Gå til innhold

Meslinger og små babyer på reise


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

 

For uten om din første post hvor du forteller at du reiste til Frankrike med en 7 mnd gammel baby er dette alt du har skrevet. 

Så ja, jeg har lest alt, og syns fortsatt det er uansvarlig. Du påpeker antall dødsfall, akkurat som at 5 barn er okei? Null hadde vært riktig antall. Du behøver ikke forsvare deg. Legen burde i alle fall ha frarådet deg å reise til Frankriket med en uvaksinert baby i fjor. Tullete av helsepersjonell når det var stor frarådning. Høres ikke ut som lege eller helsesøster fulgte med. 

 

Anonymkode: 28487...3c4

 

Dette er så typisk KG. Overhysteriske kvinnfolk som ikke klarer å se helheten i en situasjon. Som ikke stoler på at helsepersonell og foreldrene selv har tatt en veloverveid vurdering av situasjonen. 

 Jeg er helt sikker på at pipa hadde hatt en helt annen lyd hadde du møtt meg face to face. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, Rucula skrev:

Jeg var på ferie i fjor, til frankrike! Med 7 mnd gammel baby...

Omg jeg er så uansvarlig...blablaba 😅

Ifjor var det ikke så mange utbrudd som det er i år, da er det ikke så rart at folk er redde.

Anonymkode: 3e2d8...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange tilfeller av meslinger hos små babyer er påvist i Norge siste året?

Anonymkode: c3208...c9b

Må det være påvist noen tilfeller før man tar sine forhåndsregler?

Anonymkode: 3e2d8...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rucula skrev:

 

Dette er så typisk KG. Overhysteriske kvinnfolk som ikke klarer å se helheten i en situasjon. Som ikke stoler på at helsepersonell og foreldrene selv har tatt en veloverveid vurdering av situasjonen. 

 Jeg er helt sikker på at pipa hadde hatt en helt annen lyd hadde du møtt meg face to face. 

Javel? Syns ikke det er så overhysterisk å unngå land med ukontrollerbart meslingsmitte når man har små, uvaksinerte babyer. Jeg tror, og håper de aller fleste ville ha avventet reise til et land som Frankrike i fjor. Du kunne ha vaksinert ved 9 mnd for å være trygg på at babyen din var sikker. 

Nei, jeg ville også ha sagt dette face to face uavnhengig av hvem det var. Faktisk var det en kollega som vurderte utenlandsreise til ett av smittelandene, og vi var ganske mange som delte meninga vår den gang også. Hun valgte å avvente til baby kunne vaksineres. Smart, og ansvarlig.

 

Anonymkode: 28487...3c4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg som bor i Oslo får vel bare holde meg hjemme i leiligheten 24/7 da? Kan jo ikke gå på butikken en gang, hvis ikke pappan er hjemme med babyen så jeg kan dra alene. 

Anonymkode: 16a10...1ae

Jeg bor også i Oslo, og holder meg langt unna sentrum og steder som er overfylte med mennesker. Skal jeg gå tur med baby så er det langs strekninger der det ikke omgås mange mennesker. Better safe then sorry.

Anonymkode: 3e2d8...7b6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Rucula skrev:

 

Dette er så typisk KG. Overhysteriske kvinnfolk som ikke klarer å se helheten i en situasjon. Som ikke stoler på at helsepersonell og foreldrene selv har tatt en veloverveid vurdering av situasjonen. 

 Jeg er helt sikker på at pipa hadde hatt en helt annen lyd hadde du møtt meg face to face. 

Ikke vær så sikker på det du. Jeg hadde fint sagt det rett opp i trynet på deg om jeg hadde snakket med deg face to face, hva får deg til å tro at folk her ikke kan stå for sine meninger?

Anonymkode: 3e2d8...7b6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Baby er 6 mnd i sommer, vi drar ikke på utenlandsferie og kommer heller ikke til å dra til type Oslo sentrum. 

Anonymkode: 73ece...c47

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke vær så sikker på det du. Jeg hadde fint sagt det rett opp i trynet på deg om jeg hadde snakket med deg face to face, hva får deg til å tro at folk her ikke kan stå for sine meninger?

Anonymkode: 3e2d8...7b6

For der hadde vi hatt en dialog, med argumenter frem og tilbake på en ordntlig måte. Og vi hadde vært høfligere mot hverandre og hatt en snev av velvilje til å se den andre personens perspektiv.

Du skriver tilogmed under anonym! Og ikke under ditt nick! 

Jeg skulle gjerne sett en statistisk analyse på sjangsen for at barn vil dø eller få alvorlige senskader av meslinger ved en 3 ukers ferie i frankrike. 

Når 1 faren for å bli smittet er ekstremt lav

Og 2 faren for å bli skadet av sykdommen også er ekstremt lav. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder til og med barna (om de er 1 år eller yngre) unna alt av familie, venner og folk generelt på vinterhalvåret pga rs virus. 

Var jo ekstremt mye av det nå i vinter i hele Norge. Så jeg tar ingen sjanser og vi feirer jul og nyttår alene, ikke engang nissen kommer inn her når det er rs sesong!

Anonymkode: 8f023...8df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Rucula skrev:

For der hadde vi hatt en dialog, med argumenter frem og tilbake på en ordntlig måte. Og vi hadde vært høfligere mot hverandre og hatt en snev av velvilje til å se den andre personens perspektiv.

Du skriver tilogmed under anonym! Og ikke under ditt nick! 

Jeg skulle gjerne sett en statistisk analyse på sjangsen for at barn vil dø eller få alvorlige senskader av meslinger ved en 3 ukers ferie i frankrike. 

Når 1 faren for å bli smittet er ekstremt lav

Og 2 faren for å bli skadet av sykdommen også er ekstremt lav. 

 

Vet du, alle har diskutert høflig med deg her. Den som har opptredt mest ‘uhøflig’ i innleggene er faktisk deg. 

Man ønsker som regel ikke å utsette barna sine for noen unødvendige risikoer. Å reise til utland med utbrudd av meslinger ER en unødvendig risiko, uavnhengig statestikk over hvor mange som dør eller får senskader. Foreldre bør ikke vurdere om statestikken for dødelighet er «lav nok» til å ta sjanser på barnas vegne. Helsepersjonell bør i alle fall fraråde. 

Dette blir som å dra opp statestikk om at de fleste babyer blir født friske selv når mor har gomlet innpå med spekepølse og salami. Det betyr fremdeles ikke at sjansen for alvorlig sykdom eller død ikke er der, og det frarådes derfor å ta sjansen. 

Anonymkode: 28487...3c4

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du, alle har diskutert høflig med deg her. Den som har opptredt mest ‘uhøflig’ i innleggene er faktisk deg. 

Man ønsker som regel ikke å utsette barna sine for noen unødvendige risikoer. Å reise til utland med utbrudd av meslinger ER en unødvendig risiko, uavnhengig statestikk over hvor mange som dør eller får senskader. Foreldre bør ikke vurdere om statestikken for dødelighet er «lav nok» til å ta sjanser på barnas vegne. Helsepersjonell bør i alle fall fraråde. 

Dette blir som å dra opp statestikk om at de fleste babyer blir født friske selv når mor har gomlet innpå med spekepølse og salami. Det betyr fremdeles ikke at sjansen for alvorlig sykdom eller død ikke er der, og det frarådes derfor å ta sjansen. 

Anonymkode: 28487...3c4

Hva tenker du om å kjøre bil med barna i bilen? 

Anonymkode: 8f023...8df

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor også i Oslo, og holder meg langt unna sentrum og steder som er overfylte med mennesker. Skal jeg gå tur med baby så er det langs strekninger der det ikke omgås mange mennesker. Better safe then sorry.

Anonymkode: 3e2d8...7b6

Holder du deg unna helsestasjon, legekontor, butikker og andre steder hvor det ferdes folk? Hva skjer hvis baby blir syk? Drar du til en annen by for å dra på sykehus?

 Herregud hvordan overlever dere livet når dere er så hysterisk. Dere må være ekstremt frynsete. Man må kunne ha litt perspektiv på ting. Sannsynligheten for meslingsmitte i Oslo er fortsatt forsvinnende lav. Å begrense bevegelsesfriheten fordi det har vært et par smittetilfeller er tåpelig. Det er mye annet som er farligere for baby enn dette per dags dato. 

 

Anonymkode: 4ead0...5dd

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg holder til og med barna (om de er 1 år eller yngre) unna alt av familie, venner og folk generelt på vinterhalvåret pga rs virus. 

Var jo ekstremt mye av det nå i vinter i hele Norge. Så jeg tar ingen sjanser og vi feirer jul og nyttår alene, ikke engang nissen kommer inn her når det er rs sesong!

Anonymkode: 8f023...8df

Du er overbeskyttende, og det er ikke alltid det er det beste for barn heller...

Anonymkode: 4ead0...5dd

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg holder til og med barna (om de er 1 år eller yngre) unna alt av familie, venner og folk generelt på vinterhalvåret pga rs virus. 

Var jo ekstremt mye av det nå i vinter i hele Norge. Så jeg tar ingen sjanser og vi feirer jul og nyttår alene, ikke engang nissen kommer inn her når det er rs sesong!

Anonymkode: 8f023...8df

Det var ekstremt mye meslingutbrudd men ingen dødsfall. Dette er hysteri uten like. Sjansen for at barnet ditt dør i ulykker i hjemmet eller en bilulykke er større. Sjekk statistikken i norge før vaksinen kom. Ser du at dødsfall var helt utrolig lavt ifh antall smittede? håper foreldre har like stort fokus på sikring i hjemmet, riktig sikring i bil og selvfølgelig kan Heimlich manøvreren om barnet ditt setter noe i halsen. Du vet også hvordan du utfører livredning på barnet ditt regner jeg med. For statistisk sett hadde jeg som mor vært MYE mer bekymret for kvelning o.l enn meslinger. Les dere opp litt. 

