Gå til innhold

Nordmenn kan ikke kjøre på motorvei

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvorfor er det så vanskelig for nordmenn å kjøre på motorvei? Skal ikke lenger enn til Sverige før tilstandene er helt annerledes. 

I Norge legger man seg gjerne i venstrefila, og blir der. Kommer det er bil bak som vil forbi mener Ola Nordmann det er han som skal bestemme hvor fort vedkommende bak skal kjøre, og nekter å flytte seg. 

Venstrefila er et forbikjøringsfelt. Skal du ikke kjøre forbi noen, legg deg inn. Skal du kjøre forbi noen som kjører 5 km/t saktere enn deg og noen kommer bak, legg deg inn!

Anonymkode: 6e62b...8a7

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så vanskelig for nordmenn å kjøre på motorvei? Skal ikke lenger enn til Sverige før tilstandene er helt annerledes. 

I Norge legger man seg gjerne i venstrefila, og blir der. Kommer det er bil bak som vil forbi mener Ola Nordmann det er han som skal bestemme hvor fort vedkommende bak skal kjøre, og nekter å flytte seg. 

Venstrefila er et forbikjøringsfelt. Skal du ikke kjøre forbi noen, legg deg inn. Skal du kjøre forbi noen som kjører 5 km/t saktere enn deg og noen kommer bak, legg deg inn!

Nei, du er visst en av de som ikke kan kjøre på motorvei også. ØVRE tillate hastighet er 110 km! Da kan du ikke komme bak en i 110 som kjører forbi de som ligger i 70-90, og legge deg bare noen centimeter bak og kreve at personen gasser på eller flytter seg. Nei ass, da er det du som kan parkere for å si det sånn! Sånne som deg irriterer meg på motorveien! Vi har betalt like mye som deg i årsavgift og bompenger pluss kilometer til å kjøre på veien, også kommer du å er hensynsløs og skremmende i trafikken, for ikke å snakke om farlig! Vil du ha på samvittigheten din resten av livet ditt at du har skadet en barnefamilie? Tror ikke det. Vi som holder 110 jevnt sparer drivstoff, miljøet og det blir bra flyt i trafikken. Dere som ligger i 70-80 ut av aksefeltet og legger dere ut mens vi må bremse fordi bilen i venstre felt ikke slipper oss ut pga at de skal holde 130 😫😫 hjernedøde idioter hele gjengen

Anonymkode: 34eef...9da

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er også slik at når det er så mye trafikk at det er mer hensiktsmessig og gir bedre flyt kan venstrefeltet brukes som vanlig kjørefelt. At venstre er forbikjøringsfeltet betyr i hovedsak at forbikjøringer aldri skal tas på høyre siden. 

Anonymkode: 77f30...d5e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom du skal kjøre i 110 i 110 sonen så ligger du i høyre felt. Går det sakte kan du såklart bytte. Kommer det en som vil kjøre forbi deg, slipper du forbi. Du finner alltid en luke. 

Og jeg snakker ikke om når det er tett trafikk, jeg snakker om når det egentlig burde være god flyt. Men hvorfor blir det dårlig flyt? Fordi folk ikke kan kjøre. 

Kø dannes fordi folk ikke følger med. Lager alle 10 meter luke, blir det ganske mye i lengden

Og i et påkjøringsfelt der det er flere filer, flytter man seg dersom det er ledig i venstre fil. Så kan man bytte tilbake når bilen(e) har sluppet inn. 

Siden dere to her åpenbart ikke helt forstod at jeg har rett, legger jeg ved noen linker. UP er visst nokså enig med meg gitt. 

