Gå til innhold

Nordmenn kan ikke kjøre på motorvei


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Å kjøre fortere i høyrefilen enn bilen til venstre for deg er også kjent som en.... forbikjøring. Forbikjøring i høyrefelt er forbudt.

https://www.pengenytt.no/dette-risikerer-du-ved-a-kjore-forbi-andre-i-hoyrefeltet/

https://www.nettavisen.no/forbruker/er-det-lov-a-kjore-forbi-pa-hoyre-side/3365168.html

https://www.side3.no/motor/a-kjore-forbi-pa-hoyre-side-er-forbudt-6714784

 

Selvsagt er det unntak, f.eks. når det er kø og alle uansett kjører i 10. Da vil jo høyrefelt noen ganger gå raskere. Men i de fleste situasjoner er det strengt forbudt.

Anonymkode: 7c71e...8fe

Første linken bekrefter det jeg sier. FYI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, fordi da er det kø. Som jeg sa, gjelder regelen for nesten alle situasjoner, med unntak. Altså beviser du poenget mitt. Kø er selvsagt et unntak.

Anonymkode: 7c71e...8fe

Det blir tullete flisespikkeri.

Man får kjøre forbi så lenge det er forsvarlig og et behov. Hvis man har høyrefilen for seg selv så trenger man ikke bytte fil da. Da er det jo idioten i venstre som gjør feil hvis han ligger under fartsgrensen.... Erfo kan man i det øyeblikk man har en bil foran seg i høyre fil kjøre til venstre.....

I praksis kan man altså alltid kjøre forbi ved behov...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Rotemor said:

Det blir tullete flisespikkeri.

Man får kjøre forbi så lenge det er forsvarlig og et behov. Hvis man har høyrefilen for seg selv så trenger man ikke bytte fil da. Da er det jo idioten i venstre som gjør feil hvis han ligger under fartsgrensen.... Erfo kan man i det øyeblikk man har en bil foran seg i høyre fil kjøre til venstre.....

I praksis kan man altså alltid kjøre forbi ved behov...

Ja, han i venstre gjør feil, men det er en grovere feil å kjøre forbi i høyrefelt. Dermed den strenge straffen.

I praksis kan man altså sjelden kjøre forbi bare forbi man føler for det. Les artiklene og evt. vegtrafikkloven! Det kan redde lappen din.

Anonymkode: 7c71e...8fe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, han i venstre gjør feil, men det er en grovere feil å kjøre forbi i høyrefelt. Dermed den strenge straffen.

I praksis kan man altså sjelden kjøre forbi bare forbi man føler for det. Les artiklene og evt. vegtrafikkloven! Det kan redde lappen din.

Anonymkode: 7c71e...8fe

 Nei, seriøst. Jeg forstår utmerket godt forskjellen på bruk og misbruk av forbikjøringsmuligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så vanskelig for nordmenn å kjøre på motorvei? Skal ikke lenger enn til Sverige før tilstandene er helt annerledes. 

I Norge legger man seg gjerne i venstrefila, og blir der. Kommer det er bil bak som vil forbi mener Ola Nordmann det er han som skal bestemme hvor fort vedkommende bak skal kjøre, og nekter å flytte seg. 

Venstrefila er et forbikjøringsfelt. Skal du ikke kjøre forbi noen, legg deg inn. Skal du kjøre forbi noen som kjører 5 km/t saktere enn deg og noen kommer bak, legg deg inn!

Anonymkode: 6e62b...8a7

Er vel du som tror du har krav på å kjøre for fort da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen irriterende ting på motorvei er de som ikke skjønner fletting fra to til ett felt i samme kjøreretning. Så mange som hiver seg inn til høyre leeenge før flettepunktet og skaper massiv kø bakover. I tillegg blir de sure på de bilene med vett nok til å fortsette i venstrefeltet fram til flettepunktet. Til og med sett lastebiler som legger seg midt mellom to felt for å hindre noen i å bruke venstrefeltet. Irriterende at uvitende folk skaper så mye ekstra kø. De som forsker på trafikkflyt sier køen kunne gått unna 35-40 % prosent raskere hvis alle hadde flettet på flettepunktet og brukt begge filer helt fram. 

Anonymkode: 4566b...df1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så vanskelig for nordmenn å kjøre på motorvei? Skal ikke lenger enn til Sverige før tilstandene er helt annerledes. 

I Norge legger man seg gjerne i venstrefila, og blir der. Kommer det er bil bak som vil forbi mener Ola Nordmann det er han som skal bestemme hvor fort vedkommende bak skal kjøre, og nekter å flytte seg. 

Venstrefila er et forbikjøringsfelt. Skal du ikke kjøre forbi noen, legg deg inn. Skal du kjøre forbi noen som kjører 5 km/t saktere enn deg og noen kommer bak, legg deg inn!

Anonymkode: 6e62b...8a7

Nei, du er visst en av de som ikke kan kjøre på motorvei også. ØVRE tillate hastighet er 110 km! Da kan du ikke komme bak en i 110 som kjører forbi de som ligger i 70-90, og legge deg bare noen centimeter bak og kreve at personen gasser på eller flytter seg. Nei ass, da er det du som kan parkere for å si det sånn! Sånne som deg irriterer meg på motorveien!

