Gå til innhold

Skjønner ikke de som leverer barna tidlig og henter sent når de selv er hjemme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I går var det ei her inne som hadde lyst til å levere barnet senere og hente tidligere. Men det gikk ikke så bra fordi barnet var vant til rutinene. Jeg skjønner at mange mødre vil ha mest mulig tid med barna sine, men så må en spørre hva som er best for barna. Ikke at de lider noen nød hjemme hos mor/far, men nå er det sånn at de fleste barn liker å være i barnehage når de er vant til det. Vi snakker så mye om "før i tiden" da unger var ute og lekte i gata liksom. Ja, fint det, men unger har jo fremdeles stort behov og nytte av å være med andre barn. Som det er anno 2019 så møter en de andre barna i barnehagen som oftest. Det er ikke sånn at de er "bare på oppbevaring" altså. Det er mye som skjer i barnehagen, og ungene har det veldig fint der. 

Helt greit at man vil være hjemmeværende også. Kjenner selv godt en får som er, mens mor jobber. Han gjør virkelig mye ut av dagene, og ikke minst med barna. Så det er de som har mulighet og lyst og de som ikke kan og prioriterer annerledes. Slutt å sett foreldre opp mot hverandre, for det er ikke sånn at noen barn under normale omstendigheter ikke godt vet hvem mamma og pappa er, og at de er de viktigste i livet deres uansett!

Mødre og fedre kommer i alle utgaver, og de elsker nok ungene sine like høyt alle sammen. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Stakkars de ungene som går glipp av mye nyttig i barnehagen. Der lærer de masse som de ikke lærer hjemme, de går glipp av ting de andre barna snakker om at de har gjort men ikke dem, de mister sjansen til å få sterke bånd til barna de skal gå på skolen sammen også. 

Det er ikke egoistisk å la barna sine få de beste mulighetene ;)

 

Anonymkode: ab7e9...4d4

Vi lærte mye vi som aldri har gått i barnehagen. Nå er det å presse ut en unge og få den inn i barnehagen, slik at foreldrene kan realisere seg selv og få alenetid fra de slitsomme "vedhengene" de har vært nødt til å produsere fordi Erna har sagt det.

Anonymkode: 70509...b4d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kjempebra TS. 

Digger sånne tråder der man skal trykke hverandre ned🤣 Neida. Tipper de fleste her er gode mødre. Jeg har barna lenge i barnehagen. Jeg er også en god mor. Nå går jeg og leser om noe mer spennende. 

Mvh

god mor

Anonymkode: 9d75f...3fd

Enig. Heldigvis er de fleste gode nok foreldre om de har barna i barnehage eller ei. 

Anonymkode: 9a726...2b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner heller ikke det. Har venner som har barna i bh til kl 4 mens de er hjemme. Strikker og ser på tv, kafe og besøk osv. Andre har lange friperioder og likevel er barn helt fra de er rett under året fulle dager i bh. 

Jeg gikk ned til 72% stilling slik at puzzlespillet skulle gå opp. Så vi er heldige og kunne ha den løsningen. Og når vi har hatt permisjon med neste har vi hatt eldste sammen som en familie. Ser ut som vi vil klare oss uten barnehage, er selvfølgelig tyngre og det kunne vært godt å sendt de i bh og sovet lenge, eller dratt på spa. Men det er nok av tid til det senere.

Vi trives med dette, men folk er forskjellige. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha erfaring selv, tror jeg mange er slitne av hverdagsstresset. Kanskje er dette eneste avlastningen noen får? 

Anonymkode: 58667...b2e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet helt enig, men folk kan jo ha grunner for å sende barna i barnehage selv om de er hjemme. Dersom mor er hjemme med baby så er det nok kjedelig for storesøsken å være hjemme og sitte og se på at babyen sitter limt på puppen 24/7, så da skjønner jeg godt at foreldre sender eldre søsken i barnehagen. Her hadde jeg eldre hjemme med meg ca. 2 dager i uka fra babyen var såpass stor at rutinene var på plass, og til min permisjon var slutt. Pappaen, derimot, har valgt å sende eldste i barnehagen omtrent hver dag i pappapermen. Det har vært dager hvor eldstemann selv har fått velge og da har han villet i barnehagen. En 2-3-åring kan faktisk lett foretrekke å være i barnehagen fremfor å være hjemme, da det er der alle lekekameratene er. 

 

Anonymkode: cf42d...ced

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel de som lever på mannen sin, gledelig mottar kontantstøtte som er penger tjent av andre skattebetalere og gjerne har barna hjemme lenge fordi de setter sine ønsker fremfor barns behov for sosialisering også. Det kan enkelt være det beste for både barnet og samfunnet at mor og far er i jobb og barnet i barnehage. Enkelte skjønner det bare ikke. 

