Gå til innhold

Greit å skulke skolen for å demonstrere for klimaet?


Gjest Opie

Anbefalte innlegg

På 18.3.2019 den 17.30, Opie skrev:

Tusenvis av elever skulker skolen førstkommende fredag for å streike mot politikere som etter deres mening ikke tar klimaet på alvor. De støttes av veldig mange, og mange mener også at rektorene på de ulike skolene skal gi dem gyldig fravær fordi det er en viktig sak.

Dette er jeg sterkt uenig i. Det finnes svært mange viktige saker å engasjere seg i, ikke bare klimaet. Gir man etter for dette, åpner det bare for utallige streiker fremover.

Det er fantastisk flott med ungdom som viser engasjement, men de bør selvsagt ikke få godkjent fravær for dette. Det er vel heller ingen arbeidsgiver som ville gitt sine ansatte fri fra jobb med lønn for å streike. Da hadde de pent måttet bruke av sin egen ferie eller avspassering.

Eller er det helt ok å skulke skolen for klimaet, og er det greit at elevene som dropper skolen den dagen får gyldig fravær?

Det bare tull hele greia! Og nå er de kommet fram til at det er ugyldig fravær. Heldigvis!

Ingen av de ungdommene som streiker legger om sin egen livsstil, ingen kommer til endre sine forbruksvaner, ingen kommer til å gå/sykle til skolen noe enn de har gjort. Så, hva er vitsen?!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Problemet er jo ikke at ungdommen mener for mye. De mener for lite. Bryr seg ikke. Og nå mener de noe. Og det er bra! Litt engasjement!

Jeg gikk på vgs i-86/89. Vi hadde også politisk streik. Som ikke var lovlig!  Store deler av landet var med. Ingen voksne som ropte og bar seg.... 

Skolen hvor sønnen min går på gir lovlig fravær hvis foreldrene gir lov.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er at kommunene, fylkeskommunene og skolene er bevisste på prinsippet her. Enkelte kommuner har gått ut og oppfordret elevene til å streike, og andre vil gi gyldig fravær. Fylkeskommunene har alle valgt å ikke gi gyldig fravær til vgs-elever.

Skal man oppfordre til politisk aktivitet, så bør dette være et prinsipp som ikke følger saken, men engasjementet generelt. Skal man oppfordre elevene til å møte opp på streik for klimaet, så må det gjelde andre saker også. Dersom ungdommen for eksempel hadde streiket mot innvandring eller abort, burde de samme prinsippene gjelde.

Den offentlige skolen skal være en skole for alle, og ikke gi fordeler til enkelte poltiske synspunkter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Trude.lutt said:

Problemet er jo ikke at ungdommen mener for mye. De mener for lite. Bryr seg ikke. Og nå mener de noe. Og det er bra! Litt engasjement!

Helt uenig. Det er bra at folk ikke bryr seg, om de ikke kan noe om et emne. Har man ikke kunnskap om et emne, så har man ikke egne meninger, du er bare en nyttig idiot.

Engasjement uten kunnskap er farlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere tror sikkert at jeg hater engasjert ungdom. Det jeg hater, er at ungdommer blir misbrukt av interesseorganisasjoner.

Se hva denne jenta gjør. Hun er 18 år nå, og var 16 når hun begynte å plukke opp golfballer fra havet.

https://www.theplasticpick-up.org/

Quote

Two years ago, a 16-year old diver named Alex Weber was swimming off Pebble Beach along the Pacific near Carmel, Calif........ She was diving in a small cove and looked down and saw something weird. “You couldn’t see the sand,”she recalls, still sounding incredulous. “It was completely white.”

White with golf balls. “You looked down and you’re like, ‘What are you doing here?’ “

There were thousands of them. “It felt like a shot to the heart,” she says.

She was offended. So right then, she decided she’d haul them up. Thus began a Sisyphean task that went on for months: she and her father would haul hundreds of pounds of them up, and then of course more golfers would hit more into the ocean.

Sammenlign dette med de skoleelevene som skal ut og rope ferdigproduserte "sannheter". Vi har fått et emokrati, hvor den som klarer å få gjennomslag i media ikke møter motstand, men blir drevet fram på en hysterisk, ukritisk bølge. Før lærte barna å undersøke selv for å finne ut hva som er riktig. Nå blir barna fortalt på skolen og i sosiale media hva som er riktig. Ferdigpakket sannhet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange argumenterer for at elevene har rett på "politisk fravær" og dermed burde få gyldig fravær for denne streiken. Det er selvsagt helt feil, og en stor misforståelse av regelverket. I regelverket heter det for øvrig "politisk arbeid". En frivillig streik er selvsagt ikke politisk arbeid. Er man derimot innvalgt i et kommunestyre som 18-åring, har man selvsagt rett til gyldig fravær når det er kommunestyremøter og andre obligatoriske møter.

Hvis en streik av denne typen skulle vært gyldig fravær, må dette også gjelde andre saker. Det kan jo ikke være slik at enkelte politiske saker skal være gyldige, og andre ikke. Da blir det rimelig kaotisk. Så hvis denne klimastreiken skal være gyldig fravær, må også alle andre streiker være gyldig, f.eks. flyktningpolitikk, fattigdom, familiepolitikk, etc. etc. etc. Det sier seg selv at det ikke går an.

Elevene har også nettopp hatt en vinterferie, hvorfor brukte de ikke en dag eller to av denne for å vise engasjement? Hvis man brenner så mye for en sak, så burde vel det vært et lite offer? Så har de jo lørdager og søndager hver uke. Hvorfor på død og liv bruke en skoledag?

Nå går til og med en lege ut og sier han vil bryte loven og skrive ut falske legeerklæringer til de som vil streike. Attpåtil gratis....
https://www.nrk.no/troms/_-skriver-gjerne-ut-legeerklaering-til-ungdom-som-streiker-for-klimaet-1.14484544

Har en samfunnsmedisiner anledning å skrive ut legerklæringer i utgangspunktet? I såfall, og hvis han gjør det, burde han jo miste lisensen.

Endret av Opie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er jeg uansett helt i mot at elever skulker skolen. Heldigvis har hun ikke tenkt å være hjemme hele dagen. Men dessverre så kommer hun nok til å demonstrere for klimaet, tenker jeg.

Her kunne alle ungdommene også gått i tog for sykehuset, men da gikk omtrent ingen av ungdommene i tog.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at TS har brukt begrepet "skulk" så sier det hva TS sjøl synes. Det minner litt om han som for hundre år siden spurte om det var greit at kvinnene skofta husarbeidet for å benytte stemmeretten.

Sk. "skolestreiker" er en aksjonsform som har en viss hevd. Å kalle dette skulk er "godt, gammeldags" maktspråk som har til hensikt å få folk til å innordne seg til å ta og tåle.

Folk skal bemerke det når noe er feil, og hvis man snakker for døve ører, kan det være at man må aksjonere. Det vi ser her er en generasjon om er oppriktig livredd med tanke på sin framtid.

(Det er jeg også. Jeg frykter for at ungdommene ikke får bruk for noe som helst av utdanninga si. Jeg frykter for at det ikke blir levelig på jorda om noen tiår.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for innhold med opphavsrett. 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paramount

Latterlig at 12-åringer skal læres opp til å sivil ulydighet. Her skyver lærere og fanatiske foreldre små unger foran seg for å fremme egne politiske saker, hva blir den neste saken de venstreradikale lærerne skal bruke elevene til? 

