Gjest Kattedama Skrevet 10. februar 2022 #10941 Skrevet 10. februar 2022 Bobleplasten skrev (2 timer siden): Jeg ser klokken har blitt "Helene burde "fikse" psyken sin så hadde alle de andre problemene blitt borte/hun fått orden på kostholdet for alltid" Jeg ser at keto som en magisk kur faller igjennom. Overvekt er komplekse saker, og ofte må hodet være med for å til varig endring.
Gjest Bobleplasten Skrevet 10. februar 2022 #10942 Skrevet 10. februar 2022 (endret) Lill skrev (9 minutter siden): Jeg ser at keto som en magisk kur faller igjennom. Overvekt er komplekse saker, og ofte må hodet være med for å til varig endring. Poenget mitt er at psykiske problemer er ikke nødvendigvis noe man rister av seg en gang i livet og så er man frisk for alltid. Og da er ideen om å «fikse det mentale» ganske hul og destruktiv. Og folk som antyder at hun ikke har fått hjelp til det mentale gjennom 10+ år med dette sier det enten bare for å være ekle eller er grenseløst naive Endret 10. februar 2022 av Bobleplasten
monstergospel Skrevet 10. februar 2022 #10943 Skrevet 10. februar 2022 Se der ja. Bra hun innrømmer det, men hvorfor pakke det inn på en slik rar måte som hun gjør. Og at hun avslutter med at hun ikke spiser sukker nå, så sitter hun med en sjokoladepose på bildet tatt i dag. Skjønner ikke helt. Hva med å skrive: "Pga. alt som skjedde i januar, så sluttet jeg på keto. Jeg innså at det ikke var en magisk kur. Fremover skal jeg slutte å nekte meg ting og slutte å lage regler for meg selv. Jeg skal heller fokusere på å fylle kroppen med sunne næringsstoffer, fremfor å avstå fra noe. Jeg skal spise sjokolade om jeg vil ha sjokolade. Jeg skal spise akkurat det jeg vil til en hver tid uten å tenke på vekt. Etter ti år med dietter, sulting, overspising og selvforakt har jeg innsett at ingen diett funker. Mitt fokus skal heller være å få i meg mer sunn mat, enn å nekte meg selv ting for å så føle meg som en failour hver gang jeg "sprekker" med å spise de matvarene jeg har nektet meg selv." Takk for meg! 9 9
Gjest Kattedama Skrevet 10. februar 2022 #10944 Skrevet 10. februar 2022 (endret) Jeg også blir sur og grinete hvis jeg spiser for mye sukker. Kanskje ikke så rart når stort inntak av sukker fortrenger andre viktige næringsstoffer kroppen trenger for å holde humøret og psyken stabil. Trenger ikke å være hjernekirurg for å skjønne sammenhengen mellom dette. Endret 10. februar 2022 av Lill :)
*blueberry* Skrevet 11. februar 2022 #10945 Skrevet 11. februar 2022 Finnwife skrev (10 timer siden): Det er vel gjerne den psykiske helsen hun burde fokusere på, istedenfor å gi all skyld på sukker? Den er rota til alt ondt, fremfor å jobbe med hvorfor hun tenker slik? Fort å gå på smell etter smell når man tenker alt eller ingenting. Det som irriterer meg mest med disse innleggene som i dag er at hun snakker om sukker som om hun mener sjokolade, is og kaker. Det sier seg selv at de aller fleste har godt av å minimere eller kutte dette. Det hun egentlig mener er karbohydrater, men det er for kontroversielt så da kaller hun alle karbohydrater for sukker, får masse hjerter og hashtagger «ketolife» og indirekte reklamerer for en livsstil hun prøver å selge. Hadde HD kuttet eller minimert tilsatt sukker så hadde jeg støttet henne fullt ut, det er alt karbohydratskremmeriet hun fronter som er kritikkverdig og psyken blir ikke bedre av restriktive dietter når man har en spiseforstyrrelse (ikke noe jeg finner på, HD sier selv hun har en overspisingslidelse). Når mange sier at de ønsker HD kunne fokusere mer på sin psykisk helse og ikke diett så betyr det ikke at vi ikke har sett henne prøve i mange år. Jeg applauderer HD for å ha frontet psykisk helse, ta imot hjelp og snakke om å ha «hodet med på veien», men psykisk helse er noe man må jobbe med hele livet og ekstra mye i perioder. Jeg håper HD får mer tid til å fokusere på sin psykiske helse etter hvert slik at hun en dag får det så bra som hun fortjener, på alle måter inkludert forholdet sitt til mat. 8
