Gå til innhold

Helene Drage


Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

Hun har rett i en ting da. Noen er ikke fornøyd uansett hva hun gjør. Noen elsker å klage og vri og vende på alt hun sier og gjør.

HD er ikke feilfri men det er mange her inne som kunne tatt seg minst 10 boller iblandt.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest CecilieX

Det er interessant at dersom du søker etter en definisjon på kroppspositivisme, så finner du ingenting. Verken Store norske leksikon eller norsk ordbok har begrepet i sine lister. Heller ikke Wikipedia (pussig nok) har artikkel om ordet. 

Da tenker jeg at en diskusjon om rundt kroppspositivisme blir vanskelig, fordi man ikke legger det samme i begrepet. Hver og en har sin subjektive forståelse og måler HD opp mot sin definisjon, selv om hun kanskje legger helt andre elementer i det. 

Jeg fant en forståelse som HD holder seg godt innafor:

«Body positivity» eller kroppspositivisme på folkemunne, kan defineres som en bevegelse som har som mål å endre herskende idealer om kropp og selvbilde. Selv om det er problematisk og vanskelig å definere hva nøyaktig det herskende kroppsidealet er, så kan den positivistiske rettingen sies å støtte mer mangfold og et uretusjert ideal.

http://socius.sosiologi.org/2019/01/14/line-fikser-ingenting/

Etter å ha lett litt viser det seg at det er stor strid om hva som skal legges i begrepet. Noen mener feks  at det er kuppet av slanke kvinner som viser frem strekkmerker og cellulitter. Andre mener at det handler om bekjempelse av diskriminering av  overvektige mennesker. 

Så å ha sterke meninger om hvorvidt HD er kroppspositiv er utelukkende basert på subjektiv forståelse av begrepet og dermed ikke så interessant. Det blir (igjen) et tolkningsspørsmål, der antipati kan farge tolkningen. 

 

Endret av CecilieX
La til lenke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CecilieX skrev (43 minutter siden):

Det er interessant at dersom du søker etter en definisjon på kroppspositivisme, så finner du ingenting. Verken Store norske leksikon eller norsk ordbok har begrepet i sine lister. Heller ikke Wikipedia (pussig nok) har artikkel om ordet. 

Da tenker jeg at en diskusjon om rundt kroppspositivisme blir vanskelig, fordi man ikke legger det samme i begrepet. Hver og en har sin subjektive forståelse og måler HD opp mot sin definisjon, selv om hun kanskje legger helt andre elementer i det. 

Jeg fant en forståelse som HD holder seg godt innafor:

«Body positivity» eller kroppspositivisme på folkemunne, kan defineres som en bevegelse som har som mål å endre herskende idealer om kropp og selvbilde. Selv om det er problematisk og vanskelig å definere hva nøyaktig det herskende kroppsidealet er, så kan den positivistiske rettingen sies å støtte mer mangfold og et uretusjert ideal.

http://socius.sosiologi.org/2019/01/14/line-fikser-ingenting/

Etter å ha lett litt viser det seg at det er stor strid om hva som skal legges i begrepet. Noen mener feks  at det er kuppet av slanke kvinner som viser frem strekkmerker og cellulitter. Andre mener at det handler om bekjempelse av diskriminering av  overvektige mennesker. 

Så å ha sterke meninger om hvorvidt HD er kroppspositiv er utelukkende basert på subjektiv forståelse av begrepet og dermed ikke så interessant. Det blir (igjen) et tolkningsspørsmål, der antipati kan farge tolkningen. 

 

Nå er det først i kommentarfeltet på det siste innlegget at HD presiserer at misnøyen rundt kropp skyldes at «bekymring» rundt helsa, ikke utseende. Frem til det kunne en tenke at HD var misfornøyd med kroppen generelt og det er jo et ganske kjipt signal å sende til følgere i lignende situasjon/ med lignende kropp. Så jeg tenker at det er bra diskusjonen kom opp, så fikk HD litt hjelp til å utdype hvor hun står. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HD oppfordret på story nylig følgerne til å se egenverdi utenfor kropp og utseende.

Flott, men trist at det i utgangspunktet gode budskapet drukner litt i nettopp fokus på - kropp og utseende.

Det er dette stadige jaget etter å gå ned i vekt som hele tiden skinner gjennom, uansett om målet skulle være av helsemessige eller forfengelige årsaker. Selv rett etter fødsel😢

Å si “at om det å være kroppspositiv betyr at man skal drite i helsa si, så dropper jeg heller å være kroppspositiv” synes jeg rett og slett er umodent av HD.

Synes Zach Miko har en ok definisjon:

“To me, body positivity is learning to love and respect who you are right now. Not tomorrow, not after a diet, or a workout plan, or losing or gaining 50 pounds. It’s loving your body right now in the very moment because right now your body is beautiful, it is amazing, and it is you. Love every muscle, every roll, every curve.”

Så enkelt, men likevel så vanskelig, all den tid man blir bombardert med perfekte kropper i media. Det er vel få om noen som ikke blir påvirket, mer eller mindre bevisst.

https://www.verywellmind.com/body-positive-influencers-4165953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finlay skrev (1 time siden):

HD oppfordret på story nylig følgerne til å se egenverdi utenfor kropp og utseende.

Flott, men trist at det i utgangspunktet gode budskapet drukner litt i nettopp fokus på - kropp og utseende.

