Gå til innhold

Får du dårlig samvittighet av å spise kjøtt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man som barn føler ubehag over å ta livet av og spise dyr, hvorfor må man da ta seg sammen og bli "nummen" for denne empatien når man vokser opp? Empati og barmhjertighet er jo ekstremt gode egenskaper å ha. Hvorfor herde barn slik at de ikke føler disse tingene lenger? Synes det er litt leit egentlig, at du forbinder disse egenskapene med barn, og at dette er egenskaper man ikke skal ta med seg i voksenlivet. Bare fordi man er voksen trenger man ikke være kald. Jeg er stolt av å være et empatisk menneske som viser barmhjertighet til alle rundt med, på to bein og på fire bein. 

Du sier du innså viktigheten av riktig ernæring. Det er bevist at man kan få i seg alt man trenger på et plantebasert kosthold. Det er ikke lenger "nyttedyr" da. "When a necessary evil is no longer necessary, what is it then?"

Anonymkode: a1057...2fa

Det stemmer faktisk ikke. Vi som bor i nord har i liten eller ingen grad muligheten til å omgjøre lange flerumettede fettsyrer (LC-PUFA) i kroppen. Dette er bevist, lenke til påstand: https://forskning.no/mat-og-helse/2017/07/har-du-vegetarianer-gener

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Geirfuglen

Generelt så er det faktisk bedre både for dyrene og planeten å spise plantekost. Det er bevist og sånn er det. Som omnivor er det ingen vits i å forsøke å gi vegetarianere (eller veganere) dårlig samvittighet for at de ikke gjør nok. En vegetarianer gjør mer enn en omnivor.

Selv skulle jeg gjerne gjort enda mer og vært veganer, men av egen komfort så har jeg ikke blitt veganer. Selvfølgelig vet jeg at veganerne gjør mer enn meg, og innimellom kjenner jeg et stikk av dårlig samvittighet for det. Jeg er ikke et perfekt menneske på noe vis. Jeg prøver å gjøre litt for noen. Og håper andre gjør litt for noen andre.

Jeg er sikkert ikke et bedre menneske enn de fleste andre som svarer i tråden her, og har definitivt mine dårlige sider. Noen av disse sidene gir meg dårligere samvittighet enn andre, og det som gir meg dårligst samvittighet prøver jeg å endre på. Det andre lever jeg med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Geirfuglen skrev:

Algeolje anbefales hvis du er bekymret for dette. 😊

Nei, det er jo nettopp dette forskerne prater om. Du burde lese artikkelen. De mener at vi i nord ikke klarer å omdanne dette i kroppen, og må derfor spise fisken direkte - og ikke altså fiskematen, algene som fisken omdanner til lange fettsyrer i kroppen sin. Men hvis du er fra land nærmere ekvator, er det mulig du har denne egenskapen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
9 minutter siden, etnavn skrev:

Nei, det er jo nettopp dette forskerne prater om. Du burde lese artikkelen. De mener at vi i nord ikke klarer å omdanne dette i kroppen, og må derfor spise fisken direkte - og ikke altså fiskematen, algene som fisken omdanner til lange fettsyrer i kroppen sin. Men hvis du er fra land nærmere ekvator, er det mulig du har denne egenskapen.

Såvidt jeg kan se dreier det seg om langkjedet omega 3 og omega 6? Før i tiden trodde man at vi kunne omdanne vegetabilsk fett som f.eks olivenolje, nøtter, linfrø osv til riktig fett. Med tiden har man sett at det ikke er mulig. Marin olje som f.eks i algeolje er derimot noe annet, da får man langkjedet omega 3 i form av både EPA/DHA. Algeolje har også den fordelen at den ikke inneholder miljøgifter. Som f.eks gravid (eller ung kvinne) er det ikke anbefalt å spise for mye fet fisk fordi man lagrer miljøgifter i fettvevet, og disse kan overføres til barnet.

Nå er vi uansett over på en annen diskusjon, denne tråden dreide seg vel om samvittighet.

Endret av Geirfuglen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til. Syns jeg spiser for mye kjøtt. Spiser vel kjøtt til middag 6 av 7 dager i uken.

Vil egentlig gå ned til 2, men samboeren min er "allergisk" mot mat som ikke har innslag av kjøtt, så jeg syns det er vanskelig. Han slår ned på alle forslagene. Selv når jeg lager margharita-pizza må han legge skinke på sin del av pizzaen.

