Gå til innhold

Mannen vil hvile middag og mener jeg er rar som blir sur


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er nettopp ferdig med min første mammapermisjon. Jeg har jobbet hardt hele mitt liv. Doble vakter. Noen ganger uker i strekk. Og jeg hadde ingen, absolutt ingen anelse eller forventning om den utmattelsen jeg har hatt i permisjonstiden grunnet lite søvn. Jeg har i flere måneder (!) både i graviditeten (pga komplikasjoner) og etter fødsel sovet kun 1, 2 eller 3 timer sammenhengende ila døgnet. Aldri i mitt liv har jeg vært så sliten.  

Når T.S sin mann får 7 timer sammenhengende søvn ila natten, så er det på sin plass at det er TS som får hvile det sekund han kommer hjem. 

Anonymkode: 04d01...37a

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Gent82 skrev:

Du tar ts sitt parti, og samtidig er du enig med meg? Hm vet ikke hva jeg skal mene om det. Men jeg har iallefall forlatt tråden. Slutt å ringe, adjø!

Var jeg så uklar? Har virkelig ikke sagt noe om at jeg er enig med deg. Jeg er mammaen i forholdet, og det var jeg som var hjemme med babyen og hadde det slitsomt. Men selve setningen beskrev det jeg følte den første tiden. Mannen min hadde det kjekt han, fikk sovet mer enn meg i døgnet enn jeg kunne gjøre på 2-3 døgn 😂.  

Anonymkode: 78a36...ab4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg legger meg på senga i åtte timer, så betyr det ikke at jeg sover i åtte timer. Det gjelder far også. Kan hende han har søvnapné og generelt dårlig søvn, at han må på do om natta, at han ligger og er bekymret. Det er vel en grunn til at han er så sliten som han er?

Ts har heller ikke skrevet noe om fullamming. Så du kan jo ikke finne på ting for at det høres ut som hun har all verdens problemer og hatt det verste svangerskapet i manns minne. 

Jeg forlanger at man får et gjesteinnlegg fra Ts samboer og hans side av saken! 

Anonymkode: 862ea...bf9

Nå sier vel TS at mannen sover fra 22 hver kveld? Hun har ikke sagt at mannen sliter med å sove? Hvis far er så sliten at han ikke er i stand til å avlaste en barselkvinne bør han gå til legen, for da kan det være noe galt fysisk eller psykisk. Hvis han har søvnapné burde han gått til legen lenge før fruen fødte.

Mer enn 90% fullammer når ungen er fire uker, så det er kanskje ikke unaturlig å anta at TS fullammer? Det jeg beskrev var ikke "all verdens problemer" og "det verste svangerskapet i manns minne", men en ganske gjennomsnittlig graviditet og barseltid.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98

Jeg skjønner godt at du er sliten og trenger hjelp, samtidig som jeg forstår hans behov for å sove etter en lang arbeidsdag. Har han alltid hatt et stort behov for å sove etter jobb? Hvis ikke, har han vært til lege med det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gent82 skrev:

Og hva mannen gjennomgår er antagelig stor påkjenning det også. 

Men jeg skjønner du enten sanker 'likes' eller prøver å bli hanen i hønsehuset her.

Jeg vet hvor stor påkjenningen for mannen er. Jeg sov hele natten mens kona bysset illsint kolikkunge, og så gikk jeg på jobben og var der i åtte til ti timer. Etter jobben dro jeg hjem og tok ungen fra kona som så ut som et spøkelse fordi hun hadde sovet en time her og tjue minutter der og beordret henne til sengs.

Da det var min tur til å ha permisjon hadde ungen endret seg fra kolikkmonster til blid pludreunge som var happy mesteparten av dagen. Jeg føler at jeg fikk den beste dealen i den permisjonen.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mannen til Ts kommer på jobb:

- Hei sjef. Beklager at jeg har sovnet av, jeg måtte ta baby i natt. Har fått lite søvn forresten og har ikke energi til å prestere så mye. Og forresten, dama nekter meg å jobbe overtid. Hun trenger min hjelp hjemme. Hun nekter meg faktisk å jobbe helger igså.

