Gå til innhold

Nordmenn kan ikke kjøre på motorvei


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 5/12/2019 at 1:04 AM, NBA said:

Bare bruk den til forbikjøring du, hvilket betyr at du skal legge deg til høyre igjen når du har kjørt forbi...

Det gjør jeg naturligvis. Men det er ikke til hinder for at det kommer tullinger bakfra som blinker febrilsk med fjernlys mens jeg ligger i venstrefila med en trailer i høyre kjørefelt.

Anonymkode: 02df1...2f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 4/30/2019 at 12:18 AM, AnonymBruker said:

Vet man skal slippe forbi folk som bryter loven, men jeg koser meg forferdelig når jeg ligger i venstre felt og blokkerer biler, gjerne BMW og Audi, fra å kjøre i 150 som de gjerne vil. Faktisk reduserer jeg sjansen for at de dreper andre i trafikken, og gjør dermed samfunnet en tjeneste.

Anonymkode: 7c71e...8fe

Opplæring skal ikke skje i trafikken, iallfall ikke med slik blokkering. Heller ikke kos av den typen du beskriver. Jeg tror du heller øker sjansen for ulykker om du blokkerer noen i ventrefeltet fordi fartsidiotene sannsynligvis bare kjører forbi uansett. Men da i høyre felt! Dette er enda mer ulovlig og farlig enn å kjøre noen km/t for fort i venstre felt, men det skjer.

(Og når det er saktegående trafikk/kø er det såklart en annen situasjon, men det er ikke det temaet er her)

Endret av Charlie Amberson
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/29/2019 at 11:03 PM, AnonymBruker said:

Nei, du er visst en av de som ikke kan kjøre på motorvei også. ØVRE tillate hastighet er 110 km! Da kan du ikke komme bak en i 110 som kjører forbi de som ligger i 70-90, og legge deg bare noen centimeter bak og kreve at personen gasser på eller flytter seg. Nei ass, da er det du som kan parkere for å si det sånn! Sånne som deg irriterer meg på motorveien! Vi har betalt like mye som deg i årsavgift og bompenger pluss kilometer til å kjøre på veien, også kommer du å er hensynsløs og skremmende i trafikken, for ikke å snakke om farlig! Vil du ha på samvittigheten din resten av livet ditt at du har skadet en barnefamilie? Tror ikke det. Vi som holder 110 jevnt sparer drivstoff, miljøet og det blir bra flyt i trafikken. Dere som ligger i 70-80 ut av aksefeltet og legger dere ut mens vi må bremse fordi bilen i venstre felt ikke slipper oss ut pga at de skal holde 130 😫😫 hjernedøde idioter hele gjengen

Anonymkode: 34eef...9da

Fartsgrensen holdes til høyre. Det er du som skaper enn farlig situasjon ved å ligge i 110 i forbikjøringsfeltet. Det er du som gjør trafikken mer risikabelt.

Anonymkode: 0388c...d57

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.5.2019 den 9.53, AnonymBruker skrev:

Det gjør jeg naturligvis. Men det er ikke til hinder for at det kommer tullinger bakfra som blinker febrilsk med fjernlys mens jeg ligger i venstrefila med en trailer i høyre kjørefelt.

Anonymkode: 02df1...2f7

Du vet at du kan legge deg tilbake i venstrefila igjen etter en svipptur i den høyre? Er ikke som å velge partner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 29.4.2019 den 16.24, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så vanskelig for nordmenn å kjøre på motorvei? Skal ikke lenger enn til Sverige før tilstandene er helt annerledes. 

Anonymkode: 6e62b...8a7

Mamma bor et stykke inn i Sverige, og jeg opplever det eksakt samme... Idiotien begynner når jeg nærmer meg Strömstad fra Sverige.. Bilene har skilter med 2 bokstaver og 5 tall. 

Jeg tror det har noe med egoisme, samt at de "har jo betalt årsavgift så de har rett til å ligge der"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.4.2019 den 0.45, Rotemor skrev:

Det er ingen regler som tilsier at man ikke kan kjøre fortere i høyrefilen enn bilen til venstre for deg 😛

 

Jo, det er det.. Les om forbikjøring til høyre. 

 

c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

KUN da kan man passere i høyre felt.. 
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 29.4.2019 den 17.03, AnonymBruker skrev:

Nei, du er visst en av de som ikke kan kjøre på motorvei også. ØVRE tillate hastighet er 110 km! Da kan du ikke komme bak en i 110 som kjører forbi de som ligger i 70-90, og legge deg bare noen centimeter bak og kreve at personen gasser på eller flytter seg.

