Gå til innhold

Helene Drage


Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bobleplasten skrev (2 timer siden):

Poenget er at folk i tråden her er minst like lite etterrettelige som det de anklager Helene for å være. Det skrives at hun «innrømmer å ikke bruke den i kommentarfeltet» som om det er en ting hun faktisk har sagt, hun deler også erfaringene med forrige modell, når det i realiteten handler om ti lag med egen tolkning basert på observasjoner man har gjort. Det har hun, objektivt og beviselig ikke gjort, men lysten for å «ta henne» for ting (hva som helst) overstyrer det å faktisk ærlig gjengi det hun sier

alle kan jo være enig i at walking pads er trolig et produkt som de færreste normalt friske voksne trenger, men det blir noe annet

Jeg tolker innlegget ditt, spesielt den uthevede delen, at du mener at så lenge en influencer som HD viser frem et produkt så må publikumet gå ut ifra at hun bruker det med mindre hun eksplisitt ytrer at hun ikke gjør det. Eller mener du kanskje bare at man bør formulere seg annerledes uten at det ser ut som man legger ord i munnen på henne? Isåfall mener jeg det er flisespikkeri. Det blir som å si at løgn er uredelig, men å bevisst utelate sannheten ikke er det.
 

At en bedrift tilfeldigvis er en person fritar ikke bedriften for kritikk, og det senker ihvertfall ikke forventningene til hva vi som forbrukere skal kunne kreve av personer som livnærer seg av å pushe produkter. Det er jobben deres, men da må man også følge reglene i sin egen bransje og ikke bedrive villedende markedsføring. Hvorfor skal vi la tvilen komme henne til gode og tro at hun liker og bruker disse produktene selv om det sjeldent dokumenteres? Er det greit at andre yrkesgrupper også begynner å ta seg betalt for en like slett innsats? Hvis Helene Drage, influenceren på mammaperm, ikke klarer å formidle sin entusiasme for produktene hun reklamerer for, produkter som er med på å skape et narrativ om livet som travel småbarnsmamma, da kan hun heller ikke forvente å bli tatt seriøst.
 

Det er synd at du stempler den saklige kritikken som en lyst til å «ta henne» for noe og dermed vinkler diskusjonen til å omhandle alle aktive brukere som en grå masse med onde hensikter. Det virker som at du leser svært mange innlegg med en forutinntatthet og en overbevisning om at de som kommenterer har en skjult agenda. 

  • Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det bare tatt helt av med umerket reklame for familie og slekt. Ikke minst har hyppighet og eksponering av barnet tatt seg opp igjen. Er så tydelig at hun vet at hun vinner på å skrive/late som om at hun mener det samme som andre når det kommer til tema som eksponering av mindreårige, riktig merking av innlegg som er reklame og redigerte. 

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, net0ty said:

Nå har det bare tatt helt av med umerket reklame for familie og slekt. Ikke minst har hyppighet og eksponering av barnet tatt seg opp igjen. Er så tydelig at hun vet at hun vinner på å skrive/late som om at hun mener det samme som andre når det kommer til tema som eksponering av mindreårige, riktig merking av innlegg som er reklame og redigerte. 

Håper ikke disse hekla lekene i den umerkede reklamen på siste innlegg, er beregnet som leke til barnet? Faremoment nr 1; påsydde øyne! Skal man først reklamere for noe, pass på at det er babyvennlig i det minste.. eller informer om faren ved å ha løse øyne på bamsen!  

Endret av Lileep
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

net0ty skrev (51 minutter siden):

Nå har det bare tatt helt av med umerket reklame for familie og slekt. Ikke minst har hyppighet og eksponering av barnet tatt seg opp igjen. Er så tydelig at hun vet at hun vinner på å skrive/late som om at hun mener det samme som andre når det kommer til tema som eksponering av mindreårige, riktig merking av innlegg som er reklame og redigerte. 

I tillegg har hun faktisk vært veldig sløv på å ikke sladde/filme bakfra , når det gjelder mindreårig ved flere anledninger på story. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, *blueberry* said:

 

Litt av grunnene til at jeg liker anmeldelser fra personer er jo at de viser ofte mer det praktiske enn beskrivelsen på nett. HD gjør ikke det. 