Sjefen:

- Forstår, men har man en jobb så forventes det at du jobber slik som alle andre og stiller opp når firmaet trenger deg. Men hva er deg som er så spesielt med dama di som skiller henne fra de andre som  er i permisjon? 

Mannen: 

- Jo, du skjønner. Ungen skriker hele dagen. Og hun makter det ikke uten meg. Hun får jo ikke slappe av.

Sjefen: 

- Hvor gammel sa du at hun var? Her har mødre født og passet ti unger før i tiden uten all verdens hjelpemidler, og dere har en baby og klarer ikke det? Slappe av kan hun gjøre om 18 år. Hadde hun virkelig trodd noe annet?

Synes jeg hører det for meg😂😂😂

 

Anonymkode: 862ea...bf9

Du kan lite om fødsel og barsel i historisk sammenheng, ser jeg? 

Og du; et hvert friskt oppegående menneske klarer å dra på jobb litt redusert en gang i ny og ne altså... 

Det samme kan jo sies til mannen: hvile middag kan du om 18 år. Her har fedre jobbet både dag og natt siden begynnelsen av menneskeheten, attpåtil ned mindre enn 8 timers søvn/hvile om natta, så forventer denne nymotens mannen at han skal få sove middagslur etter jobb?

Nei, hersketeknikken du prøvde deg på her, kan du stappa et visst sted, for det blir for teit. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for brukerangrep, brukerdebatt og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.5.2019 den 8.58, Gent82 skrev:

Far bør slutte i jobben?

Nei, far trenger ikke slutte jobbe. Men far og mor MÅ snakke sammen og far må slutte jobbe overtid hele tiden og heller ta seg av familien litt mer en periode fremover til babyen er blitt litt eldre og sover sammenhengende og det verste er over. Far og mor må begge ta litt ansvar om babyen. Greit at far skal jobbe og hvile, men han må også avlaste mor litt. Begge måtte til for å få denne babyen, det er ikke bare mor som plutselig ble gravid og skulle føde, nei, sengekosen måtte til. Så fikk sengekosen konsekvenser, mulig positivt for begge parter da graviditet ble oppdaget, men far har vel angret i ettertid. Men uansett, babyen er født, begge må bruke tid på babyen. 

Anonymkode: 32084...bf8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mannen til Ts kommer på jobb:

- Hei sjef. Beklager at jeg har sovnet av, jeg måtte ta baby i natt. Har fått lite søvn forresten og har ikke energi til å prestere så mye. Og forresten, dama nekter meg å jobbe overtid. Hun trenger min hjelp hjemme. Hun nekter meg faktisk å jobbe helger igså.

Sjefen:

- Forstår, men har man en jobb så forventes det at du jobber slik som alle andre og stiller opp når firmaet trenger deg. Men hva er deg som er så spesielt med dama di som skiller henne fra de andre som  er i permisjon? 

Mannen: 

- Jo, du skjønner. Ungen skriker hele dagen. Og hun makter det ikke uten meg. Hun får jo ikke slappe av.

Sjefen: 

- Hvor gammel sa du at hun var? Her har mødre født og passet ti unger før i tiden uten all verdens hjelpemidler, og dere har en baby og klarer ikke det? Slappe av kan hun gjøre om 18 år. Hadde hun virkelig trodd noe annet?

Synes jeg hører det for meg😂😂😂

 

Anonymkode: 862ea...bf9

Er du klar over at i gamle dager så bodde familiene sammen, tanter, bestemødre...ja hele bunten bodde sammen, ivertfall var de naboer. Så det var alltid noen som kunne hjelpe til med babyer som skulle avlaster og barn måtte passes. Hvordan jeg vet? Har hatt to bestemødre og mor som har fortalt hvordan det var i gamle dager der de bodde.  Var ikke mange mødre som var helt alene for å si det slik, de fleste hadde en hjelpende hånd mens mannen jobbet 7-10 timer før middagen ventet på bordet.

