Gå til innhold

Kan man be vegetarianere å ta med egen mat i selskap?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mat til vegetarianer er da ikke vanskelig i det hele tatt. Og inviterer du så ber du ingen om å ta med seg noe, nei. Det er utrolig frekt. 

Anonymkode: 1dad5...9d1

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

og det er det ikke alle som vet :)

At f eks de fleste brødene og taco lompene og hamburgerebrød eller pasta som du nevner er vegansk, uten melk og egg :)

Anonymkode: 3d3e2...598

" i matbutikkene.

Anonymkode: 3d3e2...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår vennegjeng varierer det etter hva som skal serveres. 

Om invitasjonen er på en viltgryte, fiskegryte, fårikål eller noe slikt hvor det knapt er tilbehør, så står vegetarianerne for egen mat. 
Er det for eksempel lammelår så lages det saus/tilbehør som er vegetarisk, så kan det stekes opp vegetarburger eller lignende. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fluesmekker

Lag tilbehøret uten animalske produkter. Stek bacon på siden av rosenkålen, slik at alle kan forsyne seg. Når jeg blir invitert på middag vil jeg gjerne vite hva som skal bli servert på forhånd slik at jeg kan ta med noe som passer til tilbehøret, eller ta med noe som ikke skiller seg for mye ut. Jeg tar gjerne med proteinene selv, men forventer at grønnsakene og potetene er "normalt" tilberedt slik at jeg også kan spise det. Å steke en vegetarburger tar veldig kort tid, så jeg pleier å gjøre det rett før alle skal spise. 

Jeg synes du burde høre med gjesten. Forklar at du er usikker på hva du skal lage og spør hen gjerne om hjelp. Jeg synes at når du inviterer på mat så bør du tilrettelegge for gjestene - og respektere deres livsyn. Samtidig tror jeg de fleste forventer å bidra med noe selv i frykt for å gå sulten. Før du eventuelt går til innkjøp av noe så dobbeltsjekk om gjesten er vegetarianer eller veganer. Det er ofte egg og melk i visse erstatningsprodukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, fluesmekker skrev:

når du inviterer på mat så bør du tilrettelegge for gjestene - og respektere deres livsyn

Denne.

Anonymkode: 3d3e2...598

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg inviterer noen som jeg vet er vegetarianere lager jeg alltid et alternativ til dem. Når du vet om det, synes jeg du skal servere noe alle kan spise. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De kan spise det de vil av tilbehør, eller holde seg hjemme. 

Anonymkode: 0d426...27f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager alltid alternativ, om vi ikke spiser det samme. Og jeg holder meg unna soyaprodukter/ferdigprodukter.

Med tanke på din meny TS, ville jeg gått for blinis til forrett. Som vegetarisk alternativ servert med pisket creme fraiche toppet med tapenade (ellers finnes det vegansk «kaviar» av tang). Til hovedrett hadde jeg bakt f eks hele rødbeter, smuldret over chevre og servert med grønn salat og syrlig vinagraitte f eks.

Dette basert på vegetar, IKKE vegansk, kosthold.

Anonymkode: d01d3...d2e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

og det er det ikke alle som vet :)

At f eks de fleste brødene og taco lompene og hamburgerebrød eller pasta som du nevner er vegansk, uten melk og egg :)

Anonymkode: 3d3e2...598

Det har du helt rett i :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Catalina Culès skrev:

Det syns jeg er litt frekt, er ikke vanskelig steke for eksempel en vegetar burger, på siden.

Kan den stekes i smør? Det er jo animalsk. Diverse vegetabilske oljer som jeg ikke bruker selv, er uaktuelt å kjøpe for en gjests skyld, satt på spissen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna
2 minutter siden, Arabella skrev:

Kan den stekes i smør? Det er jo animalsk. Diverse vegetabilske oljer som jeg ikke bruker selv, er uaktuelt å kjøpe for en gjests skyld, satt på spissen.

Er det ikke helst veganere som er nøye med det, trodde vegetarianere kunne ha meieriprodukter, men jeg vet ikke :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart du kan, men det synes jeg er smålig.

Anonymkode: d731d...5d7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Arabella skrev:

Kan den stekes i smør? Det er jo animalsk. Diverse vegetabilske oljer som jeg ikke bruker selv, er uaktuelt å kjøpe for en gjests skyld, satt på spissen.

kan du ikke forskjell mellom en vegetarianer og en veganer?

Sløvt.

Anonymkode: 3d3e2...598

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Catalina Culès skrev:

Er det ikke helst veganere som er nøye med det, trodde vegetarianere kunne ha meieriprodukter, men jeg vet ikke :vetikke:

Kommer ann på om vedkommende er vegetarianer eller lakto ovo

Anonymkode: 50bb7...534

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Catalina Culès skrev:

Er det ikke helst veganere som er nøye med det, trodde vegetarianere kunne ha meieriprodukter, men jeg vet ikke :vetikke:

 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

kan du ikke forskjell mellom en vegetarianer og en veganer?

Sløvt.

Anonymkode: 3d3e2...598

 

Anonymkode: 3d3e2...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

kan du ikke forskjell mellom en vegetarianer og en veganer?

Sløvt.

Anonymkode: 3d3e2...598

Hvem bryr seg, det er en vegetarianer det er snakk om i dette tilfellet!

Anonymkode: d731d...5d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvem bryr seg, det er en vegetarianer det er snakk om i dette tilfellet!

Anonymkode: d731d...5d7

Ja, nemmelig.

Anonymkode: 3d3e2...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Hva forventes, og hva er rimelig og hva er høflig? Det blir liksom feil at en gjest bare kan forsyne seg med poteter/salat.... så hvordan møte både den vegetariske gjestens behov og samtidig ikke måtte lage egen meny? Noen med erfaringer, enten som vert eller som vegetarisk gjest? 

Anonymkode: 62852...609

Jeg ville bedt vegetarianeren om oppskrift, tips til hva servere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse tilbehør. Hva er det du skal servere egentlig? grillmat?

Hva med en pastasalat da? med masse linser og feks så kan du ha grillede grønsaker.

Jeg er ikke vegetarianer, men synes alt av grønsaker, salater, pasta osv smaker mye bedre enn kjøtt. Men her er mannen sær feks og skal bare ha kjøtt....utrolig kjedelig.

Anonymkode: e681a...9a9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter vennene mine i de valgene de tar, så skulle bare mangle at jeg ikke lager mat de kan spise når jeg inviterer. Gidder ikke miste venner bare fordi jeg er lat. 

Anonymkode: 5ba9c...a1a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...