Gå til innhold

Greit å skulke skolen for å demonstrere for klimaet?


Gjest Opie

Anbefalte innlegg

Streik i vei! Måten voksne klager over streikingen på er bare flau å være vitne til. Jeg får trua på ungdommen og er overbevist om at den voksne generasjonen aldri kommer til å gjøre en dritt for å redde klimaet. 

Kan ikke si at jeg skulket for noe fornuftig da jeg gikk på skolen. Det var eh... for å spille håndball eller henge på kafe med venner som hadde fritime.

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 3/20/2019 at 9:55 PM, TrekStar said:

Denne skoleskulkingen er ikke noe ungene har funnet på selv. Det nekter jeg å tro. Unger blir påvirket av voksne. Det er sikkert organisert av voksne som bruker ungenes uskyldige vesen til å fremme en sak som noen voksne i "bakgrunnen", er personlig engasjert i. Det er utnytting, og sannsynligvis med en politisk agenda. Finn frem de voksne bak denne skulkingen, og spør DEM om deres egentlige motiver for dette og hva det ønskes å oppnås.


Barn som intervjues om streiketullet snakker om hvor flott det er at Greta har fått til dette helt alene.
Disse barna får tydeligvis ørene sprøytet fulle av løgn.
Så selve kampanjen føres på bedragersk vis, akkurat som klimaskremsel-svindelen.

Greta er datter av artisten Malene Ernman.

Så her lures folket trill rundt av media.
Greta er også rundlurt.
Mange tar til motmæle allerede og mange fler vil gjøre det fremover. Det komme til å bli flaut å være barn og voksne som har latt seg lure trill rundt.

Malena Ernman erkänner: professionell lobbyist bakom Klimat-Gretas strejk
http://samnytt.se/malena-ernman-erkanner-professionell-lobbyist-bakom-klimat-gretas-strejk/

 

Endret av slask
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit å skulke for dette. Synes ikke det er viktig om de får det som godkjent fravær eller ikke. Husker jeg fikk oppmøte på sesjon registrert som fravær på mitt vitnemål. Klarer derfor ikke å se det som så alvorlig.

Flott med ungdom som engasjerer seg for miljøet. Helt sikkert mange som er med fordi det er kult å streike men jeg tror samtidig at de lærer mer enn en gjennomsnittlig skoledag.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brielle
På 20.3.2019 den 21.30, MortenMinstelønn skrev:

90% av de som streiker på ungdomsskolenivå, har liten eller ingen interesse i å fordype seg i problemer rundt CO2. Men tenker yeajj, fri på fredag! 

Dette...så flere av guttene fra ungdomsskolen her jeg bor streike i dag. Det var de samme guttene som jeg så kaste tomme brusflasker + plast fra div godteri, på bakken og i en grøft i går ettermiddag på vei fra butikken 🙄 Tror de gjør dette fordi de slipper skole, fordi "alle andre skal" og fordi det er "inn" om dagen og de vil være der det skjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gab skrev:

Flott med ungdom som engasjerer seg for miljøet. Helt sikkert mange som er med fordi det er kult å streike men jeg tror samtidig at de lærer mer enn en gjennomsnittlig skoledag.

Men hvor dypt er engasjementet? Ja, en liten andel gjør nok dette oppriktig, men en særdeles stor andel følger bare flokken, og som flere nevner her, vil de nok være svært lite lyste på å kutte ned på eget forbruk og sydenreiser....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Camlon skrev:

Helt uenig. Det er bra at folk ikke bryr seg, om de ikke kan noe om et emne. Har man ikke kunnskap om et emne, så har man ikke egne meninger, du er bare en nyttig idiot.

Engasjement uten kunnskap er farlig.

Hvem sitter med svaret i forhold til hva som er rett eller galt i forhold til klima spm? Du? Og hva gir det rett til å omtale de som er uenig med deg som nyttig idiot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Promqueen

Hvis disse ungdommene mener miljøet er så viktig, kan de også droppe «rullinga» i russetiden med store russebusser og for så vidt også biler. Og de bør heller ikke sutre fordi de ikke får gyldig fravær for å ta førerkort i skoletiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg en sterk tilhenger av å tenke prinsippielt, fremfor å fokusere på den konkrete saken elevene streiker på grunnlag av. Om det er akseptabelt å skulke skolen for å markere et politisk synspunkt i denne saken, må det nødvendigvis også være akseptabelt å skulke skolen for å markere et politisk synspunkt i andre saker. Man vil dermed måtte forsvare at elever generelt kan skulke skolen av politiske årsaker(og nei, å skulle skolen blir neppe ansett for å være politisk arbeid). Jeg anser ikke det som akseptabelt i det hele tatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får først begynne med seg selv. Hvis jeg er i butikken rundt skolens langfri, er det fullt av ungdommer med brusflasker og mat pakket i plast. Dette slenger de rundt seg ute.