*blueberry* Skrevet 11. februar 2022 #10946 Skrevet 11. februar 2022 Jeg vil også understreke at jeg er enig med HD om at det er ikke «bare å gjøre» noe som helst. Matproblematikk/ spiseforstyrrelser er vanskelig, man vil ofte feile mye på veien, det vil oftest ta mange år og mye jobbing. Foreløpig så er det ingen forskning som støtter behandling av overspisingslidelse med restriktiv spesialdiett, faktisk så frarådes dietter og slanking helt. Derfor mener jeg at det HD driver med nå ikke er opplysning, men feilinformasjon. Men, jeg forstår at det er utrolig vanskelig og det er ingen lett og kjapp løsning. 10
keiserenernaken Skrevet 11. februar 2022 #10947 Skrevet 11. februar 2022 Jeg syns det er så leit at kvinnehelse alltid skal nedprioriteres. Kroppen er i en unntakstilstand når man har født barn og ammer. Media og hverkvinnensen hyller vektnedgang under amming. Det er jo åpenbart at kroppen trenger karbohydrater (beklager, "sukker") når den mater et annet menneske. Det er ikke god kvinnehelse å selge et ekstremt kosthold som ikke er forenelig med den tilstanden kvinnen er i under amming. At man ikke skal holde kostholdet gående med snop, snacks og loff er vel åpenbart for alle....? 11
Pantoten Skrevet 11. februar 2022 #10948 Skrevet 11. februar 2022 *blueberry* skrev (5 timer siden): Jeg vil også understreke at jeg er enig med HD om at det er ikke «bare å gjøre» noe som helst. Matproblematikk/ spiseforstyrrelser er vanskelig, man vil ofte feile mye på veien, det vil oftest ta mange år og mye jobbing. Foreløpig så er det ingen forskning som støtter behandling av overspisingslidelse med restriktiv spesialdiett, faktisk så frarådes dietter og slanking helt. Derfor mener jeg at det HD driver med nå ikke er opplysning, men feilinformasjon. Men, jeg forstår at det er utrolig vanskelig og det er ingen lett og kjapp løsning. Jeg er ikke så inne i forskningen på sånt, men har hørt om den her Bright Line Eating. Virker ganske restriktivt på noen måter (dog ikke egentlig på karbohydrater) og visstnok startet av en hjerneforsker. Men de har kanskje ikke fått publisert studier på det? De retter seg absolutt mot overspisere. (Men så selger de jo et opplegg da). Dette blir en avsporing men Ble nysgjerrig, kanskje noen av dere andre er mer bevandret i dette temaet.
Gjest Kattedama Skrevet 11. februar 2022 #10949 Skrevet 11. februar 2022 Tenker at det overforbruket HD fronter er lite miljøvennlig eller bærekraftig på sikt. Det gjelder ikke bare klær, sko og sminke men også dette kostholdet som innebærer mye kjøtt og animalske produkter.
*blueberry* Skrevet 11. februar 2022 #10950 Skrevet 11. februar 2022 (endret) Pantoten skrev (2 timer siden): Jeg er ikke så inne i forskningen på sånt, men har hørt om den her Bright Line Eating. Virker ganske restriktivt på noen måter (dog ikke egentlig på karbohydrater) og visstnok startet av en hjerneforsker. Men de har kanskje ikke fått publisert studier på det? De retter seg absolutt mot overspisere. (Men så selger de jo et opplegg da). Dette blir en avsporing men Ble nysgjerrig, kanskje noen av dere andre er mer bevandret i dette temaet. Spis deg fri er bare enda en diett det også, ikke forskningsbasert (innenfor ernæring, overvekt, spiseforstyrrelser). De har omtrent samme suksessrate som de andre. Endret 11. februar 2022 av *blueberry* 1
tutsi123 Skrevet 11. februar 2022 #10951 Skrevet 11. februar 2022 Trist å se det overforbruket av billige klær. Hvorfor ikke heller satse på færre plagg, med bedre kvalitet. Når man ser søppelbergene av klær pga fastfashion får man lyst til å kaste opp. Influensere burde vise vei til et mer bærekraftig forbruk. Klesindustrien er en av verstingene til å ødelegge kloden. 20
Gjest Finlay Skrevet 11. februar 2022 #10952 Skrevet 11. februar 2022 tutsi123 skrev (17 minutter siden): Trist å se det overforbruket av billige klær. Hvorfor ikke heller satse på færre plagg, med bedre kvalitet. Når man ser søppelbergene av klær pga fastfashion får man lyst til å kaste opp. Influensere burde vise vei til et mer bærekraftig forbruk. Klesindustrien er en av verstingene til å ødelegge kloden. Nå handler vel siste post om gjenbruk av klær da. Og det er jo bra👍 Men enig i det du skriver. Gevinsten av et par brukte kjoler kjøpt på Finn, eller at hun innimellom selger noen brukte plagg, drukner i det øvrige forbruket.
