Gå til innhold

Helene Drage

Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

CecilieX skrev (4 timer siden):

Jeg har sett at flere SoMe profiler nettopp tar opp dette med å gi råd, når man ikke har bedt om det. Dette er jo også noe av det som HD hyppigst har fått kritikk for, at hun sier at hun ikke vil ha råd. 

Ofte kan det virke mot sin hensikt å gi råd, spesielt hvis rådet er basert på hva som har fungert for rådgiveren. Folk er forskjellige og har ulike utgangspunkt. Følgere på internett kjenner jo heller ikke personen og er dermed i enda mindre grad de rette til å hjelpe.

https://www.kk.no/livet/de-gode-radene-du-bor-unnga-a-gi/71185140

I denne artikkelen forteller en psykoterapaut hvilke råd som man bør unngå å gi, blant annet nettopp det å ta utgangspunkt i det som funket for en selv. Det poengteres også at mottakeren må ønske å få råd dersom det skal ha noen hensikt. 

Så kan man sikkert diskutere hvorfor HD og andre da legger ut ting når de ikke vil ha råd. Jeg oppfatter at de bruker kanalene sine for å ventilere, men også fordi følgerne kan finne «trøst» i identifikasjon. Det er i alle fall mye bedre enn de som bare bruker kanalene sine til å fremme egen perfeksjon, tungt filtrert gjennom både retusjering av bilder og virkelighet. 

Seriøst? Mener du at motivet er «trøst»? Tenker at «målgruppe», «segment», «relasjonsbygging for å selge varer» er mer riktig. Dette er tross alt folk som tjener penger på å «dele». 

Endret av Lill :)
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

cerruti skrev (23 minutter siden):

Er deg til Vanessa Rudjord? 

Jeg har tenkt på Vanessa som en fiktiv influenser, men kan godt være det er parodi på henne 🤷🏼‍♀️ Det er temaet jeg tenker er aktuelt; hvordan håndtere kritikk. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finlay skrev (15 minutter siden):

Jeg synes frujohansen er hysterisk morsom som Vanessa😂

Enig! 😅

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sally-Go-Round skrev (3 minutter siden):

Jeg har tenkt på Vanessa som en fiktiv influenser, men kan godt være det er parodi på henne 🤷🏼‍♀️ Det er temaet jeg tenker er aktuelt; hvordan håndtere kritikk. 

Hun parodierer ingen bestemt, men plukker litt her og der. Tar opp bla.hvor ekstremt mye influencere jobber, og "mange som spør"🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
Lill :) skrev (3 timer siden):

Seriøst? Mener du at motivet er «trøst»? Tenker at «målgruppe», «segment», «relasjonsbygging for å selge varer» er mer riktig. Dette er tross alt folk som tjener penger på å «dele». 

Det er fullt mulig å ha ulike motiver, alt etter hvilke type innlegg det er. Jeg opplever at HD skriver innlegg som er til hjelp for følgerne, spesielt de innleggene der hun er åpen om ting som andre også kan oppleve som tabu eller skambelagt. Dette bekreftes også i kommentarfeltet hennes. 

Hun pleier et forhold til leserne sine, men jeg oppfatter ikke det som en bevisst kynisme der hensikten utelukkende er å tenke strategi og tjene penger slik du antyder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CecilieX skrev (1 time siden):

Det er fullt mulig å ha ulike motiver, alt etter hvilke type innlegg det er. Jeg opplever at HD skriver innlegg som er til hjelp for følgerne, spesielt de innleggene der hun er åpen om ting som andre også kan oppleve som tabu eller skambelagt. Dette bekreftes også i kommentarfeltet hennes. 

Hun pleier et forhold til leserne sine, men jeg oppfatter ikke det som en bevisst kynisme der hensikten utelukkende er å tenke strategi og tjene penger slik du antyder. 

Jeg antyder ikke, jeg skriver det rett ut slik det oppfattes. Hvis det du antyder hadde stemt, hvorfor selge varer og pushe kostholdsråd og bruke mindreårige i kommersielle sammenhenger på denne kontoen? Hvis «hjelp» til følgerne hadde vært motivet? Slik det set ut, er det økonomi som driver dette fremover. Er ikke mye tabubelagte temaer som frontes på hennes kanaler, heller mer temaer som mange andre tar opp på sine sosiale kanaler også. Ikke så ulikt andre influensere som fronter både psykisk helse og andre utfordringer de møter på. Det som skiller HD fra disse er manglende informasjon til sine lesere om temaer hun tar opp, eller at hun ikke reflekterer over hva hun legger ut om tema. Det kommer gjerne etterpå, når noen har påpekt manglene.

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finlay skrev (36 minutter siden):

Ser HD har kommentert innlegget. Og fått svar😄

Et veldig godt svar det der. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
Lill :) skrev (13 timer siden):

Jeg antyder ikke, jeg skriver det rett ut slik det oppfattes. Hvis det du antyder hadde stemt, hvorfor selge varer og pushe kostholdsråd og bruke mindreårige i kommersielle sammenhenger på denne kontoen? Hvis «hjelp» til følgerne hadde vært motivet? Slik det set ut, er det økonomi som driver dette fremover. Er ikke mye tabubelagte temaer som frontes på hennes kanaler, heller mer temaer som mange andre tar opp på sine sosiale kanaler også. Ikke så ulikt andre influensere som fronter både psykisk helse og andre utfordringer de møter på. Det som skiller HD fra disse er manglende informasjon til sine lesere om temaer hun tar opp, eller at hun ikke reflekterer over hva hun legger ut om tema. Det kommer gjerne etterpå, når noen har påpekt manglene.

Som sagt, det er mulig å ha flere motiver enn bare et. 

De aller flest jobber fordi de vil tjene penger, men de har også annen motivasjon for å jobbe. Jobber man i et omsorgsyrke så motiveres man også av å hjelpe andre, av å være til nytte, av å se andre utvikle seg. 

Et motiv utelukker ikke andre motiver, slik du argumenterer for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finlay skrev (1 time siden):

Ser HD har kommentert innlegget. Og fått svar😄

Joda. Hun svarer, det skal hun ha. Svaret synes jeg er så som så. Jeg ser at HD skriver at hun prøver å svare på ordentlig måte. Det synes jeg ofte  ikke at hun gjør. Det er ofte passivt aggressive svar, og det til følgere som kommenterer på innlegg på Instagram. 

Endret av Sally-Go-Round
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*blueberry* skrev (45 minutter siden):

Et veldig godt svar det der. 

Haha. Hun følte seg nok truffet siden hun måtte inn å forsvare seg selv. 🤣🤣

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plutselig kommer ikke kritikken inn på egne kanaler? Kritikken som hun stadig klager på? Og hvorfor så opptatt at hva som skrives om henne i anonyme forum når hun påstår hun ikke er inne og leser det? Nei, den dama har for mye tid og legger for mye i å være på some. Virker ikke som noe hun tjener så mye på heller, verken økonomisk eller psykisk.

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hebi skrev (1 minutt siden):

Haha. Hun følte seg nok truffet siden hun måtte inn å forsvare seg selv. 🤣🤣

Tror nok hun følte seg litt truffet, noe hun også burde, i likhet med resten av influencergjengen.

Dessuten forstår jeg ikke hvorfor HD i begge sine kommentarer trekker inn kritikk som kommer på forum (KG sannsynligvis).

"Så sitter disse anonyme menneskene på forum og bitcher over at man ikke tåler kritikk, når kritikken aldri dukker opp i egne kanaler engang😂 da blir det ikke så lett!"

Det er vel ikke kritikken på KG det handler om her (som faktisk også KAN være relevant!), men tilbakemeldinger hun får på jobben som influencer, nettopp i egne kanaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Finlay skrev (9 minutter siden):

Tror nok hun følte seg litt truffet, noe hun også burde, i likhet med resten av influencergjengen.

Dessuten forstår jeg ikke hvorfor HD i begge sine kommentarer trekker inn kritikk som kommer på forum (KG sannsynligvis).

"Så sitter disse anonyme menneskene på forum og bitcher over at man ikke tåler kritikk, når kritikken aldri dukker opp i egne kanaler engang😂 da blir det ikke så lett!"

Det er vel ikke kritikken på KG det handler om her (som faktisk også KAN være relevant!), men tilbakemeldinger hun får på jobben som influencer, nettopp i egne kanaler.

Skjønner ikke hvorfor hun sutrer over kritikk på forum fordi hun ikke ønsker å lese den og derfor ikke kan svare på den. Samtidig så er kritikken av ballkasting med hundene noe hun får med seg og gjør narr av (jeg er ikke enig i kritikken rundt hundene bare for å si det) så hun må jo lese her. 🤔

Hvis det stemmer så bør hun også vite at det er mye konstruktiv kritikk her inne også som hun sjelden tar til seg. 

Og med tanke på hvordan hun svarer på kritikk i kommentarfeltet/ DM er det ikke så rart at man velger å være anonym på forum. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er sur for at her har hun ingen kontroll. Akkurat som andre influencere som liker å blokkere og slette. Det som er så fint med slike forum. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sozzen skrev (15 minutter siden):

Det er hvertfall tydelig at hun følger med her inne.

Noe hun påstår hardnakket at hun ikke gjør.

Sikkert ikke så lett å la være, kan jeg tenke meg.

Uansett er kommentarer og kritikk på KG ikke noe hun forholde seg til, i motsetning til det hun får av tilbakemeldinger på egne kanaler, som vel var tema hos fru J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...