Anonymkode: 68fce...8b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, etnavn skrev:

Da jeg var liten, hadde vi navn på kaninene våre. "Pelle" og "Frida" og diverse. Og da jeg var liten, syntes jeg det var litt trist at de kaninene jeg hadde vært med å fôre, lå i fryseboksen innpakket i gråpapir med merket "Pelle - overlår". Men så ble jeg eldre, og innså viktigheten av riktig ernæring og hvordan det hele henger sammen. Jeg føler at veganere har gått glipp av et par viktige ting her, de er liksom på det stadiet jeg var på da jeg var ti år. De har oppdaget nå, i voksen alder gjerne, at det ikke er det samme hva de spiser. At all maten kommer fra et sted, at alt er en næring og du må ta valg i forhold til hva du vil støtte.

Det er vel en naturlig forklaring på dette, nemlig at folk flest ikke har dyr for matproduksjon lenger. Dette er ikke lenger en lærdom som kommer naturlig i barndommen, folk har et helt annet forhold til dyr og mat i dag enn hva vi hadde før. Det er nok denne utviklinga som skaper så mange forvirrede veganere med overdoser med samvittighet de ikke vet hvor de skal gjøre av, med mangelfull kunnskapsbagasje som gjør dem villige til å kjøpe hva som helst  av skremselspropaganda og feilinformasjon de kommer over på nettet. Og mangelen på erfaring med dyr, kanskje begrenset til en innekatt eller lignende, fører også til denne menneskliggjøringen av nyttedyrene som mange driver med.

Jeg synes forsåvidt det er bedre å spise Pelle sitt lår som sannsynlig har hatt et langt og godt liv, og blitt slaktet hjemme på en human måte, enn den navnløse kalven som har hatt et kort og grusomt liv. 

Ts

Anonymkode: fdf96...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har aldri hatt "dårlig samvittighet" over å spise kjøtt. Aldri noen gang. 

Jeg spiser min middag (og noen ganger lunsj) med god samvittighet. Jeg LIKER kjøtt, og livet er godt når man kan spise en medium rå storfe-biff med godt tilbehør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja absolutt. I hvert fall når jeg vet hvor mye et menneske kan spare miljøet ved å spise vegansk og ikke minst når jeg vet det finnes så utrolig mange gode erstatninger tilgjengelig på alle de lokale matbutikkene. Kjøpte GOvegan ost og vegansk leverpostei i sted, det smakte sykt godt. Å spise kjøtt kommer til å bli sett på som gammeldags og utdatert i fremtiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Derfor sluttet jeg. 💚

Får dårlig samvittighet av å spise meieriprodukter osv også, de dyrene har det ikke noe bedre enn slaktedyr - derfor er jeg veganer. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest B_K_W

Nei, det får jeg ikke dårlig samvittighet av. Har også slaktet mye fjærkre selv, da jeg tidligere har hatt høns, kalkuner og ender. Jeg elsker kjøtt, men er også glad i dyr og prøver å være en bevisst forbruker. Kjøper gjerne dyrere kjøtt som jeg vet kommer fra dyrevennlig produksjon når jeg har mulighet til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, FantasDick skrev:

Ja. Derfor sluttet jeg. 💚

Får dårlig samvittighet av å spise meieriprodukter osv også, de dyrene har det ikke noe bedre enn slaktedyr - derfor er jeg veganer. 

Unngår du palmeolje? Eller er det innafor?

Anonymkode: b8b31...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det får jeg ikke.
Soya er ikke bra for oss med lavt stoffskifte.

Anonymkode: 36d6d...562

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Unngår du palmeolje? Eller er det innafor?

Anonymkode: b8b31...6bd

Jeg velger som regel vekk palmeolje, men i og med at det er et vegansk produkt pr def, så har jeg ikke nulltoleranse. Det blir jo mindre og mindre brukt, heldigvis. 

Det er uenighet om dette i veganmiljøet, men alle får gjøre opp sin egen mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, FantasDick skrev:

Jeg velger som regel vekk palmeolje, men i og med at det er et vegansk produkt pr def, så har jeg ikke nulltoleranse. Det blir jo mindre og mindre brukt, heldigvis. 

Det er uenighet om dette i veganmiljøet, men alle får gjøre opp sin egen mening. 

Takk for svar :)  Ei vegansk venninne skal få påskeegg. Usikker om jeg skal tørre kjøpe freia sine.. må prøve å fiske etter hennes mening uten å røpe meg.

Anonymkode: b8b31...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :)  Ei vegansk venninne skal få påskeegg. Usikker om jeg skal tørre kjøpe freia sine.. må prøve å fiske etter hennes mening uten å røpe meg.

Anonymkode: b8b31...6bd

Hvilke egg tenker du på? Tror Freia har særdeles lite i sortimentet som er vegansk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SeptemberRose

Nei. Kunne aldri ha skadet eller drept et dyr, men kjøtt spiser jeg uten å få dårlig samvittighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...