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/WwRAr/tidligere-up-sjef-nordmenn-elendige-paa-motorvei

Sitat: « Men om man likevel holder fartsgrensen, da har vel ikke de bak noe de skulle ha sagt? Det er jo ulovlig å kjøre fortere.
- Det er for det første ikke en sak som er opp til den enkelte å håndheve! For det andre er det ikke sikkert at man kjører i fartsgrensen, mange speedometere viser feil. Dessuten kan det kan faktisk være tilfeller der biler kjører fort med loven i ryggen»  https://www.dinside.no/motor/nordmenn-kan-ikke-kjore-pa-motorvei/63637215

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du er visst en av de som ikke kan kjøre på motorvei også. ØVRE tillate hastighet er 110 km! Da kan du ikke komme bak en i 110 som kjører forbi de som ligger i 70-90, og legge deg bare noen centimeter bak og kreve at personen gasser på eller flytter seg. Nei ass, da er det du som kan parkere for å si det sånn! Sånne som deg irriterer meg på motorveien! Vi har betalt like mye som deg i årsavgift og bompenger pluss kilometer til å kjøre på veien, også kommer du å er hensynsløs og skremmende i trafikken, for ikke å snakke om farlig! Vil du ha på samvittigheten din resten av livet ditt at du har skadet en barnefamilie? Tror ikke det. Vi som holder 110 jevnt sparer drivstoff, miljøet og det blir bra flyt i trafikken. Dere som ligger i 70-80 ut av aksefeltet og legger dere ut mens vi må bremse fordi bilen i venstre felt ikke slipper oss ut pga at de skal holde 130 😫😫 hjernedøde idioter hele gjengen

Anonymkode: 34eef...9da

Jeg anbefaler spesielt deg å lese denne artikkelen. Du tar opp flere av tingene som blir nevnt her. Men det du mener er motsatt og helt feil, og viser at din kjørestil er som idioti å dømme.

Så før du kaller andre hjernedøde idioter, bør du kanskje ta en titt i speilet 🤦‍♀️

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/WwRAr/tidligere-up-sjef-nordmenn-elendige-paa-motorvei

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er også slik at når det er så mye trafikk at det er mer hensiktsmessig og gir bedre flyt kan venstrefeltet brukes som vanlig kjørefelt. At venstre er forbikjøringsfeltet betyr i hovedsak at forbikjøringer aldri skal tas på høyre siden. 

Anonymkode: 77f30...d5e

høyrefeltet kan fint brukes som forbikjøringsfelt dersom trafikken går under fartsgrensen. Kravet er bare at du ikke bruker det å kjøre forbi i høyere hastighet enn det skiltene sier. Er det i tillegg kollektivfelt så er stort sett fritt frem.

Jeg tipper at om noen år har venstre-felt-nissene ødelagt all rest av kjørekultur til at vi får amerikanske tilstander. Da vil folk kjøre akkurat slik det passer dem.

Anonymkode: e0528...e80

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
7 hours ago, AnonymBruker said:

Vet man skal slippe forbi folk som bryter loven, men jeg koser meg forferdelig når jeg ligger i venstre felt og blokkerer biler, gjerne BMW og Audi, fra å kjøre i 150 som de gjerne vil. Faktisk reduserer jeg sjansen for at de dreper andre i trafikken, og gjør dermed samfunnet en tjeneste.

Anonymkode: 7c71e...8fe

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vet man skal slippe forbi folk som bryter loven, men jeg koser meg forferdelig når jeg ligger i venstre felt og blokkerer biler, gjerne BMW og Audi, fra å kjøre i 150 som de gjerne vil. Faktisk reduserer jeg sjansen for at de dreper andre i trafikken, og gjør dermed samfunnet en tjeneste.

Du skaper farligere situasjoner ved å provosere andre trafikanter.

Jeg selv foretrekker å dure i 110 (etter gps).

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mye rart man skal klage på. Det hender det er noen som ligger lenge i venstrefeltet selvom det er forbikjøringsfelt ja, men at noen gjør det kanskje en av ti ganger jeg er på veien det gidder jeg ikke irritere meg over. Fins viktigere ting å rette fokus mot! 

