Gå til innhold

Meslinger og små babyer på reise


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi tok vaksinen ved 12 mnd for å reise til USA. Var store utbrudd på den tiden. 

Anonymkode: 5e0fd...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor mange tilfeller av meslinger hos små babyer er påvist i Norge siste året?

Anonymkode: c3208...c9b

2 tror jeg. En i 2017 og en nå nylig.

Anonymkode: 2fafb...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er invitert i 50årsdag til min mor i Danmark. Da er baby 3mnd. Tror dere det går fint? 

Anonymkode: 66c64...dcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi er invitert i 50årsdag til min mor i Danmark. Da er baby 3mnd. Tror dere det går fint? 

Anonymkode: 66c64...dcb

Hør med helsesøster eller lege. 

Anonymkode: 1e8cd...8ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Rucula skrev:

Jada, grusomt menneske. 🤩

Hvor sier jeg det? Overhodet ikke grusomt, men ja, du er uansvarlig. Stor forskjell. 

Anonymkode: 28487...3c4

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men smitten er i oslo nå også. Da er det ikke kun utenlands ferie man må tenke på, men også tur på helsestasjonen eller butikken. 

Anonymkode: 8f023...8df

Jeg som bor i Oslo får vel bare holde meg hjemme i leiligheten 24/7 da? Kan jo ikke gå på butikken en gang, hvis ikke pappan er hjemme med babyen så jeg kan dra alene. 

Anonymkode: 16a10...1ae

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg som bor i Oslo får vel bare holde meg hjemme i leiligheten 24/7 da? Kan jo ikke gå på butikken en gang, hvis ikke pappan er hjemme med babyen så jeg kan dra alene. 

Anonymkode: 16a10...1ae

Riktig 👍 sånn er det desverre når det er smitte. Som en annen i tråden sa: better safe than sorry 

Anonymkode: 8f023...8df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Riktig 👍 sånn er det desverre når det er smitte. Som en annen i tråden sa: better safe than sorry 

Anonymkode: 8f023...8df

Nope. Vi er ute på farten. Baby blir sprø om hun bare ser innsiden av leiligheten. 

Anonymkode: 16a10...1ae

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er invitert i 50årsdag til min mor i Danmark. Da er baby 3mnd. Tror dere det går fint? 

Anonymkode: 66c64...dcb

Hvis du er vaksinert og du ammer så skal barnet ha din immunisering til ca 6 mnd mener jeg? Men snakk med helsestasjon om du er usikker eller redd. De gir gode og objektive råd.

Anonymkode: c2133...e4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Riktig 👍 sånn er det desverre når det er smitte. Som en annen i tråden sa: better safe than sorry 

Anonymkode: 8f023...8df

Hadde det vært en epidemi/pandemi med tusenvis av smittede ja, men med 2-3 smittede i Oslo (med 600.000 innbyggere). Da er det hysterisk! Større sjanse for å få influensa, omgangssyke osv

Anonymkode: 16a10...1ae

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde det vært en epidemi/pandemi med tusenvis av smittede ja, men med 2-3 smittede i Oslo (med 600.000 innbyggere). Da er det hysterisk! Større sjanse for å få influensa, omgangssyke osv

Anonymkode: 16a10...1ae

Amen! Det er viktig å bevare roen ifht situasjonen nå, media er gode på å skape frykt! Veldig bra at media skriver om viktigheten av å vaksinere seg, men det er viktig at man ikke skaper hysteri. FHI mener fortsatt at barna skal vaksineres for mmr når de er 15 mnd. når vaksinen virker best. Men så er det noen unntak hvis man skal ut å reise. I visse land er forekomsten av meslinger høyere/vaksinedekningen dårligere. FHI har en fin oversikt over dette. Det kommer jo også ann på om man skal bo i eget hus/barnehotell el. Vaksinen kan gis fra 9 mnd, men da anbefales det en ny dose ved 15 mnd. Å ikke dra til Oslo virker overdrevet ifht dagens situasjon. Det er god vaksinedekningen av mmr i Oslo! 

Anonymkode: c93e9...619

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor sier jeg det? Overhodet ikke grusomt, men ja, du er uansvarlig. Stor forskjell. 

Anonymkode: 28487...3c4

Skal vi se...

Først og fremst...hvor stor sannsynlighet er det for faktisk smitte??..

vi har eget hus der og bor ikke på et hotell, så smittefaren er egentlig kun på flyplassen.. området vi skulle til hadde ingen tilfeller av smitte. 

