AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #1 Skrevet 30. april 2019 Jeg har tenkt på dette en stund... har lurt på hvorfor det er så mange samlivsbrudd idag. Jeg hører ordene bonusbarn, stebarn, stemor, stefar, alenemor oftere en mor, far og sønn/datter. La meg med.en gang si at jeg ikke drar inn abdolutt alle her. Det finnes forhold med narkotika, alkohol, vold, missbruk, utroskap og lignende og er helt fair grunn til brudd. Men dette et et mindretall i forhold til de "vanlige" bruddene. Selv er jeg gift småbarnsfar og vi er en helt normal familie som for tiden lever ett vanlig A4 liv. Slik jeg ser det så varer ikke.mange forhold fordi man ikke deler på grunnverdiene. Jeg klarer ikke å fatte hvordan folk kan velge å bo sammen, få barn sammen, elske hverandre, men likevel velge å ha separat økonomi... det henger bare ikke på grep. Fokuset er MEG MEG MEG og det er nesten slik at man forbereder seg til ett fremtidig brudd. Det er ikke rart statistikken på brudd/skilsmisse er høy. Dette med økonomi er bare ett eksempel, men det er faktisk den viktigste faktoren... Mange her vil sikkert si at de elsker partneren sin såååå mye at de ville ofret livet for han/hun. Javel? Du vil ofre livet,men ikke dele pengene... nei de er bare dine! Altså bullshitt... Mange vil si at de.mistet følelsene for hverandre... det kan nok stemme. Men du mistet dem fordi dere ikke dele på.grunnverdiene. en mann/kvinne som du elsker så høyt, som har vært med på å gi deg barn, det mest elskeverdige, en person som du planla livet sammen med, mister ikke du følelser for sånn uten videre... da er det noe annet galt. Jeg ser at samfunnet går i den retningen at mange forhold vokser på et falskt håp og mates på en falsk måte i mange år, og det er ikke rart det blir brudd. Det er fordi fokuset er på MEG MEG MEG og ikke VI VI VI. Jeg og kona har felles økonomi. Kunne ikke falle meg inn å dele på noe. Her spiller det ingen rolle hvem som bruker hva og hvem som betaler... selv om jeg tjener nesten dobbelt så mye. Målet og fokuset er OSS! Og ja... vi har hatt våre opp og nedturer... våre krangler, der noen har vært heftige...Vi er en kjernefamilie vi jobber oss gjennom.det og vi vet vi løser det på en eller annen måte... Anonymkode: cca66...66d 39
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #2 Skrevet 30. april 2019 Vet om mange par med felles økonomi som har fått fra hverandre. Anonymkode: f9e27...50d 15
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #3 Skrevet 30. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vet om mange par med felles økonomi som har fått fra hverandre. Anonymkode: f9e27...50d Jeg kunne skrevet om så mye... dette med økonomi var bare ett av faktorene... Anonymkode: cca66...66d 3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #4 Skrevet 30. april 2019 Jeg tror mange rett å slett glemmer det å være kjærester når de har små barn. Mannen vil ha sex, mens kona orker ikke. Det blir frustrasjon, så krangles det om unger, henting, middag, husarbeid og økonomi. ( for selv om er felles, så tjener mannen mer enn dama, og føler det er urettferdig) og da glir man fra hverandre. Anonymkode: 90aa7...35e 9
Ardenus Skrevet 30. april 2019 #5 Skrevet 30. april 2019 En del går lett inn i et forhold, hvor de også går lett ut igjen av et forhold. Tinder o.l apper hjelper ikke på. Når neste mann/kvinne venter rundt hjørnet, så er det mange som ikke "gidder" å jobbe med hva dem engang elsket. 8
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #6 Skrevet 30. april 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror mange rett å slett glemmer det å være kjærester når de har små barn. Mannen vil ha sex, mens kona orker ikke. Det blir frustrasjon, så krangles det om unger, henting, middag, husarbeid og økonomi. ( for selv om er felles, så tjener mannen mer enn dama, og føler det er urettferdig) og da glir man fra hverandre. Anonymkode: 90aa7...35e Jeg vet det... men se på eksempelet med mannen som tjener mer enn dama som du nevner. Han har valgt å få barn meg henne. Med andre ord må han helt sikkert elske henne. Vel denne kjærligheten må være falsk. Hvordan eller hvorfor tenke på den urettferdigheten angående pengene? Altså jeg begriper det ikke... jeg ville gitt alt til kona og barna bare de har det bra... og ja jeg VILLE ofre livet for dem. Så hvorfor bry seg om hvem som tjener hva? Det burde jo ikke bety noe.. Som jeg sa, fokuset er på MEG MEG MEG! Anonymkode: cca66...66d 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #7 Skrevet 30. april 2019 Det som fungerer for dere er ikke fasiten for alle andre. Hvis man har noenlunde samme syn på økonomi er det sikkert greit, men her i huset hadde samlivsbruddet vært et faktum innen et år hvis vi skulle hatt helt felles økonomi. Når den ene parten ser penger som noe som skal brukes opp på moro (les egne hobbyer) straks de er inne på konto, og kredittkort er å regne som egne penger på konto - og den andre parten syns buffer og økonomisk trygghet på lang sikt er viktigere enn moro her og nå - vel, da blir felles økonomi i beste fall en enorm belastning for samlivet. Greit at alt mitt er ditt når det går begge veier, men når alt mitt er mitt og alt ditt også er mitt er det særdeles ugreit. Anonymkode: 31cad...103 22
