Gå til innhold

Mannen vil hvile middag og mener jeg er rar som blir sur


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Just now, BethD said:

Vil tørre å påstå jeg er voksen og tar ansvar når jeg evner å forstå at med en 4 uker gammel baby så er det faktisk hun/han som bestemmer og styrer det meste!

Så du ikke får stelt deg eller tatt en dusj?

Anonymkode: 44392...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BethD
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så du ikke får stelt deg eller tatt en dusj?

Anonymkode: 44392...954

Jo jeg får det,men jeg er ikke TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Det var et legitimt spørsmål men helt greit for meg at du ikke kan argumentere mot det. 

Anonymkode: df2ad...769

For å si det sånn. Så kan jeg argumentere, men orker ikke forholde meg til nedlatenhet. Hold deg til fakta i saken hvis du skal påberope deg svar fra andre i tråden..

Anonymkode: 862ea...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Babyen er 4 uker... Skal far amme og pumpe da, eller..? 

Og man bytter jo permisjon, og ja, da er det faktisk sånn det er. 

Da jeg begynte i jobb, så ja, jeg dro på jobb, lot mannen ta seg av babyen, og avlastet da jeg kom hjem, og laget middag. Og jeg var oppe om natten og ammet (mens mannen fikk sove hele natten da jeg var i perm). 

Dette er helt vanlig. Far har rett på 15 uker perm, så ja, da bytter man roller, og ja, da går mor på jobb og avlaster med baby når hun kommer hjem. 

Jeg skjønner ikke poenget ditt? 

Og ja, det var faktisk "bare" å gå på jobb i forhold til å være hjemme hele jævla dagen. Selv om jeg har en krevende jobb - for babyen var enda mer krevende, og "skiftet" varte enda lenger iom at det var en hel natt og en hel arbeidsdag, i stedet for bare en enkel arbeidsdag. 

Anonymkode: 38257...342

Bra! Sånn skal det være. Gi mannen mesteparten av arbeidet, så kan man heller avlaste om ettermiddagen med baby, middaglaging og husarbeid. 

Anonymkode: 74344...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så var det det med å bli korrigert og bli sagt i mot. Om ikke TS, og andre skjønner at det er for ens egen skyld man etablerer seg rutiner, kan de bare ha det så godt. Finnes det noe så lettkrenkbart enn unge norske kvinner. Lykke til videre. 

Anonymkode: 44392...954

De fleste har rutiner altså. Men i de ruti ene så er baby allikevel med, og man får ikke pause. Ja, man spiser, med baby på puppen/i fanget. Ja, man dusjer, med baby på gulvet/i vippestol mens man er rask som faen. Du ser den selv? 

Spar deg for hersketekniker og ufinheter mot en hel generasjon. 

Ting er ikke somnår du var ung, når det var greit å la ungen ligge å skrike for seg selv, kun avbrutt av amming hver 4. Time. Det blir sett på som omsorgssvikt i dag. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men jeg har hatt barn. Og de lå ikke å vrælte. Stelt og mette, de sovner. Er det absolutt ingen som tåler motforestillinger nå til dags? Ikke rart at det oppstår problemer, de skaper dere selv. 

Anonymkode: 44392...954

Wow. Er du godt voksen, og vet ikke at ikke alle babyer vil ligge alene uten å vræle? 

Ikke alle er like heldige som deg og meg, forstår du. 

Snakk om å tro du kjenner alle. Det er så patetisk. "Fordi mine unger gjorde det, så gjør dine det".. 🙄

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, BethD skrev:

Du kan umulig ha barn 

Du må ikke høre på henne. Hun er fra en annen generasjon, hvor man trodde ungen hadde godt av å skrike fra seg. 

Men jeg har et tips, som jeg gjorde selv på dager hvor J absolutt ikke ville noe annet enn å bli båret, hvis du har stor nok dusj: legg ungen på et håndkle foran deg og sett deg ned så du kan dulle og kose mens du vasker deg. Eller så kan du legge baby utenfor, så baby ser deg. 