Anonymkode: 34eef...9da

Jo, det kan man, med loven i hånd.. 
4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AndreasBR skrev:

Jo, det kan man, med loven i hånd.. 
4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Så om man selv ligger i venstre fil og kjører forbi, så skal man holde seg så langt til høyre og ikke øke farten når du vil forbi? Det er vel lettere å få til når bilen foran deg har fått muligheten til å fullføre sin forbikjøring i venstre felt, så legge seg inn i høyre. Da kan du gasse på. 

Sier loven at dersom man kjører i samme fart som fartsgrensen så regnes man som kjøretøy som kjører sakte? 

Anonymkode: eab4c...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så om man selv ligger i venstre fil og kjører forbi, så skal man holde seg så langt til høyre og ikke øke farten når du vil forbi? Det er vel lettere å få til når bilen foran deg har fått muligheten til å fullføre sin forbikjøring i venstre felt, så legge seg inn i høyre. Da kan du gasse på. 

Sier loven at dersom man kjører i samme fart som fartsgrensen så regnes man som kjøretøy som kjører sakte? 

Anonymkode: eab4c...2f6

Jeg tolker det som at når kjøretøyet som vil kjøre forbi til venstre beveger seg sakte eller tar stor plass.
Eksempel: Du ligger i 80 og en lastebil begynner å kjøre forbi fordi han ligger i 85 km/t. (Selv om det ikke er lov, det er en annen sak) 
Kjøretøyet tar stor plass, og det blir uoversiktlig.. Du skal ta redusere hastigheten din for å hjelpe vedkommende forbi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AndreasBR skrev:

Jeg tolker det som at når kjøretøyet som vil kjøre forbi til venstre beveger seg sakte eller tar stor plass.
Eksempel: Du ligger i 80 og en lastebil begynner å kjøre forbi fordi han ligger i 85 km/t. (Selv om det ikke er lov, det er en annen sak) 
Kjøretøyet tar stor plass, og det blir uoversiktlig.. Du skal ta redusere hastigheten din for å hjelpe vedkommende forbi. 

Her er det vel motorvei som diskuteres. Forbikjøringsfelt til venstre. Trafikken i høyre felt ligger under fartsgrensen, la oss si at den er 110 km/t. Fører av en bil velger å benytte venstre felt til å kjøre forbi trafikken foran seg, som ligger under 110 km/t. Mens vedkommende kjører forbi, kommer en bil bak han som også ønsker å kjøre forbi trafikken i høyre felt. Skal da den første føreren bryte fartsgrensen for å komme raskere forbi saktegående trafikk i høyre felt, eller fortsette sin forbikjøring i lovlig fart (110km/t) til vedkommende kan legge seg til høyre felt igjen? Eller skal vedkommende bremse ned, la de saktegående i høyre felt passere og så legge seg inn bak de igjen når det åpner seg en luke? 

Anonymkode: eab4c...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AndreasBR skrev:

Jo, det er det.. Les om forbikjøring til høyre. 

 

c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

KUN da kan man passere i høyre felt.. 

feil; i kollektivfelt o.l. (som f.eks. TESLA kan bruke) kan man passere i høyre felt..

Anonymkode: e0528...e80

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her er det vel motorvei som diskuteres. Forbikjøringsfelt til venstre. Trafikken i høyre felt ligger under fartsgrensen, la oss si at den er 110 km/t. Fører av en bil velger å benytte venstre felt til å kjøre forbi trafikken foran seg, som ligger under 110 km/t. Mens vedkommende kjører forbi, kommer en bil bak han som også ønsker å kjøre forbi trafikken i høyre felt. Skal da den første føreren bryte fartsgrensen for å komme raskere forbi saktegående trafikk i høyre felt, eller fortsette sin forbikjøring i lovlig fart (110km/t) til vedkommende kan legge seg til høyre felt igjen? Eller skal vedkommende bremse ned, la de saktegående i høyre felt passere og så legge seg inn bak de igjen når det åpner seg en luke? 

Anonymkode: eab4c...2f6

treigingen i venstre feltet skal vise hensyn og legge seg til høyre raskt.

så enkelt..

Anonymkode: e0528...e80

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

treigingen i venstre feltet skal vise hensyn og legge seg til høyre raskt.

så enkelt..

Anonymkode: e0528...e80

Joda, men det må da først være en anledning til å legge seg til høyre. 

Anonymkode: eab4c...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

feil; i kollektivfelt o.l. (som f.eks. TESLA kan bruke) kan man passere i høyre felt..

Anonymkode: e0528...e80

Der møter de på meg om sommeren, i omtrent samme hastighet som trafikken ved siden av 😄 Det er nemlig forbundet med fare å fyke forbi i høy fart der.. 

Slike snyltere bør fratas muligheten til å kjøre der også... 

EDIT: Pluss at det er så morsomt å irritere snylterne der de prøver å råkjøre forbi alle.. 
I bakken opp fra Økern til Sinsen (Ikke på ring3, men "gamleveien" der) så er det kollektivfelt opp.. Med klare og tydelige skilt om at kollektivfeltet har vikeplikt.. Tror du snylterne bryr seg om dette? Neida, de oppfører seg som at de har forkjørsrett! 

Spør du meg burde alle sperre dem, så lærer de å stå i kø og vente som andre.. 

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er det vel motorvei som diskuteres. Forbikjøringsfelt til venstre. Trafikken i høyre felt ligger under fartsgrensen, la oss si at den er 110 km/t. Fører av en bil velger å benytte venstre felt til å kjøre forbi trafikken foran seg, som ligger under 110 km/t. Mens vedkommende kjører forbi, kommer en bil bak han som også ønsker å kjøre forbi trafikken i høyre felt. Skal da den første føreren bryte fartsgrensen for å komme raskere forbi saktegående trafikk i høyre felt, eller fortsette sin forbikjøring i lovlig fart (110km/t) til vedkommende kan legge seg til høyre felt igjen? Eller skal vedkommende bremse ned, la de saktegående i høyre felt passere og så legge seg inn bak de igjen når det åpner seg en luke? 

Anonymkode: eab4c...2f6

Jeg vil si de skal legge seg inn til høyre så raskt som mulig, selv om de ikke er ferdige med å kjøre forbi SÅ FREMT den bak gir signal om at vedkommende vil forbi... Dersom de ikke blinker, kan de bare ligge der inntil de er forbi å så legge seg inn.. 

For min del legger jeg meg ofte inn i høyre-feltet selv om det bare er 150-200m til neste bil som ligger saktere enn meg.. Husk også at mange speedometere viser feil, her burde det faktisk vært påbudt å sjekke at den viser riktig.. Eventuelt vite hvor mye den viser feil.. På Dodge'n min er den spot on.. MC-en viser litt for mye om jeg ikke husker feil.. 

Men det jeg har erfart flere ganger her i Oslo når jeg kjører MC er folk som ligger i venstrefeltet selv om det er ledig i høyre-feltet.. Jeg legger meg bak, setter på blinklys og venter.. Ingenting skjer.. slår av og på fjernlys et par ganger, ingenting skjer.. Så kommer en liten nedoverbakke og så faenmeg bremser de i VENSTREFELTET.... 

Jeg får en liten djevel i meg og får lyst til å kjøre forbi på høyre side og samtidig ta fra de speilet de ikke bruker uansett med en knyttet neve eller en fot.. Mange her i Oslo som fortjener å miste et speil fordi de ikke bruker det..  

Hvorfor skjønner ikke folk at de skal inn i høyre-feltet?? 

Og hvorfor i helvete skjønner ikke folk hva et akselerasjonsfelt er? Er det 90 på veien, dra på opp i minimum 90, gjerne 100 for så å kunne matche  hastighet med de allerede på veien. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange her i Norge som ikke forstår hvor stor avstand man skal ha til kjøretøyet foran.. 

I 80 km/t skal det være plass til 3.8 stk trekkvogner med henger (17.5m hver) .. Dersom en lastebil uten problemer ikke kan legge seg inn mellom deg og bilen foran, da ligger du alt alt for nærme... 

I tillegg har jeg lagt merke til mange som enten ligger 10-15m bak lastebiler, eller hiver seg inn rett foran.. Har dere et dødsønske? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AndreasBR skrev:

Det er mange her i Norge som ikke forstår hvor stor avstand man skal ha til kjøretøyet foran.. 

I 80 km/t skal det være plass til 3.8 stk trekkvogner med henger (17.5m hver) .. Dersom en lastebil uten problemer ikke kan legge seg inn mellom deg og bilen foran, da ligger du alt alt for nærme... 

I tillegg har jeg lagt merke til mange som enten ligger 10-15m bak lastebiler, eller hiver seg inn rett foran.. Har dere et dødsønske? 