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #8 Skrevet 30. april 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kunne skrevet om så mye... dette med økonomi var bare ett av faktorene... Anonymkode: cca66...66d Mange par med full fokus på familien går også fra hverandre... Anonymkode: f9e27...50d 5
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #9 Skrevet 30. april 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange par med full fokus på familien går også fra hverandre... Anonymkode: f9e27...50d Jeg nekter ikke for dette... jeg snakket om problenet som helhet i samfunnet. Skjønner? Det er langt flere brudd enn de som varer ut livet. Spesielt med den nyere generasjonen.. Anonymkode: cca66...66d 3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #10 Skrevet 30. april 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg nekter ikke for dette... jeg snakket om problenet som helhet i samfunnet. Skjønner? Det er langt flere brudd enn de som varer ut livet. Spesielt med den nyere generasjonen.. Anonymkode: cca66...66d Det var mye bedritne samliv før også. De var bare flinkere til å holde kjeft om det. Levde kanskje i praksis separate liv under samme tak. Anonymkode: f9e27...50d 18
tangent Skrevet 30. april 2019 #11 Skrevet 30. april 2019 Så fint at du fant fasiten på livet og familien din, da! Det er fint! Og du har rett i noen ting: felles grunnverdier er et bra grunnlag for å få et fint liv sammen. Men så er det så mange andre ting som spiller inn. Og selv om man tror man har felles verdier og er på samme veien sammen, så kan det jo hende man finner ut at man ikke egentlig var det allikevel. At kommunikasjonen er dårlig. Eller at man bare endrer mening. Det skjer. Jeg har vært sammen med mannen min i ti år nå, og jeg kan ikke se for meg at vi noen gang kommer til å gå i fra hverandre. Men jeg har også en venninne som var den mest familiekjære, trygghetssøkende og stabile personen jeg vet om, som var sammen med en fyr som også virket å være av samme typen - men så ble det slutt. Skulle jeg veddet på alle parene i kretsen min, så ville jeg aldri gjettet at det var de som kom til å skilles. 8
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #12 Skrevet 30. april 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det som fungerer for dere er ikke fasiten for alle andre. Hvis man har noenlunde samme syn på økonomi er det sikkert greit, men her i huset hadde samlivsbruddet vært et faktum innen et år hvis vi skulle hatt helt felles økonomi. Når den ene parten ser penger som noe som skal brukes opp på moro (les egne hobbyer) straks de er inne på konto, og kredittkort er å regne som egne penger på konto - og den andre parten syns buffer og økonomisk trygghet på lang sikt er viktigere enn moro her og nå - vel, da blir felles økonomi i beste fall en enorm belastning for samlivet. Greit at alt mitt er ditt når det går begge veier, men når alt mitt er mitt og alt ditt også er mitt er det særdeles ugreit. Anonymkode: 31cad...103 Men da har dere jo ikke samme grunnverdier, det er jo nettopp det han sier. Anonymkode: b465a...e31 5
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #13 Skrevet 30. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men da har dere jo ikke samme grunnverdier, det er jo nettopp det han sier. Anonymkode: b465a...e31 Takk som skjønner... Anonymkode: cca66...66d 4
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #14 Skrevet 30. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk som skjønner... Anonymkode: cca66...66d Ikke helt sikker på hva du mener, men jeg kastet ut min eks på grunn av at vi hadde felles økonomi og han brukte sykt mye penger på seg selv. Så mye penger at vi tidvis ikke hadde råd til mat. Slikt er ikke noe for barn å vokse opp i. Anonymkode: b465a...e31 9
Lostintranslation Skrevet 30. april 2019 #15 Skrevet 30. april 2019 Det er mange ulike grunner til at folk skiller seg oftere nå enn før. Det er jo forsket på dette, så det er ikke et stort mysterium. - Mangel på sosial stigma. Dette er den største. Med kvinnefrigjøringen ble det ok å skille seg, ok å være alenemor, ok å få ny partner. Det er en sterk dominoeffekt relatert til skilsmisse - jo flere som skiller seg i ens by og sosiale krets, desto mer ok er det. Skilsmisse går også "i arv" - det er langt mer vanlig for skilsmissebarn å selv skille seg. - Andre forventniinger. I riktig gamle dager giftet man seg av praktiske, moralske og økonomiske årsaker. Vi er fortsatt såpass traumatisert av dette at vi er gått i fullstendig motsatt retning - ekteskap er bare romantisk og null fornuft. Du skal ikke tenke på hva foreldrene dine mener eller omgangskretsens forventninger. Og om du ikke opplever sommerfugler og het sex, så er det farvel. Det riktige hadde vel vært en mellomting, et ekteskap som både var preget av romantiske følelser, pskykologisk kompatibilitet, samme grunnverdier og fornuft, men vi er ennå ikke kommet dit. 9
