Gå til innhold

Kan man be vegetarianere å ta med egen mat i selskap?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er frekt å ikke servere noe alle kan spise når man inviterer til selskap, eller ikke ha et like godt alternativt til vegetarianeren. De aller fleste retter kan lages vegetar, eller man kan servere noe annet med det samme tilbehøret som andre spiser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fantastisk å lese om alle husvertene som skal godgjøre alle sine gjester. At dere gidder. Her er det ingen nåde. 

Her serveres det for det meste viltmat, som kjøtt, fisk, fugl og hva annet jeg måtte finne i fryseren eller matboden. Uten unntak

All mat lages fra bunnen av, gjerne 3 eller 5 retter med vin i forskjellige sorter.. Fra start til servering tar det opp til 6-7 timer å lage disse rettene. 

Vi er drøye 20 personer i venneflokken min, av de så er 3 "grønskies" av forskjellige sorter. 

De vet meget godt at her i huset serveres det viltmat når jeg inviterer til middag. Ikke en av disse grønskiene har kontakt meg før et middagsselskap for å få komme med forslag om en rett som passer ganen deres. De ringer tvert i mot for å høre hva slags tilbehør jeg lager slik at de kan lage noe som passer dette tilbehøret. 

 

Anonymkode: 09fcc...af0

Jeg tenker litt at det dreier seg om å vite hva man kan ha som alternativ i disse tilfellene, heller enn at det er så mye styr med vegetarianerne. Fylt sopp for eksempel tar ikke all verdens tid, og passer veldig godt til vilttema. 

Personlig ville jeg tenkt det var litt rart at de andre som kom på besøk var verdt 6-7 timers innsats, mens det ikke var mulig å sette av 15 minutter til 3 av de 20 gjestene. Uten at jeg vet hva som ligger i at de er "grønskies" av forskjellige sorter.

 

Anonymkode: 567d2...8f6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg da faktisk inviterer på pinnekjøtt, eller rekelag, er det dette som kommer på bordet. Da vet alle hva de går til, og kan takke nei eller ta med noe annet om de ikke spiser/liker det jeg lager. 

Anonymkode: 8a991...8f2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

For ja det er uhøflig å be de ta med seg mat (og jeg har selv faktisk kjøpt vegetarburger til en gjest som han likevel ikke kunne spises pga en annen allergi jeg glemte). Og ikke vil jeg egentlig be de ta med seg mat heller, for det er faktisk ikke plass på kjøkkenet til at enda en kokk styrer med egne ting. Og ikke vil jeg droppe f eks lammefond@en i sausen til lammecarreen heller slik en foreslo, for sausen smaker faktisk mye kjipere uten.

 

Anonymkode: 856ac...fee

Hvorfor tenker du det er uhøflig? Det er ikke sikkert gjestene dine tenker det samme. Spesielt de som er veggiser regner jeg med er vant til å klare seg selv. For de så er prioriteten at de ikke ønsker skade/ drepe dyr, de fleste av de synes det er viktigere enn å bry seg om verten lager mat til de eller ikke. 

Det er alltids noen som er vanskelige, men jeg tenker at de var vanskelige og rare selv før de ble veggiser, og at de kanskje har rare meninger om hva det betyr å være veggis. Om man kjenner en vanskelig, kverulant som plustelig blir veggis, så vet vi at den personen kommer til å fortsette være vanskelig kverulant på det også. 

11 hours ago, AnonymBruker said:

Fantastisk å lese om alle husvertene som skal godgjøre alle sine gjester. At dere gidder. Her er det ingen nåde. 

Her serveres det for det meste viltmat, som kjøtt, fisk, fugl og hva annet jeg måtte finne i fryseren eller matboden. Uten unntak

Vi er drøye 20 personer i venneflokken min, av de så er 3 "grønskies" av forskjellige sorter. 

De vet meget godt at her i huset serveres det viltmat når jeg inviterer til middag. Ikke en av disse grønskiene har kontakt meg før et middagsselskap for å få komme med forslag om en rett som passer ganen deres. De ringer tvert i mot for å høre hva slags tilbehør jeg lager slik at de kan lage noe som passer dette tilbehøret. 

Anonymkode: 09fcc...af0

Oi, du snakket ganske nedlatende om vennene dine, selv om de alle virker som snille og avslappende personer som tilbyr å ta med mat selv. Og de aksepterer at du er ekstrem på det å skulle servere kjøtt, men aksepterer det og kommer alikevel fordi de liker deg som person. Kjedelig å lese at vi lever i en verden der venner betyr så lite at man snakker ned om de med en gang de er ute av døren og ikke kan høre hva du sier 😕 Jeg håper de finner ut at du tenker sånn og finner seg bedre venner. 

Anonymkode: f84c7...199

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan det. Jeg hadde ikke gjort det.

