Gå til innhold

Hvor går din grense for hva din kjære kan gjøre med en venn av motsatt kjønn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

TS jeg har en kompis som til stadighet dro på telttur med en venninne. Hun var 10 år yngre, sprek, vakker, morsom og være sammen med og tøff så det holdt, konemor satt hjemme og passet unger. 

Etter min mening er det respektløs opptreden, det viser at han prioriter henne foran kona, helt uavhengi om det er sex inn i bildet. Et forhold som skal vare over tid krever gjensidig respekt og tillit. Sex er bare to streker under svaret, alt det andre ligger i regnestykket 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, RoH skrev:

Sex er bare to streker under svaret, alt det andre ligger i regnestykket 

Godt sagt 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting kan jo skje med en person av samme kjønn også. Faktisk enda mer interessant ...

Det egentlig ikke på det som utroskap heller. Siden det ikke er en mann. 

Anonymkode: c4b70...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det alltid  må problematiseres å ha nære venner av motsatt kjønn? Min aller næreste venn er mann, vi har kjent hverandre i lenger enn jeg har kjent mannen min. Han er gjerne med mannen min og meg på ting, men de beste samtalene har vi når det bare er oss to. ingen reagerer hvis jeg går ut med venninder, men går jeg ut med han, er det mange som reagerer, og jeg skjønner ikke hvorfor. Vi har aldri kysset eller hatt sex, og han vet utmerket godt hvor grensa går, så heldigvis respekterer manne min dette.

Til gjengjeld lar jeg han reiser på tur med sin beste venninde en gang i blandt. Jeg vet de har delt seng på hotell og delt lugar på danskebåten, og det plager meg faktisk ikke, da jeg stoler på de begge.

Det går nemlig an å ha venner av motsatt kjønn, uten å måtte sexsualisere det.

Anonymkode: 8b9ac...e2a

Selvfølgelig går det fint, men alt handler om kontekst. Om dette er en mann du har avvist før og som godtar å bare ha et vennskap, så er jo de grensene helt klare og dermed er det ikke nødvendig å bekymre seg nevneverdig. Hadde dette vært en ex, et nytt bekjentskap etc. så blir situasjonen annerledes. 

Så skal det sies at noen mennesker har sterke holdninger til moral og hva som er greit å gjøre/ikke gjøre. Andre har dette mer flytende og kan være utsatt for å gjøre uheldige valg basert på følelser i svake øyeblikk der kortvarig glede overgår den langsiktige tankegangen. Dette er jo et velkjent fenomen, og at det også gjelder utroskap er de fleste inneforstått med. 

For min del handler det litt om person og hvor stor sjanse man er villig til å ta for at sannsynligheten for utroskap kan skje. Da dette ikke er en greie som er enten eller, men som handler om kontekst der faktorene er litt flytende.  

Endret av megda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.4.2019 den 9.42, AnonymBruker skrev:

Ting kan jo skje med en person av samme kjønn også. Faktisk enda mer interessant ...

Det egentlig ikke på det som utroskap heller. Siden det ikke er en mann. 

Anonymkode: c4b70...5d1

Ja, nettopp 🙄

Det er derfor jeg ikke drar på telttur med hvem som helst av kvinner heller. Damer som later som de er «bare er venner» når de så helt tydelig er lystne på noe mer, er like creepy som menn som gjør det.

Endret av a l'orange
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enkelte ganger i livet tar man noen valg. Med jobb, mann og barn velger jeg å prioritere tiden min på de og ikke på mannlige venner.

Så nei det er ikke for dumt.

Hvis du velger å tilbringe tid med mannlige venner fremfor din mann, det er for dumt. 

Anonymkode: 4b1b2...9a6

Så du kan aldri treffe noen andre hvis din mann er tilgjengelig, med andre ord. Skaffer man seg mann så er det kun han man skal henge med resten av livet!

Ja, da utvikler man seg virkelig som menneske og for et interessant liv!🙄

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Ella Ellefantella skrev:

Så du kan aldri treffe noen andre hvis din mann er tilgjengelig, med andre ord. Skaffer man seg mann så er det kun han man skal henge med resten av livet!