Anonymkode: caf7d...0a2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Holder du deg unna helsestasjon, legekontor, butikker og andre steder hvor det ferdes folk? Hva skjer hvis baby blir syk? Drar du til en annen by for å dra på sykehus?

 Herregud hvordan overlever dere livet når dere er så hysterisk. Dere må være ekstremt frynsete. Man må kunne ha litt perspektiv på ting. Sannsynligheten for meslingsmitte i Oslo er fortsatt forsvinnende lav. Å begrense bevegelsesfriheten fordi det har vært et par smittetilfeller er tåpelig. Det er mye annet som er farligere for baby enn dette per dags dato. 

 

Anonymkode: 4ead0...5dd

Slutt å kveruler på pur f. Du vet godt hva jeg mener! Selvfølgelig drar jeg til helsestasjon og legekontor, men jeg drar ikke til ett sted kun for å oppsøke smitte!!

Hvis du er så forbanna laidback når det kommer til smitte, kan ikke du bare gå å besøke meslingsmittede folk med babyen din? 

Anonymkode: 3e2d8...7b6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det var ekstremt mye meslingutbrudd men ingen dødsfall. Dette er hysteri uten like. Sjansen for at barnet ditt dør i ulykker i hjemmet eller en bilulykke er større. Sjekk statistikken i norge før vaksinen kom. Ser du at dødsfall var helt utrolig lavt ifh antall smittede? håper foreldre har like stort fokus på sikring i hjemmet, riktig sikring i bil og selvfølgelig kan Heimlich manøvreren om barnet ditt setter noe i halsen. Du vet også hvordan du utfører livredning på barnet ditt regner jeg med. For statistisk sett hadde jeg som mor vært MYE mer bekymret for kvelning o.l enn meslinger. Les dere opp litt. 

Anonymkode: caf7d...0a2

Du venter altså på at dødsfall skal skje? Hvor korka går det ann å bli? Heller være obs enn naiv. Du er vel klar over at sjansene som senskader er der hvis man blir smittet?

Anonymkode: 3e2d8...7b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slutt å kveruler på pur f. Du vet godt hva jeg mener! Selvfølgelig drar jeg til helsestasjon og legekontor, men jeg drar ikke til ett sted kun for å oppsøke smitte!!

Hvis du er så forbanna laidback når det kommer til smitte, kan ikke du bare gå å besøke meslingsmittede folk med babyen din? 

Anonymkode: 3e2d8...7b6

Det er vel ingen som drar til et sted for å oppsøke smitte. Poenget er jo at sjansen for smitte er så lav at å holde seg unna folkemengder virker meningsløst. Skulle jeg dratt til et sted i Oslo for å oppsøke smitte så måtte jeg vel dratt hjem til en av de to som har fått det påvist...

Jeg er ikke laidback, jeg greier dog i motsetning til deg og visse andre i denne tråden å holde meg rasjonell. 

Anonymkode: 4ead0...5dd

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Det var ekstremt mye meslingutbrudd men ingen dødsfall. Dette er hysteri uten like. Sjansen for at barnet ditt dør i ulykker i hjemmet eller en bilulykke er større. Sjekk statistikken i norge før vaksinen kom. Ser du at dødsfall var helt utrolig lavt ifh antall smittede? håper foreldre har like stort fokus på sikring i hjemmet, riktig sikring i bil og selvfølgelig kan Heimlich manøvreren om barnet ditt setter noe i halsen. Du vet også hvordan du utfører livredning på barnet ditt regner jeg med. For statistisk sett hadde jeg som mor vært MYE mer bekymret for kvelning o.l enn meslinger. Les dere opp litt. 

Anonymkode: caf7d...0a2

Hun snakker om RS, ikke meslinger 

Anonymkode: 2fafb...6c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er vel ingen som drar til et sted for å oppsøke smitte. Poenget er jo at sjansen for smitte er så lav at å holde seg unna folkemengder virker meningsløst. Skulle jeg dratt til et sted i Oslo for å oppsøke smitte så måtte jeg vel dratt hjem til en av de to som har fått det påvist...

Jeg er ikke laidback, jeg greier dog i motsetning til deg og visse andre i denne tråden å holde meg rasjonell. 

Anonymkode: 4ead0...5dd

2? Det er iallfall 7.

Anonymkode: 2fafb...6c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leide sommerhus i Danmark da førstemann var baby og uvaksinert. Kjørte om Sverige og brua mellom Malmø og København, og oppsøkte ikke områder med store folkemengder. Vi hadde egentlig lyst til å dra innom Tyskland, men gjorde det ikke pga. meslingeutbrudd i Europa.

Kommer til å gjøre noe lignende før andremann får MMR-vaksine. Vi drar da på ferie, bare ikke til områder med meslingeutbrudd.

Anonymkode: 2413f...de1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...