De får også kutte ut russebusser og sertifikat når de blir gamle nok. De får også la være å reise på sydenturer og shoppe.

Endret av Honey Dew
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer jeg leser om "klimavitenskapen", jo mer sjokkert blir jeg.

Det er en storstilt påvirkningskampanje som kan komme med ren bløff, (Som John Cook) fordi de vet at media ikke stiller noen kritiske spørsmål. Når så andre kommer og analyserer påstanden, har bløffen sirkulert flere ganger rundt jorda, blitt tweetet av Barack Obama, og alle har hørt det så mange ganger at den har blitt sann i folks oppfatning.

Den som kommer med motargumenter får ingen gjennomslagskraft, selv om tabellene og rådata viser at det er bløff.

https://www.thegwpf.org/content/uploads/2014/09/Warming-consensus-and-it-critics1.pdf

Det som gjør meg forbannet, er at de har skaffet barn som demonstrerer, ved å skremme de. Barn har ikke kunnskap og erfaring nok til å stille kritiske spørsmål. (Men selv ikke voksne lærere har denne evnen) Persondyrkelse av en såkalt klimafrelser, og demonisering av annerledes tenkende, er det vi har vært vitne til i dag.

Skoleverket oppdrar barna til å bli som dresserte flokkdyr som kan drives hit og dit. Ensidige presentasjoner av kontroversielle emner skulle ikke vært tillatt i klasserommet, de tjener bare til å kvele debatten, passifisere elevene og hindre kritisk tenking.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.3.2019 den 9.30, Camlon skrev:

Barn har svært sjeldent egne meninger, deres meninger er hva andre har fortalt dem. De har fått høre fra voksne at kloden vil gå under på grunn av global oppvarming om vi ikke stopper CO2-utslippene nå, og det gjør dem naturligvis redd. Om du spør noen spørsmål, så vil du finne ut at de kan svært lite.

Årsaken til at barn ofte blir brukt til propaganda, er fordi det er ikke "lov" å kritisere barn. Jeg synes barna skal gå på skolen, og klimaaktivistene skal slutte å bruke barn til å fremme sitt eget budskap.

De har neppe hørt at jorden vil gå under, men de har ganske sikkert hørt de vitenskapelige fakta som forteller om hvordan våre utslipp har medført klimaendringer som vil gi alvorlige konsekvenser, og det har allerede startet.

I følge deg kan man visst ikke lære barn fakta fordi "det er ikke deres egne meninger men noe andre har fortalt dem". Det er sikkert bedre for deg at fullstendig kunnskapsløse personer som har Livets Harde Skole som høyeste utdannelse legger ut om hvordan vitenskapen er feil og alt bare er en konspirasjon.

Det slår deg ikke at barn faktisk er i stand til å forstå ting, og at de kan være dypt bekymret for problemene som generasjonene før dem har skapt, og nå legger på barnas skuldre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.3.2019 den 21.02, Honey Dew skrev:

Har miljøet blitt bedre av at disse ungdommene har laget seg plakater? Tror ikke det.

De har bidratt til å rette oppmerksomheten mot et lite diskutert aspekt ved dette, nemlig at det er nettopp disse barna og kommende generasjoner som må lide for valgene generasjonene før dem tok.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.3.2019 den 21.55, TrekStar skrev:

Denne skoleskulkingen er ikke noe ungene har funnet på selv. Det nekter jeg å tro. Unger blir påvirket av voksne. Det er sikkert organisert av voksne som bruker ungenes uskyldige vesen til å fremme en sak som noen voksne i "bakgrunnen", er personlig engasjert i. Det er utnytting, og sannsynligvis med en politisk agenda. Finn frem de voksne bak denne skulkingen, og spør DEM om deres egentlige motiver for dette og hva det ønskes å oppnås.

Det var vel en 15/16-åring som startet det hele.

Og tenk det, da! Fremme en sak som er viktig for fremtidige generasjoner! Noe så forferdelig!

Det som er utnytting er vår og tidligere generasjoners valg som har lagt en tung bør på skuldrene til barna som vokser opp i dag. Vi som har levd hittil har ikke sett de verste konsekvensene, og mange av oss vil være døde før vi merker så veldig mye. Det er de kommende generasjonene som vil måtte svi for våre valg.

Men for all de, bare latterliggjør og trakasser disse barna fordi de bryr seg om egen fremtid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.3.2019 den 0.16, Callisto83 skrev:

Jeg skulle til å skrive det samme.. Det er ikke måte på hva som kan engasjere når det innebærer en fridag fra skolebenken.

Litt dumt spørsmål, men hva konkret er det de streiker for? Jeg har sett bilder av ungdommer med skilt hvor det typisk står "Nei til faenskap", "Skjerp dere" eller "Skolestreik for klimaet", men hva er liksom essensen her?