De fleste som hadde ti barn sendte barna ut til både skole og ekstrajobber så barna drev ikke å daffet av i sofaen med iPad , mobil og PC, eller så på TV i flere timer. Det var ikke mange barn som maste på foreldre på den tiden om å bli kjørt til fotballtrening eller hva enn de ønsker. Var barna i en viss alder var det kjefting og smelling, bank om de ikke hørte etter, og så måtte de barna som var gamle nok hjelpe til både her og der, ikke at moren gjorde alt selv. Så moren hadde masse hjelp selvom barnefaren var på jobb og eventuelt dro på pub etter jobb om det skulle by seg en anledning.

Anonymkode: 32084...bf8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mannen til Ts kommer på jobb:

- Hei sjef. Beklager at jeg har sovnet av, jeg måtte ta baby i natt. Har fått lite søvn forresten og har ikke energi til å prestere så mye. Og forresten, dama nekter meg å jobbe overtid. Hun trenger min hjelp hjemme. Hun nekter meg faktisk å jobbe helger igså.

Sjefen:

- Forstår, men har man en jobb så forventes det at du jobber slik som alle andre og stiller opp når firmaet trenger deg. Men hva er deg som er så spesielt med dama di som skiller henne fra de andre som  er i permisjon? 

Mannen: 

- Jo, du skjønner. Ungen skriker hele dagen. Og hun makter det ikke uten meg. Hun får jo ikke slappe av.

Sjefen: 

- Hvor gammel sa du at hun var? Her har mødre født og passet ti unger før i tiden uten all verdens hjelpemidler, og dere har en baby og klarer ikke det? Slappe av kan hun gjøre om 18 år. Hadde hun virkelig trodd noe annet?

Synes jeg hører det for meg😂😂😂

 

Anonymkode: 862ea...bf9

Hva med:

Mannen:

"Hei sjef, jeg har en 4 uker (!) gammel baby hjemme med kolikk som nekter å sove uten å bli båret og bysset. Hun skriker veldig mye og kona sliter med søvnmangel. Selv legger jeg meg kl 22 på kvelden og sover ganske greit.. men nå krever kona at jeg skal hjelpe til med denne nyfødte babyen etter jobb så jeg får ikke en time ettermiddagshvil som jeg er vant til! Og atpåtil våger hun å påstå at jeg kanskje bør droppe masse ekstraarbeid og overtid nå som vi har en nyfødt i hus og hun fortsatt er i barsel. Hvor sykt er ikke det?"

Sjefen:

"Ta deg sammen! Vi lever ikke på 1800-tallet lenger.. still opp for kona di og slutt og syt bare fordi du ikke får 9 timer søvn i døgnet"

Tror det ville vært noe mer i den duren med min sjef hvertfall 🤔

Anonymkode: ed250...0ee

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er snakk om en time hvile før han hjelper til!! Eller en time etter mor har hvilt. Skjønner du hvor tafatt det hele blir? Man har uansett ansvar for jobben også, og han får tiden sin i pappaperm. Men det er altså ikke problemet her.

Hvordan klarer de å bruke tid på å krangle om dette er jo en annen sak! Og ikke minst ha energi til å nekte faren sin 60minutter etter jobb? Hvor er baby når mor krangler med far? 