Selvsagt bra at unger er samfunnsengasjerte, men i denne alderen er deres meninger i hovedsak formidling av voksnes tankegods. Det kan de voksne formidle selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så nokså glissent ut på de demonstrasjonene jeg har sett bilder av i allefall. Får håpe det er slik overalt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke så mange ute i byen, men de som var der virker jo rimelig engasjerte da. Var flere voksne som uttrykte støtte, og det var bra! Flere eldre damer 🙂

Hadde vært bedre om de var mange fler, men noen er bedre enn ingen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde absolutt støttet min ungdom til å gjøre dette dersom jeg hadde barn i den alderen. Demonstrasjoner og protester som dette er en del av demokratiet, og det er viktig at de lærer og tar del i hvordan man kan bruke sin stemme på best mulig måte. Noen ting er faktisk viktigere enn å ha 100 % oppmøte på skolen. Og å vise hvor viktig fremtiden og miljøproblematikken er, er en av disse tingene. Jeg blir veldig stolt når jeg ser hvor motivert og engasjert unge er.

 

Edit: Jeg er dog enig i at det ikke er gyldig fraværsgrunn. Jeg ser bare ikke problemet med ett eller to ugyldig fravær på vitnemålet. 

Endret av Clefable
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Clefable skrev:

Jeg hadde absolutt støttet min ungdom til å gjøre dette dersom jeg hadde barn i den alderen. Demonstrasjoner og protester som dette er en del av demokratiet, og det er viktig at de lærer og tar del i hvordan man kan bruke sin stemme på best mulig måte. Noen ting er faktisk viktigere enn å ha 100 % oppmøte på skolen. Og å vise hvor viktig fremtiden og miljøproblematikken er, er en av disse tingene. Jeg blir veldig stolt når jeg ser hvor motivert og engasjert unge er.

Ble stolt jeg også 🙂 de var skikkelig flinke. Sto foran døra til ene senteret, og sørget for at vi leste plakatene før vi gikk inn! Haha, så bra. Ikke at de direkte stenkte veien, for det var et par gretne gubber de slapp fram øyeblikkelig. De fleste av oss leste og støttet dem. 

Veldig bra var det! Men jeg så ingen gutter? Det var litt rart syns jeg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke noen annen måte enn å vurdere dette som skulk? Uansett hvor mye man støtter klimasaken så er det fortsatt ikke gyldig fravær.

Skrev egentlig en lang post her om hva jeg savnet i denne demonstrasjonen men dropper det. 

 

Støtter klimafokus og selv om jeg ikke så hele demonstrasjonen her i byen så håper jeg ingen av forslagene/kravene blir innfridd.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Peanut

Fint med fokus på klima, men da bør man ha kunnskap om det for å få et alvor rundt saken tenker jeg :sleep: Mangler man kunnskap så slår det tilbake på en selv. 

02E73283-5196-46D7-BF21-5023452C8A64.jpeg.7fad6e9ae2d8da03f9e031c02b57eefe.jpeg

5BED1636-AA85-49B7-AA12-D4619A7B5734.thumb.jpeg.2811e11c26c1e3ff1c2179ee505a0708.jpeg

(Screenshot fra Jodel)

Endret av Peanut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes mer det er dumt at skolene tar det som skulk og ikke oppfordrer til det. Når jeg gikk på VGS var det protest i oslo mtp utigfter på skolebøker i VGS. Den gangen oppfordret faktisk skole til det, og elevene som ikke skulle innover den dagen hadde ikke noe opplegg på skolen. Skolen fikset tilogmed transport fra skolen til togstasjonen slik at vi fikk dratt innover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kunne heller brukt tiden sin på å f.eks gå rundt og plukke søppel. Hva tror du skjer med plakatene de hadde laget til i dag? Jo, det havner nok i søpla. 🙄

Jeg har et barn i den alderen (som ikke deltok), men h*n fortalte meg at de fleste av jentene fra klassen som hadde deltatt på streiken i dag hadde tilbragt mesteparten av tiden på shoppingsenteret...

Endret av Knerw
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan demonstrere etter skoletid....ellers er det skulk.
Synes hele greia er litt latterlig jeg da.....feks bor like ved skole og hver morgenen så er det full kaos pga alle foreldre som kjører ungene til ungdomskolen i stedet for at de går eller tar bussen.
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...