Anonymkode: ae381...167

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har spurt. De vil ha fri.Pusterom. Og allikevel får de flere barn. 

Anonymkode: 7fb08...907

Med de sneversynte og dømmende holdningene du fremviser, tviler jeg på at det er sannheten du får.

Folk er faktisk ikke interessert i å fortelle om sine plager og utfordringer til kreti og pleti. Spesielt ikke til dømmende halvbekjente naboer man kun veksler ord med når man treffes på Rema. 

Jaok, så ser du at naboen leverer unger før 8 hver dag, for så å dra hjem. Om jeg var din nabo, og du stakk den nysgjerrige nesa di borti det, skal jeg garantere deg at du ikke hadde fått vite noe om utmattelse, angst, depresjon og utbrenthet hos meg, eller ADHD med store tilleggsvansker hos jentungen - for ikke å snakke om kødden av en eks som må begrenses i samvær for å holde bv unna trappene som nå har gått til sak!

Pass dine egne saker.

Anonymkode: 64ad2...071

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jytte skrev:

Nå har jeg ikke småbarn som går i barnehage. Men selvsagt hentet jeg tidlig og leverte så sent jeg kunne. Studerte den tida. 

En venninne var helt hundre prosent alene om omsorgen for barnet sitt og hentet sent. Det var den timen hun trengte for å ha alenetid sa hun. Jeg forsto det ikke helt, for jeg hadde avlastning, det hadde ikke hun. 

En annen grunn til at noen bruker barnehagetida for fullt, eller nesten, kan være at mor eller far er syk og derfor ikke takler en treåring og en baby samtidig. Det trenger ikke være psykisk, finnes mange sykdommer, også sykdommer som kommer av selve svangerskapet. 

Er det pga latskap forstår jeg ts, men tror de færreste er late når de har planlagt barn. 

Øh jeg er da ikke syk selv om jeg kommer til å sende 3-åringen i bhg når lillebror kommer 😛 skal 3-åringen henge rundt her og kjede vettet av seg mens jeg ammer en nyfødt 4. Timen i strekk? 

Anonymkode: 751a5...774

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du TS velger og har mulighet å være hjemme med barna dine er fint for deg hvis det er det du ønsker. Men ikke sitt der og døm (jo det er det du gjør) andre for å ikke gjøre det på samme måte. Du aner ikke hvorfor folk velger å gjøre det slik de gjør. De aller fleste ønsker det beste for barns sine. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel de som lever på mannen sin, gledelig mottar kontantstøtte som er penger tjent av andre skattebetalere og gjerne har barna hjemme lenge fordi de setter sine ønsker fremfor barns behov for sosialisering også. Det kan enkelt være det beste for både barnet og samfunnet at mor og far er i jobb og barnet i barnehage. Enkelte skjønner det bare ikke. 

Anonymkode: ae381...167

Kontantstøtte er vel til barnet er to? Da er det ikke mye som skal til for å dekke behovet for sosialisering. Jeg har med glede hatt mine hjemme til de fylte to, vi var i åpen barnehage og gjorde mye annet for å dekke barnets behov. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hjemme i permisjon nå, går med 2 åringen til barnehagen rundt 9😊 vi har begynt dagen med å kose og se på NRK super, noen dager spiser vi hatting rundstykker, henter rundt 15, litt seinere om det er fint vær for 2 åringen Vil leke og løpe der litt til, prøver å nyte dagene

Anonymkode: 92136...811

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stakkars de ungene som går glipp av mye nyttig i barnehagen. Der lærer de masse som de ikke lærer hjemme, de går glipp av ting de andre barna snakker om at de har gjort men ikke dem, de mister sjansen til å få sterke bånd til barna de skal gå på skolen sammen også. 

Det er ikke egoistisk å la barna sine få de beste mulighetene ;)

 

Anonymkode: ab7e9...4d4

De fleste som er hjemme med barn tilpasser hverdagen etter barnet. Barn er forskjellige, og for noen har støyet i barnehage en negativ effekt. I dag må barn tilpasse seg i ung alder, om det er hjemme eller i barnehage som er «beste mulighetene» er veldig individuelt. 

Men noe de fleste vil være enig i er at en lang dag i barnehage ikke er gunstig for små barn.  Er barnet født 3 uker før termin er du i jobb i uke 46-47ca. På 80%, syns det er for tidlig å vær i barnehage fra 7-8 til 16.

Men har forståelse for at noen av økonomiske årsaker må i jobb og ikke har mulighet til tilpasset jobb eller ulønnet permisjon. Men har hatt flere samtaler der venninner har strevd med at de har så lange dager. Har også hatt barne til venner hjemme med mine når det har latt seg gjøre. Så felles middag, veldig koselig for barn og voksne. Er man alene uten nettverk er det tøft oppdra barn i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har alltid levert seint og hentet tidlig. Men nå er jeg gravid, tidenes bekkenløsning, vonde kynnere og livmorhalssvikt slik at jeg må ta det med ro. Da leverer faren når ungene våkner og så henter vi de 15/16. De har det kjempefint i barnehagen og får være ute å leke med andre barn. Jeg har nok med meg selv. 

Viktig å ikke alltid dømme med en gang hvorfor folk gjør som de gjør. Kanskje de er kronisk syk som du ikke vet om. Eller går igjennom noe tøft. Pass på deg selv. 

Anonymkode: 09772...26e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Øh jeg er da ikke syk selv om jeg kommer til å sende 3-åringen i bhg når lillebror kommer 😛 skal 3-åringen henge rundt her og kjede vettet av seg mens jeg ammer en nyfødt 4. Timen i strekk? 

Anonymkode: 751a5...774

Det var ikke det jeg sa. Men far kan sikkert også ta en del av jobben det er med barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jytte skrev:

Det var ikke det jeg sa. Men far kan sikkert også ta en del av jobben det er med barn.

Dessuten ammer du bare cirka hver fjerde time. Beklager, jeg kjøper ikke den. Håper dere er to foreldre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har alltid levert seint og hentet tidlig. Men nå er jeg gravid, tidenes bekkenløsning, vonde kynnere og livmorhalssvikt slik at jeg må ta det med ro. Da leverer faren når ungene våkner og så henter vi de 15/16. De har det kjempefint i barnehagen og får være ute å leke med andre barn. Jeg har nok med meg selv. 

Viktig å ikke alltid dømme med en gang hvorfor folk gjør som de gjør. Kanskje de er kronisk syk som du ikke vet om. Eller går igjennom noe tøft. Pass på deg selv. 

Anonymkode: 09772...26e

Enig. Det finnes mange situasjoner. Jeg er FOR at barna skal ha kortest mulig dag, i praksis lar det seg ikke alltid gjøre.  Har barnebarn, henter de som regel en gang i uka, men ikke for tidlig for da vil de helst ikke hjem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er vel årets mor du da. Heldig du som ikke har støtt på utfordringer i småbarnstilværelsen. Verden er ikke svart-hvitt, forresten. 

Anonymkode: 467be...7de

Amen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hvor du kommer fra med det du skriver, men vil tro det likevel finnes årsaker til at folk gjør som de gjør. Mitt barn må leveres til frokost hver dag, hvis ikke er frokosten hans ødelagt, uansett om jeg har muligheten til rolig frokost hjemme eller ikke. Jeg studerer og har mulighet til å hente han tidlig noen dager, og det gjør jeg, men jeg har ikke dårlig samvittighet for å sende han i barnehagen. At jeg studerer, og bruker tid på det, er en invistering i vår fremtid, altså noe som gagner hele familien. Nå er jeg ferdig utdannet i mai måned, som barnehagelærer, og har i løpet av praksisene mine møtt barn som du skriver i innlegget ditt, men i alle tilfellene har det vært en årsak til det, som barnehagen i tillegg har visst om. Jeg syns det er unødvendig å dømme andre mennesker for sine valg, og skryte av seg selv over egne valg. Du har valgt noe som passet for deg og dine, det samme gjør andre familier. Uansett hvilken bakgrunn barna, og familiene har, vil jeg i barnehagen vise like stor omsorg for de og ikke dømme noen på bakgrunn av rykter som andre foreldre setter ut. Det går alltid an å spørre, og det gjør vi. Barnets beste går alltid foran alt, og hvis det innebærer at mamma, som har ME, får hvile hjemme frem til 1630 for å være en god mor frem til leggetid, så er det helt OK for barnehagen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel de som lever på mannen sin, gledelig mottar kontantstøtte som er penger tjent av andre skattebetalere og gjerne har barna hjemme lenge fordi de setter sine ønsker fremfor barns behov for sosialisering også. Det kan enkelt være det beste for både barnet og samfunnet at mor og far er i jobb og barnet i barnehage. Enkelte skjønner det bare ikke. 

Anonymkode: ae381...167

Så visst du selv jobber og tjener bra og jobber 12timers dager helt til du får barn og tar fri eller går ned i stilling for å ta deg av det kjæreste du har og noen gang får så er det bedre prioritering å sende de små barna(ofte 10mnd-12mnd gamle.....) i bhg så du kan jobbe og føle du bidrar til samfunnet? Du føler ikke at jeg gjorde det etter mye jobbing før?at jeg har tjent opp til å gå hjemme ekstra lenge med mine barn og få kontantstøtte? Seriøst? 

Du har 7-7.1/2times arbeids dag og jeg 12timer. pluss evt overtid. I tilegg tjente en del mer enn deg og desto bestalt mer i skatt enn deg feks så har jeg mindre rett på det enn deg? Jaja du om det..

Anonymkode: 7fb08...907

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...