Lileep Skrevet 11. februar 2022 #10953 Skrevet 11. februar 2022 1 hour ago, tutsi123 said: Trist å se det overforbruket av billige klær. Hvorfor ikke heller satse på færre plagg, med bedre kvalitet. Når man ser søppelbergene av klær pga fastfashion får man lyst til å kaste opp. Influensere burde vise vei til et mer bærekraftig forbruk. Klesindustrien er en av verstingene til å ødelegge kloden. Hun får jo omtrent alt sponsa, så da gjelder det tydeligvis å ta imot absolutt alt man får tilbud om. Om det er miljøvennlig eller besparende blir nederst på lista virker det som! 4
Marimekkoen Skrevet 11. februar 2022 #10954 Skrevet 11. februar 2022 Jeg har aldri prøvd lavkarbo/keto, spør fordi jeg er nysgjerrig. Er det virkelig vanlig å spise så lite grønt som HD tilsynelatende gjør? Jeg har sett tomater, blomkål og asparges. Men veldig lite grønnsaker utover dette. Lite..hmm…farger på hennes tallerkener.
GhostHug Skrevet 11. februar 2022 #10955 Skrevet 11. februar 2022 Men dersom sukker og karbohydrater er roten til alt vondt, og denne dietten er helt perfekt, hvorfor holder hun seg ikke bare til den fast? Hvis den strenge dietten er helt umulig å holde når totalbelastningen ellers i livet øker så er den vel ikke bærekraftig i en vanlig hverdag for henne? 14
Luckie Skrevet 11. februar 2022 #10956 Skrevet 11. februar 2022 Marimekkoen skrev (14 minutter siden): Jeg har aldri prøvd lavkarbo/keto, spør fordi jeg er nysgjerrig. Er det virkelig vanlig å spise så lite grønt som HD tilsynelatende gjør? Jeg har sett tomater, blomkål og asparges. Men veldig lite grønnsaker utover dette. Lite..hmm…farger på hennes tallerkener. Tror ikke hun liker sunn mat. 13
Lileep Skrevet 11. februar 2022 #10957 Skrevet 11. februar 2022 37 minutter siden, Twinkle~ said: Men dersom sukker og karbohydrater er roten til alt vondt, og denne dietten er helt perfekt, hvorfor holder hun seg ikke bare til den fast? Hvis den strenge dietten er helt umulig å holde når totalbelastningen ellers i livet øker så er den vel ikke bærekraftig i en vanlig hverdag for henne? Det lurer jeg også på. Hun sier nemlig «Det skal også sies at jeg ikke opplever keto strengt for min egen del, for meg føles det som en veldig naturlig måte å spise på». Dette skriver hun i dag! Det ser virkelig fint ut på papiret, men hvis det så naturlig for henne å spise keto, hvorfor detter hun av hver eneste gang? Hver eneste lille hump i veien forårsaker ketovelt.. slår aldri feil! Da kan hun ikke sitte der å påstå at keto er helt naturlig for henne? 18 1
Sol Rampelyset Skrevet 11. februar 2022 #10958 Skrevet 11. februar 2022 Tråden er ryddet for krenkende innhold. Sol. admin.
Orly Skrevet 11. februar 2022 #10959 Skrevet 11. februar 2022 Marimekkoen skrev (3 timer siden): Jeg har aldri prøvd lavkarbo/keto, spør fordi jeg er nysgjerrig. Er det virkelig vanlig å spise så lite grønt som HD tilsynelatende gjør? Jeg har sett tomater, blomkål og asparges. Men veldig lite grønnsaker utover dette. Lite..hmm…farger på hennes tallerkener. Ja helt normalt
hvermerjeg Skrevet 12. februar 2022 #10960 Skrevet 12. februar 2022 Marimekkoen skrev (13 timer siden): Jeg har aldri prøvd lavkarbo/keto, spør fordi jeg er nysgjerrig. Er det virkelig vanlig å spise så lite grønt som HD tilsynelatende gjør? Jeg har sett tomater, blomkål og asparges. Men veldig lite grønnsaker utover dette. Lite..hmm…farger på hennes tallerkener. Jeg har spist keto, og da var over halve porsjonen med middag grønnsaker. Jeg har aldri spist så mye grønnsaker som da jeg spiste lavkarbo, rene matvarer var et fokus for min del, har inntrykk av at det er ganske normalt. Nå var ikke keto noe for meg, men akkurat det med grønnsaksmengden og den rene maten skulle jeg ønske jeg klarte å holde på. 8 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå