Gå til innhold

Kan man be vegetarianere å ta med egen mat i selskap?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva forventes, og hva er rimelig og hva er høflig? Det blir liksom feil at en gjest bare kan forsyne seg med poteter/salat.... så hvordan møte både den vegetariske gjestens behov og samtidig ikke måtte lage egen meny? Noen med erfaringer, enten som vert eller som vegetarisk gjest? 

Anonymkode: 62852...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville hatt et vegetarisk alternativ, en soyaburger eller lignende som kan kombineres med poteter/grønnsaker som de andre også spiser. Kommer selvsagt an på hva du skal servere de andre. Et vegetarisk alternativ tilpasset hovedmåltidet. Får de andre pizza for eksempel, lager du en vegetarpizza i tillegg.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du kan, med sære matvaner, bør man kunne gjøre litt ekstra selv, og ikke lage masse ekstra for andre. Helt innafor.

Anonymkode: 0462c...da7

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotYou

Jeg har noen venner som er vegetarianere. Ei er også veganer. Det er ganske enkelt å lage retter som de kan spise. Pizza f.eks. Om hun ikke er veganer er det i alle fall enkelt. 

Ellers er det i dag mye i frysa som funker som «kjøtt». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be særingen ha med hovedrett selv, som du kan evt. Varme opp sammen med tilbehøret.

Anonymkode: 0462c...da7

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Det syns jeg er litt frekt, er ikke vanskelig steke for eksempel en vegetar burger, på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det innafor med en veggie-burger da? Ikke for «simpelt» når vi andre spiser noe flott?

Anonymkode: 62852...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veganer og tilbyr alltid å ta med noe selv, men som regel så trenger jeg ikke dette og de som inviterer meg ordner noe. Pleier uansett å ta med noe som alle kan smake om de vil, haha. Synes det er innafor å kanskje si at du ikke helt vet hva du skal lage, om hun har forslag eller noe, så kan det hende hun tilbyr seg å ta med. Men å bare si at du må ta med egen mat synes jeg er litt slemt. Er ikke så vanskelig å lage noe vegetarisk. Hva skal du lage til de andre, om jeg kan spørre?

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var vegetarianer før, jeg hadde ikke blitt fornærmet. Bedre det enn å komme dit å innse en ikke kan spise noe der f. Eks :)

Anonymkode: 4b38d...b01

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som oftest har her tilbehør som salat, og grønnsaker. Jeg kjøper ingenting ekstra for en vegetarianer eller veganer. Men som sagt, de har alltid noe de kan spise av det jeg serverer. Er det snakk om at noen er allergisk mot noe, så lager jeg til noe de også kan spise. Selvvalgt livsstil får folk stå for selv, om de ikke vil spise det jeg serverer. 

Anonymkode: 2ca07...c8c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til oss andre skal jeg lage lammecarre, rosenkål med litt bacon og saus m lammekraft, en eller annen type potet og kanskje noen rotfrukter som jeg baker. Forrett blir enten kamskjell eller blinis med løyrom. 

Anonymkode: 62852...609

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag rosenkål uten bacon, og lag saus uten lammekraft til henne. Så kan du eventuelt kjøpe denne her, eller lignende:
Image result for oumph chunks 
Og marinere det med noe godt, sennepsmarinade eller noe?

Endret av deedee_
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du tenkt å servere til de andre? Jeg ville prøvd å finne et alternativ, og så sendt en melding («hei, jeg har tenkt å servere oksestek på lørdag, med ovnsbakte poteter og grønnsaker til. Er det Ok med rødbetburger (den fra Coop) for deg?»)

så svarer han : «det er supert, tusen takk.» Da kan du svare « supert! hjelp meg gjerne å sjekke at den blir riktig stekt, har ikke tilberedt det før» 

Eller så svarer han: «for meg er masse ovnsstekte grønnsaker mer enn nok, tusen takk». Da behøver du ikke ha noe annet, bare sørge for at det er rikelig med tilbehør. 

Anonymkode: 9f7bf...ad9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Klart du kan, med sære matvaner, bør man kunne gjøre litt ekstra selv, og ikke lage masse ekstra for andre. Helt innafor.

Anonymkode: 0462c...da7

 

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Be særingen ha med hovedrett selv, som du kan evt. Varme opp sammen med tilbehøret.

Anonymkode: 0462c...da7

Ts spør om det er uhøflig. Når mennesker som driter i personene det gjelder svarer (som dere tydeligvis gjør, ville ikke vært i familie/ venn med dere), så er ikke akkurat det personer man vil ta imot råd angående høflighet fra...

Ts: i min familie er begge deler vanlig. Noen føler seg usikker på å lage vegetarmat og veggisen tar med selv, og det er null problem. I andre tilfeller forsøker familiemedlemmene lage noe enkelt/ servere en veggisburger og det fungerer også greit. Det er helt innafor å si at du har poteter, potetsalat og spørre om vegetarianeren kan ta med noe mat som passer til det siden du er usikker på hvordan man lager vegetarmat. Med mindre personen er irrasjonell (regner med du har en trivelig sosial sirkel med rause mennesker i motsetning til de to ab-er sitert), så går det helt fint

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hva har du tenkt å servere til de andre? Jeg ville prøvd å finne et alternativ, og så sendt en melding («hei, jeg har tenkt å servere oksestek på lørdag, med ovnsbakte poteter og grønnsaker til. Er det Ok med rødbetburger (den fra Coop) for deg?»)

Anonymkode: 9f7bf...ad9

Dette er også en ganske bra måte å gjøre det på !

Anonymkode: f84c7...199

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva forventes, og hva er rimelig og hva er høflig? Det blir liksom feil at en gjest bare kan forsyne seg med poteter/salat.... så hvordan møte både den vegetariske gjestens behov og samtidig ikke måtte lage egen meny? Noen med erfaringer, enten som vert eller som vegetarisk gjest? 

Anonymkode: 62852...609

Alle kan jo spise vegetarisk, så det bør ikke være vanskelig for deg å servere noe vegetarisk som ikke kun er tilbehør.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte

Så mye det er å velge i av vegetariske og veganske produkter, bør det ikke være noe problem å lage vegetarisk.

Tror mange tenker litt for mye og gjør det mye mer vanskelig enn det er :)

Brød, pasta, salat, frukt, grønnsaker er jo helt fint, så kan man kjøpe et ferdigprodukt i dagligvare som supplement, enten det er burger eller farse. Liv laga burger feks. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Så mye det er å velge i av vegetariske og veganske produkter, bør det ikke være noe problem å lage vegetarisk.

Tror mange tenker litt for mye og gjør det mye mer vanskelig enn det er :)

Brød, pasta, salat, frukt, grønnsaker er jo helt fint, så kan man kjøpe et ferdigprodukt i dagligvare som supplement, enten det er burger eller farse. Liv laga burger feks. 

 

Også med vegansk mat :)

Mye av det du har nevnt er det :D

Anonymkode: 3d3e2...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Også med vegansk mat :)

Mye av det du har nevnt er det 😄

Anonymkode: 3d3e2...598

Derfor nevnte jeg også vegansk mat i innlegget mitt ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sats på mer tilbehør. Det er også bedre for miljøet, og for alles helse. 

Fetaostsalat, pastasalat, soppstuing, grønnsaksgrateng, gratinert blomkål, linsesalater, potetsalater....... finnes enormt med muligheter. Bruk også egg, oster, kikerter, nøtter, frø, så er det et fullverdig måltid for mange. 

Er ikke vegetarianer. Men synes det kjedeligste jeg kan få når jeg er på besøk er tilbehør som kokte poteter, grønn salat, kokt blomkål, og så videre.... Når det er så mye skikkelig tilbehør man kan lage. 

Anonymkode: 755ca...728

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Derfor nevnte jeg også vegansk mat i innlegget mitt ;) 

og det er det ikke alle som vet :)

At f eks de fleste brødene og taco lompene og hamburgerebrød eller pasta som du nevner er vegansk, uten melk og egg :)

Anonymkode: 3d3e2...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...