Da vet baby at du er der, og du kan forte deg. Nei, det blir ikke den deilige, varme, lange dusjen du drømmer om, men du får rent hår og føler deg litt freshere. 

Trenger du å spy ut frustrasjon og få litt sympati og en klapp på skulderen, er det bare å trykke på PM knappen ;) Å være nybakt mor er forferdelig slitsomt. De fleste(vel, ikke her på kg da) syns det. 

Du gjør en god jobb ❤

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Sinsiew said:

De fleste har rutiner altså. Men i de ruti ene så er baby allikevel med, og man får ikke pause. Ja, man spiser, med baby på puppen/i fanget. Ja, man dusjer, med baby på gulvet/i vippestol mens man er rask som faen. Du ser den selv? 

Spar deg for hersketekniker og ufinheter mot en hel generasjon. 

Ting er ikke somnår du var ung, når det var greit å la ungen ligge å skrike for seg selv, kun avbrutt av amming hver 4. Time. Det blir sett på som omsorgssvikt i dag. 

Her finnes det altså stor grad av mellomting. Det er ikke enten eller.

Selvfølgelig skal ikke barnet ligge å gråte ALENE, men gråt tåler man. Baby skal også sove helst hver 3. time. Og en baby som gråter vil falle i naturlig søvn. Gråter baby så mye at den ikke får sove, så får man ha seg til en lege, for det er ikke normalt! 

https://www.bufdir.no/Foreldrehverdag/Baby/Forsta_babyens_signaler_og_behov/

Anonymkode: 862ea...bf9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Sinsiew said:

Wow. Er du godt voksen, og vet ikke at ikke alle babyer vil ligge alene uten å vræle? 

Ikke alle er like heldige som deg og meg, forstår du. 

Snakk om å tro du kjenner alle. Det er så patetisk. "Fordi mine unger gjorde det, så gjør dine det".. 🙄

Min erfaring var at baby sov på dagen. Gråt mye, men sov. Og jeg hadde ingen problemer med å dusje eller hvile.

Å problemlegge alle typer situasjoner som kunne ha skjedd, eller si at «dersom atte» i enhver diskusjon er totalt unldøvendig. Spesielt i denne tråden der det har blitt gitt mange gode råd. 

Anonymkode: 862ea...bf9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så du ikke får stelt deg eller tatt en dusj?

Anonymkode: 44392...954

TS her

Babyen min har mye luftsmerter og en grad av kolikk, så hun skriker store deler av dagen. Ikke kan hun legges ned eller sitte i vippestolen, hun må ligge oppå meg eller bæres. Hun hylskriker etter 2 min på gulvet. Så nei, jeg får ikke dusjet med mindre jeg er så heldig at hun sover. Smøre en brødskive må gjøres med en hånd. 

Anonymkode: 99f49...5dd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring var at baby sov på dagen. Gråt mye, men sov. Og jeg hadde ingen problemer med å dusje eller hvile.

Å problemlegge alle typer situasjoner som kunne ha skjedd, eller si at «dersom atte» i enhver diskusjon er totalt unldøvendig. Spesielt i denne tråden der det har blitt gitt mange gode råd. 

Anonymkode: 862ea...bf9

Da kan du se litt på svarene til TS. Hun skriver at hun er heldig om ungen sover. At det er gråting stort sett dagen lang. Og det har hun også skrevet igjen i innlegget under ditt. Om hun hadde hatt en sovebaby og fikk sovet masse og gjort unna ting på dagtid mens mannen var på jobb hadde hun ikke følt det samme behovet for avlastning når han kom hjem.. og ergo mest sannsynlig ikke klaget her. Noen er uheldig og får kolikkbabyer og babyer som rett og slett ikke sover såfremt de ikke blir trillet eller båret.. da kan ikke mor sove i mellomtiden. Man vet ikke på forhånd hva slags baby man får, men begge foreldrene må være foreberedt på det verste. Om ungen da viser seg å være vanskelig, så ja, da får far bare komme mer på banen. Sånn er det bare. Da må han dessverre ofre den timen med ettermiddagssøvn for å bidra mer slik at mor ikke går fullstendig på veggen. Far kan legge seg tidlig på eget rom eller bruke ørepropper om natten.. mor MÅ opp. Da er det ikke mor som er persilleblad for at hun krever litt ekstra innsats når han kommer hjem. Da er det far som er persilleblad som tydeligvis trenger 9-10 timer skjønnhetssøvn for å fungere...

