Gå til innhold

Greit å skulke skolen for å demonstrere for klimaet?


Gjest Opie

Anbefalte innlegg

Tusenvis av elever skulker skolen førstkommende fredag for å streike mot politikere som etter deres mening ikke tar klimaet på alvor. De støttes av veldig mange, og mange mener også at rektorene på de ulike skolene skal gi dem gyldig fravær fordi det er en viktig sak.

Dette er jeg sterkt uenig i. Det finnes svært mange viktige saker å engasjere seg i, ikke bare klimaet. Gir man etter for dette, åpner det bare for utallige streiker fremover.

Det er fantastisk flott med ungdom som viser engasjement, men de bør selvsagt ikke få godkjent fravær for dette. Det er vel heller ingen arbeidsgiver som ville gitt sine ansatte fri fra jobb med lønn for å streike. Da hadde de pent måttet bruke av sin egen ferie eller avspassering.

Eller er det helt ok å skulke skolen for klimaet, og er det greit at elevene som dropper skolen den dagen får gyldig fravær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns det er helt greit. Heier på dem! Det er deres framtid, og veldig bra at de markerer det. 

  • Liker 49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det ungdomsengasjementet som vokser nå er helt fantastisk, og håper flest mulig deltar i streiken.

MEN jeg synes det blir feil at de skal få gyldig fravær for det. Både fordi poenget med en sånn type aksjon er det skal koste litt, det skal innebære et valg om å ofre noe, og ikke minst fordi skolen kan ikke begynne å ta stilling til hvilke politiske saker det er "godkjent" å droppe undervisningen for.

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt ikke. Kjempefint med engasjement, men det kan tas på fritiden. Det er jo hundrevis av gode saker å demonstrere for, om man engasjerer seg i alle så trenger man omtrent ikke å gå på skolen. Og det blir feil om rektor skal sitte å vurdere hvilke av sakene som er 'gode nok'. Så helt topp, men på fritiden. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gyldig fravær er ikke skulk. Skulk er ugyldig fravær. 

Så til spørsmålet i tittelen - ja helt greit 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan jo begynne med å sykle hele året istedet for å bli kjørt rundt, som en eller annen skrev på Facebook. I tillegg har mange ungdommer et hinsides forbruk både på klær, sko og elektronikk. 

Nei, jeg synes ikke dette er grunn til gyldig fravær. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Daria skrev:

Jeg synes det ungdomsengasjementet som vokser nå er helt fantastisk, og håper flest mulig deltar i streiken.

MEN jeg synes det blir feil at de skal få gyldig fravær for det. Både fordi poenget med en sånn type aksjon er det skal koste litt, det skal innebære et valg om å ofre noe, og ikke minst fordi skolen kan ikke begynne å ta stilling til hvilke politiske saker det er "godkjent" å droppe undervisningen for.

Miljøet har ikke blitt bedre av at de skulket skolen for å holde opp noen plakater.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt artig at de la det slik at de fikk seg en langhelg da :P

Ellers er jeg usikker på hvor ekte engasjementet egentlig er. Kommer disse elevene til å begrense eget forbruk kraftig, droppe smarttelefon, laptop, klær osv. eller kommer de til å gjøre som de fleste andre, og kreve at "noen" må gjøre noe?

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Opie skrev:

Det er fantastisk flott med ungdom som viser engasjement

Men her akkurat som i alle andre slike saker så er det ikke ungdumene selv som har funnet på dette. Dette er orkestrert og koordinert av profesjonelle voksne aktivister.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulking er skulking og burde ikke være tillatt, selv om det er om å bevare klimaet eller har politisk agenda. Dette burde gjøres i deres fritid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 hours ago, abc123detvardet said:

Nå kan du få 10 dager fravær slettet grunnet politisk arbeid

Om demonstrasjon skal telle som politisk fravær eller ikke, er opp til rektor på den enkelte skolen.

https://www.ung.no/oss/skolen/59447.html

Det er vel nøkkelordet her. Ikke at jeg ikke sympatiserer med saken, men å utebli fra skolen kan vanskelig kalles politisk arbeid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er fint, jeg :). Husker selv vi fikk dra til byen og bli med på en demonstrasjon da jeg gikk på ungdomsskolen.

Det er ulike måter å lære på, det trenger ikke bare være i klasserommet. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan søke seg fri pga politisk arrangement. På lik linje som noen søker fri for idretts arrangement. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...