Så må man tenke...ok HVIS man var så uheldig at barnet ble smittet, hvor stor er faren for alvorlige konsekvenser. I dag! Med vårt helsesystem. 

Før vaksinen ble innført døde det 5-10 barn i året .. i tillegg var det ca 20 stk som fikk ettervirkninger. Dette av alle de tuuuusen som fikk sykdommen hvert år. 

Så hvor uansvarlig var jeg egentlig. 

Alt i verden er en risikovurdering. Det er mye som er tenmelig farlig!

HYSTERIIII

Endret av Rucula
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Rucula skrev:

Skal vi se...

Først og fremst...hvor stor sannsynlighet er det for faktisk smitte??..

vi har eget hus der og bor ikke på et hotell, så smittefaren er egentlig kun på flyplassen.. området vi skulle til hadde ingen tilfeller av smitte. 

Så må man tenke...ok HVIS man var så uheldig at barnet ble smittet, hvor stor er faren for alvorlige konsekvenser. I dag! Med vårt helsesystem. 

Før vaksinen ble innført døde det 5-10 barn i året .. i tillegg var det ca 20 stk som fikk ettervirkninger. Dette av alle de tuuuusen som fikk sykdommen hvert år. 

Så hvor uansvarlig var jeg egentlig. 

Alt i verden er en risikovurdering. Det er mye som er tenmelig farlig!

HYSTERIIII

Du måtte seriøst endre innlegget for å slenge på blokkbokstaver med «hysteri».. 

Nei, det er ikke hysteri å kalle deg uansvarlig. Og ikke gå ut i Oslo der det er meldt få smittede er hysteri. I Oslo er ikke smitten av meslinger ute av kontroll, noe den definitivt var i andre deler av Europa i fjor. Ett av landene var akkurat Frankrike, med mye flere smittende. I fjor ble vi frarådet å reise med små barn til land som Frankrike, nettopp fordi smitten var ute av kontroll. Det er ikke hysteri å la vær å reise med uvaksinerte babyer da. Det kalles ansvarlighet. Du høres omtrent likegyldig ut til om ditt eget barn ble smittet, så ja, jeg mener du handlet meget uansvarlig. 

Anonymkode: 28487...3c4

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Rucula said:

Skal vi se...

Først og fremst...hvor stor sannsynlighet er det for faktisk smitte??..

vi har eget hus der og bor ikke på et hotell, så smittefaren er egentlig kun på flyplassen.. området vi skulle til hadde ingen tilfeller av smitte. 

Så må man tenke...ok HVIS man var så uheldig at barnet ble smittet, hvor stor er faren for alvorlige konsekvenser. I dag! Med vårt helsesystem. 

Før vaksinen ble innført døde det 5-10 barn i året .. i tillegg var det ca 20 stk som fikk ettervirkninger. Dette av alle de tuuuusen som fikk sykdommen hvert år. 

Så hvor uansvarlig var jeg egentlig. 

Alt i verden er en risikovurdering. Det er mye som er tenmelig farlig!

HYSTERIIII

Det var vel flere med ettervirkninger enn 20. Men du snakker kanskje om de alvorlige? 

Anonymkode: 2fafb...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rucula skrev:

Herregud! Det er hysteri ass!

 

2 timer siden, Rucula skrev:

Jeg var på ferie i fjor, til frankrike! Med 7 mnd gammel baby...

Omg jeg er så uansvarlig...blablaba 😅

Kunne du ikke bare svart uten å være nedlatende? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sønn på 7 mnd og blir skremt av meslingsutbruddene rundt omkring og at meslinger er på vei tilbake etter å nesten ha vært utryddet. Jeg blir provosert av vaksinemotstanderne som kan, men velger å la være å vaksinere barna sine og på den måten utsetter andre uskyldige barn for smitte. Men nok om det, det er en annen debatt, kunne bare ikke la være å si det...

Vi hadde garantert dratt på ferie til varmere strøk i permisjonen når mini var rundt 6-7-8 mnd hadde det ikke vært for meslingsutbruddene. Så irriterer meg litt over at vi ikke fikk/får muligheten til det, men vil ikke risikere noe, for det er det ikke verdt. 