Men en anmeldelse er jo ikke det samme som reklame? Her blir jeg litt nysgjerrig på hva du faktisk mener. Hvis en influenser skriver en anmeldelse, men den er merket med reklame/annonse, greier du da faktisk å ta det for en genuin anmeldelse? 

Jeg foretrekker også ofte anmeldelser, men ikke når det er kamuflert reklame. 90% av influensere skriver ikke ærlige anmeldelser, så det er jo siste stedet man må lete. 

Enig i at troverdigheten er null, men HD er jo ikke alene om det. Det ble jo bekreftet i Da vi styrte Internett, da pilotfrue innrømte å aldri ha lest boka hun reklamerte sånn for, eller at hun hatet den ekle sjokoladen hun anbefalte. 

Reklame er jo ikke ærlig. Den er ensidig, også når en privatperson står for reklamen. Så påstår noen influensere at de er mer ærlige i andre, og ikke anbefaler produkter de ikke kan stå for. Javel, fint og flott det, men det er fortsatt ensidig, fordi influenseren ikke har prøvd alternativene. Når influenser X anbefaler vogn Y fordi hun har fått den gratis, men likevel hevder hun er så ærlig, så vet vi samtidig at hun ikke har prøvd vogn Z, Æ og Å. Det er helt verdiløse anbefalinger, stort sett fra hele røkla. Sånn sett syns jeg HD er enklere å forholde seg til, fordi den manglende troverdigheten er så åpenbar. 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, Albbas said:

Men en anmeldelse er jo ikke det samme som reklame? Her blir jeg litt nysgjerrig på hva du faktisk mener. Hvis en influenser skriver en anmeldelse, men den er merket med reklame/annonse, greier du da faktisk å ta det for en genuin anmeldelse? 

Jeg foretrekker også ofte anmeldelser, men ikke når det er kamuflert reklame. 90% av influensere skriver ikke ærlige anmeldelser, så det er jo siste stedet man må lete. 

Enig i at troverdigheten er null, men HD er jo ikke alene om det. Det ble jo bekreftet i Da vi styrte Internett, da pilotfrue innrømte å aldri ha lest boka hun reklamerte sånn for, eller at hun hatet den ekle sjokoladen hun anbefalte. 

Reklame er jo ikke ærlig. Den er ensidig, også når en privatperson står for reklamen. Så påstår noen influensere at de er mer ærlige i andre, og ikke anbefaler produkter de ikke kan stå for. Javel, fint og flott det, men det er fortsatt ensidig, fordi influenseren ikke har prøvd alternativene. Når influenser X anbefaler vogn Y fordi hun har fått den gratis, men likevel hevder hun er så ærlig, så vet vi samtidig at hun ikke har prøvd vogn Z, Æ og Å. Det er helt verdiløse anbefalinger, stort sett fra hele røkla. Sånn sett syns jeg HD er enklere å forholde seg til, fordi den manglende troverdigheten er så åpenbar. 🙈

Hehe, det er så riktig! Jeg personlig hadde ikke valgt noe av det hun reklamerer for nettopp pga det! Det som er synd er at hun tjener pengene sine uavhengig av om folk tror på henne eller ikke. Det hun får inn vis annonselinker er vel minimalt, er vel selve spons innlegg hun får lønna fra! Hun har funnet en enkel måte å tjene penger på, troverdigheten, skjerming av barn osv betyr ikke så mye lenger. Utviklingen går feil vei, ikke bare hos henne. 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (3 timer siden):

Men en anmeldelse er jo ikke det samme som reklame? Her blir jeg litt nysgjerrig på hva du faktisk mener. Hvis en influenser skriver en anmeldelse, men den er merket med reklame/annonse, greier du da faktisk å ta det for en genuin anmeldelse? 

Jeg foretrekker også ofte anmeldelser, men ikke når det er kamuflert reklame. 90% av influensere skriver ikke ærlige anmeldelser, så det er jo siste stedet man må lete. 

Enig i at troverdigheten er null, men HD er jo ikke alene om det. Det ble jo bekreftet i Da vi styrte Internett, da pilotfrue innrømte å aldri ha lest boka hun reklamerte sånn for, eller at hun hatet den ekle sjokoladen hun anbefalte. 

Reklame er jo ikke ærlig. Den er ensidig, også når en privatperson står for reklamen. Så påstår noen influensere at de er mer ærlige i andre, og ikke anbefaler produkter de ikke kan stå for. Javel, fint og flott det, men det er fortsatt ensidig, fordi influenseren ikke har prøvd alternativene. Når influenser X anbefaler vogn Y fordi hun har fått den gratis, men likevel hevder hun er så ærlig, så vet vi samtidig at hun ikke har prøvd vogn Z, Æ og Å. Det er helt verdiløse anbefalinger, stort sett fra hele røkla. Sånn sett syns jeg HD er enklere å forholde seg til, fordi den manglende troverdigheten er så åpenbar. 🙈

Sorry, ble litt feil ordvalg. Jeg sikter mest til at HD aldri opplyser om funksjonene til produktene hun reklamerer for. F.eks. hva er det som gjør jakkene fra twentyfour så gode til tur? Hvordan fungerer walking paden (maksvekt, hastighet osv)?

HD har f.eks. reklamert for IPL som er et produkt ikke alle kan bruke. Da bør man opplyse om hvilke grupper dette gjelder slik at folk ikke går på et bomkjøp (tatoverte, de med lysblonde eller røde kroppshår). Reklame burde ha informasjon og opplyse om slike ting.

Jeg er enig i at det er dårlig troverdighet hos de fleste influencere, men jeg synes det har tatt av veldig hos HD de siste årene. Det virker ikke som om hun er kritisk til valg av samarbeidspartner i det hele tatt lengre, vi ser aldri produktene i hverdagen og hun har ofte kritisert andre influencere som gjør at vi forventer mer av henne enn de andre.

Den siste tiden så er jo profilen hennes 90% reklame, 5% klaging og 5% div. Slik var det ikke før da hun også drev bloggen. Troverdigheten på både reklame og hverdag er dalende, og der synes jeg hun skiller seg ut fra andre småinfluencere. De store har jeg selvfølgelig dårlig tillit til, men de mindre har ofte høyere troverdighet (spesielt i hverdagsinnlegg).

 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (54 minutter siden):

Sorry, ble litt feil ordvalg. Jeg sikter mest til at HD aldri opplyser om funksjonene til produktene hun reklamerer for. F.eks. hva er det som gjør jakkene fra twentyfour så gode til tur? Hvordan fungerer walking paden (maksvekt, hastighet osv)?

HD har f.eks. reklamert for IPL som er et produkt ikke alle kan bruke. Da bør man opplyse om hvilke grupper dette gjelder slik at folk ikke går på et bomkjøp (tatoverte, de med lysblonde eller røde kroppshår). Reklame burde ha informasjon og opplyse om slike ting.

Jeg er enig i at det er dårlig troverdighet hos de fleste influencere, men jeg synes det har tatt av veldig hos HD de siste årene. Det virker ikke som om hun er kritisk til valg av samarbeidspartner i det hele tatt lengre, vi ser aldri produktene i hverdagen og hun har ofte kritisert andre influencere som gjør at vi forventer mer av henne enn de andre.

Den siste tiden så er jo profilen hennes 90% reklame, 5% klaging og 5% div. Slik var det ikke før da hun også drev bloggen. Troverdigheten på både reklame og hverdag er dalende, og der synes jeg hun skiller seg ut fra andre småinfluencere. De store har jeg selvfølgelig dårlig tillit til, men de mindre har ofte høyere troverdighet (spesielt i hverdagsinnlegg).

 

Mye enig. Hvis man skal sammenligne småinfluencere, så vil jeg trekke frem Stine Hartmann. Hun fremstår som mer restriktiv på hvilke produsenter/produkter hun reklamerer for og ikke minst ser det ut til å være stort sett produkter som hun selv bruker over tid (=har brukererfaring og er tydeligvis fornøyd med produktet). Og flink til å merke reklameinnlegg. Virker troverdig i mine øyne, tenker det er en del påvirkere som kunne lært av henne.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

My heritage Helene?? Really!? 

Nå er det virkelig ikke grenser for hva hun vil reklamere for.. verste er de følgerne som er så tette at de sender inn sitt eget DNA til noe så shady.. spør Forbrukerrådet og Datatilsynet hva de syns om sånt 

 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Finnwife said:

My heritage Helene?? Really!? 

Nå er det virkelig ikke grenser for hva hun vil reklamere for.. verste er de følgerne som er så tette at de sender inn sitt eget DNA til noe så shady.. spør Forbrukerrådet og Datatilsynet hva de syns om sånt 

 

 

Babyting og treningstøy kan jeg forstå at hun blir frista til å ta imot alt av, fordi hun har jo barn og har trent/vært aktiv store deler av livet sitt. Men når hun begynner med dna greier, da lyser det igjennom at penger er det som betyr noe. Ikke å gi følgerene gode tips og rabatter

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye klaging om dagen fra HD. Men de siste på story er bare rare. Først lar hun mannen ta babysangen sånn at hun kan slappe av med kaffen, så tar mannen ungen fra bilen og hun sitter alene og har sin tid. Så er siste snap at mannen tar ungen sånn at hun får sin etterlengta alenetid/egentid! Hva søren har hun hatt resten av dagen da? Ser hun ikke hvordan hun fremstiller seg selv i media? Hvor negativt alt virker? Sutring og reklame av alt hun kommer over! Håper hun klarer å snu trenden hun er i. 

  • Liker 22
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnwife skrev (1 time siden):

My heritage Helene?? Really!? 

Nå er det virkelig ikke grenser for hva hun vil reklamere for.. verste er de følgerne som er så tette at de sender inn sitt eget DNA til noe så shady.. spør Forbrukerrådet og Datatilsynet hva de syns om sånt 

 

 

Etter alle artiklene som beviser at disse testene ikke er spesielt nøyaktige, og at de samler data fra DNA for å selge videre så er det absolutt kritikkverdig å reklamere for dette. Trodde hun var litt mer opplyst. 

Endret av *blueberry*
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Er bare litt i forkant her, før det blir delt reklame for denne pumpa som skal brukes på jobb.

 

6C2795A8-C819-45D3-A067-45313E15FD83.png

6C47F7C2-C5ED-43DE-826F-AD7DE75602B7.jpeg

Endret av Lill :)
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Lill :) said:

 

Er bare litt i forkant her, før det blir delt reklame for denne pumpa som skal brukes på jobb.

 

6C2795A8-C819-45D3-A067-45313E15FD83.png

6C47F7C2-C5ED-43DE-826F-AD7DE75602B7.jpeg

Jeg skjønner ikke hva du vil frem til? Selv om barnet ikke ammer så kan det jo få morsmelk på flaske ☺️

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lileep skrev (24 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hva du vil frem til? Selv om barnet ikke ammer så kan det jo få morsmelk på flaske ☺️

Ja, det kan man. Men nå skriver hun at barnet har fått morsmelkerstatning en stund ved siden av ammingen ikke at hun pumper seg. Blir interessant å se hvordan denne pumpen skal selges inn.  

Endret av Lill :)
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lill :) skrev (27 minutter siden):

Ja, det kan man. Men nå skriver hun at barnet har fått morsmelkerstatning en stund ved siden av ammingen ikke at hun pumper seg. Blir interessant å se hvordan denne pumpen skal selges inn.  

Går vel i glemmeboka som alt annet. Eller hun finner på en historie. Same old.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Lill :) said:

Ja, det kan man. Men nå skriver hun at barnet har fått morsmelkerstatning en stund ved siden av ammingen ikke at hun pumper seg. Blir interessant å se hvordan denne pumpen skal selges inn.  

Dette blir å spekulere og lage sak utav ingenting. Hun vil kanskje erstatte mme med morsmelk da, siden hun fortsatt produserer melk og vil opprettholde det? Får da være grenser på hva man skal ta henne på.. denne kritikken syns jeg er ufortjent rett og slett! 

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lileep skrev (36 minutter siden):

Dette blir å spekulere og lage sak utav ingenting. Hun vil kanskje erstatte mme med morsmelk da, siden hun fortsatt produserer melk og vil opprettholde det? Får da være grenser på hva man skal ta henne på.. denne kritikken syns jeg er ufortjent rett og slett! 

Det må du gjerne mene :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...