Gå til innhold

Greit å skulke skolen for å demonstrere for klimaet?


Gjest Opie

Anbefalte innlegg

Er brennende for streiken, men syntes de skal få fravær. Ellers er det jo ikke streik, men fri... Også syntes jeg voksne bør hive seg på over hele verden, så politikerne innser at de må kutte utslippene nå. Jeg tror ikke vi evner å forbedre oss helt frivillig. Det nå litt kjipe regler til.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, Aragorn ll Elessar skrev:

De er naive om de tror det hjelper. Politikere bryr seg bare om de som faktisk kan stemme og de bryr seg bare om de som kan stemme når det er valg.

De er ikke naive

 Jeg har gått i meg selv. Flere gjør det. All respekt fra meg. Politikere er ikke enige. Tenk deg om nå 🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Handful skrev:

Er brennende for streiken, men syntes de skal få fravær. Ellers er det jo ikke streik, men fri... Også syntes jeg voksne bør hive seg på over hele verden, så politikerne innser at de må kutte utslippene nå. Jeg tror ikke vi evner å forbedre oss helt frivillig. Det nå litt kjipe regler til.

Det må noe kjipt til ja

 Du har helt rett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, SoWhat? skrev:

Nei. Nøkkelordet er virkemiddel her. De vil protestere! Med all god grunn

 Vi som voksne har ikke tatt ansvar rett og slett. Nå bør vi vise både ydmykhet og ansvar faktisk! Ikke være sånn at vi lar dem få fravær. Det er litt nedlatende syns jeg. 

Noen vil protestere, men de fleste av ungdommene er ikke spesielt engasjert i saken. For eksempel det å kildesortere søppel i klasserommet kan være vanskelig å få til. 

Noen er veldig engasjerte, men de tilhører et mindretall. I alle fall her hos oss. Sikkert forskjell fra skole til skole og klasse til klasse. 

Virkemiddelet her er en form for sivil ulydighet, som da ofte innebærer en form for straff som er villig til å ta for saken. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Example skrev:

Noen vil protestere, men de fleste av ungdommene er ikke spesielt engasjert i saken. For eksempel det å kildesortere søppel i klasserommet kan være vanskelig å få til. 

Noen er veldig engasjerte, men de tilhører et mindretall. I alle fall her hos oss. Sikkert forskjell fra skole til skole og klasse til klasse. 

Virkemiddelet her er en form for sivil ulydighet, som da ofte innebærer en form for straff som er villig til å ta for saken. 

Dette har som jeg nevnte tidligere en smitteeffelt?

Her kommer folk i tråden som påstår at de er storforbrukere. Ungdommen altså. Og hvem har gjort den til det da? Noe å tenke på kanskje? 

Sivil ulydighet? Let it be 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bør jo være en del av samfunsfag og naturfag😊 så kan ungdommen lære mer om klima, politikk og hvordan streiker påvirker samfunnet/ politikken 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, SoWhat? skrev:

Dette har som jeg nevnte tidligere en smitteeffelt?

Her kommer folk i tråden som påstår at de er storforbrukere. Ungdommen altså. Og hvem har gjort den til det da? Noe å tenke på kanskje? 

Sivil ulydighet? Let it be 🙂

Det er klart de har fått det fra noen. Samtidig er det noe som er viktig å diskutere også. Jeg regner med at streikende elever også vil ta klare standpunkt vedrørende eget forbruk også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, #Sunrise skrev:

Dette bør jo være en del av samfunsfag og naturfag😊 så kan ungdommen lære mer om klima, politikk og hvordan streiker påvirker samfunnet/ politikken 

Det er allerede en del av samfunnsfag. Både bærekraftig utvikling, og politikk og streik forsåvidt. Akkurat det er litt opp til hver lærer, men bærekraftig utvikling er tungt inne i flere fag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne ble delt av en venn av meg på fb. Vedkommende har et godt poeng.

Sitat:

"Hallo alle kidza som har klimastreiket !
Ble Mamma og Pappa litt sure for ditt ugyldige fravær? Vel, her kommer noen fine tips til å få dem i godt humør igjen.
Fortell dem bare:
-fra og med nå behøver de ikke lengre å kjøre til og fra skolen, trening, kompiser, venninner. Fra og med nå kommer du til å sykle uansett hvor du skal. Til og med om det er skikkelig dritvær.
-Ukeslønna di kan kuttes drastisk. Hvem vil vel konsumere unødig lizzm??
-Junkfood og red bull er ikke din greie lengre. Du vil ha mer broccoli og springvann.
-Du kommer til å kutte klesbudsjettet til et minimum. Det kommer ikke en eneste parajumperjakke til i garderoben din! Dere skal ha klesbyttedag en gang i måneden på skolen for å få litt variasjon i garderoben, superklimasmart!
-Din thailandreise i vinter kan avbookes. Bare tullete klimafascister flyr. Ja, og du tenker heller ikke på bilferie i sommer. Nå er det bare togferie som gjelder, enten det eller så blir du hjemme.
-Det er slutt på ny mobiltelefon hvert år. Hvert 3dje eller 4. år er faktisk mer rimelig å bytte.
-Og de halvtimes lange varme dusjene som det mases om morgen og kveld. En saga blott! Max 5 minutter, promise!
Lykke til! Det kommer nok til å gå bra skal du se.
What's not to like lizzm??"

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Og om så, må de revurdere sin pc, ipad, mobil, canadagoose jakke og ferieturer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gjerne streik og appeller og plakater og demonstrasjoner! Synes det er supert med engasjerte ungdommer. Spurte klassen min i dag om de skulle demonstrere... De bare så trøtt på meg... 

Hilsen lærer

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Example skrev:

Det er klart de har fått det fra noen. Samtidig er det noe som er viktig å diskutere også. Jeg regner med at streikende elever også vil ta klare standpunkt vedrørende eget forbruk også. 

Fra "noen"? Og hvem er "noen"? Right? 

Som sagt, de blir bevisste. Håper foreldrene støtter... for å si det sånn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Coronas skrev:

Nei. Og om så, må de revurdere sin pc, ipad, mobil, canadagoose jakke og ferieturer.

Du legger altså ansvaret på den yngre garde her? Det er ikke bra. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, SoWhat? skrev:

Fra "noen"? Og hvem er "noen"? Right? 

Som sagt, de blir bevisste. Håper foreldrene støtter... for å si det sånn. 

Det er vel først og fremst de foreldrene du snakker om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Example skrev:

Det er vel først og fremst de foreldrene du snakker om.

Riktig. Og alle oss voksne. Ingen av oss er fritatt for skyld her. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, SoWhat? skrev:

Du legger altså ansvaret på den yngre garde her? Det er ikke bra. 

Er de belest vet de godt hva de ikke skal skaffe seg/avvise gaver av slikt opphav. Og forldrene dems bør støtte dems valg evt gå til avisen om at foreldre tvinger på dem iphone og ferier til granca...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Coronas skrev:

Er de belest vet de godt hva de ikke skal skaffe seg/avvise gaver av slikt opphav. Og forldrene dems bør støtte dems valg evt gå til avisen om at foreldre tvinger på dem iphone og ferier til  granca...

Belest? Jeg blir litt sånn 🙄 alvorlig! Foreldre og andre voksne er det de har lært av. Uff...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.3.2019 den 17.30, Opie skrev:

Tusenvis av elever skulker skolen førstkommende fredag for å streike mot politikere som etter deres mening ikke tar klimaet på alvor. De støttes av veldig mange, og mange mener også at rektorene på de ulike skolene skal gi dem gyldig fravær fordi det er en viktig sak.

Dette er jeg sterkt uenig i. Det finnes svært mange viktige saker å engasjere seg i, ikke bare klimaet. Gir man etter for dette, åpner det bare for utallige streiker fremover.

Det er fantastisk flott med ungdom som viser engasjement, men de bør selvsagt ikke få godkjent fravær for dette. Det er vel heller ingen arbeidsgiver som ville gitt sine ansatte fri fra jobb med lønn for å streike. Da hadde de pent måttet bruke av sin egen ferie eller avspassering.

Eller er det helt ok å skulke skolen for klimaet, og er det greit at elevene som dropper skolen den dagen får gyldig fravær?

Selvsagt bør de få godkjent fravær. Klimasaken er kanskje den viktigste saken, da det handler om disse barnas fremtid. Foreldregenerasjonen og generasjonene før har laget problemene som disse barna nå må leve med videre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007
12 timer siden, Aragorn ll Elessar skrev:

De er naive om de tror det hjelper. Politikere bryr seg bare om de som faktisk kan stemme og de bryr seg bare om de som kan stemme når det er valg.

Med din logikk er demonstrasjoner uvirksomme og bør overhodet ikke finne sted. Heldigvis tenker ikke alle slik. Hippiebevegelsen viste oss tydelig hva demonstrasjoner kan påvirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn har svært sjeldent egne meninger, deres meninger er hva andre har fortalt dem. De har fått høre fra voksne at kloden vil gå under på grunn av global oppvarming om vi ikke stopper CO2-utslippene nå, og det gjør dem naturligvis redd. Om du spør noen spørsmål, så vil du finne ut at de kan svært lite.

Årsaken til at barn ofte blir brukt til propaganda, er fordi det er ikke "lov" å kritisere barn. Jeg synes barna skal gå på skolen, og klimaaktivistene skal slutte å bruke barn til å fremme sitt eget budskap.

Endret av Camlon
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...