Flytt til sverige eller tyskland davel! 

Anonymkode: adb70...4ca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Katten.2.0 skrev:

Så du tenker at idioter som durer forbi i 150 og skal flate ut og være kule og ukritiske er mindre farlige og provoserende? 
Det var merkelig

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Katten.2.0 said:

Det er jo de som provoserer andre trafikanter ved å kjøre i 150. Skulle vært noen år i buret for alle som blir tatt i den hastigheten...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i hovedpoenget.

Kjør på høyre side. Kjør forbi på venstre. Verre er det ikke. 

Det irriterer meg å måtte kjøre sikk-sakk fordi noen synes dette er fort nok....

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, Rotemor said:

Jeg er enig i hovedpoenget.

Kjør på høyre side. Kjør forbi på venstre. Verre er det ikke. 

Det irriterer meg å måtte kjøre sikk-sakk fordi noen synes dette er fort nok....

Bare fyi, du kan miste lappen om de ser deg kjøre forbi i høyrefelt. Uansett hvor tregt hen andre kjørte, så er det du som blit stoppa da.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bare fyi, du kan miste lappen om de ser deg kjøre forbi i høyrefelt. Uansett hvor tregt hen andre kjørte, så er det du som blit stoppa da.

Nei. Man mister ikke lappen av å kjøre i høyrefila... FYI. 

Man kan miste lappen av å kjøre altfor fort....

Merkelig logikk.

Endret av Rotemor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Så du tenker at idioter som durer forbi i 150 og skal flate ut og være kule og ukritiske er mindre farlige og provoserende? 
Det var merkelig

Hvis du har sett hvordan de peiser på etter å ha blitt hindret, så er eksplosjonen som kommer betraktelig mer risikabel. I tillegg er det idioti å skape hindringer for idioter i slik hastighet.

Det er ikke at jeg mener man burde få lov å kjøre som en idiot, men man trenger ikke gjøre en potensielt farlig situasjon verre.

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo de som provoserer andre trafikanter ved å kjøre i 150. Skulle vært noen år i buret for alle som blir tatt i den hastigheten...

Det er politiets oppgave å håndtere dem, ikke vår.

Anbefaler å ringe 02800.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
5 minutter siden, Rotemor said:

Nei. Man mister ikke lappen av å kjøre i høyrefila... FYI. 

Man kan miste lappen av å kjøre altfor fort....

Merkelig logikk.

Å kjøre forbi i høyrefelt. Det kan man miste lappen av på stedet. Dvs, hvis en person kjører i 95 i venstre og du kjører forbi i 110 i høyre, så bryter man loven. Selv om fartsgrensen er 110.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å kjøre forbi i høyrefelt. Det kan man miste lappen av på stedet. Dvs, hvis en person kjører i 95 i venstre og du kjører forbi i 110 i høyre, så bryter man loven. Selv om fartsgrensen er 110.

Nei, nei, nei...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen regler som tilsier at man ikke kan kjøre fortere i høyrefilen enn bilen til venstre for deg 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Rotemor said:

Det er ingen regler som tilsier at man ikke kan kjøre fortere i høyrefilen enn bilen til venstre for deg 😛

Å kjøre fortere i høyrefilen enn bilen til venstre for deg er også kjent som en.... forbikjøring. Forbikjøring i høyrefelt er forbudt.

https://www.pengenytt.no/dette-risikerer-du-ved-a-kjore-forbi-andre-i-hoyrefeltet/

https://www.nettavisen.no/forbruker/er-det-lov-a-kjore-forbi-pa-hoyre-side/3365168.html

https://www.side3.no/motor/a-kjore-forbi-pa-hoyre-side-er-forbudt-6714784

Selvsagt er det unntak, f.eks. når det er kø og alle uansett kjører i 10. Da vil jo høyrefelt noen ganger gå raskere. Men i de fleste situasjoner er det strengt forbudt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...