Gå til innhold

Får du dårlig samvittighet av å spise kjøtt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, SeptemberRose skrev:

Nei. Kunne aldri ha skadet eller drept et dyr, men kjøtt spiser jeg uten å få dårlig samvittighet. 

Interessant. Hvorfor tror du det er slik egentlig? 

Ts

Anonymkode: fdf96...fd7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper du synes det er greit at jeg stiller et motspørsmål til deg.  :)

Du stiller spørsmål om hvor bevisste vi er rundt kjøttproduksjonen,  og jeg lurer på hvor bevisst du er rundt det at du er så privilegert at du har mulighet til å velge bort animalske produkter fra ditt kosthold.

Tenker du noen gang på det?

Anonymkode: 3984d...872

Hei! Ja, selvsagt, det er greit 😊

Ja, jeg har faktisk ofte tenkt på dette, og føler meg heldig som fint kan velge det bort. Kanskje det uansett er slik at om jeg var avhengig av kjøtt (var i en situasjon der jeg ikke kunne velge det bort), så ville jeg kanskje ikke tillatt meg å reflektere over det i utgangspunktet? Jeg vet ikke. I de områdene det ikke er mulig å velge bort kjøtt så vil man kanskje heller ikke få servert så mye kunnskap om hvordan slakting/industrien pågår? Evt slakter man kanskje egne husdyr, noe som blir noe litt annet, og «mildere» i mine øyne. 

 

Ts 

Anonymkode: fdf96...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
34 minutter siden, Million skrev:

Nei, jeg har aldri hatt "dårlig samvittighet" over å spise kjøtt. Aldri noen gang. 

Jeg spiser min middag (og noen ganger lunsj) med god samvittighet. Jeg LIKER kjøtt, og livet er godt når man kan spise en medium rå storfe-biff med godt tilbehør.

Jeg forstår dette. Man liker kjøtt og gir faen. Har vært der selv.

16 minutter siden, SeptemberRose skrev:

Nei. Kunne aldri ha skadet eller drept et dyr, men kjøtt spiser jeg uten å få dårlig samvittighet. 

Dette forstår jeg derimot ikke. Og kunne i tillegg til TS godt tenke meg om man hadde utdypet hvorfor. Fordi man distanserer seg fra at det er dyr? For ellers er det jo stort sett verre å kjøpe noe fra Gilde eller annet industrikjøtt framfor å drepe dyret selv etter at det har løpt fritt rundt i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og derfor er jeg veganer. Synes ikke at mine smaksløker er viktigere enn et dyr sitt liv. Jeg er langt i fra dyreelsker, har egentlig aldri vært noe overdrevent glad i dyr. Men jeg ser fortsatt urettferdighet i hvordan noen dyr blir elsket og andre er mat, og det er ikke noe jeg har lyst til å støtte. Ingen dyr skal være nødt til å leve kun fordi de skal bli spist eller utnyttet til mennesker sin fordel. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg føler slike diskusjoner blir litt merkelige så lenge veganere ikke innser hvor privilegerte de er som har mulighet til å ta dette valget.

Anonymkode: 3984d...872

Hvorfor tenker du det er merkelig? Tenker du det er merkelig med mennesker som kjøper smartphone om de ikke tenker over hvor privligerte de er før de drar kortet? Synes du det er merkelig at noen slår på datamaskinen sin uten først å tenke over hvor heldige de er som har råd til å ha pc?

 

Anonymkode: 60291...4e1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SeptemberRose
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Interessant. Hvorfor tror du det er slik egentlig? 

Ts

Anonymkode: fdf96...fd7

1 minutt siden, Geirfuglen skrev:

Jeg forstår dette. Man liker kjøtt og gir faen. Har vært der selv.

Dette forstår jeg derimot ikke. Og kunne i tillegg til TS godt tenke meg om man hadde utdypet hvorfor. Fordi man distanserer seg fra at det er dyr? For ellers er det jo stort sett verre å kjøpe noe fra Gilde eller annet industrikjøtt framfor å drepe dyret selv etter at det har løpt fritt rundt i skogen.

 

Det handler bare enkelt å greit om at jeg synes kjøtt er godt, men jeg er glad i dyr og vil ikke skade dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, deedee_ said:

Ja, og derfor er jeg veganer. Synes ikke at mine smaksløker er viktigere enn et dyr sitt liv. Jeg er langt i fra dyreelsker, har egentlig aldri vært noe overdrevent glad i dyr. Men jeg ser fortsatt urettferdighet i hvordan noen dyr blir elsket og andre er mat, og det er ikke noe jeg har lyst til å støtte. Ingen dyr skal være nødt til å leve kun fordi de skal bli spist eller utnyttet til mennesker sin fordel. 

Samme her, er egentlig ikke sånn kjempeglad i alle slags dyr. Kan syntes det er koselig å ha 1 katt i huset så lenge den ikke er for masete. Men er ikke en person som må klappe og hilse på alle hunder og katter, eller som bryr meg forferdelig om dyr og gråter hver gang jeg leser om en hund som har blitt skadet. 

Men tenker at selv om jeg ikke bryr meg så mye om andre mennesker og dyr, så velger jeg selvsagt å la være direkte plage, skade eller drepe dem om det er mulig. Ser på det som logisk adferd. Kan man leve et liv der man skader færrest mulig dyr og mennesker, så gjør man det. Syntes det er naturlig adferd for mennesker med normal empati. 

Anonymkode: 60291...4e1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SeptemberRose skrev:

Det handler bare enkelt å greit om at jeg synes kjøtt er godt, men jeg er glad i dyr og vil ikke skade dem. 

Ser du ikke hvordan dette er en motsigelse? Hvordan er å ta livet av noen ikke å "skade dem"? 

Anonymkode: a1057...2fa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Samme her, er egentlig ikke sånn kjempeglad i alle slags dyr. Kan syntes det er koselig å ha 1 katt i huset så lenge den ikke er for masete. Men er ikke en person som må klappe og hilse på alle hunder og katter, eller som bryr meg forferdelig om dyr og gråter hver gang jeg leser om en hund som har blitt skadet. 

Men tenker at selv om jeg ikke bryr meg så mye om andre mennesker og dyr, så velger jeg selvsagt å la være direkte plage, skade eller drepe dem om det er mulig. Ser på det som logisk adferd. Kan man leve et liv der man skader færrest mulig dyr og mennesker, så gjør man det. Syntes det er naturlig adferd for mennesker med normal empati. 

Anonymkode: 60291...4e1

Haha jeg er helt lik. Er helt enig med deg, det er  logisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AndreaE skrev:

Ja absolutt. I hvert fall når jeg vet hvor mye et menneske kan spare miljøet ved å spise vegansk og ikke minst når jeg vet det finnes så utrolig mange gode erstatninger tilgjengelig på alle de lokale matbutikkene. Kjøpte GOvegan ost og vegansk leverpostei i sted, det smakte sykt godt. Å spise kjøtt kommer til å bli sett på som gammeldags og utdatert i fremtiden.

Det tror jeg også faktisk. På lik linje med rasisme/homofobi/psykisk sykdom osv. Det skjer jo veldig mye på den fronten nå. Feks det veganske produktet «beyond meat» som selv mange veganere ikke liker fordi det smaker for likt kjøtt. Apple har vel også investert i å utvikle kjøtterstatning. Veldig positiv og spennende utvikling spør du meg! I tillegg ser jeg fler og fler som snuser på det vegetariske/veganske. Når jeg ble vegetarianer for x-antall år siden så fantes det jo ikke engang kjøtterstatninger i butikken. Og de første peoduktene som kom på markedet smakte grusomt. Nå får du jo kjøpt pølser, hamburgere, nuggets, «kjøttdeig», «kjøttpålegg». Veganske pizzaer etc. 

Håper iallefal 😊

Ts 

Anonymkode: fdf96...fd7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SeptemberRose
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser du ikke hvordan dette er en motsigelse? Hvordan er å ta livet av noen ikke å "skade dem"? 

Anonymkode: a1057...2fa

Nei det ser jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser kjøtt med god samvittighet, og det kommer jeg til å fortsette med.. 🥩🥓🍗

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Oppgitt78 skrev:

Jeg spiser kjøtt med god samvittighet, og det kommer jeg til å fortsette med.. 🥩🥓🍗

Samme her 👨🏻‍🍳👩🏽‍🍳

Anonymkode: c42ca...605

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner. Er det sånn at du da bare kobler ut de tingene du har sett, for å klare å leve med valget, eller synes du det er helt greit at det er slik? 

Ts

Anonymkode: fdf96...fd7

Jeg sliter ikke akkurat med nattesøvnen pga. det.

Anonymkode: ff88f...6f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser kjøtt, og jeg håper det blir standard å være vegetarianer. Jeg har egentlig ikke noe behov for å spise kjøtt, og liker egentlig ikke gris, lam eller ku spesielt godt. Det eneste jeg liker er fugl, men jeg hadde lett klart meg uten.

Den eneste grunnen til at jeg spiser kjøtt er at det ikke er sosialt akseptert å ikke gjøre det.

Prøvde meg på kjøttfri måned i fjor, men jeg opplevde det ekstremt vanskelig sosialt. F.eks. når jeg og to venninner skulle spise takeaway og de hadde lyst til å splitte en stor pizza. De ville ikke ha vegetaralternativene, så jeg måtte enten kjøpe en hel pizza til meg selv, kjøpe mat en annen plass, eller la være å spise. Det var også enkelte jeg ikke turte å fortelle til at jeg ikke spiste kjøtt en gang fordi jeg skjønte at det ville bli diskusjoner av det, så hvis jeg ble invitert i middag spiste jeg bare. Hvis vennene mine som visste om prosjektet mitt nevnte det til andre, f.eks. på fest fikk jeg så utrolig mye dritt om at jeg var en hippie, og folk begynte å lange ut om hvor dumme veggiser var. I tillegg har jeg en samboer som var med på prosjektet, men han ønsket ikke å fortsette fordi han opplevde å være mye sulten. Han har ikke god måltidsrytme som meg, og spiser gjerne en pose chips på kvelden i stedet for næringsrik frokost/lunsj/ kvelds, så en middagsporsjon er det mest næringsrike han får i seg til vanlig. Har ikke råd til å lage to middager hver dag, så..

Jeg spiser kun kjøtt til middag når samboer har valgt mat, eller når jeg er på besøk. Tenker at jeg en dag kommer til å bli vegeterianer, men akkurat nå orker jeg ikke å legge så mye energi i å få spist mat som jeg måtte når jeg prøvde å være veggis en mnd.

Anonymkode: 68fce...8b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^Kan legge til at jeg skjønner at svaret mitt høres egoistisk ut for vegetarianere/veganere som hver dag opplever det jeg gjorde, men går gjennom dette for dyrenes del, og det er jeg helt enig i at det er. 

Jeg spiser kjøtt med dårlig samvittighet, og prøver å i det minste spise kjøtt så sjeldent som mulig. Jeg tror også det er enkelt for meg å "glemme" at det har vært levende dyr. I tillegg får jeg jo sosial aksept for å gjøre det, og det gjør det enda enklere å la være å tenke på at jeg er et dårligere menneske for å spise dem.

Anonymkode: 68fce...8b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...