Gå til innhold

Meslinger og små babyer på reise


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så fler enn 20 med ettervirkninger iom at hjernebetennelse ikke er eneste alvorlige ettervirkning.

Anonymkode: 2fafb...6c6

Hjernebetennelse førte altså trolig til rundt 5 personer årlig med varig hjerneskade. De øvrige komplikasjonene, som diare, ørebetennelse(ja, man kan, i ekstreme tilfeller bli døv av dette, både etter meslinger og ellers, men ikke om det behandles i tide, og det er uansett sjeldent), lungebetennelse og bronkitt forårsakes av bakterier, og kan behandles med penicillin. Hjernebetennelse har dessverre høy dødelighet, i tillegg til høy risiko for varige skader, og er altså en sjelden, men alvorlig, komplikasjon. 

Rundt 5 døde i året og ytterliggere 5 hjerneskadede i året, av de 60 000 som årlig ble syke(ja, vi fikk meslinger, alle sammen), er relativt realistiske tall i Norge. Globalt er selvsagt tallene noen helt andre. 

Endret av Monica1968
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke infeksjoner tenker du på? Jeg var ikke redd for andre da mini var 7 mnd nei. Meslinger er potensielt alvorlig og man vet det er smittsomt nok til å smitte på tog og fly.

Anonymkode: 2fafb...6c6

Den var ikke til meg, men: Meningkokk, for eksempel? Riktignok rammer det selvsagt langt færre enn hva meslinger gjorde(meslinger fikk vi, alle sammen; meningkokk hadde de fleste bare hørt om), men fordi dødeligheten er så høy som 10 - 20%, og like mange får alvorlige skader, tar dette livet av rundt 5 mennesker i året i Norge, og like mange blir hjerneskadet eller nevrologisk skadet. Sykdommen er vanligere nedover Europa enn i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.5.2019 den 7.56, AnonymBruker skrev:

Vi har leid sommerhus i Danmark, men da er han 13 mnd så vurderer å vaksinere han på forhånd så vi kan ta båten. Om ikke tror jeg rett og slett vi kjører via Sverige og brua.

Anonymkode: 7de7d...f40

Helsesykepleieren=helsesøster fortalte meg at barnet kan ta det i en to gang. Da kan barnet få første sprøyte allerede ved 9mnd fikk jeg beskjed om da jeg spurte.

Anonymkode: bdb1f...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.5.2019 den 17.00, AnonymBruker skrev:

Selv om meslinger er veldig smittsomt, så er det heldigvis ikke en særlig alvorlig sykdom. Det finnes alvorlige konsekvenser av sykdommen, men langt fra alle som får sykdommen opplever dem. 

Vi reiste til USA med vårt barn på fem måneder nylig. Var ikke særlig bekymret. Det finnes verre ting enn meslinger barna kan smittes av. 

Anonymkode: a97bd...d6d

 

14 timer siden, Monica1968 skrev:

Sant. Jeg er så godt voksen at både jeg og alle mine jevnaldrende venner og venninner, hadde meslinger som barn. Av rundt 60 000 årlige tilfeller årlig, var det 5 - 10 dødsfall. Den gangen var det imildlertid sjeldent at babyer ble smittet, simpelthen fordi omtrent alle ble født av mødre som hadde hatt meslinger som barn, og immuniteten fra en mor som har hatt meslinger, er svært sterk. For en baby som ikke har denne immuniteten, er sykdommen langt mer alvorlig. Dødsraten for babyer er en helt annen enn for ellers friske barn over ett år. 

For et barn som er friskt i utgangspunktet okei. 
Et barn derimot som allerede har svekket helse som igjen kan motta smitte fra f.eks. ditt barn, altså et uvaksinert barn som reiste på tur uten vaksine og gjerne tåler smitten eller blir bare bærer av smitten. Som da smitter en baby, et spedbarn eller en nærmest nyfødt som har helseutfordringer fra før.. 
Da er det plutselig ikke så ufarlig lenger og gjerne ditt barn, i gåseøyne, tåler det..
Men hva med alle de syke små som kan bli smittet i etterkant da? 
Bare en liten tanke.. Man må tenke lenger enn bare på egne små, det er så mange som har unger som er svake og syke og som blir veldig påvirket selv av en liten forkjølelse, tenk da hva en smitte med meslinger kunne gjøre mot et slikt barn?
Det er vondt å tenke på det!