Anonymkode: 862ea...bf9

Far har ikke hatt ansvaret for babyen hele dagen, samt ikke tilbragt tid med EGET barn hele dagen. Da er det en selvfølge at han kan avlaste mor når han kommer hjem. Begge er slitne etter en lang dag, forskjellen er at en baby krever MER enn en annen jobb gjør. Pappaen har også vært med å lage barnet, da kan han jaggu ta seg tid tid barnet også. Fars hvile, kommer etter mors hvile når han kommer hjem fra jobb.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men enkelte spørsmål stiller jeg meg. Sover dere på samme rom? Rart hvordan man antar at mannen sover godt og lenge hele natten, mens mor får søvnen konstant avbrutt med barnegråt hele natten. Premisset her er jo at mannen da har sammenhengde nattesøvn hele natta.

Det er jo sannsynligvis ikke sannheten. Så det blir rart å sammenlikne det med en vanlig arbeidsuke for barnløse, der man natten før har sovet godt. Sannsynligvis stemmer ikke det. Selv om det er dama som tar jobben om natta, så blir søvnen avbrutt. Om det faktisk er så ille at dama ikke får noe sammenhengende søvn gjennom natta, får nok ikke mannen noe dyp søvn heller. Da er det ikke så rart at man er sliten når man kommer hjem fra jobb.

En annen ting jeg stusser over er at det er en forventning om at dama skal ha en pause, mens man samtidig forventer at mannen skal gå gjennom hele døgnet uten en eneste pause.

Sannsynligvis kommer man litt lenger med bedre kommunikasjon. Det blir neppe bedre av at man begynner kranglingen allerede nå. Det hjelper nok ikke på lysten til mannen å hjelpe til, når man lager en stor sak ut av en time hvile, når det åpenbart er noe vedkommende trenger. Av ulike grunner.

Så er det jo ikke sånn at mannen ikke bør bidra, men jeg har full forståelse for at mennesket blir fullstendig utslitt og mulig utbrent om man går lange perioder uten en eneste mulighet til hvile. Ha i bakhodet at dersom det er så ille at dama ikke får sove noe om nettene, så er det neppe mye dyp søvn mannen får heller. Det er jo ganske åpenbart, siden vedkommende faktisk er tydelig på ønsket om hvile etter jobb.

Anonymkode: 9a224...551

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men enkelte spørsmål stiller jeg meg. Sover dere på samme rom? Rart hvordan man antar at mannen sover godt og lenge hele natten, mens mor får søvnen konstant avbrutt med barnegråt hele natten. Premisset her er jo at mannen da har sammenhengde nattesøvn hele natta.

Det er jo sannsynligvis ikke sannheten. Så det blir rart å sammenlikne det med en vanlig arbeidsuke for barnløse, der man natten før har sovet godt. Sannsynligvis stemmer ikke det. Selv om det er dama som tar jobben om natta, så blir søvnen avbrutt. Om det faktisk er så ille at dama ikke får noe sammenhengende søvn gjennom natta, får nok ikke mannen noe dyp søvn heller. Da er det ikke så rart at man er sliten når man kommer hjem fra jobb.

En annen ting jeg stusser over er at det er en forventning om at dama skal ha en pause, mens man samtidig forventer at mannen skal gå gjennom hele døgnet uten en eneste pause.

Sannsynligvis kommer man litt lenger med bedre kommunikasjon. Det blir neppe bedre av at man begynner kranglingen allerede nå. Det hjelper nok ikke på lysten til mannen å hjelpe til, når man lager en stor sak ut av en time hvile, når det åpenbart er noe vedkommende trenger. Av ulike grunner.

Så er det jo ikke sånn at mannen ikke bør bidra, men jeg har full forståelse for at mennesket blir fullstendig utslitt og mulig utbrent om man går lange perioder uten en eneste mulighet til hvile. Ha i bakhodet at dersom det er så ille at dama ikke får sove noe om nettene, så er det neppe mye dyp søvn mannen får heller. Det er jo ganske åpenbart, siden vedkommende faktisk er tydelig på ønsket om hvile etter jobb.

Anonymkode: 9a224...551

Igjen: er ikke folk smarte nok til å bruke ørepropper? Skulle da tro at man får grei søvn da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...