfra, og ikke hardangerbunaden (med mindre slekta er derfra)

 

Anonymkode: e5495...8fd

Jeg bruker hardangerbunad selv om jeg ikke er fra Hardanger, men Sunnhordland.

Anonymkode: d8396...8d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Rotemor skrev:

Hele tråden oppleves som rasistisk motivert.

Om jeg hadde sagt at ingen innvandrere vil noensinne bli nordmenn fordi nordmenn er en egen etnisitet, så er det ikke rasisme. Hvis jeg hadde sagt noe om farger og at noen var mindre verdt, da er det snakk om rasisme. 

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ble betenkt. Ut ifra fra det dere sier i tråden her, så spør jeg meg; hvorfor er det kulturell appropriasjon for meg å bruke samekofte, rastafletter, afrikaan-print, og indianerdrakt, men det er rasistisk at en innvandrer ikke skal bære bunad? Jeg ser ikke hvorfor det skal være rasistisk, jeg ser det heller som naturlig at slike holdninger gjelder begge veier.

Anonymkode: 983d4...5cd

Du er vel såkalt «hvit etnisk nordmann» og hvite skal «få igjen» for ting deres forfedre har gjort. 

Anonymkode: 17393...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mann1979 skrev:

Synes dette er en mye viktigere problemstilling.

😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Muskath said:

Ja! Selvsagt.

Og alle må få velge fritt hvilken bunad de vil ha på seg! 

Jeg er nudist. Kan jeg få gå i vår tradisjonelle nudistbunad?

Anonymkode: cb1f7...d5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvsagt. Folk skal få gå med hva de vil. Vi bor tross alt ikke i Nord-Korea.

Er du uenig, er du et rasistisk og nasjonalistisk rasshøl. Sorry.

Anonymkode: 76c3d...4eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Husholdning1 skrev:

 

3. Hvis noen mener bunaden skal brukes for å markere hvor de er fra blir det meget rart om de mener de som ikke er fra Norge skal bruke bunad.

Jeg mener et menneske er fra det stedet eller stedene som har formet identiteten deres. Hvis noen for eksempel har vokst opp i Hallingdal eller har sterk tilknytning til stedet, så vil jeg si at vedkommende er fra Hallingdal. Man er vel egentlig fra litt rundt omkring hvis man er født ett sted, vokst opp et annet og flyttet til et tredje eller fjerde. Hvilket sted man identifiserer seg mest med, er noe man vet selv, ikke noe som andre skal bestemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, selvsagt. Folk skal få gå med hva de vil. Vi bor tross alt ikke i Nord-Korea.

Er du uenig, er du et rasistisk og nasjonalistisk rasshøl. Sorry.

Anonymkode: 76c3d...4eb

Fullstendig enig i dette. 

Synes det er 100% positivt at innvandrere ønsker å gå i bunad! Og heldigvis kan man gå i akkurat hvilken bunad man vil. 

Anonymkode: 78e78...f4e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nudist. Kan jeg få gå i vår tradisjonelle nudistbunad?

Anonymkode: cb1f7...d5d

Haha. Du var virkelig morsom.....not!

Anonymkode: c658c...438

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, selvsagt. Folk skal få gå med hva de vil. Vi bor tross alt ikke i Nord-Korea.

Er du uenig, er du et rasistisk og nasjonalistisk rasshøl. Sorry.

Anonymkode: 76c3d...4eb

Å være uenig i dette har ikke noe med rasisme å gjøre. Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er likegyldig for meg hvem som bruker bunad og hvilken bunad de bruker.  Spiller ingen rolle om man er førstegangs, andregangs innvandrer eller bodd her i 2 måneder.  Det er en avgjørelse man må få ta selv.

Hvis jeg skulle hatt bunad så hadde jeg valgt etter hvem jeg synes var finest. Ikke hvor jeg er fra ( hater den bunaden )

Antageligvis hadde jeg endt opp med en fantasistakk fra Eva Lie. de er fantastisk vakre♥️

evaliedesign_fantasistakker_smal_web19.jpg

evaliedesign_fantasistakker_smal_web20.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 5/19/2019 at 7:20 PM, AnonymBruker said:

Ble betenkt. Ut ifra fra det dere sier i tråden her, så spør jeg meg; hvorfor er det kulturell appropriasjon for meg å bruke samekofte, rastafletter, afrikaan-print, og indianerdrakt, men det er rasistisk at en innvandrer ikke skal bære bunad? Jeg ser ikke hvorfor det skal være rasistisk, jeg ser det heller som naturlig at slike holdninger gjelder begge veier.

Anonymkode: 983d4...5cd

Personlig er jeg ikke noe spesielt tilhenger av begrepet kulturell appropriasjon, men det er jo det som er hele poenget da.

Det er kulturell appropriasjon dersom du ikke har noen kulturell tilknytning til kulturen. Er ikke noe galt dersom du er hvit og har bodd i Afrika i 20 år og bruker klær med afrikansk print. Da er du en del av kulturen det stammer fra. Akkurat som om en svart dame i Afrika bruker en bunad fordi hun synes det er kult, selv om hun aldri har vært i Norge. Det er også kulturell appropriasjon.

Det heter kulturell og handler om kulturen du er fra, ikke om etnisitet og rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Bunaden skal fortelle hvor en har sine røtter. Bunaden er ment for etniske norske, hvor slekten på begge sider har røtter i Norge. et godt stykke bak i tid.

Vi kan ikke kle oss i indianerkostymer, uten å få bråk. Da burde det bli det samme mot innvandrere som bruker bunad. Men grunnet politisk korrekthet, så er det vel ingen som tør yte motstand mot dette. Ingen tør å bli kalt rasist, og med dette, rissikere å miste jobben, hjemmet, venner og hele livet dem har bygget opp. Da stilltiende godtar folk slikt.

Bunaden var ment, og er ment, å vise hvor en har røtter. Derfor er også bunader, fra ulike steder i Norge, forskjellig. En skal ikke gå bort fra denne tradisjonen, bare for å tekkes innvandringen og multikultur. Bunaden er noe av det siste vi har kunnet hatt for oss selv, men denne skal angripes også nå. Neste blir vel igjen flagget, nasjonalsangen, og at kongehuset ikke er multikulturellt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Mich skrev:

Personlig er jeg ikke noe spesielt tilhenger av begrepet kulturell appropriasjon, men det er jo det som er hele poenget da.

Det er kulturell appropriasjon dersom du ikke har noen kulturell tilknytning til kulturen. Er ikke noe galt dersom du er hvit og har bodd i Afrika i 20 år og bruker klær med afrikansk print. Da er du en del av kulturen det stammer fra. Akkurat som om en svart dame i Afrika bruker en bunad fordi hun synes det er kult, selv om hun aldri har vært i Norge. Det er også kulturell appropriasjon.

Det heter kulturell og handler om kulturen du er fra, ikke om etnisitet og rase.

Men hverken bunaden eller afrikaan-printene er kulturelle plagg i den forstand du antyder. Mønstrene i afrikaan-printene tilhører forskjellige slekter og steder, på samme måte som tartanstoffene i Skottland.

Har en venn av familien, som har bodd i Skottland i 23 år. Han er samboer med en skotsk kvinne, men går ikke med kilt, da han ikke er skotte. Kun hvis han gifter seg med henne, kan han få en i slektens tartanmønster, da de forskjellige stoffene forteller om hvilke slekter du tilhører. Det samme prinsippet bygger bunaden og afrikaan-print på - den viser slektskap og familierøtter.

Anonymkode: 42d61...4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Selvsagt er det klart at innvandrere kan bruke bunad. Jeg synes det er kjempefint og en selvfølge at de har muligheten til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...