Gå til innhold

Kan man be vegetarianere å ta med egen mat i selskap?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

21 timer siden, Sirah skrev:

Jeg prøvde meg på å lage et vegansk alternativ en gang. Dette kunne ikke spises fordi knivene som ble brukt og stekepanna som ble brukt også har blitt brukt til kjøtt. Det ble så klart vasket mellom slaga, men dette var ikke bra nok. Da gir man altså litt opp... Jeg kan ikke kjøpe inn helt nytt kjøkkenutstyr fordi jeg kanskje en gang får en veganer på besøk.

Det er helt klin kokos! 

Anonymkode: 0d426...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, O.G. skrev:

Jeg laget moussaka med aubergine siste gang jeg hadde en gjest som var vegetarianer på besøk. Var kjempesuksess for alle.

Nice!

Anonymkode: 3d3e2...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hva er forskjellen på en vegetarianer og en veganer da? 

Jeg har tenkt: veganer spiser ingenting av dyr. Dvs ikke egg og melk. 

Vegetarianer: spiser ikke kjøtt, men inkluderer egg og melk. Noen spiser også fisk og kaller seg vegetarianer, noe jeg syns er rart. 

Anonymkode: eb1eb...c98

En vegetarianer som ikke spiser egg/melk spiser egentlig "vegansk", men veganisme er en livsstil som, så langt det lar seg gjøre, også ekskluderer skinn, honning, silke, husholdningsprodukter/hudpleie/sminke med animalske produkter eller som testes på dyr osv. Altså unngår alle animalske produkter - ikke bare i kosten. I veganmiljøet sier vi gjerne at en person som f.eks kjøper skinn, honning osv, men spiser "vegansk" har et plantebasert kosthold. Jeg føler den betegnelsen fungerer bra. 

En "vegetarianer" som spiser fisk er en pescetarianer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, FantasDick skrev:

En vegetarianer som ikke spiser egg/melk spiser egentlig "vegansk", men veganisme er en livsstil som, så langt det lar seg gjøre, også ekskluderer skinn, honning, silke, husholdningsprodukter/hudpleie/sminke med animalske produkter eller som testes på dyr osv. Altså unngår alle animalske produkter - ikke bare i kosten. I veganmiljøet sier vi gjerne at en person som f.eks kjøper skinn, honning osv, men spiser "vegansk" har et plantebasert kosthold. Jeg føler den betegnelsen fungerer bra. 

En "vegetarianer" som spiser fisk er en pescetarianer. 

Takk for oppklaring. 

Hvorfor velger noen å spise fisk? Er ikke det et likeverdig dyr det da? 

Anonymkode: eb1eb...c98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vegetarianere og veganere setter veldig pris på om du kan tilby et alternativ til dem også. Samtidig synes jeg ikke at dette er et krav, og det tror jeg de fleste veganere og vegetarianere forstår! Da kan du på en hyggelig måte foreslå at de kan ta med noe ekstra å spise ved siden av for eksempel salaten, og hvis de sier at de ikke ønsker dette kan du lage litt mer tilbehør til maten (salat, bruschetta, poteter i ulike former osv). Er det en enkel rett som f.eks taco ville jeg lagd en tacoblanding med bønner og krydder til dem. Det er ganske enkelt. 

Veganerene og vegetarianerene i vennegjengen min (kun to av 7stk) tar med eget. Dette også pga. de ikke ønsker å fremstå kravstore og legge den ekstra tiden og kostnaden på den som inviterer. 

I mer formelle middager, eller om mange av gjestene er det, ville jeg tilbudt noe til til dem også. 

Endret av MadameX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg sliter litt de gangene vi får besøk av veganere. Det krever nøye planlegging av meny. 

Vi har flere vegetarianere i vennekretsen, og med veldig få unntak serverer vi det samme til alle. Altså alle får vegetarmat dersom våre vegetarvenner er til sted. Men så har vi da heller ingen venner som bare "må ha kjøtt". Ingen har vondt av å spise vegetariansk av og til. 

Anonymkode: 1218e...5e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 4/26/2019 at 11:47 PM, Clefable said:

Jeg synes det er frekt å ikke servere noe alle kan spise når man inviterer til selskap, eller ikke ha et like godt alternativt til vegetarianeren. De aller fleste retter kan lages vegetar, eller man kan servere noe annet med det samme tilbehøret som andre spiser.

Ikke enig. Jeg har i perioder gått på veldig begrensende dietter, og har selvsagt ikke forventet at folk skal ta all verdens hensyn til mine spesielle behov. Men det finnes en mellomting, og man prøver jo gjerne å gjøre sitt beste for gjestene. Matimperialister, som mener at alle andre skal spise vegetarisk/vegansk når de selv er gjester i et selskap, har jeg ikke noe til overs for.

Anonymkode: 0138e...040

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt klin kokos! 