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #16 Skrevet 30. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi er en kjernefamilie vi jobber oss gjennom.det og vi vet vi løser det på en eller annen måte... Jeg synes du virker veldig naiv og uvitende. Anonymkode: 083d7...898 14
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #17 Skrevet 30. april 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes du virker veldig naiv og uvitende. Anonymkode: 083d7...898 Nei, han har helt riktig innstilling og flinke folk vet hvor skoen trykker og jobber seg opp hele tiden. Utålmodige mennesker gir etterhvert faen og orker ikke kjempe kampen for familien og tar lett vei ut (selvfølgelig ikke alle). Like hoder leker best. Hele innlegget er spot on. Det er tydeligvis noe hos deg som klør siden du ikke klarer å komme med motargumenter. Anonymkode: 54d71...50d 6
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #18 Skrevet 30. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har tenkt på dette en stund... har lurt på hvorfor det er så mange samlivsbrudd idag. Jeg hører ordene bonusbarn, stebarn, stemor, stefar, alenemor oftere en mor, far og sønn/datter. La meg med.en gang si at jeg ikke drar inn abdolutt alle her. Det finnes forhold med narkotika, alkohol, vold, missbruk, utroskap og lignende og er helt fair grunn til brudd. Men dette et et mindretall i forhold til de "vanlige" bruddene. Selv er jeg gift småbarnsfar og vi er en helt normal familie som for tiden lever ett vanlig A4 liv. Slik jeg ser det så varer ikke.mange forhold fordi man ikke deler på grunnverdiene. Jeg klarer ikke å fatte hvordan folk kan velge å bo sammen, få barn sammen, elske hverandre, men likevel velge å ha separat økonomi... det henger bare ikke på grep. Fokuset er MEG MEG MEG og det er nesten slik at man forbereder seg til ett fremtidig brudd. Det er ikke rart statistikken på brudd/skilsmisse er høy. Dette med økonomi er bare ett eksempel, men det er faktisk den viktigste faktoren... Mange her vil sikkert si at de elsker partneren sin såååå mye at de ville ofret livet for han/hun. Javel? Du vil ofre livet,men ikke dele pengene... nei de er bare dine! Altså bullshitt... Mange vil si at de.mistet følelsene for hverandre... det kan nok stemme. Men du mistet dem fordi dere ikke dele på.grunnverdiene. en mann/kvinne som du elsker så høyt, som har vært med på å gi deg barn, det mest elskeverdige, en person som du planla livet sammen med, mister ikke du følelser for sånn uten videre... da er det noe annet galt. Jeg ser at samfunnet går i den retningen at mange forhold vokser på et falskt håp og mates på en falsk måte i mange år, og det er ikke rart det blir brudd. Det er fordi fokuset er på MEG MEG MEG og ikke VI VI VI. Jeg og kona har felles økonomi. Kunne ikke falle meg inn å dele på noe. Her spiller det ingen rolle hvem som bruker hva og hvem som betaler... selv om jeg tjener nesten dobbelt så mye. Målet og fokuset er OSS! Og ja... vi har hatt våre opp og nedturer... våre krangler, der noen har vært heftige...Vi er en kjernefamilie vi jobber oss gjennom.det og vi vet vi løser det på en eller annen måte... Anonymkode: cca66...66d Årsaker til at folk går fra hverandre: Infertilitet Fysisk sykdom Psykisk sykdom Impotens/seksuelle problemer Dårlig økonomi Mister jobben Barns sykdom Ulik personlighet Uenigheter (barn/ikke barn, flytte/bli boende, karriere/arbeidstider) Barn som flytter ut/pensjonstid/tomhet etc. Anonymkode: f9e27...50d 5
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #19 Skrevet 30. april 2019 Om jeg går fra mannen min, noe jeg virkelig vurderer, er det fordi han ikke tar på meg, holder rundt meg, klemmer meg eller noe..tar aldri på meg, eller hører på hva jeg sier når jeg prater. Jeg føler meg som bakgrunnstøy og en del av innredningen. Jeg har fortalt han dette mange mange ganger med økende fortvilelse, ordrett. Men han hører ikke etter. Uannsett emne. Uannsett hvor mange ganger det gjentas. Jeg er ingen. Når ett menneske som egentlig bare er snill og grei får deg til å føle deg så liten og lite verdt så må man vurdere om det er noe vits å bli. Til tross for at kjerneverdier og økonomi er felles. Anonymkode: 15733...e47 19
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #20 Skrevet 30. april 2019 Jeg fokuserte på vi og oss. Han gjorde det ikke. Flere runder med bl.a. familievernkontoret. Jeg avsluttet. Håpet at han ville innse hva han mistet. Jeg erfarte at jeg og felles barn ikke var verdt nok. Siden du legger vekt på økonomi så hadde vi felles og jeg tjente mest. Anonymkode: c2214...648 9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå