Gå til innhold

Får du dårlig samvittighet av å spise kjøtt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

55 minutter siden, NotYou skrev:

Nei. Og jeg har sett mye slakting. Også halal, som var ganske grusomt. Vegetarianer ville jeg aldri blitt uansett. Jeg greier ikke en uke uten kjøtt, og spiser med den beste samvittighet. 

Og slike som deg gjør at jeg til stadighet får lyst til å hoppe foran toget..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest NotYou
Akkurat nå, MeinTeil skrev:

Og slike som deg gjør at jeg til stadighet får lyst til å hoppe foran toget..

Værsågod :vinke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, eter kjøtt med god samvittighet. Har også drept et dyr jeg senere har tilberedt og spist. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, MeinTeil skrev:

Privilegert?? Så de var privilegerte under 2. Verdenskrig når de måtte bruke kålrot som kjøtterstatning? Mitt kosthold består av kornprodukter og grønnsaker,  mat vi har hatt i all tid!

Så du mener at alle norske veganere og vegetarianere lever på utelukkende norskprodusert mat?

99% av alle vegetarianere og veganere baserer sitt kosthold på import, de ville ikke klart (over tid) å ha et fullverdig kosthold utelukkende på mat produsert i Norge, da vi ikke har klima eller jordsmonn som egner seg til dyrking av veganske proteinkilder (diverse belgfrukter, soya og lignende)

 

Anonymkode: 3984d...872

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
3 minutter siden, MeinTeil skrev:

Skytevåpen er en del av naturen mener du? 😂😂

Det er blitt forbedret i løpet av tiden og Det er mer dyrevennlig enn dyrefeller, spyd, øks og fallgraver....  Syntes du ikke? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det hender jeg får veldig dårlig samvittighet. Når jeg ser oppslag hvor dyrene har blitt behandlet helt for jævelig, så tenker jeg spesielt på det. Så jeg kjøper kjøtt hvor jeg tror dyrene har blitt behandlet godt, men man kan selvfølgelig aldri være hundre prosent sikker. Men prøver å velge hvor merkingen sier at de har vært frittgående o.s.v.

Men vokste opp på en liten gård, og kan med hånden på hjertet si at dyrene våre ble behandlet godt hos oss. Men det var bestandig trist når de ble sendt til slakting, for vi ble jo glad i de. Og jeg skulle ønske at alle dyr hadde ett godt liv før slakt og at de ble fraktet og slaktet på en mer human måte. For mamma jobbet en periode på slakteri, og hun sa at dyrene viste hva som kom til å skje og at de var redde. Nå har de bedre metoder en da, men tipper frykten er den samme.

Så jeg kan ikke rettferdiggjøre at jeg spiser kjøtt, selv om de har hatt det godt på gården så er de redde når de dør. Og jeg ville nok ikke spist like mye kjøtt om jeg måtte slakte dyret selv. Men jeg syns kjøtt smaker godt, og selv om det er kjempe god vegetarmat så vil jeg nok aldri klare å gå helt over. Men når jeg spiser maten min, så vet jeg hvor den kommer fra og er fult klar over at ett dyr med egen persinlighet og følelser døde for at jeg skal kunne kose meg med lørdagsbiffen min. 

Anonymkode: d56d2...8c1

Unnskyld meg, men det der høres helt sykt ut. Hva om jeg sa dette om en hund eller katt? Alle er vel enige om at å påføre et annet individ smerte er feil om det ikke er nødvendig. Når man vet at det ikke er nødvendig å måtte drepe dem og spise dem,. for man kan leve helt fint uten. Hva rettferdiggjør da dette? De fleste mennesker har verdier som forteller oss at å påføre skade på andre er feil, men vi ignorerer dette totalt fordi vi har blitt lært opp til at det er greit på et visst utvalg av dyr. Det er veldig interessant og merkelig.

Anonymkode: a1057...2fa

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, NotYou skrev:

Jo herregud. Jeg tror det er veldig stressende for dyret. Ingen tvil om at de har følelser. Jeg ønsker at dyr skal slaktes mest mulig humant og respektfult. Mange slakterier gjennomfører dette på en grei måte. Å slakte og spise dyr er menneskets natur, men bør selvfølgelig foregå på riktig måte, og det bør følges nøye med på landets slakteri. Halalslak er f.eks ikke lov i Norge slik det gjøres i andre land. Godt er det. Jeg kjøper alltid bare norsk kjøtt. 

