Gå til innhold

Er det greit at innvandrere har på seg bunad?


AnonymBruker

Utlendinger og bunad  

215 stemmer

  1. 1. Er det greit at utlendinger (innvandrere) har på seg bunad på 17.mai?

    • Ja
      191
    • Nei
      24


Anbefalte innlegg

I det siste har det vært en stor debatt hvorvidt utlendingene skal få "lov" til å ha på seg bunad eller ikke.
I så fall, hvordan skal de finne ut hvilken bunad de skal ha på seg? Det første stedet de bodde i Norge (typisk asylmottak) eller der de bor nå.

Hva mener dere?

Anonymkode: c658c...438

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja

Der de har bosatt seg tenker jeg

Anonymkode: f0591...6ac

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at de kan bruke bunad fra stedet de har bosatt seg. At de ønsker å ta del i norsk kultur og tradisjon ser jeg på som bare positivt. 

Anonymkode: 18e31...1a4

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? Vi skal ha avstemning på om noen får lov til å gå i et plagg eller ikke? 

«Rekk opp handa de som syns Kari kan få lov til å gå i magetopp selv om hun er feit»

Endret av Vera
  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen lover som regulerer hvordan man skal kle seg. Heldigvis. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle kan ha på seg hva de vil, ja unntatt indianerkostyme da. Det er nemlig krenkende ovenfor en menneskegruppe som ikke finnes... ;) 

I dont care, så lenge jeg slipper å ha på meg bunad :fnise:

Anonymkode: 0db16...345

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Selvsagt.

Og alle må få velge fritt hvilken bunad de vil ha på seg! 

Endret av Muskath
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Muskath skrev:

 

Og alle må få velge fritt hvilken bunad de vil ha på seg! 

Der er jeg uenig. Da forsvinner noe av poenget med bunaden. Har du tilhørighet i feks Rogaland så bruker du en bunad derfra, og ikke hardangerbunaden (med mindre slekta er derfra)

 

Anonymkode: e5495...8fd

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som kritiserer har for lite å ta seg til.......

Anonymkode: 9af89...575

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der er jeg uenig. Da forsvinner noe av poenget med bunaden. Har du tilhørighet i feks Rogaland så bruker du en bunad derfra, og ikke hardangerbunaden (med mindre slekta er derfra)

 

Anonymkode: e5495...8fd

Man kan ikke få i pose og sekk. Om en kenyaner som kommer til Norge og bosetter seg i Rogaland kan ha rogalandsbunad så kan vel Kari fra Oslo og det? Tilhørigheten er vel ca den samme? 

Bunad er det du selv gjør det til. Selv velger jeg å ha bunad fra der jeg kommer fra fordi jeg synes det er det riktige for meg. Hva andre gjør er helt opp til dem 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Der er jeg uenig. Da forsvinner noe av poenget med bunaden. Har du tilhørighet i feks Rogaland så bruker du en bunad derfra, og ikke hardangerbunaden (med mindre slekta er derfra)

 

Anonymkode: e5495...8fd

Poenget med bunaden er at det er et festplagg, slik jeg ser det. Selvsagt kan den være fra et sted du har tilhørighet til, men MÅ ikke, synes jeg.  Hvis har tilhørighet til Oppland, men liker Hardangerbunaden bedre enn den fra Oppland, bruker du Hardangerbunad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Absol skrev:

Man kan ikke få i pose og sekk. Om en kenyaner som kommer til Norge og bosetter seg i Rogaland kan ha rogalandsbunad så kan vel Kari fra Oslo og det? Tilhørigheten er vel ca den samme? 

Bunad er det du selv gjør det til. Selv velger jeg å ha bunad fra der jeg kommer fra fordi jeg synes det er det riktige for meg. Hva andre gjør er helt opp til dem 😊

Der er jeg uenig. Rogaland blir da den nye tilhlrigheten til kenyaneren om det er der hun slår seg ned. Om hun flytter 10 år senere, bør hun fremdeles bruke rogalabdsbunad. Kari vil alltid være fra Oslo. 

Det er jo derfor bunadene er forskjellige, slik at man kunne se hvor folk kom fra. Trist om den tradisjonen skal forsvinne. 

Anonymkode: e5495...8fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tradisjonen har allerede forsvunnet. Beltestakken bl.a. kalles jo Oslo-vest-bunaden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på det som veldig positivt om de vil brune bunad.❤️Det mest naturlige er å velge en bunad fra plassen de har bosatt seg på, men mener at om man vil ha en bunad fra en annen plass er det da ingen som kan stoppe de😅

Såg mange i festdrakt fra eget land på 17.mai, syns det også er veldig fint 😄 

En kompis av meg er gift med en dame fra Afrika, og begge hadde festdrakt fra hjemstedet hennes. De var nydelige☺️

Anonymkode: def84...ad2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der er jeg uenig. Da forsvinner noe av poenget med bunaden. Har du tilhørighet i feks Rogaland så bruker du en bunad derfra, og ikke hardangerbunaden (med mindre slekta er derfra)

 

Anonymkode: e5495...8fd

Siden innvandrerne ikke har tilhørighet til noen av stedene i Norge, så skal de ikke bunad på 17.mai. Er det du mener?

Anonymkode: c658c...438

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! 

Tenk at de er så stolte av å være en del av det nye samfunnet de har flyttet til, at de bruker massevis av penger på nasjonaldrakten! Det er jo helt nydelig! ❤️

Anonymkode: ba66f...748

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo derfor bunadene er forskjellige, slik at man kunne se hvor folk kom fra. Trist om den tradisjonen skal forsvinne. 

Anonymkode: e5495...8fd

Det er like mye tradisjon å ta til seg bunaden der man bosetter seg. Feks har det i mange familier vært vanlig at når man gifter seg med en kvinne fra en annen landsdel har hun fått den lokale bunaden fra mannens familie i bryllupsgave. 

Selv har jeg bunad fra den lille vestlandsbygda jeg vokste opp i, og som hele familien min er fra, men etter å ha bodd halve livet i Oslo føler jeg at dette er hjemmet mitt, og vurderer å få meg en av draktene herfra i tillegg. En innvandrer står like fritt til å velge bunad etter der de føler størst tilhørighet i landet, uavhengig av om dette er det første eller siste stedet de bosatte seg, eller der de har funnet seg ektefelle fra feks. 

Anonymkode: 21266...28b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...