Ja, da utvikler man seg virkelig som menneske og for et interessant liv!🙄

Du glemte å smelle med døren og trampe ut :P 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening skal det være høyt under taket i et forhold, og begge skal kunne få pusterom. At partneren har venner av motsatt kjønn er selvfølgelig helt innafor, men akkurat hvor grensen går for hva som er innafor eller ikke er ganske relativt til så mye. Man skal respektere hverandres følelser, og føler man at noe skurrer i vennskapet mellom partneren og en av hens venner, så må det kunne bli ytret og respektert. Noen venner av ens egen partner har man mer tillit til enn andre, og her spiller også historie og lengden på vennskapet inn. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, a l'orange skrev:

Ja, nettopp 🙄

Det er derfor jeg ikke drar på telttur med hvem som helst av kvinner heller. Damer som later som de er «bare er venner» når de så helt tydelig er lystne på noe mer, er like creepy som menn som gjør det.

Hvis det er helt tydelig så kan du velge å la det være ja.... 

Men få av oss er rovdyr som kaster seg over noen som ikke har lyst....  

Anonymkode: c4b70...5d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er helt tydelig så kan du velge å la det være ja.... 

Men få av oss er rovdyr som kaster seg over noen som ikke har lyst....  

Anonymkode: c4b70...5d1

Må nok skuffe deg der, for det er faktisk VELDIG vanlig!

Ganske mange, og særlig kvinner, tror at det er helt greit å kaste seg over heterofile menn, lesbiske kvinner og bifile av begge kjønn, fordi de har lært fra barnsben av at er du kvinne så er du per definisjon deilig, og dette vil de helst ha bekreftet at stemmer, fra alle hold. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.4.2019 den 11.36, AnonymBruker skrev:

Hun er singel og har vært det gjennom hele vennskapet deres. Han har også vært singel hele tiden frem til vi ble sammen for 3 år siden. 

Det virker på meg som de fortsatt har litt den innstillingen man har når begge er single og kan gjøre som de vil. Hun hadde visst også foreslått en tur til Stockholm hvor de skulle sove på samme hotellrom (og virket på meg som de ikke så problemet i å sove i samme seng engang)

Han skjønner at jeg er skeptisk, men han mener det koker ned til at jeg er sjalu, fordi han sier at jeg hadde jo ikke hatt et problem med turen om det var en mann han dro med. Og det er jo for så vidt sant. Og da spør han: «hva om jeg hadde vært bifil? Skulle jeg ikke fått dratt på tur med noen da, uansett kjønn?»

Og da vet jeg faktisk ikke hva jeg skal svare og mene.

Anonymkode: 99171...a41

Da hadde jeg svart "hvordan ville du følt det om jeg skulle dratt med annen mann da?" 

Anonymkode: cf33a...ab5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg opplevde akkurat det samme i fjor sommer. 

Jeg jobbet mens samboeren min var på fjelltur med masse folk, med blant annet en felles venninne av oss begge. Han ringte meg på siste dag og at han ville være på tur litt lengre, og da antok jeg at det gjaldt kanskje flere også (slik at de fremdeles var en gjeng). 

Dagen etter sendte vår felles venninne en snap om at hun lå i teltet til min samboer, og jeg spurte henne om det var kun de to på tur sammen. Det stemte, og de delte telt i to netter til før de dro hjem. 

Fikk helt sjokk og ble utrolig lei meg. Gråt nesten hele tiden, og skjønte ikke hvorfor noen av dem ikke hadde snakket med meg først. Det var virkelig ubegripelig at min samboer gjennom fem år og vår venninne kunne plutselig bare anta at jeg var komfortabel med at de dro på tur sammen. Grunnen for at jeg reagerte var:

- De har vært venner i ti år, men jeg vet ingenting om deres relasjon til hverandre før jeg ble sammen med kjæresten min. Det kan faktisk hende at de har hatt en flørt tidligere eller hatt uforpliktet sex med hverandre. Da er det utrolig ubehagelig å tenke på at de skal være på tur sammen og bli enda bedre kjent.

- Mine tre nærmeste venner er alle hetrofile gutter og vi har vært venner i over 15 år. Allikevel, så føler jeg plikt for at jeg ikke skal sette oss i en slik situasjon der vi plutselig kan utvikle følelser for hverandre. Sånt kan faktisk skje etter 15 års vennskap, og alt annet er bare naivt å tro!!

Hadde en utrolig lang samtale med kjæresten min da han kom hjem, og han sa selv at det ikke føltes riktig under turen å kun være med henne til tross for vennskapet. Men dette har vært en stor ripe i lakken, og er fremdeles lei meg over situasjonen.

Jeg er også skuffet over venninnen (vi ble kjent via han), har tidligere hatt et nært forhold til henne, men valgte bevisst å trekke meg unna. Særlig når hun selv sa i etterkant at hun ikke ville likt det hvis hun hadde vært meg😅

Anonymkode: 90038...42b

Ja. Det beste for forholdet er å fortsette å lage problem og vanskelige situasjoner ut av ingenting.