Jeg elsker dyr. Har kjæledyr jeg gjør alt for, og behandler de som familiemedlem. Men ja, for meg er det stor forskjell på hund og gris.. Jeg jakter også selv, og er glad i kjøtt fra de fleste dyr. 

 

Takk for svaret ditt! 😊

Hvorfor tror du det er slik egentlig? Tror du det er fordi vi har blitt oppdratt til å tenke at det er en stor forskjell på hund og gris, eller tror du at det faktisk er forskjell på disse to dyrene (i hvilken grad de er beviste/har følelser/føler smerte etc?). For nettopp det er jo litt interessant. Er det slik at så fort vi gir er dyr et navn og «menneskeliggjør det», så sitter det lenger inne å drepe det? Men så lenge vi slipper å oppleve dyret før det dør, så gjør det det lettere å spise det? 

Med grisen som eksempel så er det jo faktisk det dyret selv mange kjøttetere velger å avstå fra å spise fordi det er såpass intelligent som det er. 

Villtkjøtt synes jeg forsåvidt det er mye bedre at folk spiser. De har i det minste levd et (forhåpentligvis litt lengre) liv i det fri. Opplevd å få være med moren sin, løpt rundt og kost seg. Og ikke minst også sluppet å transporteres livredd til et slakteri og se på at andre dyr blir slaktet rett foran seg. 

ts 

Anonymkode: fdf96...fd7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotYou
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svaret ditt! 😊

Hvorfor tror du det er slik egentlig? Tror du det er fordi vi har blitt oppdratt til å tenke at det er en stor forskjell på hund og gris, eller tror du at det faktisk er forskjell på disse to dyrene (i hvilken grad de er beviste/har følelser/føler smerte etc?). For nettopp det er jo litt interessant. Er det slik at så fort vi gir er dyr et navn og «menneskeliggjør det», så sitter det lenger inne å drepe det? Men så lenge vi slipper å oppleve dyret før det dør, så gjør det det lettere å spise det? 

Med grisen som eksempel så er det jo faktisk det dyret selv mange kjøttetere velger å avstå fra å spise fordi det er såpass intelligent som det er. 

Villtkjøtt synes jeg forsåvidt det er mye bedre at folk spiser. De har i det minste levd et (forhåpentligvis litt lengre) liv i det fri. Opplevd å få være med moren sin, løpt rundt og kost seg. Og ikke minst også sluppet å transporteres livredd til et slakteri og se på at andre dyr blir slaktet rett foran seg. 

ts 

Anonymkode: fdf96...fd7

Jeg er helt enig alt du påpeker. Viltkjøtt er definitivt det beste. Vi spiser alltid opp alt kjøtt vi har skaffet selv. Fugl, rådyr og elg. Så mye av det vi spiser gjennom året er selvskutt. Og som jeg skrev så kjøper jeg ellers bare norskt kjøtt, så der ligger det jo noe samvittighet. Jeg vil ikke støtte utenlandsslakting som antageligvis ikke er utført etter samme retningslinjer. 

Nå spiser vi svært lite gris pga smakspreferanser, men at jeg opplever forskjell på hund og gris handler kun om oppvekst og kultur ja. Tror ikke det er forskjell med tanke på følelser e.l. Det er kun det at jeg er «oppdratt» med typisk norske kjæledyr. De fleste i landet vårt ville jo aldri spist hund, selv om det er helt vanlig i andre land. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler slike diskusjoner blir litt merkelige så lenge veganere ikke innser hvor privilegerte de er som har mulighet til å ta dette valget.

Det ble dratt frem 2. Verdenskrig tidligere i tråden, der mennesker ble tvunget til å finne diverse plantebaserte kjøtterstatninger (som kålrot) uten å tenke på at dette handlet ikke om valg, men om nødvendighet.  Og ernæringsstatus på den tiden var begredelig. 

Og slik er det også i dag!  Millioner av mennesker er tvunget til å leve utelukkende plantebasert (i hovedsak karbohydratrikt), mens de desperat fisker eller jakter på ikke-eksisterende fisk og vilt.  Proteinkilder som har forsvunnet fra lokalmiljøet på grunn av rovfiske/jakt. Ernæringsstatus til disse er også begredelig.

Det å ha et valg, velge matvarer ut i fra behov, fremfor hva som er tilgjengelig, er priviligert!

(Det gjelder også for klær.)

Anonymkode: 3984d...872

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg verken får eller har dårlig samvittighet. Og jeg har vært inne i et slakteri én gang på ungdomsskolen, men det gav meg ikke lyst til å slutte å spise kjøtt. 

Dette gjør meg sikkert til verdens fæleste menneske for vegetarianere eller veganere, men det får nå være. 

Jeg foretrekker dog kjøtt av dyr som har levd et godt liv, f.eks grisene fra Grøstad gård og lignende. 

Endret av SPOCA
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Nei, jeg har sett slakt og skulle nok ganske enkelt slaktet selv også om jeg var nødt til det. 

Jeg kobler ikke ut noe som helst, men jeg sitter ikke bevisst og tenker på grisunger mens jeg spiser bacon til frokost heller.

Jeg har en slange som kjæledyr som jeg er veldig glad i og aldri ville spist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten, hadde vi navn på kaninene våre. "Pelle" og "Frida" og diverse. Og da jeg var liten, syntes jeg det var litt trist at de kaninene jeg hadde vært med å fôre, lå i fryseboksen innpakket i gråpapir med merket "Pelle - overlår". Men så ble jeg eldre, og innså viktigheten av riktig ernæring og hvordan det hele henger sammen. Jeg føler at veganere har gått glipp av et par viktige ting her, de er liksom på det stadiet jeg var på da jeg var ti år. De har oppdaget nå, i voksen alder gjerne, at det ikke er det samme hva de spiser. At all maten kommer fra et sted, at alt er en næring og du må ta valg i forhold til hva du vil støtte.

Det er vel en naturlig forklaring på dette, nemlig at folk flest ikke har dyr for matproduksjon lenger. Dette er ikke lenger en lærdom som kommer naturlig i barndommen, folk har et helt annet forhold til dyr og mat i dag enn hva vi hadde før. Det er nok denne utviklinga som skaper så mange forvirrede veganere med overdoser med samvittighet de ikke vet hvor de skal gjøre av, med mangelfull kunnskapsbagasje som gjør dem villige til å kjøpe hva som helst  av skremselspropaganda og feilinformasjon de kommer over på nettet. Og mangelen på erfaring med dyr, kanskje begrenset til en innekatt eller lignende, fører også til denne menneskliggjøringen av nyttedyrene som mange driver med.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får dårlig samvittighet når jeg bløgger fisken, avliver fugler som knapt kan puste etter sadisten av en katt, når jeg får nok av nærgående veps og til slutt tar dem (da snakker vi etter at de har tuslet på nesa mi ganske lenge), og jeg har fortsatt skrekken i kroppen etter at jeg nesten kjørte på en fugl i forrige uke. Tenker jeg også vil ha dårlig samvittighet når jeg skyter min første elg, men jeg vil samtidig lære meg hvordan man skal gjøre dem til samt anser det som hakket bedre enn å kjøpe tilsvarende i disken.

Men nei, jeg har ikke dårlig samvittighet for å spise kjøtt. Helsa mi ville hatt en drastisk forverring av å spise vegetarmat. Når økonomien tillater det kjøper jeg grassfôret storfe, da det er lite som er mer næringsrikt (inklusive fordøyelighet).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
1 time siden, etnavn skrev:

Jeg får dårlig samvittighet for at jeg ikke støtter det norske landbruket, hvis det er lenge siden jeg har spist kjøtt. Når jeg spiser det norske nøkkelhullsmerkede kjøttet, får jeg god samvittighet for at jeg bidrar til å holde liv i en næring jeg er opptatt av at vi har her i landet, nemlig dyrehold og dyreproduksjon.

Jeg forstår ingenting av tankegangen til dere som vil avskaffe det norskre landbruket og utrydde nyttedyrene. Jeg ville hatt dårlig samvittighet hvis jeg var dere, som støtter soyaproduksjonen som hugger ned regnskogen og er med på å ødelegge det norske landbruket.

Det er et problem at denne typen myter florerer. Hvis du faktisk mener dette, så må jeg få nevne at soyaproduksjon hovedsakelig brukes til å fore opp laks og kjøttfe. Soyaen som går til tofu o.l. er minimal, spises direkte og gir mye mer næring enn om man forer den til dyrene først.

Nå som du vet dette; fikk du dårlig samvittighet? Eller bruker du bare samvittighetsargumentet overfor vegetarianere? 