Anonymkode: bdb1f...7c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, Så du troller. Tok deg faktisk seriøst frem til nå

Anonymkode: 2fafb...6c6

Jeg har vært seriøs hele tiden, frem til nå.

Men enkelte i denne tråden er så urasjonelle og overhysteriske at jeg hadde problemer med å holde meg seriøs. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helsesykepleieren=helsesøster fortalte meg at barnet kan ta det i en to gang. Da kan barnet få første sprøyte allerede ved 9mnd fikk jeg beskjed om da jeg spurte.

Anonymkode: bdb1f...7c9

Men å gi vaksiner til så unge barn det gjør du helt uten betenkligheter??

Anonymkode: 23e69...607

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er 5 av 60 000 meslingsmittede som dør så er det ca like mange som dør av meslinger som dør i barsel i norge...

Altså forsvinnende liten sjangse!! 

Derimot er faren for å dø i trafikken, dø når man går langs fortauet eller dø fordi man gled i dusjen mange mange ganger høyere. 

Likevel sitter det en gjeng damer som ikke engang tørr å dra inn til Oslo pga potensiell meslingsmitte   

Da er frykten helt ute av proposjoner og man bør ta en liten reality check! 

Det er ikke sunt for barn å vokse opp med hysteriske og overnervøse mødre heller,  det kan gi psykiske problemer på sikt

Anonymkode: 23e69...607

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men å gi vaksiner til så unge barn det gjør du helt uten betenkligheter??

Anonymkode: 23e69...607

:scorpis:

Anonymkode: deb00...cab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

..også er de som kverulerer bare for å kverulere..

De franske babyene BOR i Frankrike, de tar nok sine forhåndsregler de og. Vi snakker om ei mor som reiser fra Norge med en uvaksinert baby til ett land der det har vært meslingutbrudd!!

Anonymkode: 3e2d8...7b6

Jeg kverulerer ikke jeg diskuterer. Jeg syntes du kan tenke litt på hvordan du snakker til andre mødre. Jeg tror ikke du ville vært så frekk om du møtte henne ansikt til ansikt.

Hvilke forhåndsregler da? Det er jo ingen forhåndsregler bortsett fra å unngå å gå ut av huset. 

 

Anonymkode: 8276f...54e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Rucula skrev:

Selvfølgelig! 

Men i år skal vi også en tur innom Ukraina, Serbia, Israel og Italia også, siden det er de landene sammen med frankrike med mest meslingesmitte i Europa. 

Det forundrer meg ikke etter å lest ulike svar av deg her inne. Håper barna dine vokser opp friske. Det er ingen garanti når foreldrenes ønsker er viktigst. Lykke til. 

Anonymkode: 28487...3c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke infeksjoner tenker du på? Jeg var ikke redd for andre da mini var 7 mnd nei. Meslinger er potensielt alvorlig og man vet det er smittsomt nok til å smitte på tog og fly.

Anonymkode: 2fafb...6c6

Hjernehinnebetennelse er veldig mye mer sannsynlig å få enn meslinger, hvilke tiltak igangsetter du?

Anonymkode: 8276f...54e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rucula skrev:

Jeg har vært seriøs hele tiden, frem til nå.

Men enkelte i denne tråden er så urasjonelle og overhysteriske at jeg hadde problemer med å holde meg seriøs. 

Skjønner jeg godt!

Anonymkode: 8276f...54e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det forundrer meg ikke etter å lest ulike svar av deg her inne. Håper barna dine vokser opp friske. Det er ingen garanti når foreldrenes ønsker er viktigst. Lykke til. 

