Gå til innhold

Meslinger og små babyer på reise


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selv om meslinger er veldig smittsomt, så er det heldigvis ikke en særlig alvorlig sykdom. Det finnes alvorlige konsekvenser av sykdommen, men langt fra alle som får sykdommen opplever dem. 

Vi reiste til USA med vårt barn på fem måneder nylig. Var ikke særlig bekymret. Det finnes verre ting enn meslinger barna kan smittes av. 

Anonymkode: a97bd...d6d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 Vi lot være å reise utenlands før mini fikk vaksinen. Planen var å bruke pappapermen til å reise, men vi valgte heller å utsette. Innenriksfly hadde jeg ikke vært skeptisk til, det er minimalt med smitte i Norge. 

Anonymkode: fab5b...0c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.5.2019 den 17.00, AnonymBruker skrev:

Selv om meslinger er veldig smittsomt, så er det heldigvis ikke en særlig alvorlig sykdom. Det finnes alvorlige konsekvenser av sykdommen, men langt fra alle som får sykdommen opplever dem. 

Vi reiste til USA med vårt barn på fem måneder nylig. Var ikke særlig bekymret. Det finnes verre ting enn meslinger barna kan smittes av. 

Anonymkode: a97bd...d6d

Sant. Jeg er så godt voksen at både jeg og alle mine jevnaldrende venner og venninner, hadde meslinger som barn. Av rundt 60 000 årlige tilfeller årlig, var det 5 - 10 dødsfall. Den gangen var det imildlertid sjeldent at babyer ble smittet, simpelthen fordi omtrent alle ble født av mødre som hadde hatt meslinger som barn, og immuniteten fra en mor som har hatt meslinger, er svært sterk. For en baby som ikke har denne immuniteten, er sykdommen langt mer alvorlig. Dødsraten for babyer er en helt annen enn for ellers friske barn over ett år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt helsestasjonen. De skal ha oppdaterte anbefalinger fra Folkehelseinstituttet og anbefalinger for mme-vaksine ved reise til ulike land. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.5.2019 den 14.55, AnonymBruker skrev:

Det var ekstremt mye meslingutbrudd men ingen dødsfall. Dette er hysteri uten like. Sjansen for at barnet ditt dør i ulykker i hjemmet eller en bilulykke er større. Sjekk statistikken i norge før vaksinen kom. Ser du at dødsfall var helt utrolig lavt ifh antall smittede? håper foreldre har like stort fokus på sikring i hjemmet, riktig sikring i bil og selvfølgelig kan Heimlich manøvreren om barnet ditt setter noe i halsen. Du vet også hvordan du utfører livredning på barnet ditt regner jeg med. For statistisk sett hadde jeg som mor vært MYE mer bekymret for kvelning o.l enn meslinger. Les dere opp litt. 

Anonymkode: caf7d...0a2

Enig, men noe av årsaken til lave dødstall var, som jeg nevnte i forrige innlegg, at de aller fikk meslinger i alderen hvor sykdommen har minst sannsynlighet for komplikasjoner. Vi var født av mødre som hadde hatt meslinger, alle som en, og ble derfor født med antistoffer som beskyttet svært godt til nesten ett års alder. Derav 60 000 årlige tilfeller, og kun 5 - 10 dødsfall. Risiko for komplikasjoner er økt om man har underliggende sykdom, er under ett år eller er underernært. Forskjell på meslinger hos en fem åring og hos en baby på fem måneder...Men selvsagt, den individuelle risikoen er fortsatt liten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.5.2019 den 10.42, AnonymBruker skrev:

Hvor sier jeg det? Overhodet ikke grusomt, men ja, du er uansvarlig. Stor forskjell. 

Anonymkode: 28487...3c4

Nå må du gi deg! Nei hun er ikke uansvarlig. Man skal ta meslinger på alvor og vaksinere seg, men man er ikke uansvarlig om man drar til utlandet. Meslinger er veldig hypet for tiden. Det er flere som dør av Hjernehinnebetennelse enn meslinger, men folk tar ikke mange forhåndsregler fir å unngå det.  Man må nesten leve livene sine også. 

Anonymkode: 8276f...54e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå må du gi deg! Nei hun er ikke uansvarlig. Man skal ta meslinger på alvor og vaksinere seg, men man er ikke uansvarlig om man drar til utlandet. Meslinger er veldig hypet for tiden. Det er flere som dør av Hjernehinnebetennelse enn meslinger, men folk tar ikke mange forhåndsregler fir å unngå det.  Man må nesten leve livene sine også. 

Anonymkode: 8276f...54e

Jo hun er uansvarlig.

Anonymkode: 3e2d8...7b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.5.2019 den 11.55, AnonymBruker skrev:

Hva forstår jeg feil? Du reiste til Frankrike i fjor med en baby som ikke var vaksinert? 

Forstår ikke hva du oppfatter i innlegget mitt som morsomt? Fortell hva du føler jeg ikke har forstått? 

Anonymkode: 28487...3c4

Herlighet så frekk du er! Du vet at det bor masse babyer i Frankrike?  Er de uansvarlige? 