Essensen er at tidligere generasjoner har lagt grunnlaget for å ødelegge for kommende generasjoner. Barna som vokser opp i dag har null ansvar for de store negative følgene av klimaendringene, men er likevel de som må leve med dem. Voksengenerasjonen gjør i realiteten ingenting for å stanse ødeleggelsen av klimaet, og det er barna som må lide og som må rydde opp etter oss.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 21.3.2019 den 18.20, tdm900 skrev:

Det bare tull hele greia! Og nå er de kommet fram til at det er ugyldig fravær. Heldigvis!

Ingen av de ungdommene som streiker legger om sin egen livsstil, ingen kommer til endre sine forbruksvaner, ingen kommer til å gå/sykle til skolen noe enn de har gjort. Så, hva er vitsen?!

Det er nettopp denne mobbende og tåpelige holdningen som er problemet.

Er det disse barna og ungdommene som bygget opp hele verden og hele samfunnet rundt et ekstremt forbruk? Er det de som har ansvaret for at alt er avhengig av at vi pumper opp olje fra bakken og spyr ny CO2 ut i atmosfæren?

Nei, det er faktisk ikke det. Disse barna er født inn i en ekstrem forbrukskultur og er lært opp til at det er slik det skal være. De vet ikke om noe annet. Og det er ikke de som har tatt dette valget. Det er tidligere generasjoner som har tvunget det på dem.

Å holde barna ansvarlige fordi de er tvunget til å vokse opp i en ekstrem forbrukskultur er direkte forkastelig. Og det er tåpelig å forvente at disse barna skal gjøre alle endringene som er nødvendige. Barna kan ikke gjøre noe annet enn å si ifra. Det er de som sitter med makten som har muligheten til å endre forbrukskulturen, og det at hele samfunnet og økonomien er basert på stadig vekst og stadig økende forbruk.

Barna kan ikke bare endre forbruksvanene sine, for de er tvunget inn i det av tidligere generasjoner. Skjønner du virkelig ikke det? Skal vi forvente at BARNA skal ta ansvaret som BARN for å rydde opp etter OSS?!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Camlon skrev:

Helt uenig. Det er bra at folk ikke bryr seg, om de ikke kan noe om et emne. Har man ikke kunnskap om et emne, så har man ikke egne meninger, du er bare en nyttig idiot.

Engasjement uten kunnskap er farlig.

Nå viser det seg at de faktisk har kunnskap om dette. Men bare fortsett å latterliggjøre og mobbe disse barna for at de bryr seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, ops2 skrev:

Dere tror sikkert at jeg hater engasjert ungdom. Det jeg hater, er at ungdommer blir misbrukt av interesseorganisasjoner.

Se hva denne jenta gjør. Hun er 18 år nå, og var 16 når hun begynte å plukke opp golfballer fra havet.

https://www.theplasticpick-up.org/

Sammenlign dette med de skoleelevene som skal ut og rope ferdigproduserte "sannheter". Vi har fått et emokrati, hvor den som klarer å få gjennomslag i media ikke møter motstand, men blir drevet fram på en hysterisk, ukritisk bølge. Før lærte barna å undersøke selv for å finne ut hva som er riktig. Nå blir barna fortalt på skolen og i sosiale media hva som er riktig. Ferdigpakket sannhet.

Ingen ungdommer i denne saken er misbrukt av interesseorganisasjoner. Dagens barn og unge er sannsynligvis langt mer opplyst enn tidligere generasjoner, for aldri har man hatt tilgang på så mye informasjon som i dag. Og i skolen lærer man hva vitenskapen sier om saken, noe som gjør barna i stand til å kritisk vurdere informasjonen der ute.

Alt du skriver er altså fullstendig skivebom, og du rakker ned på barn og unge som om de ikke er i stand til å ta til seg faktainformasjon.

Endret av jabx
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Peanut skrev:

Fint med fokus på klima, men da bør man ha kunnskap om det for å få et alvor rundt saken tenker jeg :sleep: Mangler man kunnskap så slår det tilbake på en selv. 

02E73283-5196-46D7-BF21-5023452C8A64.jpeg.7fad6e9ae2d8da03f9e031c02b57eefe.jpeg

5BED1636-AA85-49B7-AA12-D4619A7B5734.thumb.jpeg.2811e11c26c1e3ff1c2179ee505a0708.jpeg

(Screenshot fra Jodel)

Jepp, den vanlige mobbingen der barn og unge får ansvaret for den ekstreme forbrukskulturen tidligere generasjoner har tvunget på dem. Det forventes at barn og unge, som er påtvunget alt sammen, skal ta ansvar og rydde opp selv, i dag! Helt utrolig.

Jeg ser forresten ikke noe ved plakaten som skulle tilsi manglende kunnskap.

Endret av jabx
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...