Gå til innhold

Det moralske aspektet rundt utroskap


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hjelper ikke. Så lenge vi har konstruert sannheter om at utroskap er grusomt, lever vi som slaver under dette.

Det er ubegripelig å forstå hvorfor så mange mennesker stiller inn skallen på auto ang dette, og tenker det samme som saueflokken.

Noen puler. Det skal liksom være grunn til å miste all fatning.

Jeg ler når jeg ser slik tafatthet og elendighet.

Anonymkode: 8ac44...236

Hvis du vil leve polyamorøst eller i åpent forhold, så gjør det. Jeg gjorde det i flere år, og hadde åpent 2 kjærester. 

Jeg kjenner også flere som lever i relasjonsanarki, dvs det er innforstått at man kan komme til å innlede sex eller forhold til andre og det diskuteres ikke nødvendig ,men er likevel åpent at det fungerer slikt. Åpenhet. 

Men å pule bak noens rygg, når de tror man har et monogamt forhold, er ikke fint. 

Anonymkode: e8b3a...9f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du går tydeligvis ut i fra at tråden gjelder utro kvinner som blir forsørget av sine menn. Og at det er det mest vanlige?

Ts tenker vel utroskap generelt.

Anonymkode: 28de5...6d3

Nei jeg snakker med anonymbruker ..236 som mener at utroskap er bare et begrep vi har funnet på og som egentlig ikke eksisterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, megda skrev:

Det er en annen sak. folk gjør som de vil. det har jeg ikke noen problemer med. 

Nettopp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntil vi blir kvitt dette fenomenet, for folk fortsette å klynge seg til floskelen utroskap og ødelegge sine egne liv ved å reagere så skarpt på det som de gjør. Det tar nok noen titalls år enda, men verden er på rett vei.

En må prøve å unngå å lage seg problemer, det er det sikkert og visst at folk gjør ved å fortsatt henge på dette tullet.

Anonymkode: 8ac44...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, waco skrev:

Nei jeg snakker med anonymbruker ..236 som mener at utroskap er bare et begrep vi har funnet på og som egentlig ikke eksisterer.

Det er jo det. Mennesket har konstruert dette selv. Til absolutt ingen nytte.

Anonymkode: 8ac44...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme som jeg spurte om over. Galskap og idioti. 

Anonymkode: 8ac44...236

Men hvorfor blander du deg inn i hvilke avtaler andre mennesker inngår? Bryr du deg om naboen har særeie eller felleseie med ektefellen? Hvem kollegaene dine testamenterte sine ting til? Hvilken pris din venn har kjøpt hus og bil for? Det er avtalefrihet i Norge. Lev med det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Glimrende.

Anonymkode: 8ac44...236

om du vil diskutere mer konkret akkurat det så vil jeg jo argumentere ut i fra "the selfish gene" og hvordan altruisme i en slik grad ikke gagner dine egne gener over tid. Likevel så finnes det jo eksempler på dette i naturen hos noen arter der hannene har sex med hvem de vil og siden ingen vet hvem sine barn som tilhører hvem, så blir alle passet på av samtlige. 

Likevel så er det jo en grunn til at det biologisk har fungert best for mennesker med monogame parforhold over tid, men det er jo mye der å fundere og tenker på. 

Endret av megda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er jo det. Mennesket har konstruert dette selv. Til absolutt ingen nytte.

Anonymkode: 8ac44...236

Vi har konstruert mye som ikke finnes i virkeligheten, prostitusjon, straffelov, og tillitbrudd, men visste du at lykken er å være trofast?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo det. Mennesket har konstruert dette selv. Til absolutt ingen nytte.

Anonymkode: 8ac44...236

Mennesker har konstruert mye. Blant annet jul, 17. mai, bursdager, sminke osv. Du tar avstand fra alt det ovennevnte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ItchyBitchySpider skrev:

Men hvorfor blander du deg inn i hvilke avtaler andre mennesker inngår? Bryr du deg om naboen har særeie eller felleseie med ektefellen? Hvem kollegaene dine testamenterte sine ting til? Hvilken pris din venn har kjøpt hus og bil for? Det er avtalefrihet i Norge. Lev med det. 

Den "avtalen" andre mennesker inngår, bryter de selv. Ved å være "utro". Jeg blander meg ikke inn i det, men hyller det.

Fri flyt av alt innen for lovens grenser.

Anonymkode: 8ac44...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, waco skrev:

Vi har konstruert mye som ikke finnes i virkeligheten, prostitusjon, straffelov, og tillitbrudd, men visste du at lykken er å være trofast?

Deg om det.

Anonymkode: 8ac44...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ItchyBitchySpider skrev:

Mennesker har konstruert mye. Blant annet jul, 17. mai, bursdager, sminke osv. Du tar avstand fra alt det ovennevnte?

Nei, ingen går amok om 17 mai feires eller ikke. Jeg forventer ikke at du skal forstå.

Anonymkode: 8ac44...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Den "avtalen" andre mennesker inngår, bryter de selv. Ved å være "utro". Jeg blander meg ikke inn i det, men hyller det.

Fri flyt av alt innen for lovens grenser.

Anonymkode: 8ac44...236

Hvorfor skal loven sette grense? Er du overtroisk, - er det derfor du mener at loven er en mal på forskjellen på hva som riktig og hva som er galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, waco skrev:

Hvorfor skal loven sette grense? Er du overtroisk, - er det derfor du mener at loven er en mal på forskjellen på hva som riktig og hva som er galt?

Nei. Det er galt å innbille seg at alt er så grusomt om partneren puler noen andre.

Ikke en dritt har skjedd. Ingenting er stjålet, ingenting er brent opp, ingen er død.

Kun din oppfatning om at dette ikke skal forekomme har fått en bulk. Og det må den gjerne få.

Anonymkode: 8ac44...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Inntil vi blir kvitt dette fenomenet, for folk fortsette å klynge seg til floskelen utroskap og ødelegge sine egne liv ved å reagere så skarpt på det som de gjør. Det tar nok noen titalls år enda, men verden er på rett vei.

En må prøve å unngå å lage seg problemer, det er det sikkert og visst at folk gjør ved å fortsatt henge på dette tullet.

Anonymkode: 8ac44...236

Hvorfor plager det deg hvordan folk håndtere forhold? 

Jeg er for større relasjonsmangfold. Men det du driver med er jo bare tvang med nytt fortegn. 

Anonymkode: e8b3a...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utroskap er og forblir bedrageri. Hvis det er en engangshendelse som ikke skulle ha skjedd og man forteller kjæresten det umiddelbart etterpå, gjør det personen litt mindre ille i mine øyne. Men menn som har vært utro, eller som oppfører seg på en slik måte at jeg ikke føler meg trygg på dem, får finne seg en annen dame enn meg. Det er lov til å ha ha seg med så mange frivillige som man bare vil, men da må man kvitte seg med kjæresten først! 

Anonymkode: e5f44...1ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor plager det deg hvordan folk håndtere forhold? 

Jeg er for større relasjonsmangfold. Men det du driver med er jo bare tvang med nytt fortegn. 

Anonymkode: e8b3a...9f6

Som sagt: Det har vært diskutert i mange tråder før til ingen nytte.

Håper dere klarer å fri dere fra disse påtatte lenkene som kalles utroskap og lar folk få gjøre akkurat det de vil.

Med det takker jeg for meg og ønsker en hyggelig aften videre.

Anonymkode: 8ac44...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Som sagt: Det har vært diskutert i mange tråder før til ingen nytte.

Håper dere klarer å fri dere fra disse påtatte lenkene som kalles utroskap og lar folk få gjøre akkurat det de vil.

Med det takker jeg for meg og ønsker en hyggelig aften videre.

Anonymkode: 8ac44...236

Synes det er merkelig at du ikke forstår prinsippet om tillit og verdien av det. Du unngikk jo å svare meg lenger opp her med en defleksjon rundt "hvorfor burde man inngå en slik kontrakt i utgangspunktet?". Så fortsetter du å argumentere om at det er ingenting som heter utroskap og at dette ikke har noen relle konsekvenser i virkeligheten. 

Du klarer jo åpenbart å skille de to tingene her, men du hopper jo frem og tilbake mellom to ulike diskusjoner. la oss for enkelthet kalle det monogami og polygami

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den "avtalen" andre mennesker inngår, bryter de selv. Ved å være "utro". Jeg blander meg ikke inn i det, men hyller det.

Fri flyt av alt innen for lovens grenser.

Anonymkode: 8ac44...236

De fleste avtaler som inngås er innenfor lovens grenser. For eksempel, testamente, ektepakt, gavedisposisjoner osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den "avtalen" andre mennesker inngår, bryter de selv. Ved å være "utro". Jeg blander meg ikke inn i det, men hyller det.

Fri flyt av alt innen for lovens grenser.

Anonymkode: 8ac44...236

Gjelder det forresten alle avtaler? For eksempel, du avtaler å møte en venn klokka 5. Så kommer du ikke. Det er fortsatt ikke ulovlig. Men likevel svinete gjort. Eller du har avtalt å være fadder til din niese i dåpen. Så ombestemmer du deg to dager før. Ikke ulovlig, men fortsatt ikke innenfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...