Vi velger å ta vaksinen på helsestasjonen når mini er 9 mnd gammel, og så reiser vi på ferie til utlandet når mini er 10 mnd. Denne turen er for å besøke nær familie så er ikke et alternativ å utsette denne reisen ytterligere, men føler oss tryggere når vi har vaksinert mini først. 

Anonymkode: 2a9f8...56e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du måtte seriøst endre innlegget for å slenge på blokkbokstaver med «hysteri».. 

Nei, det er ikke hysteri å kalle deg uansvarlig. Og ikke gå ut i Oslo der det er meldt få smittede er hysteri. I Oslo er ikke smitten av meslinger ute av kontroll, noe den definitivt var i andre deler av Europa i fjor. Ett av landene var akkurat Frankrike, med mye flere smittende. I fjor ble vi frarådet å reise med små barn til land som Frankrike, nettopp fordi smitten var ute av kontroll. Det er ikke hysteri å la vær å reise med uvaksinerte babyer da. Det kalles ansvarlighet. Du høres omtrent likegyldig ut til om ditt eget barn ble smittet, så ja, jeg mener du handlet meget uansvarlig. 

Anonymkode: 28487...3c4

Hahaha! Har du overhode lest noe av hva jeg har skrevet. 

Men du må gjerne gå rundt å tro at jeg er likegyldig til barnet mitt! Ikke noe problem :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rucula skrev:

Hahaha! Har du overhode lest noe av hva jeg har skrevet. 

Men du må gjerne gå rundt å tro at jeg er likegyldig til barnet mitt! Ikke noe problem :)

Hva forstår jeg feil? Du reiste til Frankrike i fjor med en baby som ikke var vaksinert? 

Forstår ikke hva du oppfatter i innlegget mitt som morsomt? Fortell hva du føler jeg ikke har forstått? 

Anonymkode: 28487...3c4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva forstår jeg feil? Du reiste til Frankrike i fjor med en baby som ikke var vaksinert? 

Forstår ikke hva du oppfatter i innlegget mitt som morsomt? Fortell hva du føler jeg ikke har forstått? 

Anonymkode: 28487...3c4

Les ett stykke over. 

Jeg gidder ikke gjenta og jeg gidder ikke sitte og forsvare meg for en fremmed på nettet.

Jeg tok en risiko vurdering (etter å ha diskutert med legen min og helsesøster) og er faktisk helt trygg på min egen beslutning. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Rucula skrev:

Skal vi se...

Først og fremst...hvor stor sannsynlighet er det for faktisk smitte??..

vi har eget hus der og bor ikke på et hotell, så smittefaren er egentlig kun på flyplassen.. området vi skulle til hadde ingen tilfeller av smitte. 

Så må man tenke...ok HVIS man var så uheldig at barnet ble smittet, hvor stor er faren for alvorlige konsekvenser. I dag! Med vårt helsesystem. 

Før vaksinen ble innført døde det 5-10 barn i året .. i tillegg var det ca 20 stk som fikk ettervirkninger. Dette av alle de tuuuusen som fikk sykdommen hvert år. 

Så hvor uansvarlig var jeg egentlig. 

Alt i verden er en risikovurdering. Det er mye som er tenmelig farlig!

HYSTERIIII

 

12 minutter siden, Rucula skrev:

Hahaha! Har du overhode lest noe av hva jeg har skrevet. 

Men du må gjerne gå rundt å tro at jeg er likegyldig til barnet mitt! Ikke noe problem :)

 

3 minutter siden, Rucula skrev:

Les ett stykke over. 

Jeg gidder ikke gjenta og jeg gidder ikke sitte og forsvare meg for en fremmed på nettet.

Jeg tok en risiko vurdering (etter å ha diskutert med legen min og helsesøster) og er faktisk helt trygg på min egen beslutning. 

 

For uten om din første post hvor du forteller at du reiste til Frankrike med en 7 mnd gammel baby er dette alt du har skrevet. 

Så ja, jeg har lest alt, og syns fortsatt det er uansvarlig. Du påpeker antall dødsfall, akkurat som at 5 barn er okei? Null hadde vært riktig antall. Du behøver ikke forsvare deg. Legen burde i alle fall ha frarådet deg å reise til Frankriket med en uvaksinert baby i fjor. Tullete av helsepersjonell når det var stor frarådning. Høres ikke ut som lege eller helsesøster fulgte med. 

 

Anonymkode: 28487...3c4

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...