Gå til innhold

Får du dårlig samvittighet av å spise kjøtt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Det jeg lurer på er om dere som spiser kjøtt noen ganger får dårlig samvittighet? Tenker dere over at dere faktisk spiser dyr som har hatt et kort og vondt liv? Om lidelsene disse dyrene har gått igjennom? 

Jeg er bare nysgjerrig og dømmer ingen. Spiste selv kjøtt til jeg var ca 25 år, men tanken på dyrene kom oftere og oftere, og til slutt klarte jeg ikke å nyte maten lengre så jeg droppet kjøttet. 

Så dere som spiser kjøtt, tenker dere over det, men at det er helt ok, eller prøver dere å ikke tenke på det / bare blokkerer det helt ut? 

Paul McCartney sa en gang 'If slaughterhouses had glass walls, everyone would be a vegetarian.' Jeg lurer på om dette faktisk stemmer, eller om folk er innefortstått med hvordan kjøttproduksjonen fungerer, men ikke ser noen problemer med det. 

Anonymkode: fdf96...fd7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest NotYou

Nei. Og jeg har sett mye slakting. Også halal, som var ganske grusomt. Vegetarianer ville jeg aldri blitt uansett. Jeg greier ikke en uke uten kjøtt, og spiser med den beste samvittighet. Kjøper dog kun kjøtt fra Norge, og spiser mye selvskutt viltkjøtt. 

Endret av NotYou
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg får ikke dårlig samvittighet. Og ja, jeg har sett slakting av dyr personlig. Har sett mange dokumentarer også. 

Tenker at det er fint at folk bryr seg, og jeg har masse respekt til de som velger å ikke spise kjøtt. Personlig syns jeg det rett og slett smaker alt for godt til å velge det bort. 

Anonymkode: ff88f...6f8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, NotYou skrev:

Nei. Og jeg har sett mye slakting. Også halal, som var ganske grusomt. Vegetarianer ville jeg aldri blitt uansett. Jeg greier ikke en uke uten kjøtt, og spiser med den beste samvittighet. 

Det er nettopp dette jeg synes er så interessant, fordi jeg selv ikke klarer å forstå at en som har innsikt i hva som faktisk skjer, ikke lar seg berøre. Er du glad i kjæledyr? Tenker du at dyr ikke føler smerte og redsel? Slik jeg har skjønt det så er det mange som på en måte tror at dyr ikke har følelser, føler frykt etc. Men samtidig, om du har vært vitne til slakting så vil jeg jo tro at du har sett at de er redde osv. Jeg vet ikke. Synes bare det er veldig vanskelig å forstå selv. 

I utgangspunktet tenker jeg selv at det ikke er unaturlig for mennesket å spise dyr. Det er prosessen/produksjonen jeg ikke klarer å leve med. 

Ts 

Anonymkode: fdf96...fd7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg får ikke dårlig samvittighet. Og ja, jeg har sett slakting av dyr personlig. Har sett mange dokumentarer også. 

Tenker at det er fint at folk bryr seg, og jeg har masse respekt til de som velger å ikke spise kjøtt. Personlig syns jeg det rett og slett smaker alt for godt til å velge det bort. 

Anonymkode: ff88f...6f8

Skjønner. Er det sånn at du da bare kobler ut de tingene du har sett, for å klare å leve med valget, eller synes du det er helt greit at det er slik? 

Ts

Anonymkode: fdf96...fd7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg får ikke dårlig samvittighet. Har jobbet på gård, vært med på jakt, sett slakting av de fleste vanlige matdyrene i Norge og flådd hjort. For min del så er det sånn ting er, jeg trenger hverken å «koble ut» eller noe. Jeg har katt, er inneforstått med at de i noen land blir spist, det plager meg ikke, samme med hund. Det er behandlingen før dyret dør jeg er opptatt av. De skal ikke lide selv om de en dag skal bli spist. Derfor er jeg også veldig opptatt av hva slags kjøtt jeg kjøper. Her kjøpes aldri utenlands kjøtt. 

Anonymkode: 329ef...70a

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NotYou
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nettopp dette jeg synes er så interessant, fordi jeg selv ikke klarer å forstå at en som har innsikt i hva som faktisk skjer, ikke lar seg berøre. Er du glad i kjæledyr? Tenker du at dyr ikke føler smerte og redsel? Slik jeg har skjønt det så er det mange som på en måte tror at dyr ikke har følelser, føler frykt etc. Men samtidig, om du har vært vitne til slakting så vil jeg jo tro at du har sett at de er redde osv. Jeg vet ikke. Synes bare det er veldig vanskelig å forstå selv. 

I utgangspunktet tenker jeg selv at det ikke er unaturlig for mennesket å spise dyr. Det er prosessen/produksjonen jeg ikke klarer å leve med. 

Ts 

Anonymkode: fdf96...fd7

Jo herregud. Jeg tror det er veldig stressende for dyret. Ingen tvil om at de har følelser. Jeg ønsker at dyr skal slaktes mest mulig humant og respektfult. Mange slakterier gjennomfører dette på en grei måte. Å slakte og spise dyr er menneskets natur, men bør selvfølgelig foregå på riktig måte, og det bør følges nøye med på landets slakteri. Halalslakt er f.eks ikke lov i Norge slik det gjøres i andre land. Godt er det. Jeg kjøper alltid bare norsk kjøtt. 

Jeg elsker dyr. Har kjæledyr jeg gjør alt for, og behandler de som familiemedlem. Men ja, for meg er det stor forskjell på hund og gris.. Jeg jakter også selv, og er glad i kjøtt fra de fleste dyr. 

 

Endret av NotYou
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke dårlig samvittighet når jeg spiser kjøtt. 

Men jeg er opptatt av dyrevelferd, og er bevisst på at kjøttet og eggene jeg spiser kommer fra dyr som har hatt det bra gjennom livet.

 

 

Anonymkode: 3984d...872

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. 

Er veldig bevisst på dyrevelferd hvis jeg handler kjøtt i butikken. Men for det meste spiser jeg viltkjøtt. 

Anonymkode: e46b4...279

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den klimabløffen der tror jeg ingenting på.

Klimagalskapen handler om et politisk spill mot oss vanlig dødelige.

Selv spiser jeg kun økologiske produkter eller villfisk.

Anonymkode: e4ee8...a9a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du synes det er greit at jeg stiller et motspørsmål til deg.  :)

Du stiller spørsmål om hvor bevisste vi er rundt kjøttproduksjonen,  og jeg lurer på hvor bevisst du er rundt det at du er så privilegert at du har mulighet til å velge bort animalske produkter fra ditt kosthold.

Tenker du noen gang på det?

Anonymkode: 3984d...872

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får dårlig samvittighet for at jeg ikke støtter det norske landbruket, hvis det er lenge siden jeg har spist kjøtt. Når jeg spiser det norske nøkkelhullsmerkede kjøttet, får jeg god samvittighet for at jeg bidrar til å holde liv i en næring jeg er opptatt av at vi har her i landet, nemlig dyrehold og dyreproduksjon.

Jeg forstår ingenting av tankegangen til dere som vil avskaffe det norskre landbruket og utrydde nyttedyrene. Jeg ville hatt dårlig samvittighet hvis jeg var dere, som støtter soyaproduksjonen som hugger ned regnskogen og er med på å ødelegge det norske landbruket.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Selvsagt ikke. Mennesker har drevet jakt i all tid. Å spise viltkjøtt er naturforvaltning. Blir det for mye feks elg og rådyr i et område så blir det ikke nok mat til alle og de sulter ihjel. Husdyr har vi hatt i all tid og naturlig å spise dem. 

Det eneste jeg har noe å si på er at dyrene burde få være mer ute og ha mer plass. 

Dette blir å banne i kirken med har ikke dårlig samvittighet for å skyte heller. Det er sånn naturen fungerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, etnavn skrev:

Jeg får dårlig samvittighet for at jeg ikke støtter det norske landbruket, hvis det er lenge siden jeg har spist kjøtt. Når jeg spiser det norske nøkkelhullsmerkede kjøttet, får jeg god samvittighet for at jeg bidrar til å holde liv i en næring jeg er opptatt av at vi har her i landet, nemlig dyrehold og dyreproduksjon.

Jeg forstår ingenting av tankegangen til dere som vil avskaffe det norskre landbruket og utrydde nyttedyrene. Jeg ville hatt dårlig samvittighet hvis jeg var dere, som støtter soyaproduksjonen som hugger ned regnskogen og er med på å ødelegge det norske landbruket.

Dette vitner om lite kunnskap. Regnskogen blir ikke hugget ned for å plante soya som går til mennesker, den soyaen som blir plantet går til dyrefor, som norge også kjøper. Det er jo nettopp derfor landbruksindustrien er en miljøversting, for det bidrar til at regnskogen blir hugget ned til fordel for å plante for til dyr som vi spiser. Soya som går til menneskemat blir stort sett dyrket i europa.

Anonymkode: a1057...2fa

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke dårlig samvittighet når jeg spiser kjøtt. 

Men jeg er opptatt av dyrevelferd, og er bevisst på at kjøttet og eggene jeg spiser kommer fra dyr som har hatt det bra gjennom livet.

 

 

Anonymkode: 3984d...872

Hvorfor er du opptatt av dyrevelferd? Da er du jo på et vis opptatt av at dyr skal ha det bra..? Du annerkjenner jo det at de fortjener å bli behandlet på en bra måte. Mener du at å bli tatt livet av altfor tidlig for at de skal bli middag er en rettferdig måte, og en bra måte å behandle et individ på? Hva om det var en katt eller hund? Hvordan kan du være opptatt av at dyret har det bra men samtidig være villig til å betale for å drepe det?

Anonymkode: a1057...2fa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det hender jeg får veldig dårlig samvittighet. Når jeg ser oppslag hvor dyrene har blitt behandlet helt for jævelig, så tenker jeg spesielt på det. Så jeg kjøper kjøtt hvor jeg tror dyrene har blitt behandlet godt, men man kan selvfølgelig aldri være hundre prosent sikker. Men prøver å velge hvor merkingen sier at de har vært frittgående o.s.v.