Hele denne tråden og svarene her er helt ufattelige. Det er slikt føleri og kontrollbehov at det er helt bort i natta.

Anonymkode: d6008...161

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, a l'orange skrev:

Må nok skuffe deg der, for det er faktisk VELDIG vanlig!

Ganske mange, og særlig kvinner, tror at det er helt greit å kaste seg over heterofile menn, lesbiske kvinner og bifile av begge kjønn, fordi de har lært fra barnsben av at er du kvinne så er du per definisjon deilig, og dette vil de helst ha bekreftet at stemmer, fra alle hold. 

Ikke i det hele tatt. Kjenner ingen kvinner som er slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da hadde jeg svart "hvordan ville du følt det om jeg skulle dratt med annen mann da?" 

Anonymkode: cf33a...ab5

Det hjelper jo lite når ts skriver at hun ikke har mannlige venner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Ella Ellefantella skrev:

Så du kan aldri treffe noen andre hvis din mann er tilgjengelig, med andre ord. Skaffer man seg mann så er det kun han man skal henge med resten av livet!

Ja, da utvikler man seg virkelig som menneske og for et interessant liv!🙄

Den streken skrev du og ikke jeg 😊😁

Dine ord.

Men noen liker swingers og andre foretrekker sin partner. For å sette det på spissen å. 

Anonymkode: 4b1b2...9a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS:  dette hadde jeg aaaaaldri godtatt. 

Anonymkode: c4464...738

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 12.4.2019 den 11.38, LilleVanilje skrev:

Jeg hadde hatt 0 problem med dette da jeg stoler på kjæresten 100%. Om de vil være utro, så er de det uansett fjelltur eller ikke. Å da hadde jeg ikke ønsket å være sammen med mannen uansett! 

Et godt poeng. Liker tankegangen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke typen din TS. Han virker som en umoden guttunge. 

Finn deg en mann som ikke gjør deg usikker. Så kan denne gutten dra på telttur med venninne sine. Han er ikke klar for et voksent forhold. Skikkelige menn tar hensyn til sin kjærestes følelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, ItchyBitchySpider skrev:

Ikke i det hele tatt. Kjenner ingen kvinner som er slik. 

Det finnes sånne kvinner. Men da avviser man, hvis man ikke ønsker den kontakten. 

Anonymkode: 203f5...06c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.4.2019 den 11.36, AnonymBruker skrev:

Han skjønner at jeg er skeptisk, men han mener det koker ned til at jeg er sjalu, fordi han sier at jeg hadde jo ikke hatt et problem med turen om det var en mann han dro med. Og det er jo for så vidt sant. Og da spør han: «hva om jeg hadde vært bifil? Skulle jeg ikke fått dratt på tur med noen da, uansett kjønn?»

Og da vet jeg faktisk ikke hva jeg skal svare og mene.

Anonymkode: 99171...a41

Jeg hadde svart at ja, jeg er sjalu. Fordi jeg er glad i ham og faktisk er redd for at teltturen skal utvikle seg til noe mer enn bare vennskapelig prat og naturoplevelser. Og så hadde jeg gitt ham følgende spørsmål tilbake: dersom dette er en helt uskyldig tur, hvorfor kan ikke du være med? Eller hva om de drar på en dagstur uten telt? Hvorfor dette behovet for å presse deg til å si ja til overnattingstur i felles telt ved å spille sjalusi-kortet?

Dersom han er glad i deg og har null planer om å ha sex med venninna, og også vet at hun aldri i verden kommer til å prøve seg, hvorfor er denne teltturen så viktig for dem? Det finnes jo uttallige andre måter å møtes på som venner.
Jeg hadde ikke godtatt å sitte hjemme alene mens kjæresten hadde dratt på telttur sammen med en singel venninne. Det hadde føltes som et svik. De som svarer her at dette er kontrollerende adferd er enten i åpne forhold (noe som selvsagt fungerer helt annerledes enn et monogamt forhold) eller så er de av den utro typen som pleier å spille sjalusi-kortet eller "kontrollerende kjæreste"-kortet for å legge skylden for egen utroskap over på andre.

Jeg hadde aldri i verden dratt på telttur alene sammen med en kompis mens kjæresten satt alene hjemme og ikke fikk være med. Det synes jeg er respektløst mot kjæresten, spesielt om han sier det føles ugreit. Det synes jeg er en selvfølge i et monogamt, lukket forhold.

Anonymkode: 88d8e...7ae

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...