Gå til innhold

Det moralske aspektet rundt utroskap


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en tid undret meg over den moraliserende og belærende tonen som ser ut til å være allmenngyldig her på KG når det kommer til utroskap. For å gjøre det helt klart; jeg har aldri vært utro selv. Men jeg har hatt mine stunder hvor jeg har vært fristet. Jeg synes heller ikke utroskap er greit.

Allikevel er det slik at mange av de som skriver her inne, ofte gir uttrykk for fortvilelse når de selv har vært utro. Jeg ber ikke om at utroskap skal aksepteres, men kanskje hadde vi hjulpet hverandre på en bedre måte, om vi greide å forstå årsakene til utroskap? Hva om vi isteden for å rette pekefinger mot den som har vært utro, heller greier å komme med noen gode og velmente råd? Jeg vet med meg selv; om jeg hadde vært utro og følt skam og fortvilelse i etterkant, så hadde jeg hatt mer utbytte av å bli møtt ned litt raushet og forståelse, enn å bli fortalt at jeg var et dårlig menneske som ikke fortjente noe godt her i verden. For selv om et menneske har vært utro, er det ikke slik at et menneske ene og alene kan defineres ut i fra et dårlig valg. For livet har lært meg at et menneske er så mye mer enn det ene dårlige valget

Anonymkode: 544c0...19a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har en tid undret meg over den moraliserende og belærende tonen som ser ut til å være allmenngyldig her på KG når det kommer til utroskap. For å gjøre det helt klart; jeg har aldri vært utro selv. Men jeg har hatt mine stunder hvor jeg har vært fristet. Jeg synes heller ikke utroskap er greit.

Allikevel er det slik at mange av de som skriver her inne, ofte gir uttrykk for fortvilelse når de selv har vært utro. Jeg ber ikke om at utroskap skal aksepteres, men kanskje hadde vi hjulpet hverandre på en bedre måte, om vi greide å forstå årsakene til utroskap? Hva om vi isteden for å rette pekefinger mot den som har vært utro, heller greier å komme med noen gode og velmente råd? Jeg vet med meg selv; om jeg hadde vært utro og følt skam og fortvilelse i etterkant, så hadde jeg hatt mer utbytte av å bli møtt ned litt raushet og forståelse, enn å bli fortalt at jeg var et dårlig menneske som ikke fortjente noe godt her i verden. For selv om et menneske har vært utro, er det ikke slik at et menneske ene og alene kan defineres ut i fra et dårlig valg. For livet har lært meg at et menneske er så mye mer enn det ene dårlige valget

Anonymkode: 544c0...19a

Folk tar dette ulikt. 

Jeg har selv endt opp med å være utro i et tidligere forhold, da var forholdet på hell og min nå eks prøvde egentlig å presse meg til å slå opp.  Jeg skamma meg ikke, og det var jo fordi det knapt var noe forhold igjen å svikte. Jeg gjorde mye selvgranskning i ettertid og konkluderte med at begge var umodne og unge. 

Hvis noen hadde vært utro bare fordi de blei frista, hadde jeg vært null interessert i å høre hvordan de har det osv, bare hva de skulle gjøre for å ikke gjøre det igjen, f.eks ikke drikke.

Jeg er i et internasjonalt avstandsforhold, og vi har 1000 muligheter til å være utro, men stoler på at den andre ikke er det. 

Anonymkode: e8b3a...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er utroskap i et parforhold et svik så stort at du det ikke finnes en grunn til at det kan bortforklares. Jeg har ingen toleranse for unnskyldninger i etterkant. Om du ikke liker forholdet ditt så avslutter du det. Da respekterer du personen du har valgt å dele en del av livet ditt med også kan du ha sex med hvem du vil etter at forholdet er over. Det er meget enkelt. Om du velger å komplisere det i etterkant med ulike rasjonaliseringer for deg selv som forklarer hvorfor du gjorde som du gjorde for å få en aksept, så blir du møtt med null sympati fra meg. 

Det er likevel ikke det samme som at du dømmer hele mennesket som en synder i all evighet. Likevel så gjør vi alle valg i livet og må leve med de eventuelle konsekvensene av disse. Det forstår de fleste

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke. Så lenge vi har konstruert sannheter om at utroskap er grusomt, lever vi som slaver under dette.

Det er ubegripelig å forstå hvorfor så mange mennesker stiller inn skallen på auto ang dette, og tenker det samme som saueflokken.

Noen puler. Det skal liksom være grunn til å miste all fatning.

Jeg ler når jeg ser slik tafatthet og elendighet.

Anonymkode: 8ac44...236

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok vanskelig for kvinner å forstå. Dere er oppdratt med «Women-Are-Wonderful!» i bakhodet, så det at dere kan gjøre noe- NOE- som er feil, som ikke kan rasjonaliseres bort er nok skremmende.

Menn er oppdratt med verdier som lojalitet, at det er viktig å holde sitt ord og ære- det er klart de reagerer sterkere når noen bryter en forpliktelse så til de grader som utroskap faktisk gjør.

Som en annen sa over: Det er legitimt å avslutte en relasjon som ikke fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det hjelper ikke. Så lenge vi har konstruert sannheter om at utroskap er grusomt, lever vi som slaver under dette.

Det er ubegripelig å forstå hvorfor så mange mennesker stiller inn skallen på auto ang dette, og tenker det samme som saueflokken.

Noen puler. Det skal liksom være grunn til å miste all fatning.

Jeg ler når jeg ser slik tafatthet og elendighet.

Anonymkode: 8ac44...236

Om man velger å leve på annen måte vil man selvfølgelig ikke kalle det utroskap. Selve ordet sier jo at du har brutt tilliten til noen. Det du snakker om er åpent forhold og har ingenting med denne tråden å gjøre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det handler nok i stor grad om at dette er noe som setter i gang et sinne hos de fleste. Spesielt de som har opplevd det mot seg. Det er et stort svik, og da spesielt når man går rundt å tror at forholdet er bra. 

Jeg har opplevd utroskap, og allikevel kan jeg vise forståelse for at en annen velger å være utro. Verden er ikke svart hvitt. Men min personlige mening er at det er bedre for alle parter om man avslutter forholdet før man involverer seg med andre, da valget om å være utro, ikke fører med seg mye godt for noen parter. Det er en opplevelse man kunne vært spart, om man valgte å bruke hodet før man handler. Og min x hadde det svært lite godt med seg selv i årene etter utroskapen, på tross av at det var han selv som valgte å være det. Jeg kunne forstå smerten hans, men jeg kunne desverre ikke være den som trøstet og skulle bygge han opp igjen. Det kunne jeg dog vært, om han kom å fortalte meg sine tanker før han handlet. Da kunne jeg vist mer forståelse for at han kanskje ikke hadde det så godt med seg selv, av diverse grunner. Så kunne vi som et par, jobbet med det. I stedet for valgte han å rive oss som et par i to, å dra meg ned på veien. 

Anonymkode: 8cf82...455

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mann1979 skrev:

Dette er nok vanskelig for kvinner å forstå. Dere er oppdratt med «Women-Are-Wonderful!» i bakhodet, så det at dere kan gjøre noe- NOE- som er feil, som ikke kan rasjonaliseres bort er nok skremmende.

Menn er oppdratt med verdier som lojalitet, at det er viktig å holde sitt ord og ære- det er klart de reagerer sterkere når noen bryter en forpliktelse så til de grader som utroskap faktisk gjør.

Som en annen sa over: Det er legitimt å avslutte en relasjon som ikke fungerer.

Det er ikke en diskusjon om menn- kvinner vel? Var det ikke utroskap?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, visp skrev:

Om man velger å leve på annen måte vil man selvfølgelig ikke kalle det utroskap. Selve ordet sier jo at du har brutt tilliten til noen. Det du snakker om er åpent forhold og har ingenting med denne tråden å gjøre.

Jeg snakker som du så, ikke om åpne forhold. Det jeg snakker om er utroskap.

Anonymkode: 8ac44...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det hjelper ikke. Så lenge vi har konstruert sannheter om at utroskap er grusomt, lever vi som slaver under dette.

Det er ubegripelig å forstå hvorfor så mange mennesker stiller inn skallen på auto ang dette, og tenker det samme som saueflokken.

Noen puler. Det skal liksom være grunn til å miste all fatning.

Jeg ler når jeg ser slik tafatthet og elendighet.

Anonymkode: 8ac44...236

Den sannheten om at det er grusomt er jo fordi man har inngått en avtale om at kjærligheten skal uttrykkes mellom to personer i et gitt forhold. Du lever ikke som en slave når dere inngår den kontrakten sammen av fri vilje. Derfor bir sviket også så stort når det først inntreffer.

Du kan velge å ha et åpent forhold der du kan ha sex med hvem du vil og da slipper du utroskapsgreiene (om det passer deg best). 

Er det noe du er uenig i her?

Endret av megda
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker som du så, ikke om åpne forhold. Det jeg snakker om er utroskap.

Anonymkode: 8ac44...236

Ja, men da er noe du ikke forstår her. Man kaller det ikke utroskap før man reagerer med sterke følelser. Men du kjenner kanskje null uansett hvordan du blir behandlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en tid undret meg over den moraliserende og belærende tonen som ser ut til å være allmenngyldig her på KG når det kommer til utroskap. For å gjøre det helt klart; jeg har aldri vært utro selv. Men jeg har hatt mine stunder hvor jeg har vært fristet. Jeg synes heller ikke utroskap er greit.

Allikevel er det slik at mange av de som skriver her inne, ofte gir uttrykk for fortvilelse når de selv har vært utro. Jeg ber ikke om at utroskap skal aksepteres, men kanskje hadde vi hjulpet hverandre på en bedre måte, om vi greide å forstå årsakene til utroskap? Hva om vi isteden for å rette pekefinger mot den som har vært utro, heller greier å komme med noen gode og velmente råd? Jeg vet med meg selv; om jeg hadde vært utro og følt skam og fortvilelse i etterkant, så hadde jeg hatt mer utbytte av å bli møtt ned litt raushet og forståelse, enn å bli fortalt at jeg var et dårlig menneske som ikke fortjente noe godt her i verden. For selv om et menneske har vært utro, er det ikke slik at et menneske ene og alene kan defineres ut i fra et dårlig valg. For livet har lært meg at et menneske er så mye mer enn det ene dårlige valget

Anonymkode: 544c0...19a

For meg så kan utroskap være riktig, det eneste som er feil etter min mening, - er å ikke fortelle at en er utro og hvorfor en er utro. Da blir utroskapen til bedrageri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, megda skrev:

Den sannheten om at det er grusomt er jo fordi man har inngått en avtale om at kjærligheten skal uttrykkes mellom to personer i et gitt forhold. Du lever ikke som en slave når dere inngår den kontrakten sammen av fri vilje. Derfor et sviket så stort.

Du kan velge å ha et åpent forhold der du kan ha sex med hvem du vil og da slipper du utroskapsgreiene (om det passer deg best). 

Er det noe du er uenig i her?

Sviket er oppkonstruert. Det er ingenting som tilsier at handlingen å ligge med andre skal ødelegge noe som helst.

Jeg vet jeg snakker for døve ører, da de aller færreste greier å forstå hva jeg mener. Det har blitt diskutert her før, og alle gnåler på sitt svik og elendighet.

Hadde folk klart å fjerne skylappene og sett på dette på en annen måte enn den forutinntatte grogamle tullemåten, kunne dette blitt diskutert på et høyere nivå. Det skjedde ikke i de andre trådene, og det kommer heller ikke til å skje i denne.

Folk holder fast ved at denne pulingen med andre skal være grunn god nok til å la alt gå til helvete. Det må de bare gjøre, skjønner de ikke mer enn dette, er det like greit.

Anonymkode: 8ac44...236

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, visp skrev:

Ja, men da er noe du ikke forstår her. Man kaller det ikke utroskap før man reagerer med sterke følelser. Men du kjenner kanskje null uansett hvordan du blir behandlet.

Neida, jeg baserer mine følelser på virkelighet, ikke gamle påtatte normer.

Anonymkode: 8ac44...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sviket er oppkonstruert. Det er ingenting som tilsier at handlingen å ligge med andre skal ødelegge noe som helst.

Jeg vet jeg snakker for døve ører, da de aller færreste greier å forstå hva jeg mener. Det har blitt diskutert her før, og alle gnåler på sitt svik og elendighet.

Hadde folk klart å fjerne skylappene og sett på dette på en annen måte enn den forutinntatte grogamle tullemåten, kunne dette blitt diskutert på et høyere nivå. Det skjedde ikke i de andre trådene, og det kommer heller ikke til å skje i denne.

Folk holder fast ved at denne pulingen med andre skal være grunn god nok til å la alt gå til helvete. Det må de bare gjøre, skjønner de ikke mer enn dette, er det like greit.

Anonymkode: 8ac44...236

Som sagt, utroskap kan sikkert være riktig, men den store feilen etter min mening å er nekte og fortelle hvorfor en er utro.

Man nekter av flere årsaker, - en kan være at en er en bedrager, og da er ikke sannheten så viktig, - kanskje en ikke vet hvorfor en er utro, javel da mangler man selvinnsikt, og da passer man kanskje bedre sammen med andre som mangler selvinnsikt?

Er du også en som liker å skjule utroskap, -hvorfor gjør du det? Eller er du en som liker å være åpen om utroskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, waco skrev:

Som sagt, utroskap kan sikkert være riktig, men den store feilen etter min mening å er nekte og fortelle hvorfor en er utro.

Man nekter av flere årsaker, - en kan være at en er en bedrager, og da er ikke sannheten så viktig, - kanskje en ikke vet hvorfor en er utro, javel da mangler man selvinnsikt, og da passer man kanskje bedre sammen med andre som mangler selvinnsikt?

Er du også en som liker å skjule utroskap, -hvorfor gjør du det? Eller er du en som liker å være åpen om utroskap?

For meg eksisterer det ingenting som heter utroskap en gang. Hele greia er så fantastisk toskete, at det er bort i natta.

Anonymkode: 8ac44...236

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Neida, jeg baserer mine følelser på virkelighet, ikke gamle påtatte normer.

Anonymkode: 8ac44...236

Ok, du kan vel starte en tråd om åpne forhold og få forståelse for synspunktene der. Utroskap er når man ikke er tro. Det gjelder ikke kun sex, men alle greier man driver med bar ryggen på partner som vil ha innvirkning på forholdet, f.eks. økonomisk utroskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, visp skrev:

Ok, du kan vel starte en tråd om åpne forhold og få forståelse for synspunktene der. Utroskap er når man ikke er tro. Det gjelder ikke kun sex, men alle greier man driver med bar ryggen på partner som vil ha innvirkning på forholdet, f.eks. økonomisk utroskap.

Jeg regner med tråden omhandler sex og den type utroskap.

Anonymkode: 8ac44...236

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Sviket er oppkonstruert. Det er ingenting som tilsier at handlingen å ligge med andre skal ødelegge noe som helst.

Jeg vet jeg snakker for døve ører, da de aller færreste greier å forstå hva jeg mener. Det har blitt diskutert her før, og alle gnåler på sitt svik og elendighet.

Hadde folk klart å fjerne skylappene og sett på dette på en annen måte enn den forutinntatte grogamle tullemåten, kunne dette blitt diskutert på et høyere nivå. Det skjedde ikke i de andre trådene, og det kommer heller ikke til å skje i denne.

Folk holder fast ved at denne pulingen med andre skal være grunn god nok til å la alt gå til helvete. Det må de bare gjøre, skjønner de ikke mer enn dette, er det like greit.

Anonymkode: 8ac44...236

Om du vil ha en diskusjon på et høyere nivå må jo du selv svare på kritikken du møter. La meg ta et eksempel. Om du har inngått en kontrakt med en arbeidsgiver, men du finner ut at jobben er litt vanskelig, så du velger å ta deg fri en uke uten å si ifra til sjefen. Tenker du at sjefen da skal kunne ha aksept for dette å la deg beholde jobben? 

Dette handler jo om et prinsipp som ligger i grunnen for hvordan mennesker fungerer sammen over tid. Å stole på andre mennesker er jo et av fundamentene for hvordan vi fungerer sammen med andre. 

Endret av megda
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at grunn til utroskap kan være ganske komplekse..  De jeg vet om går det ofte igjen at de føler seg glemt eller de ikke klarer å dekke behovene sine hjemme.. De har ofte også forskjellige preferanser på sex.  En som vil teste ut ting mens den andre synes det er helt uaktuelt..  

Har gjerne fetisher som den andre synes er vulgært og dermed lukker seg om de fantasiene. Også lever de ut sine fantasier andre steder..  

Jeg har selv aldri vært utro og forsvarer det heller ikke på noen måte. 

Men det er nok litt forskjellige grunner til at utroskap skjer. 

Anonymkode: 89afd...4d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...