Anonymkode: 0d426...27f

Jepp. Eksempel på klin kokos hallelujaveganersekten alle hater. 

De som er litt mer rause gidder man bry seg om også. 

 

Anonymkode: eb1eb...c98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å tilpasse, men opplever stadig at maten blir urørt. De tar med noe selv. Eller spiser bare av det lille de er helt trygge på at er sikkert. 

- hun som var vegetarianer... og så viste deg seg da hun kom + egg + melk. Men påstår hun ikke er veganer. Neste gang var egg greit likevel... 

- Veganeren. Og jeg som ikke hadde fått med meg dette med gelatin. 

- glutenintolerant. Kunne ikke spise glutenfritt som jeg hadde bakt, da det hadde blitt oppbevart mel i samme kjøkkenskap. 

(jada, jeg burde sikkert satt meg bedre inn i ting, men er virkelig ikke lett med 50 ulike dietter og meninger bare i nærmeste omgangskrets...) 

Anonymkode: 755ca...728

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke enig. Jeg har i perioder gått på veldig begrensende dietter, og har selvsagt ikke forventet at folk skal ta all verdens hensyn til mine spesielle behov. Men det finnes en mellomting, og man prøver jo gjerne å gjøre sitt beste for gjestene. Matimperialister, som mener at alle andre skal spise vegetarisk/vegansk når de selv er gjester i et selskap, har jeg ikke noe til overs for.

Anonymkode: 0138e...040

Jeg sier ikke at alle nødvendigvis skal måtte spise vegetarisk, men at det bør serveres et alternativ til alle som er til stede, utover bare grønnsaker og annet tilbehør. Jeg personlig hadde vært flau som vert dersom noen av gjestene mine tok med egen mat fordi jeg ikke klarte ordne noe til alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan du be de ta med seg eget.

Evt jage de ut i hagen for å beite.

Anonymkode: 8e441...9fd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Om jeg hadde blitt invitert til middag hadde jeg opplyst verten om at jeg var vegetarianer og at at jeg kunne ta med egen mat om verten ønsket det. Men som vert hadde det ikke kostet meg mye å finne et alternativ. Nå er det så mye ferdigvegetar mat som «kjøttboller» etc som finnes i frysedisken som ikke krever mer enn 30 min i ovnen. 

Endret av WhisperingWind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, WhisperingWind skrev:

Nå er det så mye ferdigvegetar mat som «kjøttboller» etc som finnes i frysedisken som ikke krever mer enn 30 min i ovnen. 

Den varianten har jeg også prøvd.. 

Fikk da beskjed om at vegetarianeren ikke spiste prosessert ferdigmat, kun mat laget fra grunnen. 

Anonymkode: 755ca...728

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den varianten har jeg også prøvd.. 

Fikk da beskjed om at vegetarianeren ikke spiste prosessert ferdigmat, kun mat laget fra grunnen. 

Anonymkode: 755ca...728

Da tar de med egen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎28‎.‎04‎.‎2019 den 11.46, AnonymBruker skrev:

 

- Veganeren. Og jeg som ikke hadde fått med meg dette med gelatin. 

 

Anonymkode: 755ca...728

Nå spiser ikke vegetarianere gelatin heller da ;) Har en datter som er vegetarianer, og det er forholdsvis enkelt å lage noe hun kan spise også når jeg skal lage et "festmåltid" :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, Wit skrev:

Nå spiser ikke vegetarianere gelatin heller da ;) Har en datter som er vegetarianer, og det er forholdsvis enkelt å lage noe hun kan spise også når jeg skal lage et "festmåltid" :) 

Ikke uenig i at det er enkelt å lage vegetariansk - om man har full oversikt over alle tilsetningsstoffer og produkter som inneholder animalske produkter. 

Det slo meg på ingen måte hva gelatin var laget av, da verken jeg eller mine nærmeste er vegetarianere/veganere. 

 

Gjorde tilsvarende tabbe da jeg hadde en med melkeallergi på besøk, og brukte en kryddermiks på salaten. 

Anonymkode: 755ca...728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.4.2019 den 15.52, AnonymBruker skrev:

Den varianten har jeg også prøvd.. 

Fikk da beskjed om at vegetarianeren ikke spiste prosessert ferdigmat, kun mat laget fra grunnen. 

Anonymkode: 755ca...728

Da hadde det jo vært et problem å fore personen uansett. At vedkommende er vegetarianer har ingenting å si. 

Anonymkode: 5e4da...16e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke visst om alle alternativene som finnes. Tipper der også er ulike kvaliteter på maten og ville helst ikke kjøpt og servert det som da var mindre godt. 

Håper virkelig det er innafor å spørre om tips hos den med uvant diett. Det være seg allergier eller ikke det ene eller det andre. 

Ellers ville jeg passer på at tilbehøret var det nok av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...