Anonymkode: 28487...3c4

Takk 🤩. 😘

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 hours ago, Monica1968 said:

Hjernebetennelse førte altså trolig til rundt 5 personer årlig med varig hjerneskade. De øvrige komplikasjonene, som diare, ørebetennelse(ja, man kan, i ekstreme tilfeller bli døv av dette, både etter meslinger og ellers, men ikke om det behandles i tide, og det er uansett sjeldent), lungebetennelse og bronkitt forårsakes av bakterier, og kan behandles med penicillin. Hjernebetennelse har dessverre høy dødelighet, i tillegg til høy risiko for varige skader, og er altså en sjelden, men alvorlig, komplikasjon. 

Rundt 5 døde i året og ytterliggere 5 hjerneskadede i året, av de 60 000 som årlig ble syke(ja, vi fikk meslinger, alle sammen), er relativt realistiske tall i Norge. Globalt er selvsagt tallene noen helt andre. 

Du glemte blind. Det kan man  også bli. Venninnen min som fikk meslinger i 2014 ble nesten blind. Hun fikk heldigvis tilbake synes etter noen uker.

Anonymkode: 2fafb...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Monica1968 said:

Den var ikke til meg, men: Meningkokk, for eksempel? Riktignok rammer det selvsagt langt færre enn hva meslinger gjorde(meslinger fikk vi, alle sammen; meningkokk hadde de fleste bare hørt om), men fordi dødeligheten er så høy som 10 - 20%, og like mange får alvorlige skader, tar dette livet av rundt 5 mennesker i året i Norge, og like mange blir hjerneskadet eller nevrologisk skadet. Sykdommen er vanligere nedover Europa enn i Norge. 

Ikke bekymret. Ikke fordi den ikke finnes, men fordi jeg stoler på fhi som sier det er trygt å reise. Jeg tar jo forholdsregler. Men med meslinger så sier fhi at man må være mer obs enn man har vært.

Anonymkode: 2fafb...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Rucula said:

Jeg har vært seriøs hele tiden, frem til nå.

Men enkelte i denne tråden er så urasjonelle og overhysteriske at jeg hadde problemer med å holde meg seriøs. 

Synd, for jeg var faktisk interessert i en seriøs diskusjon med deg.

Anonymkode: 2fafb...6c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helsesykepleieren=helsesøster fortalte meg at barnet kan ta det i en to gang. Da kan barnet få første sprøyte allerede ved 9mnd fikk jeg beskjed om da jeg spurte.

Anonymkode: bdb1f...7c9

Men den som babyen kan få i 9 mndrs - alderen har ikke garanti for å funke.

Anonymkode: 3e2d8...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg kverulerer ikke jeg diskuterer. Jeg syntes du kan tenke litt på hvordan du snakker til andre mødre. Jeg tror ikke du ville vært så frekk om du møtte henne ansikt til ansikt.

Hvilke forhåndsregler da? Det er jo ingen forhåndsregler bortsett fra å unngå å gå ut av huset. 

 

Anonymkode: 8276f...54e

Det er mange. F.eks å ikke skifte på offentlige stellerom . Men altså ungen min har vært lagt inn 4 ganger på grunn av vanlig forskjølelse så jeg er litt ekstra opptatt av dette 

Anonymkode: 2fafb...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rucula skrev:

Takk 🤩. 😘

 

Emojier er ekstremt dårlig hersketeknikk. Problemet er at du tydeliggjør samvittigheten din ved å bruke emojier som dette. Ingenting av det jeg skriver gjør at du får lyst til å kysse meg, men du føler deg angrepet, og i mangel på bedre svar, er du en av de som må ty til en ‘glad’ emoji. For meg bygger de bare opp viten om at mine påstander var helt riktige, og at du dermed følte deg truffet. Du er selv klar over at du var, og er, en svært uansvarlig mor. 

Anonymkode: 28487...3c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men den som babyen kan få i 9 mndrs - alderen har ikke garanti for å funke.

Anonymkode: 3e2d8...7b6

Den har vel ca like god garanti for å fungere som ellers, den bare har ingen garanti for å fungere over tid. Men det har stengt tatt ingen vaksine. Er en grunn  til at man sjekkes for rubella i svangerskapet 

Anonymkode: 2fafb...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...