Men vokste opp på en liten gård, og kan med hånden på hjertet si at dyrene våre ble behandlet godt hos oss. Men det var bestandig trist når de ble sendt til slakting, for vi ble jo glad i de. Og jeg skulle ønske at alle dyr hadde ett godt liv før slakt og at de ble fraktet og slaktet på en mer human måte. For mamma jobbet en periode på slakteri, og hun sa at dyrene viste hva som kom til å skje og at de var redde. Nå har de bedre metoder en da, men tipper frykten er den samme.

Så jeg kan ikke rettferdiggjøre at jeg spiser kjøtt, selv om de har hatt det godt på gården så er de redde når de dør. Og jeg ville nok ikke spist like mye kjøtt om jeg måtte slakte dyret selv. Men jeg syns kjøtt smaker godt, og selv om det er kjempe god vegetarmat så vil jeg nok aldri klare å gå helt over. Men når jeg spiser maten min, så vet jeg hvor den kommer fra og er fult klar over at ett dyr med egen persinlighet og følelser døde for at jeg skal kunne kose meg med lørdagsbiffen min. 

Anonymkode: d56d2...8c1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette vitner om lite kunnskap. Regnskogen blir ikke hugget ned for å plante soya som går til mennesker, den soyaen som blir plantet går til dyrefor, som norge også kjøper. Det er jo nettopp derfor landbruksindustrien er en miljøversting, for det bidrar til at regnskogen blir hugget ned til fordel for å plante for til dyr som vi spiser. Soya som går til menneskemat blir stort sett dyrket i europa.

Anonymkode: a1057...2fa

Dette vitner om lite kunnskap. Regnskogen blir hugget ned for å produsere soyaprodukter for mennesker også. Det som er viktig uansett om man er veganer eller spiser kjøtt, er å være bevisst på hvilke valg man tar. Som å velge kjøtt fra frittgående og grasfora dyr, som jeg skrev i innlegget mitt. Og som veganer velge produkter fra kjente leverandører som garanterer soya fra europa, som Alpro og Anamma.

Du er jo ikke garantert fritak fra bevisstløse handlinger bare fordi du er veganer. Du må fremdeles følge med på hva du kjøper av produkter og hva du vil støtte av næringer, akkurat som vi som spiser kjøtt. Men du er garantert å være med på å boikotte det norske landbruket, og det er det jeg har problemer med. Det burde gi deg dårlig samvittighet.

Endret av etnavn
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Det jeg lurer på er om dere som spiser kjøtt noen ganger får dårlig samvittighet? Tenker dere over at dere faktisk spiser dyr som har hatt et kort og vondt liv? Om lidelsene disse dyrene har gått igjennom? 

Jeg er bare nysgjerrig og dømmer ingen. Spiste selv kjøtt til jeg var ca 25 år, men tanken på dyrene kom oftere og oftere, og til slutt klarte jeg ikke å nyte maten lengre så jeg droppet kjøttet. 

Så dere som spiser kjøtt, tenker dere over det, men at det er helt ok, eller prøver dere å ikke tenke på det / bare blokkerer det helt ut? 

Paul McCartney sa en gang 'If slaughterhouses had glass walls, everyone would be a vegetarian.' Jeg lurer på om dette faktisk stemmer, eller om folk er innefortstått med hvordan kjøttproduksjonen fungerer, men ikke ser noen problemer med det. 

Anonymkode: fdf96...fd7

Ja, jeg får dårlig samvittighet de gangene vi spiser kjøtt.. Jeg er veldig glad i dyr, men likevel spiser jeg dem (ikke kylling og gris)! Det er dobbeltmoralsk. Til vanlig har vi vegetariske middager eller fiskeretter, men vi har storfekjøtt/biff to ganger i måneden for å være sikre på at vi får i oss nok jern. Barna mine får i tillegg pølser og andre kjøttretter når de er i bursdager eller på besøk 

Anonymkode: 166bf...1f3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper du synes det er greit at jeg stiller et motspørsmål til deg.  :)

Du stiller spørsmål om hvor bevisste vi er rundt kjøttproduksjonen,  og jeg lurer på hvor bevisst du er rundt det at du er så privilegert at du har mulighet til å velge bort animalske produkter fra ditt kosthold.

Tenker du noen gang på det?

Anonymkode: 3984d...872

Privilegert?? Så de var privilegerte under 2. Verdenskrig når de måtte bruke kålrot som kjøtterstatning? Mitt kosthold består av kornprodukter og grønnsaker,  mat vi har hatt i all tid!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, theTitanic skrev:

Selvsagt ikke. Mennesker har drevet jakt i all tid. Å spise viltkjøtt er naturforvaltning. Blir det for mye feks elg og rådyr i et område så blir det ikke nok mat til alle og de sulter ihjel. Husdyr har vi hatt i all tid og naturlig å spise dem. 

Det eneste jeg har noe å si på er at dyrene burde få være mer ute og ha mer plass. 

Dette blir å banne i kirken med har ikke dårlig samvittighet for å skyte heller. Det er sånn naturen fungerer. 

Skytevåpen er en del av naturen mener du? 😂😂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...