Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror mange rett å slett glemmer det å være kjærester når de har små barn. Mannen vil ha sex, mens kona orker ikke. Det blir frustrasjon, så krangles det om unger, henting, middag, husarbeid og økonomi. ( for selv om er felles, så tjener mannen mer enn dama, og føler det er urettferdig) og da glir man fra hverandre. 

Anonymkode: 90aa7...35e

Dette skjer ikke i U-land. Der fungerer ekteskapet mye bedre enn i Norge. De følger slik det burde være: Kvinne gjør alt husarbeid og tar seg av barna. Mens mannen jobber. Dette er ett av konsekvensene med at likestillingen går feil.

Vi burde lære mye av våre nye landsmenn på dette området.

Anonymkode: 71364...f63

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det finnes mange verdier, og det er urealistisk å dele alle med partner. Dette med å være tvillingsjeler går ofte i knas straks man er over den største forelskelse, og hverdager kommer. 

Jeg og min mann har definitivt ikke samme grunnsyn på økonomi. Jeg synes han kommer seg med årene (takk og pris!), men vi kunne ikke ha hatt delt økonomi opp gjennom årene. Da hadde de pengene fått ben å gå på, for å si det slik. Vi (jeg!) hadde ikke eid hus iallefall, og det var og er viktig for meg. 

Vi deler likevel mange andre verdier, og totalt sett er det ikke sikkert at vi deler ferre enn TS og fruen. Vi har bare andre grunnverdier som gjør oss til et par. 

At vi ikke har samme grunnverdier når det gjelder økonomi har til tider vært utfordrende, men av og til hender det at jeg føler meg heldig i forhold til det også. Jeg har fått bygge den økonomiske sikkerheten som var viktig for meg, mens han rister meg løs fra å bli for fornuftig økonomisk. Får meg til leve, reise og oppleve, som er viktig for ham. Dessuten er jeg vanvittig bortskjemt med gaver og oppmerksomhet. Han er ikke veldig økonomisk, men han er iallefall ikke gjerrig! 

Så er det jo også slik at par påvirker hverandre med årene. Han gjør meg mer leken, jeg gjør han mer fornuftig. Nå er det oftere slik at jeg tenker "Ja hvorfor ikke?" når han vil reise og oppleve, mens han er begynt med å spare og tenke litt lenger frem enn til neste lønn. Vinn vinn! Våre ulikheter kommer oss begge til gode. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette skjer ikke i U-land. Der fungerer ekteskapet mye bedre enn i Norge. De følger slik det burde være: Kvinne gjør alt husarbeid og tar seg av barna. Mens mannen jobber. 

Jeg slutter gjerne å jobbe når jeg møter en mann som har råd til hus, to gjennomsnittslønninger + pensjonssparing.

Anonymkode: f9e27...50d

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette skjer ikke i U-land. Der fungerer ekteskapet mye bedre enn i Norge. De følger slik det burde være: Kvinne gjør alt husarbeid og tar seg av barna. Mens mannen jobber. Dette er ett av konsekvensene med at likestillingen går feil.

Jepp...for det er ikke kvinnefiendtlig i det hele tatt. La oss ta til oss de kjerneverdiene og steine de som ikke hører etter. 

Anonymkode: 15733...e47

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er tydeligvis noe hos deg som klør siden du ikke klarer å komme med motargumenter.

Eller så bare gidder jeg ikke. 

De fleste naive mennesker får mer livsvisdom etter hvert. Og de som ikke gjør det kan man uansett ikke overbevise. 

Enkle løsninger og unyansert tankegang, som i nettavisenes kommentarfelt. 

Anonymkode: 083d7...898

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller så bare gidder jeg ikke. 

De fleste naive mennesker får mer livsvisdom etter hvert. Og de som ikke gjør det kan man uansett ikke overbevise. 

Enkle løsninger og unyansert tankegang, som i nettavisenes kommentarfelt. 

Anonymkode: 083d7...898d

Det er så sant som det er sagt. Gidder ikke kaste bort tid og energi på slike tråder og klikker meg kjapt videre. 

Anonymkode: 4b99f...8b3

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men da har dere jo ikke samme grunnverdier, det er jo nettopp det han sier.

Anonymkode: b465a...e31

Vi har felles grunnverdier på de aller fleste områder, det er i hovedsak hva penger skal brukes på vi ikke er enig om, og derfor har vi felles økonomi på felles kostnader, og separat økonomi på resten.

Hvis økonomi er den eneste grunnverdien som betyr noe vil jeg si et forhold har en temmelig svak grunnmur. I min verden er det mye annet som er viktig hos en partner. Livssyn, menneskesyn og personlighet for eksempel.

Anonymkode: 31cad...103

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tenkt på dette en stund... har lurt på hvorfor det er så mange samlivsbrudd idag. Jeg hører ordene bonusbarn, stebarn, stemor, stefar, alenemor oftere en mor, far og sønn/datter. 

La meg med.en gang si at jeg ikke drar inn abdolutt alle her. Det finnes forhold med narkotika, alkohol, vold, missbruk, utroskap og lignende og er helt fair grunn til brudd. Men dette et et mindretall i forhold til de "vanlige" bruddene. 

Selv er jeg gift småbarnsfar og vi er en helt normal familie som for tiden lever ett vanlig A4 liv. 

Slik jeg ser det så varer ikke.mange forhold fordi man ikke deler på grunnverdiene. Jeg klarer ikke å fatte hvordan folk kan velge å bo sammen, få barn sammen, elske hverandre, men likevel velge å ha separat økonomi... det henger bare ikke på grep. Fokuset er MEG MEG MEG og det er nesten slik at man forbereder seg til ett fremtidig brudd. Det er ikke rart statistikken på brudd/skilsmisse er høy. Dette med økonomi er bare ett eksempel, men det er faktisk den viktigste faktoren... 

Mange her vil sikkert si at de elsker partneren sin såååå mye at de ville ofret livet for han/hun. Javel? Du vil ofre livet,men ikke dele pengene... nei de er bare dine! Altså bullshitt... 

Mange vil si at de.mistet følelsene for hverandre... det kan nok stemme. Men du mistet dem fordi dere ikke dele på.grunnverdiene. en mann/kvinne som du elsker så høyt, som har vært med på å gi deg barn, det mest elskeverdige, en person som du planla livet sammen med, mister ikke du følelser for sånn uten videre... da er det noe annet galt. 

Jeg ser at samfunnet går i den retningen at mange forhold vokser på et falskt håp og mates på en falsk måte i mange år, og det er ikke rart det blir brudd. Det er fordi fokuset er på MEG MEG MEG  og ikke VI VI VI. 

Jeg og kona har felles økonomi. Kunne ikke falle meg inn å dele på noe. Her spiller det ingen rolle hvem som bruker hva og hvem som betaler... selv om jeg tjener nesten dobbelt så mye. Målet og fokuset er OSS! Og ja... vi har hatt våre opp og nedturer... våre krangler, der noen har vært heftige...Vi er en kjernefamilie vi jobber oss gjennom.det og vi vet vi løser det på en eller annen måte... 

Anonymkode: cca66...66d

Jeg reagerer også på at enkelte holder strengt på "mitt" og "ditt" når de har planlagt et liv sammen. Greit med egne kontoer som den enkelte selv har kontroll over. Men om partene tjener veldig ulikt, blir det urimelig å dele alle utgifter i to og den ene sitter der med mye penger til overs til "egne ting", mens den andre konstant er blakk. Når den ene reiser på ferie med venner fordi partner ikke har råd til å være med. Har hørt om par som har hver sin hylle med pålegg i kjøleskapet. 

Helt felles økonomi og felles kontoer vil for enkelte par bety at den ene parten bruker opp alle pengene med en gang. Med hver sin lønningsdato og hver sin konto, vil gjerne minst en av partene ha penger på konto til enhver tid. 

Og selv om man ikke planlegger samlivsbrudd, kan det være lurt å sikre seg litt. Man skal ikke risikere å måtte bli i et destruktivt forhold fordi man er økonomisk avhengig sv den andre parten. Og man skal kunne overleve økonomisk selv om man blir forlatt. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre har vært gift i 42 år og har ikke felles økonomi.  Hadde de hatt felles økonomi hadde de vært skilt for lenge siden. 

Anonymkode: 77b9b...522

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke helt sikker på hva du mener, men jeg kastet ut min eks på grunn av at vi hadde felles økonomi og han brukte sykt mye penger på seg selv. Så mye penger at vi tidvis ikke hadde råd til mat. Slikt er ikke noe for barn å vokse opp i. 

Enda ett eksempel på at dere ikke hadde samme grunnverdier

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Burde være? Om mannen dør må hun leve som minste pensjonist. 

Er sammen en fra slik kultur. Han har flere kamerater som ikke kunne lage mat da kona døde. Vi var på besøk hos en, kona var på jobb. Han serverte kaffe ( som barna satt på) var flau over ingen mat servering, men som han sa kona er ikke hjemme og jeg kan ikke lage.

Er det sånn du mener det burde være her??

Anonymkode: 16f77...271

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

TS igjen her... ser at mange sporer av nå. Vi skal selvsagt ikke gå tilbake i tid der mannen jobbet og kona var hjemme. Der kvinnen var avhengig av mannen økonomisk. Samfunnet har hatt en positiv utvikling på dette og det er bra. Både mann og kvinne skal kunne forsørge seg selv uavhengig... 

Men det er ikke det jeg prøver å formidle. Jeg snakker om samlivet. Og hvorfor det er så mange brudd. Det er fordu folk blir mer og mer selvsentriske og egoistiske og setter seg selv i fokus fremfor felleskap og familie. Det er fokus på meg meg meg og at en vil ha sin frihet og selvrealisering. Greit det... for all del. Men prioriteringrn bør likevel være felleskap og familie...

Nå er det mange som kommer med argumenter som at mange med fellesøkonomi skilles eller motsier meg på det jeg skriver. Fint det. Men kan dere da i det minste si noe om HVORFOR det er så mange samlivsbrudd da? Hvorfor ryker over halvparten av alle ekteskap og samboerskap? Ja, hva er grunnen? Sikkert mange... men når vi snakker om så store tall, så må det være en fellesnevner i samfunnet...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg går fra mannen min, noe jeg virkelig vurderer, er det fordi han ikke tar på meg, holder rundt meg, klemmer meg eller noe..tar aldri på meg, eller hører på hva jeg sier når jeg prater. Jeg føler meg som bakgrunnstøy og en del av innredningen. Jeg har fortalt han dette mange mange ganger med økende fortvilelse, ordrett. Men han hører ikke etter. Uannsett emne. Uannsett hvor mange ganger det gjentas. Jeg er ingen. 

Når ett menneske som egentlig bare er snill og grei får deg til å føle deg så liten og lite verdt så må man vurdere om det er noe vits å bli. Til tross for at kjerneverdier og økonomi er felles. 

Var i samme situasjon. Jeg ble til slutt syk. En enorm lettelse å gå.

Anonymkode: 51c05...e45

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor TS mener at det er egoistisk og "meg meg meg" å ha lyst på egen bankkonto og være i kontroll over selvtjente penger? Det er helt normalt for mennesker å ville stå på egne ben, ha egne penger og 100 % kontroll over de. Det er jo slik vi er programmert her i livet. Vi løsriver oss fra foreldre fordi vi vil skape et eget liv. Veldig mange tar til takke med "drittjobber" eller jobber de ikke trives kjempegodt i - fordi det gir en penger og midler til å leve et eget liv uavhengig av andre. 

Å ikke vil dele betyr ikke nødvendigvis bare at man ikke vil gi bort noe av det man har - men at man vil ha en helt egen del mens partner også har en egen del. 

Anonymkode: a5264...336

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg går fra mannen min, noe jeg virkelig vurderer, er det fordi han ikke tar på meg, holder rundt meg, klemmer meg eller noe..tar aldri på meg, eller hører på hva jeg sier når jeg prater. Jeg føler meg som bakgrunnstøy og en del av innredningen. Jeg har fortalt han dette mange mange ganger med økende fortvilelse, ordrett. Men han hører ikke etter. Uannsett emne. Uannsett hvor mange ganger det gjentas. Jeg er ingen. 

Dette var virkelig trist lesing 😢. Et forhold uten noe som helst fysisk kontakt er dødt. Skjønner godt at du vurderer å gå. Det må da være en grunn til at han er slik, men når bare du forsøker er det nytteløst. Regner med du holder rundt han og gir han klemmer. Om han da trekker seg unna er noe alvorlig fatt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fokuserte på vi og oss. Han gjorde det ikke. Flere runder med bl.a. familievernkontoret. Jeg avsluttet. Håpet at han ville innse hva han mistet. Jeg erfarte at jeg og felles barn ikke var verdt nok. 

Siden du legger vekt på økonomi så hadde vi felles og jeg tjente mest.