Dere som tror dette er unikt for nordmenn kan ikke ha kjørt mye i utlandet. Spesielt i Polen og andre sentral/østeuropeiske land er de helt ekstreme på det du beskriver. Flertallet av bilene ligger alt for nærme bilen foran.

Nesten ingen polakker jeg har snakket med har hørt om 1001-1002-1003-regelen, jeg tror ikke det er en del av kjøreopplæringa der, rett og slett. Av de ytterst få som har hørt om en variant av denne regelen, kaller det "2-sekundersregelen" (ikke 3, som det burde være).

Det er en av grunnene til at det er omtrent 4 ganger så mange trafikkulykker i Polen per person. (Hvis jeg husker tallet riktig.) Ser mye oftere farlig og aggressiv kjøring av alle typer når jeg kjører i den delen av Europa.

Generelt er nordmenn flinke til å kjøre. Men det er alltid unntak, og man legger mye mer merke til dem. Og noen trekker dermed feilslutningen "nordmenn kan ikke kjøre".

Anonymkode: 9f5b3...b08

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dere som tror dette er unikt for nordmenn kan ikke ha kjørt mye i utlandet. Spesielt i Polen og andre sentral/østeuropeiske land er de helt ekstreme på det du beskriver. Flertallet av bilene ligger alt for nærme bilen foran.

Nesten ingen polakker jeg har snakket med har hørt om 1001-1002-1003-regelen, jeg tror ikke det er en del av kjøreopplæringa der, rett og slett. Av de ytterst få som har hørt om en variant av denne regelen, kaller det "2-sekundersregelen" (ikke 3, som det burde være).

Det er en av grunnene til at det er omtrent 4 ganger så mange trafikkulykker i Polen per person. (Hvis jeg husker tallet riktig.) Ser mye oftere farlig og aggressiv kjøring av alle typer når jeg kjører i den delen av Europa.

Generelt er nordmenn flinke til å kjøre. Men det er alltid unntak, og man legger mye mer merke til dem. Og noen trekker dermed feilslutningen "nordmenn kan ikke kjøre".

Anonymkode: 9f5b3...b08

Er det norske eller polske motorveier vi snakker om her? Greit, da fortsetter vi å holde oss til hva nordmenn og andre norske statsborgere gjør.. 

1001-1002-1003 gjelder for småbiler.. For lastebiler teller man fem sekunder.. 
1001-regla fungerer heller dårlig også, jeg får mye kortere avstand enn det jeg egentlig skal ha om jeg bruker den.. 
Husk, 3.8 trekkvogner med semi etter.. (3.8*17.5m) 

Generelt sett er nordmenn rævva til å kjøre, ta en tur over til Sverige så får du se folk som (for det meste) kjører ordentlig.. De legger seg rett tilbake i høyre-feltet.. 

Jeg tror en løsning her i Norge vil være å gjøre det ulovlig å bli liggende i venstrefeltet om det er plass i høyre-feltet.. 
Gi dem bot.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E6 i dag. Altså... Det er flere biler i venstre enn i høyre! En lastebil i høyre, og da skal alle kjøre fordi, også gjerne langt under 110. Dette forplanter seg videre: det er vanskelig for dem som kommer på, da bilen i høyre mister muligheten til å legge seg til venstre. Jeg kjørte forbi noen og la meg i høyre igjen. Dum idé - jeg mister "plassen min". 

Ble liggende bak en Audi-faen som trodde venstrefila var hans private vei eller noe. Han la seg enedelig i høyre pga en en Transporter som kjørte truende nærme 😛 (Han lå bak meg og, la meg i høyre)

Dessuten er det mye morsommere å kjøre nærmest sikksakk på motorveien - beregne om du skal gi på eller slakke av i høyra når du nærmerer deg en bil, og en annen ligger i venstre, ledig venstrefil så du kan legge deg der når noen kommer på, etc. Jeg føler det gjør at jeg holder meg mer våken og fokusert. Ikke som det var tidligere i dag, for jeg ga opp og fortsatte bare å ligge i venstre... 

Mange av de som kjører på motorvei i Norge hadde blitt flådd i Europa. Fullstendig tragisk, rett og slett

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja! Bare ta båten over til Danmark, så får du se folk som kan kjøre på motorvei! På vei tilbake opplevde jeg det rett og slett som ganske farlig å kjøre på norske motorveier. Folk flest har ikke peiling. 

Anonymkode: 68303...7bd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...