Noen ganger serverer vi kun veganmat, da noen av gjestene er veganere. Det er jo så mye godt veganske retter å lage, så det ser jeg bare på som spennende og godt.

Burde jeg da si til de kjøttetende at de kan ta med seg det som passer for dem?

Endret av exictence
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ok. Jeg er veggis og tar ofte med meg min egen «proteinkilde» og så spiser jeg tilbehøret som er på bordet.

Anonymkode: 12093...a58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, Clefable skrev:

Jeg synes det er frekt å ikke servere noe alle kan spise når man inviterer til selskap, eller ikke ha et like godt alternativt til vegetarianeren. De aller fleste retter kan lages vegetar, eller man kan servere noe annet med det samme tilbehøret som andre spiser.

Enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
16 timer siden, Arabella skrev:

Kan den stekes i smør? Det er jo animalsk. Diverse vegetabilske oljer som jeg ikke bruker selv, er uaktuelt å kjøpe for en gjests skyld, satt på spissen.

Rapsolje? Olivenolje? Bruker du ALDRI dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
15 timer siden, Arabella skrev:

Nei, faktisk ikke. Jeg kjenner ingen som er noen av delene. Derfor har jeg ikke satt meg så grundig inn i dette. Det jeg har oppfattet, er at veganere kan være helt fanatiske i sin opptreden mot annerledes tenkende, spytter på folk som har på seg pelsjakke for eksempel.

Slik adferd er selvsagt helt hinsides uhøflig.

På den annen side: når folk lager et stort problem av at en gjest er vegatarianer (spiser ikke kjøtt eller fisk, men stort sett melk, egg osv) eller veganer (ingen produkter der dyr har vært en del av produksjonen - altså ikke egg, melk osv i tillegg til ikke kjøtt og fisk) så forstår man jo at de blir provosert. Skal du invitere gjester lag noe alle kan spise slik at ikke den vegetarianske eller veganske gjesten blir sittende å gumle riskorn uten saus fordi man måtte smørsteke alle grønnsakene eller helle baconet over rosenkålen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg er ikke flink nok på kjøkkenet til at jeg uanfektet kan lage en dessert beregnet med fløte med kokosmelk eller en viltsaus med havremelk. Dessuten må jeg også si at står man og lager mat i mange timer er det vel ganske vanlig at sausen lages av kraften fra kjøttet eller fisken man har tilberedt? Hva er igjen da? Kokos og mel? Havremelk og mel? Nam ... eller?

Jeg ville RÅDFØRT meg med de(n) veganske/vegetarianske gjesten(e) og spurt hvordan jeg kunne tilpasset maten til dem. De enkle tingene som å servere bacon og blåskjell ved siden av suppe og rosenkål er jo greie. Jeg kan også lage kjempegod vegetarisk lasagne der kjøttet er erstattet med oliven. Men jeg ville slitt hvis også osten skulle utgå. Og jeg ville også slitt hvis jeg måtte deinfisert kjøkken og ovn fordi det hadde vært syndet med kjøtt eller fisk før man laget det veganske - det samme ville dessverre vært tilfellet for de som er hyperalergiske.

Man gjør sitt beste - men det finnes dessverre en grense.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oi, du snakket ganske nedlatende om vennene dine, selv om de alle virker som snille og avslappende personer som tilbyr å ta med mat selv. Og de aksepterer at du er ekstrem på det å skulle servere kjøtt, men aksepterer det og kommer alikevel fordi de liker deg som person. Kjedelig å lese at vi lever i en verden der venner betyr så lite at man snakker ned om de med en gang de er ute av døren og ikke kan høre hva du sier 😕 Jeg håper de finner ut at du tenker sånn og finner seg bedre venner. 

Anonymkode: f84c7...199

Du må ha en reell koblingsfeil i topplokket som kan lire så mye rart ut av deg uten den minste anelse... Nesten så jeg skulle tro du var den permiterte journalisten i fra VG som ikke har annet å gjøre om dagen. 

La meg oppsummere for deg. 

Dette er vennskap som spenner seg fra midten av åtti tallet og frem til midten av nitti tallet. Tradisjonen med å invitere de til viltmat og drikke har jeg hatt i over tyve år. Lenge før noen ble vegetarianere. Gjennom alle disse årene har det ikke vært et eneste frafall av vennene i de to selskapene jeg arrangerer i året.

Hvert selskap koster et sted mellom 6-10 tusen kroner grunnet gode viner, som er spesielt valgt ut til de rettene jeg serverer. Vinen er for øvrig kjøpt i utlandet, ikke på polet i Norge. 

Gjør jeg rettene veggisvennlige så mister vinen som er valgt ut sin funksjon, da må det anskaffes ytterligere flere viner, og prisen på selskapet blir atskillig mer komplisert og dyrere! 

Alternativt så kan jeg nedgradere hele middagen, gå for enklere retter, tone ned kvalitetsvinen og gå for pappvin, slik at alle blir mette, og tørsten blir slukket.

Hva tror du resten av vennegjengen vil si da? Når det har vært en tradisjon i over 20 år? Skal 15 + mennesker måtte gå glipp av sin tradisjon på grunn av de 3 som har valgt en annen retning i matveien. 

Og ha i bakhodet, hvert eneste år, i over tyve år så har det ikke vært noe frafall til sammenkomsten på gården. 

Denne diskusjonen har vi selvfølgelig hatt et par ganger tidligere, men alle er helt samstemt, en slik tradisjon som ble startet for å hedre norsk jaktglede og norsk matglede, skal ikke gå på bekostning av at noen velger å spiser grønt fremfor kjøtt. 

 

 

 

 

 

Anonymkode: 09fcc...af0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må ha en reell koblingsfeil i topplokket som kan lire så mye rart ut av deg uten den minste anelse... Nesten så jeg skulle tro du var den permiterte journalisten i fra VG som ikke har annet å gjøre om dagen. 

La meg oppsummere for deg. 

Anonymkode: 09fcc...af0

Er ikke det jeg reagerte på. Du brukte fraser ala "her er det ingen nåde". Noe som er en ganske frekk måte å si at du ikke ønsker lage vegetarmåte på. Det er ikke en nøytral måte å si ifra om noe på. Du sier også at "de vet godt" som om du har trykket det inn i hodene deres at de ikke får noe av deg. Du skriver på en veldig emosjonell måte som viser hva du mener om dem. Du kaller dem også grønskies. Det lyser litt igjen om at du satte på forsvarsmekanismene dine før du skrev det innlegget, og at du har en negativt holdning mot deres livvstil. Men du velger å tolke mitt innlegg som om jeg reagerte på at du ikke serverte dem mat, noe som viser at det er ditt såre punkt som du forventer at folk skal "angripe" deg på. Du forventet at noen skulle klage på at du ikke lagde mat, derfor skrev du fra begynnelsen av et ganske rigid innlegg der du snakket om "ingen nåde"  på en bastant måte. 

Ellers så er det mange tradisjoner som har eksistert i mye lenger enn din lille matfest, tradisjon er ikke et logisk gyldig argument for hva man velger å gjøre. Skal også sies at for de menneskene som rbyr seg om sine medmennesker og ikke snobberi, så er sammenkomstene viktigere enn så vise seg frem i mat og vin. Når du aboslutt skulle nevne det. Ikke at jeg noen gang sa at du ikke skulle lage middag på den måten, jeg har til og med hele tiden sagt at veggiser ofte tar med seg mat og det er helt greit for de fleste av dem

Jeg bryr meg mer om mennesker som kommer til mine samlinger, enn å skal vise frem mine påfuglfjær der jeg skal tvinge andre til å komplimentere meg for at jeg er så flink med mat og vin, og har så utsøkt smak. For det er jo viktig at andre mennesker ser på meg som overlegen på det området. Når jeg ikke har genuint intellektuelle ferdigheter, må jeg forsøke overbevise andre om at jeg er en overlegen matkjenner. 

Og hva kommer du til å si nå? Ikke noe av substans, du vil fortsette å hige etter annerkjennelse fra dine "venner" og fortsette behandle mennesker underlegent din mulighet til å vise deg frem

Anonymkode: f84c7...199

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, Sirah skrev:

Jeg prøvde meg på å lage et vegansk alternativ en gang. Dette kunne ikke spises fordi knivene som ble brukt og stekepanna som ble brukt også har blitt brukt til kjøtt. Det ble så klart vasket mellom slaga, men dette var ikke bra nok. Da gir man altså litt opp... Jeg kan ikke kjøpe inn helt nytt kjøkkenutstyr fordi jeg kanskje en gang får en veganer på besøk.

Da har du hatt en ekstremt vanskelig gjest.

Ser det er foreslått å bytte ut/droppe endel ingredienser men det vil foringe smaken på sluttproduktet.

Er x vegetarianer/veganer og blir faktisk enda uvel av kjøtt så er det kjøtt på menyen så spiser jeg heller mer av tilbehøret.

I alle de årene jeg var "sær i kosten" spiste jeg bare tilbehøret når jeg var i besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke det jeg reagerte på. Du brukte fraser ala "her er det ingen nåde". Noe som er en ganske frekk måte å si at du ikke ønsker lage vegetarmåte på. Det er ikke en nøytral måte å si ifra om noe på. Du sier også at "de vet godt" som om du har trykket det inn i hodene deres at de ikke får noe av deg. Du skriver på en veldig emosjonell måte som viser hva du mener om dem. Du kaller dem også grønskies. Det lyser litt igjen om at du satte på forsvarsmekanismene dine før du skrev det innlegget, og at du har en negativt holdning mot deres livvstil. Men du velger å tolke mitt innlegg som om jeg reagerte på at du ikke serverte dem mat, noe som viser at det er ditt såre punkt som du forventer at folk skal "angripe" deg på. Du forventet at noen skulle klage på at du ikke lagde mat, derfor skrev du fra begynnelsen av et ganske rigid innlegg der du snakket om "ingen nåde"  på en bastant måte. 

Ellers så er det mange tradisjoner som har eksistert i mye lenger enn din lille matfest, tradisjon er ikke et logisk gyldig argument for hva man velger å gjøre. Skal også sies at for de menneskene som rbyr seg om sine medmennesker og ikke snobberi, så er sammenkomstene viktigere enn så vise seg frem i mat og vin. Når du aboslutt skulle nevne det. Ikke at jeg noen gang sa at du ikke skulle lage middag på den måten, jeg har til og med hele tiden sagt at veggiser ofte tar med seg mat og det er helt greit for de fleste av dem

Jeg bryr meg mer om mennesker som kommer til mine samlinger, enn å skal vise frem mine påfuglfjær der jeg skal tvinge andre til å komplimentere meg for at jeg er så flink med mat og vin, og har så utsøkt smak. For det er jo viktig at andre mennesker ser på meg som overlegen på det området. Når jeg ikke har genuint intellektuelle ferdigheter, må jeg forsøke overbevise andre om at jeg er en overlegen matkjenner. 

Og hva kommer du til å si nå? Ikke noe av substans, du vil fortsette å hige etter annerkjennelse fra dine "venner" og fortsette behandle mennesker underlegent din mulighet til å vise deg frem

Anonymkode: f84c7...199

Fantastisk. Jeg har ikke flirt så godt på det jeg kan huske en lørdag formiddag på terrassen . Minner meg litt om dånki sjått, og hans bristninger som faller i hop. 

Din konklusjon, de som ønsker å heve kvaliteten på kjøkkenet med norske mattradisjoner ikke er intellektuelle. Og må hoverere med sin matlaging for å føle seg betydningsfull. 

Hva om jeg helt uhildet påstår at det er fult mulig å kombinere hobbyer/fag/profesjoner om hverandre, og ikke på bekostning av hverandre. Vil du bli overrasket hvis det lot seg gjøre? 

 

Igjen, tusen takk. 

 

Anonymkode: 09fcc...af0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser vegansk. Men det er jo ikke slik at jeg blir syk av å få i meg animalsk. Så blir jeg invitert bort, spiser jeg sausen selv om den er laget med kraft. Spør gjesten din før du lager altfor mye styr!

Anonymkode: 46728...c80

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 timer siden, FantasDick skrev:

Jeg hadde laget noe alle kan spise, ev et alternativ til de gjestene som trenger det. 

Ser du får råd om å inkludere både egg og meieriprodukter, men sjekk med vegetarianeren hva hen spiser først. En vegetarianer spiser plantekost, men kan inkludere egg (ovo-veg), meieriprodukter (lakto-veg) eller begge deler (laktoovo-veg). 

Men hva er forskjellen på en vegetarianer og en veganer da? 

Jeg har tenkt: veganer spiser ingenting av dyr. Dvs ikke egg og melk. 

Vegetarianer: spiser ikke kjøtt, men inkluderer egg og melk. Noen spiser også fisk og kaller seg vegetarianer, noe jeg syns er rart. 

Anonymkode: eb1eb...c98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser vegansk. Men det er jo ikke slik at jeg blir syk av å få i meg animalsk. Så blir jeg invitert bort, spiser jeg sausen selv om den er laget med kraft. Spør gjesten din før du lager altfor mye styr!

Anonymkode: 46728...c80

Dette kan jeg like! Noen veganere gjør så stort nummer ut av ting.

Anonymkode: eb1eb...c98

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Da har du hatt en ekstremt vanskelig gjest.

Ser det er foreslått å bytte ut/droppe endel ingredienser men det vil foringe smaken på sluttproduktet.

Er x vegetarianer/veganer og blir faktisk enda uvel av kjøtt så er det kjøtt på menyen så spiser jeg heller mer av tilbehøret.

I alle de årene jeg var "sær i kosten" spiste jeg bare tilbehøret når jeg var i besøk.

Ja tror nok at min gjest var ekstremt vanskelig, men man blir jo ikke kjempegira på å gjøre et nytt forsøk..... Spiser mye vegetariansk og vegansk selv i hverdagen, men at jeg ikke kunne bruke den samme kniven hadde lissom ikke en gang falt meg inn :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laget moussaka med aubergine siste gang jeg hadde en gjest som var vegetarianer på besøk. Var kjempesuksess for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...