Anonymkode: c2214...648

Da hadde dere jo ikke samme grunnverdier, akkurat som TS påpeker.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enda ett eksempel på at dere ikke hadde samme grunnverdier

Jeg er fullstendig klar over at vi ikke hadde/har samme grunnverdier. Jeg har bare en unnskyldning og det er at jeg var ung og dum, og dessverre er det ikke noen do-overs i livet. Jeg gjør derfor alt jeg kan for at neste forhold ikke skal bli som det forrige. Blant annet finner ut av verdier, holdninger, økonomisk situasjon, økonomisk sans, politisk ståsted, syn på barneoppdragelse, syn på kjæresteforhold, syn på kjønnsroller og andre ting som påvirker hverdagen.

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tenkt på dette en stund... har lurt på hvorfor det er så mange samlivsbrudd idag.

Dette har jeg også fundert mye på og synes TS belyser mange viktige punkt. Virker som det er så enkelt bare å gå fra hverandre nå i stedet for å kjempe for forholdet. Selvsagt var det skilsmisser/brudd i "gamle" dager også, men nå er det mer regelen enn unntaket.
I tillegg til bl.a. økonomiske "problemer" tror jeg også at sosiale media kan være en årsak. Nå sitter jo alle med hver sin telefon og PC i stedet for å prate sammen. Dårlig kommunikasjon gir grunnlag for misforståelser (noe jeg har opplevd selv). I tillegg er det også enkelt å knytte seg til andre personer når man er sosial på nettet 24/7 og det er ikke alltid like heldig. 

Hilsen heldig mann som har levd sammen med verdens fineste og mest forståelsesfulle kone i over 30 år 💕

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Det hjelper veldig på skilsmisseraten at mannen kan gifte seg med så mange han vil - ingen grunn til å skille seg - og kvinnen blir steinet ihjel eller brent levende dersom hun ber om skilsmisse. Null skilsmisser, bare mange "sørgende" enkemenn.

Anonymkode: 327d4...9e9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, Trolltunge skrev:

Det finnes mange verdier, og det er urealistisk å dele alle med partner. Dette med å være tvillingsjeler går ofte i knas straks man er over den største forelskelse, og hverdager kommer. 

Jeg og min mann har definitivt ikke samme grunnsyn på økonomi. Jeg synes han kommer seg med årene (takk og pris!), men vi kunne ikke ha hatt delt økonomi opp gjennom årene. Da hadde de pengene fått ben å gå på, for å si det slik. Vi (jeg!) hadde ikke eid hus iallefall, og det var og er viktig for meg. 

Vi deler likevel mange andre verdier, og totalt sett er det ikke sikkert at vi deler ferre enn TS og fruen. Vi har bare andre grunnverdier som gjør oss til et par. 

At vi ikke har samme grunnverdier når det gjelder økonomi har til tider vært utfordrende, men av og til hender det at jeg føler meg heldig i forhold til det også. Jeg har fått bygge den økonomiske sikkerheten som var viktig for meg, mens han rister meg løs fra å bli for fornuftig økonomisk. Får meg til leve, reise og oppleve, som er viktig for ham. Dessuten er jeg vanvittig bortskjemt med gaver og oppmerksomhet. Han er ikke veldig økonomisk, men han er iallefall ikke gjerrig! 

Så er det jo også slik at par påvirker hverandre med årene. Han gjør meg mer leken, jeg gjør han mer fornuftig. Nå er det oftere slik at jeg tenker "Ja hvorfor ikke?" når han vil reise og oppleve, mens han er begynt med å spare og tenke litt lenger frem enn til neste lønn. Vinn vinn! Våre ulikheter kommer oss begge til gode. 

Jeg er fan av deg trolltunge! men ville bare si at ikke alle menn er like lette å påvirke. noen vil ha det som de vil ha det, og bare sånn. mannen her vil ikke høre på meg.

Anonymkode: 49190...255

• Liker 2
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Har hatt tre lange forhold bak meg og alltid hatt felles økonomi. Gått galt har det gjort uansett.

Nå, i mitt fjerde langvarige forhold, har jeg lært at alt handler om å jobbe for at forholdet skal holde. Snakke sammen, kose, gjøre ting sammen, rett og slett pleie forholdet. At vi til dels har felles økonomi har overhodet ikke noe å si for at vi skal beholde gnisten i ekteskapet vårt. 

Jeg tjener dobbelt så mye som mannen min, han har også to barn, jeg betaler 70 % av alle utgiftene, men har også særeie på mye av mitt, fordi jeg har et voksent barn og vil ikke frarøve henne eventuell arv om jeg skulle falle fra. 

Så for meg er limet i et forhold noe helt annet enn felles økonomi, gresset gror på den siden man vanner det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...