Anonymkode: ed250...0ee

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Da kan du se litt på svarene til TS. Hun skriver at hun er heldig om ungen sover. At det er gråting stort sett dagen lang. Og det har hun også skrevet igjen i innlegget under ditt. Om hun hadde hatt en sovebaby og fikk sovet masse og gjort unna ting på dagtid mens mannen var på jobb hadde hun ikke følt det samme behovet for avlastning når han kom hjem.. og ergo mest sannsynlig ikke klaget her. Noen er uheldig og får kolikkbabyer og babyer som rett og slett ikke sover såfremt de ikke blir trillet eller båret.. da kan ikke mor sove i mellomtiden. Man vet ikke på forhånd hva slags baby man får, men begge foreldrene må være foreberedt på det verste. Om ungen da viser seg å være vanskelig, så ja, da får far bare komme mer på banen. Sånn er det bare. Da må han dessverre ofre den timen med ettermiddagssøvn for å bidra mer slik at mor ikke går fullstendig på veggen. Far kan legge seg tidlig på eget rom eller bruke ørepropper om natten.. mor MÅ opp. Da er det ikke mor som er persilleblad for at hun krever litt ekstra innsats når han kommer hjem. Da er det far som er persilleblad som tydeligvis trenger 9-10 timer skjønnhetssøvn for å fungere...

Anonymkode: ed250...0ee

Nå undergraver du selv din egen intelligens. Forstår at mødre oppfatter en baby som skriker og samspiller det med at en baby som aldri sover. Men det gjør de faktisk. Noe annet ville vært helseskadelig!! 

Anonymkode: 862ea...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå undergraver du selv din egen intelligens. Forstår at mødre oppfatter en baby som skriker og samspiller det med at en baby som aldri sover. Men det gjør de faktisk. Noe annet ville vært helseskadelig!! 

Anonymkode: 862ea...bf9

Ja babyene sover, men noen gjør det bare hvis de blir båret, trillet eller bysset.. som gjør at mor ikke kan sove samtidig.

Og en baby med kolikk kan gråte i timesvis.

Det er ikke noe "one-size-fits-all" her. TS har det tydeligvis tungt nå i starten (4 uker siden fødsel så hun er fortsatt i barsel) og far virker mer opptatt av å få 9 timer søvn i døgnet og takke ja til masse ekstra arbeid enn å bidra når mor er utmattet. Det er casen her... og jeg mener det er rett og rimelig å kreve at far stiller ekstra mye opp nå til alt har roet seg og ting (forhåpentligvis) faller mer på plass.. uenig??

 

Anonymkode: ed250...0ee

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Albbas
3 hours ago, AnonymBruker said:

Går du og bærer på ungen hele dagen er det du som ikke helt har kontroll. Du kan godt legge fra deg en fire ukers unge mens du f.eks tar en dusj, den går ingen steder. 

Anonymkode: 44392...954

Hvordan hjelper en dusj når mor er utmattet? :klo: mor trenger søvn og avlastning, ikke dusj. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring var at baby sov på dagen. Gråt mye, men sov. Og jeg hadde ingen problemer med å dusje eller hvile.

Å problemlegge alle typer situasjoner som kunne ha skjedd, eller si at «dersom atte» i enhver diskusjon er totalt unldøvendig. Spesielt i denne tråden der det har blitt gitt mange gode råd. 

Anonymkode: 862ea...bf9

Men kjære vene, ts skriver at baby ikke sover med mindre baby bysses eller bæres. Dette er helt normalt hos babyer som har mye luftsmerter. 

Hva din baby gjorde, eller ikke, er ikke relevant. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her finnes det altså stor grad av mellomting. Det er ikke enten eller.

Selvfølgelig skal ikke barnet ligge å gråte ALENE, men gråt tåler man. Baby skal også sove helst hver 3. time. Og en baby som gråter vil falle i naturlig søvn. Gråter baby så mye at den ikke får sove, så får man ha seg til en lege, for det er ikke normalt! 

https://www.bufdir.no/Foreldrehverdag/Baby/Forsta_babyens_signaler_og_behov/

Anonymkode: 862ea...bf9

En baby på 4 uker skal ikke grine seg i søvn. 

Har du lest tråden, eller spiller du ignorant? Ts skriver baby har grad av kolikk. Da er det hekt normalt at baby krever mye nærhet. 

Og jo, når baby er 4 uker og tarmene ikke enda fungerer, er det svært normalt at babyer gråter, spesielt på kveld og natt, og krever nye byssing for å roe ned. 

Å linke blir bare dumt. Ts, og jeg, forstår tydeligvis babyens signaler og behov bedre enn deg :)

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, Gent82 skrev:

Fasit har jeg også skrevet i flere innlegg tidligere. Det viktigste er at foreldrene kommuniserer og er enige først om det skal være best utsikter for sneipen. Det er noe i det gamle ordtaket at ingen slipper uskadd fra sine foreldre. Er masse screw-ups rundt om i verden og nye kommer så lenge det skurrer i heimen.

Hvis foreldre ikke kommuniserer godt nok, vil det før eller siden få store konsekvenser for den nye borgeren. Det er sant. Det er selvsagt. Allikevel sliter så mange med akkurat det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, MortenMinstelønn said:

Hvis foreldre ikke kommuniserer godt nok, vil det før eller siden få store konsekvenser for den nye borgeren. Det er sant. Det er selvsagt. Allikevel sliter så mange med akkurat det.

👏🏻👏🏻👏🏻

Helt utrolig at folk ikke skjønner hvor enkelt problemer kan løses ved hjelp av kommunikasjon! 🙄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Sinsiew said:

En baby på 4 uker skal ikke grine seg i søvn. 

Har du lest tråden, eller spiller du ignorant? Ts skriver baby har grad av kolikk. Da er det hekt normalt at baby krever mye nærhet. 

Og jo, når baby er 4 uker og tarmene ikke enda fungerer, er det svært normalt at babyer gråter, spesielt på kveld og natt, og krever nye byssing for å roe ned. 

Å linke blir bare dumt. Ts, og jeg, forstår tydeligvis babyens signaler og behov bedre enn deg :)

 

Du forstår tydeligvis ikke hva det mener med en mellomting. Ignorant er det jobsu som virker, og fremstår som en som har mye å lære av livet..

Anonymkode: 862ea...bf9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Sinsiew said:

Du må ikke høre på henne. Hun er fra en annen generasjon, hvor man trodde ungen hadde godt av å skrike fra seg. 

Men jeg har et tips, som jeg gjorde selv på dager hvor J absolutt ikke ville noe annet enn å bli båret, hvis du har stor nok dusj: legg ungen på et håndkle foran deg og sett deg ned så du kan dulle og kose mens du vasker deg. Eller så kan du legge baby utenfor, så baby ser deg. 

Da vet baby at du er der, og du kan forte deg. Nei, det blir ikke den deilige, varme, lange dusjen du drømmer om, men du får rent hår og føler deg litt freshere. 

Trenger du å spy ut frustrasjon og få litt sympati og en klapp på skulderen, er det bare å trykke på PM knappen ;) Å være nybakt mor er forferdelig slitsomt. De fleste(vel, ikke her på kg da) syns det. 

Du gjør en god jobb ❤

Det er en jobb, og en jobb det står respekt av, men å si at det er forferdelig slitsomt vil være feil. Og som andre jobber, rutine og rutiner er alt. 

Anonymkode: 44392...954

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...