Syke LOVBRYTER. Serr. les DEG OPP. DET ER FORBUDT DET DU PREDIKER OM...

Pell deg i venstre fil, om noen vil forbi, om du ikke er på jobb, -som Politi... -SERR... LES deg opp... Eller skaff deg tillegg 160 i førerkortet, -og jobb i Politiet... 

a.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet man skal slippe forbi folk som bryter loven, men jeg koser meg forferdelig når jeg ligger i venstre felt og blokkerer biler, gjerne BMW og Audi, fra å kjøre i 150 som de gjerne vil. Faktisk reduserer jeg sjansen for at de dreper andre i trafikken, og gjør dermed samfunnet en tjeneste.

Anonymkode: 7c71e...8fe

Det sier jo litt om deg. Sånn til info, er sjansen for en ulykke større ved at idioter blokkerer andre og forsøker å leke politi. Det er faktisk ikke din jobb. Gøy for deg da, og du ligger å blokkerer, og bilen bak deg blir så irritert at vedkommende kjører inn i deg. Akkurat det er selvfølgelig han bak sin skyld, men det spiller liten rolle når du har blitt grønnsak. 

Og til info: de fleste biler som kjører som idioter er av billige merker. Virker som om de forsøker å tøffe seg, siden de ikke har råd til dyr bil. Legger seg feil i rundkjøringer, glemmer blinklys både når de skal ta av, men også ved filskifte. 

Men du innrømmer jo her at du er en lovbryter, gleder meg til dagen du blir tatt for å forhindre andre 😘

Anonymkode: 6e62b...8a7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, han i venstre gjør feil, men det er en grovere feil å kjøre forbi i høyrefelt. Dermed den strenge straffen.

I praksis kan man altså sjelden kjøre forbi bare forbi man føler for det. Les artiklene og evt. vegtrafikkloven! Det kan redde lappen din.

Anonymkode: 7c71e...8fe

Det er ingen som mister lappen for å følge fartsgrensen i høyre felt, selv om det ligger en annen bil 10-20 km under fartsgrensen i feltet ved siden av. Det tror jeg faktisk du skjønner selv, hvis du tenker deg om litt. 

Det kunne nok skjedd dersom en bil konsekvent lå i venstre felt og så flyttet seg innt il høyre for å kjøre forbi bilen foran, og så ut i venstre felt igjen. Og gjentok denne manøveren flere ganger. Altså brukte begge felt for å kjøre forbi flest mulig, gjerne kombinert med for høy fart. Men det er jo ikke det brukeren du diskuterer med snakker om, så. 

Ps: du kan godt ringe UP selv og spørre om dette. Det finnes regler, men de er ikke idioter de som jobber der allikevel. 

Har du forresten lagt merke til at om trafikken flyter i 125 i 110-sonen og en politibil kjører der, så stopper de sjelden noen? Hvorfor det tror du, er det fordi det ikke står i loven at det er ulovlig å kjøre over høyeste tillatte hastighet, eller er det fordi de bruker skjønn?

Anonymkode: 4feb1...773

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
 
 
På 29.4.2019 den 17.03, AnonymBruker skrev:

Nei, du er visst en av de som ikke kan kjøre på motorvei også. ØVRE tillate hastighet er 110 km! Da kan du ikke komme bak en i 110 som kjører forbi de som ligger i 70-90, og legge deg bare noen centimeter bak og kreve at personen gasser på eller flytter seg. Nei ass, da er det du som kan parkere for å si det sånn! Sånne som deg irriterer meg på motorveien! Vi har betalt like mye som deg i årsavgift og bompenger pluss kilometer til å kjøre på veien, også kommer du å er hensynsløs og skremmende i trafikken, for ikke å snakke om farlig! Vil du ha på samvittigheten din resten av livet ditt at du har skadet en barnefamilie? Tror ikke det. Vi som holder 110 jevnt sparer drivstoff, miljøet og det blir bra flyt i trafikken. Dere som ligger i 70-80 ut av aksefeltet og legger dere ut mens vi må bremse fordi bilen i venstre felt ikke slipper oss ut pga at de skal holde 130 😫😫 hjernedøde idioter hele gjengen

Anonymkode: 34eef...9da

Kan knapt puste i retning av en barnefamilie, før sånne som deg kommer. Ta deg sammen!

Ja, nordmenn kan ikke kjøre på motorveien. Til og med når det er ledig i høyrefila - ikke en bil på flere kilometer - ligger de i venstre og daffer. Fullstendig uforståelig.

Når det gjelder det andre jeg utheva... Nei, det er fordi nordmenn ikke er vant med motorveikultur, så de sjekker SnapChat eller sender meldinger eller runker eller hva faen i venstre, så det er færre biler i høyre, og selvfølgelig blir det problematisk for den i høyre akkurat der det kommer en og skal på. De som kjører forbi i 130 i venstre er ikke problemet, det er fartsgrensefanatikerne, som deg, som får hjerteinfarkt av å skulle kjøre i 111.

Så er det de idiotene som skal forbi en lastebil. Det. Går. Så. Sakte. Gi gass, eller ligg bak lastebilen! Speedometeret mitt skal IKKE vise 100 når du kjører forbi en lastebil

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.4.2019 den 17.03, AnonymBruker skrev:

Nei, du er visst en av de som ikke kan kjøre på motorvei også. ØVRE tillate hastighet er 110 km! Da kan du ikke komme bak en i 110 som kjører forbi de som ligger i 70-90, og legge deg bare noen centimeter bak og kreve at personen gasser på eller flytter seg. Nei ass, da er det du som kan parkere for å si det sånn! Sånne som deg irriterer meg på motorveien! Vi har betalt like mye som deg i årsavgift og bompenger pluss kilometer til å kjøre på veien, også kommer du å er hensynsløs og skremmende i trafikken, for ikke å snakke om farlig! Vil du ha på samvittigheten din resten av livet ditt at du har skadet en barnefamilie? Tror ikke det. Vi som holder 110 jevnt sparer drivstoff, miljøet og det blir bra flyt i trafikken. Dere som ligger i 70-80 ut av aksefeltet og legger dere ut mens vi må bremse fordi bilen i venstre felt ikke slipper oss ut pga at de skal holde 130 😫😫 hjernedøde idioter hele gjengen

Anonymkode: 34eef...9da

Enig i at man ikke skal komme i 120 i 80-sonen og kreve å bli sluppet forbi, men det er heller ikke opp til vanlige trafikanter å leke politi. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.4.2019 den 0.18, AnonymBruker skrev:

Vet man skal slippe forbi folk som bryter loven, men jeg koser meg forferdelig når jeg ligger i venstre felt og blokkerer biler,

Da bryter du også loven.

På 29.4.2019 den 17.03, AnonymBruker skrev:

Nei, du er visst en av de som ikke kan kjøre på motorvei også. ØVRE tillate hastighet er 110 km! Da kan du ikke komme bak en i 110 som kjører forbi de som ligger i 70-90, og legge deg bare noen centimeter bak og kreve at personen gasser på eller flytter seg. Nei ass, da er det du som kan parkere for å si det sånn!

Det er ikke du som håndhever dette. Du er ikke politi.

På 30.4.2019 den 0.24, AnonymBruker skrev:

Det er jo de som provoserer andre trafikanter ved å kjøre i 150. Skulle vært noen år i buret for alle som blir tatt i den hastigheten...

150? Hvor gammel er du, 90? 150 er ingen hastighet på en moderne 110-motorvei. Finnes ikke farlig i det hele tatt. At det er ulovlig er noe annet, men det er ikke din sak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 30.4.2019 den 0.26, AnonymBruker skrev:

Bare fyi, du kan miste lappen om de ser deg kjøre forbi i høyrefelt. Uansett hvor tregt hen andre kjørte, så er det du som blit stoppa da.

Anonymkode: 7c71e...8fe

Da hadde veeeeeldig mange mistet lappen både i morgen og ettermiddags rushen.... da kjører feltene om hverandre..

Anonymkode: b63ca...bb5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er tre fulle felt er det uproblematisk.  Problemet kommer når noen bestemmer seg for å kjøre forbi en lastebili midtfeltet  til høyre fordi det ligger en selvbestaltet trafikkpoliti og lastebilforbikjører på fartsegrensen venstrefeltet og disse møtes foran lastebilen.

Nordmenn er alt for egoistiske i trafikken til å bli flinke til å kjøre på motorveier. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at en del folk tror de eier venstrefila, fordi de kjører i 150. Det gjør de ikke. Det er andre som også har behov for å bruke denne fila til forbikjøring.

Anonymkode: 02df1...2f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det gleder meg at så mange av dere åpenbart er enige med meg. 

Men jeg ser jo at en del her burde lese seg opp litt. Muligens ta oppkjøringen på nytt.

En veldig tydelig måte å merke at nordmenn er idioter på er å kjøre i feks Danmark. Alle dansker, tyskere osv legger seg inn når de har kjørt forbi, og trafikken flyter godt. Når det plutselig blir stopp, er det en nordmann som er hindringen. Slår aldri feil. Pinlig!

Anonymkode: 6e62b...8a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 1.5.2019 den 21.55, AnonymBruker skrev:

Problemet er at en del folk tror de eier venstrefila, fordi de kjører i 150. Det gjør de ikke. Det er andre som også har behov for å bruke denne fila til forbikjøring.

Anonymkode: 02df1...2f7

Bare bruk den til forbikjøring du, hvilket betyr at du skal legge deg til høyre igjen når du har kjørt forbi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at jeg synes nordmenn tvert i mot er de flinkeste til å kjøre på motorvei. Jeg har blitt med på kjøreturer i Sverige og det er vanlig at man ikke bruker blinklys ved forbikjøring og en bil som er på høyrefila plutselig kan kjøre på venstre (mens du er på venstre) uten å gi signal om det. Det kan være ganske skummelt faktisk. Så føler meg mye tryggere på norsk motorvei selv om det sikkert går tregt noen ganger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...