Dere fem som har gitt innlegget en like må også gjerne svare. 😊

Til TS: har ikke spist kjøtt siden 2011 nettopp fordi jeg begynte å få dårlig samvittighet av det. Elsker egentlig kjøtt, både blodige biffer og spekeskinke spesielt. Men har ikke samvittighet til å spise det etter å ha sett hva som foregår. Samme med samboeren min. Han spiser ikke lenger egg heller, etter at han hadde sommerjobb i et hønsehus med 20.000 høns. Tror mange ser for seg et slags glansbilde av norsk landbruk som ikke stemmer.

Endret av Geirfuglen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler slike diskusjoner blir litt merkelige så lenge veganere ikke innser hvor privilegerte de er som har mulighet til å ta dette valget.

Det ble dratt frem 2. Verdenskrig tidligere i tråden, der mennesker ble tvunget til å finne diverse plantebaserte kjøtterstatninger (som kålrot) uten å tenke på at dette handlet ikke om valg, men om nødvendighet.  Og ernæringsstatus på den tiden var begredelig. 

Og slik er det også i dag!  Millioner av mennesker er tvunget til å leve utelukkende plantebasert (i hovedsak karbohydratrikt), mens de desperat fisker eller jakter på ikke-eksisterende fisk og vilt.  Proteinkilder som har forsvunnet fra lokalmiljøet på grunn av rovfiske/jakt. Ernæringsstatus til disse er også begredelig.

Det å ha et valg, velge matvarer ut i fra behov, fremfor hva som er tilgjengelig, er priviligert!

(Det gjelder også for klær.)

Anonymkode: 3984d...872

Selvfølgelig er vi privilegerte! Og vi bruker disse privilegiene til å spise kjøtt hver dag, kjøtt som tar enorme ressurser fra de som er mindre priviligerte enn oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Geirfuglen skrev:

Det er et problem at denne typen myter florerer. Hvis du faktisk mener dette, så må jeg få nevne at soyaproduksjon hovedsakelig brukes til å fore opp laks og kjøttfe. Soyaen som går til tofu o.l. er minimal, spises direkte og gir mye mer næring enn om man forer den til dyrene først.

Nå som du vet dette; fikk du dårlig samvittighet? Eller bruker du bare samvittighetsargumentet overfor vegetarianere? 

Dere fem som har gitt innlegget en like må også gjerne svare. 😊

Til TS: har ikke spist kjøtt siden 2011 nettopp fordi jeg begynte å få dårlig samvittighet av det. Elsker egentlig kjøtt, både blodige biffer og spekeskinke spesielt. Men har ikke samvittighet til å spise det etter å ha sett hva som foregår. Samme med samboeren min. Han spiser ikke lenger egg heller, etter at han hadde sommerjobb i et hønsehus med 20.000 høns. Tror mange ser for seg et slags glansbilde av norsk landbruk som ikke stemmer.

Jeg har allerede svart på dette:

1 time siden, etnavn skrev:

Dette vitner om lite kunnskap. Regnskogen blir hugget ned for å produsere soyaprodukter for mennesker også. Det som er viktig uansett om man er veganer eller spiser kjøtt, er å være bevisst på hvilke valg man tar. Som å velge kjøtt fra frittgående og grasfora dyr, som jeg skrev i innlegget mitt. Og som veganer velge produkter fra kjente leverandører som garanterer soya fra europa, som Alpro og Anamma.

Du er jo ikke garantert fritak fra bevisstløse handlinger bare fordi du er veganer. Du må fremdeles følge med på hva du kjøper av produkter og hva du vil støtte av næringer, akkurat som vi som spiser kjøtt. Men du er garantert å være med på å boikotte det norske landbruket, og det er det jeg har problemer med. Det burde gi deg dårlig samvittighet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
5 minutter siden, etnavn skrev:

Jeg har allerede svart på dette:

 

Nei, regnskogen hugges først og fremst ned for kvegdrift og soyaproduksjon som går til fiske- og dyrefôr. Direkte til soyaprodukter er kun en helt marginal andel. 

https://www.regnskog.no/no/om-regnskogfondet/dette-mener-regnskogfondet/problemet-med-soya

 

2 millioner TONN i 2014. Man skal spise mye tofu før det blir relevant i den sammenhengen. 

https://www.nrk.no/dokumentar/soya-fra-brasil-fores-opp-som-_norsk_-1.12806175

Man må gjerne spise kjøtt og stå for det, men å snakke om at vegetarianere skal ha dårlig samvittighet for soyaen sin blir bare patetisk.

Endret av Geirfuglen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, etnavn skrev:

Da jeg var liten, hadde vi navn på kaninene våre. "Pelle" og "Frida" og diverse. Og da jeg var liten, syntes jeg det var litt trist at de kaninene jeg hadde vært med å fôre, lå i fryseboksen innpakket i gråpapir med merket "Pelle - overlår". Men så ble jeg eldre, og innså viktigheten av riktig ernæring og hvordan det hele henger sammen. Jeg føler at veganere har gått glipp av et par viktige ting her, de er liksom på det stadiet jeg var på da jeg var ti år. De har oppdaget nå, i voksen alder gjerne, at det ikke er det samme hva de spiser. At all maten kommer fra et sted, at alt er en næring og du må ta valg i forhold til hva du vil støtte.

Det er vel en naturlig forklaring på dette, nemlig at folk flest ikke har dyr for matproduksjon lenger. Dette er ikke lenger en lærdom som kommer naturlig i barndommen, folk har et helt annet forhold til dyr og mat i dag enn hva vi hadde før. Det er nok denne utviklinga som skaper så mange forvirrede veganere med overdoser med samvittighet de ikke vet hvor de skal gjøre av, med mangelfull kunnskapsbagasje som gjør dem villige til å kjøpe hva som helst  av skremselspropaganda og feilinformasjon de kommer over på nettet. Og mangelen på erfaring med dyr, kanskje begrenset til en innekatt eller lignende, fører også til denne menneskliggjøringen av nyttedyrene som mange driver med.

Hvis man som barn føler ubehag over å ta livet av og spise dyr, hvorfor må man da ta seg sammen og bli "nummen" for denne empatien når man vokser opp? Empati og barmhjertighet er jo ekstremt gode egenskaper å ha. Hvorfor herde barn slik at de ikke føler disse tingene lenger? Synes det er litt leit egentlig, at du forbinder disse egenskapene med barn, og at dette er egenskaper man ikke skal ta med seg i voksenlivet. Bare fordi man er voksen trenger man ikke være kald. Jeg er stolt av å være et empatisk menneske som viser barmhjertighet til alle rundt med, på to bein og på fire bein. 

Du sier du innså viktigheten av riktig ernæring. Det er bevist at man kan få i seg alt man trenger på et plantebasert kosthold. Det er ikke lenger "nyttedyr" da. "When a necessary evil is no longer necessary, what is it then?"

Anonymkode: a1057...2fa

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er nettopp dette jeg synes er så interessant, fordi jeg selv ikke klarer å forstå at en som har innsikt i hva som faktisk skjer, ikke lar seg berøre. Er du glad i kjæledyr? Tenker du at dyr ikke føler smerte og redsel? Slik jeg har skjønt det så er det mange som på en måte tror at dyr ikke har følelser, føler frykt etc. Men samtidig, om du har vært vitne til slakting så vil jeg jo tro at du har sett at de er redde osv. Jeg vet ikke. Synes bare det er veldig vanskelig å forstå selv. 

I utgangspunktet tenker jeg selv at det ikke er unaturlig for mennesket å spise dyr. Det er prosessen/produksjonen jeg ikke klarer å leve med. 

Ts 

Anonymkode: fdf96...fd7

Jeg tror at nettopp fordi jeg tilbringer så mye tid med dyr er grunnen til at jeg ikke har dårlig samvittighet. Vet du hvor mye dyr er redde for? Nyttårsaften er et mareritt for bøndene og når du ser arbeidet de gjør for å unngå at dyrene skal lide fordi folk absolutt må skyte opp fyrverkeri så er det ikke kjøttspiserene jeg synes forårsaker mest lidelse.

Alle nye ting er skumle for dyr. Ville dyr blir vettskremt om du treffer på dem i skogen, tamme dyr får panikk av en plastpose som flyr forbi... slaktehuset er bare et nytt og skummelt sted, ikke hverken verre eller bedre enn det nyttårsaften var.

Dyrehold og kjøttproduksjon vil aldri forsvinne så jeg synes min energi er bedre brukt på å øke dyrevelferden mens de lever og samtidig støtte en næring som Norge på mange måter er avhengig av, da det er svært få vegetabilske produkter som faktisk kan dyrkes her.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...