Anonymkode: 8276f...54e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herlighet så frekk du er! Du vet at det bor masse babyer i Frankrike?  Er de uansvarlige? 

Anonymkode: 8276f...54e

..også er de som kverulerer bare for å kverulere..

De franske babyene BOR i Frankrike, de tar nok sine forhåndsregler de og. Vi snakker om ei mor som reiser fra Norge med en uvaksinert baby til ett land der det har vært meslingutbrudd!!

Anonymkode: 3e2d8...7b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/7/2019 at 1:40 PM, Rucula said:

For der hadde vi hatt en dialog, med argumenter frem og tilbake på en ordntlig måte. Og vi hadde vært høfligere mot hverandre og hatt en snev av velvilje til å se den andre personens perspektiv.

Du skriver tilogmed under anonym! Og ikke under ditt nick! 

Jeg skulle gjerne sett en statistisk analyse på sjangsen for at barn vil dø eller få alvorlige senskader av meslinger ved en 3 ukers ferie i frankrike. 

Når 1 faren for å bli smittet er ekstremt lav

Og 2 faren for å bli skadet av sykdommen også er ekstremt lav. 

 

Jeg syns du er uansvarlig som dro til Frankrike i fjor iom at fhi frarådet det.

Anonymkode: 2fafb...6c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns du er uansvarlig som dro til Frankrike i fjor iom at fhi frarådet det.

Anonymkode: 2fafb...6c6

Ok! Deg om det 😅

Vi koste oss, hadde gjort det igjen! Skal i år også btw ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Rucula said:

Ok! Deg om det 😅

Vi koste oss, hadde gjort det igjen! Skal i år også btw ;)

Med en uvaksinert i år og? 

Anonymkode: 2fafb...6c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Med en uvaksinert i år og? 

Anonymkode: 2fafb...6c6

Selvfølgelig! 

Men i år skal vi også en tur innom Ukraina, Serbia, Israel og Italia også, siden det er de landene sammen med frankrike med mest meslingesmitte i Europa. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til dere som ikke reiser pga meslinger, men hadde reist hvis det ikke var for meslinger: er ikke sjansen større for å få en annen infeksjon enn akkurat meslinger? Vi valgte å ikke reise utenlands med baby pga økt risiko for infeksjon generelt, ikke meslinger spesielt.

Anonymkode: ade1a...cd3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.5.2019 den 11.37, AnonymBruker skrev:

Det var vel flere med ettervirkninger enn 20. Men du snakker kanskje om de alvorlige? 

Anonymkode: 2fafb...6c6

Det var 20 tilfeller av hjernebetennelse årlig. Av disse, fikk 20% - 30% varig hjerneskade. I årene med de største fødselskullene, kan så mange som 65 000 ha fått sykdommen i løpet av et år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til dere som ikke reiser pga meslinger, men hadde reist hvis det ikke var for meslinger: er ikke sjansen større for å få en annen infeksjon enn akkurat meslinger? Vi valgte å ikke reise utenlands med baby pga økt risiko for infeksjon generelt, ikke meslinger spesielt.

Anonymkode: ade1a...cd3

Jo for å ikke snakke om faren ved å kjøre bil, dusje i sitt eget hjem, gå langs fortauet.....osv...

Det er så forsvinnende liten sjangse for å dø av meslinger 

Likevel sitter KG's hysteriske mødre innesperret i hjemmet sitt i frykt for smitte. 

Btw....de fleste skader skjer i hjemmet 

Anonymkode: 23e69...607

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

52 minutter siden, Monica1968 said:

Det var 20 tilfeller av hjernebetennelse årlig. Av disse, fikk 20% - 30% varig hjerneskade. I årene med de største fødselskullene, kan så mange som 65 000 ha fått sykdommen i løpet av et år. 

Så fler enn 20 med ettervirkninger iom at hjernebetennelse ikke er eneste alvorlige ettervirkning.

Anonymkode: 2fafb...6c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Til dere som ikke reiser pga meslinger, men hadde reist hvis det ikke var for meslinger: er ikke sjansen større for å få en annen infeksjon enn akkurat meslinger? Vi valgte å ikke reise utenlands med baby pga økt risiko for infeksjon generelt, ikke meslinger spesielt.

Anonymkode: ade1a...cd3

Hvilke infeksjoner tenker du på? Jeg var ikke redd for andre da mini var 7 mnd nei. Meslinger er potensielt alvorlig og man vet det er smittsomt nok til å smitte på tog og fly.

Anonymkode: 2fafb...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Rucula said:

Selvfølgelig! 

Men i år skal vi også en tur innom Ukraina, Serbia, Israel og Italia også, siden det er de landene sammen med frankrike med mest meslingesmitte i Europa. 

Ok, Så du troller. Tok deg faktisk seriøst frem til nå

Anonymkode: 2fafb...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, holder oss i Norge i år. Hovedsakelig pga vaksinasjon, men også andre grunner. Jeg bor i oslo-området og kan ikke unngå det, men hver gang jeg hører noen hoster, nyser eller lignende så rykker jeg til. Jeg vet hvor fort smitte sprer seg. 

Anonymkode: 35a5d...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...