Det er dette stadige jaget etter å gå ned i vekt som hele tiden skinner gjennom, uansett om målet skulle være av helsemessige eller forfengelige årsaker. Selv rett etter fødsel😢

Å si “at om det å være kroppspositiv betyr at man skal drite i helsa si, så dropper jeg heller å være kroppspositiv” synes jeg rett og slett er umodent av HD.

Synes Zach Miko har en ok definisjon:

“To me, body positivity is learning to love and respect who you are right now. Not tomorrow, not after a diet, or a workout plan, or losing or gaining 50 pounds. It’s loving your body right now in the very moment because right now your body is beautiful, it is amazing, and it is you. Love every muscle, every roll, every curve.”

Så enkelt, men likevel så vanskelig, all den tid man blir bombardert med perfekte kropper i media. Det er vel få om noen som ikke blir påvirket, mer eller mindre bevisst.

https://www.verywellmind.com/body-positive-influencers-4165953

Så kan man også ta med dette med helse og funksjonsnivå. Mange kroppspositivistiske som sier ting som "det er ikke viktig hvordan kroppen ser ut, så lenge den fungerer!" Men det er det jo ganske mange kropper som i større og mindre grad ikke gjør. Bevegelsen for kroppspositivisme kan fort utelate en del av de med funksjonsnedsettelser, kronisk sykdom, etc. Det er faktisk ikke så lett å bare bestemme seg "elsk kroppen din som den er, den er vakker!" hvis man f.eks har kroniske smerter.

Et annet alternativ er body neutrality, altså at man ikke tillegger kroppen noe stort fokus. Synes denne artikkelen forklarte det greit:

https://www.goodhousekeeping.com/health/a36865992/what-is-body-neutrality/

"There's no need to reframe anything about your body or what it's gone through within a lens of positivity for your body to be acceptable," says Cox. "It's okay to acknowledge that our bodies have pain, have seen trauma" or simply don't look or perform the way we think we want them to. With neutrality, acknowledgement is the key not forcing yourself to feel any sort of way.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pantoten skrev (19 minutter siden):

Så kan man også ta med dette med helse og funksjonsnivå. Mange kroppspositivistiske som sier ting som "det er ikke viktig hvordan kroppen ser ut, så lenge den fungerer!" Men det er det jo ganske mange kropper som i større og mindre grad ikke gjør. Bevegelsen for kroppspositivisme kan fort utelate en del av de med funksjonsnedsettelser, kronisk sykdom, etc. Det er faktisk ikke så lett å bare bestemme seg "elsk kroppen din som den er, den er vakker!" hvis man f.eks har kroniske smerter.

Et annet alternativ er body neutrality, altså at man ikke tillegger kroppen noe stort fokus. Synes denne artikkelen forklarte det greit:

https://www.goodhousekeeping.com/health/a36865992/what-is-body-neutrality/

"There's no need to reframe anything about your body or what it's gone through within a lens of positivity for your body to be acceptable," says Cox. "It's okay to acknowledge that our bodies have pain, have seen trauma" or simply don't look or perform the way we think we want them to. With neutrality, acknowledgement is the key not forcing yourself to feel any sort of way.

Gode poenger👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra at hun nå skal begynne å gå tur hver dag med vognen. Tur gjør mye positivt! Håper hun tar med hundene neste gang🤣

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sozzen skrev (1 minutt siden):

Bra at hun nå skal begynne å gå tur hver dag med vognen. Tur gjør mye positivt! Håper hun tar med hundene neste gang🤣

Nå vet jeg ingenting om hvordan hundene hennes oppfører seg på tur, men jeg synes i alle fall det er mer tiltak å ha med hund på trilletur. Men så er min hund en uoppdragen bajas til tider😅 Dørstokkmila blir litt lengre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for å gi seg selv litt slakk. HD snakker om at de tar noen grep i kostholdet ved å kutte godteri og snacks, det tror jeg er en god start. For mange så holder det grepet i massevis og nå med baby så er det fint å se HD ikke gå «all in», men ta ting litt rolig. Det er ingen tvil om at godteri- og snacksvarer ofte medvirker til dårlig psykisk helse og lite stabil energi, men samtidig er det ikke så altoppslukende som restriktive dietter. Å fokusere på å spise mat er det aller viktigste og også en god måte å oppdra barn på ❤️. Full ros til deg HD, dette skaper nok håp hos andre slitne småbarnsmødre også. 
 

Når det er sagt så tror jeg typisk «alt eller ingenting» holdning til kosthold er veldig vanlig for de som sliter med spisemønster og noe forstyrret spising (ikke forveksl med spiseforstyrrelse). Jeg selv kan også bli litt ekstrem (mer mot «perfeksjonsspising») hvis jeg først begynner så det er viktig å være klar over hvis man har tendensen til å gå den veien. For de av oss som er slik så tror jeg balanse er mye viktigere enn man tror. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor vanskelig er det å komme seg ut på trilletur hver eneste dag? Jeg blir matt av et menneske som må lage seg mål som dette.....  For min egen del og i min omgangskrets var og er trilleturer et daglig rituale,hele året og i all slags vær. Slik var det også i min mors generasjon. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle disse endringene hennes som aldri varer mer enn et par dager. Da er det ny nedtur, sofa og klaging over alt som er så vanskelig. Og øya dine renner pga vind. Noen som ikke er vant til å gå tur. På tide.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tutsi123 skrev (2 minutter siden):

Hvor vanskelig er det å komme seg ut på trilletur hver eneste dag? Jeg blir matt av et menneske som må lage seg mål som dette.....  For min egen del og i min omgangskrets var og er trilleturer et daglig rituale,hele året og i all slags vær. Slik var det også i min mors generasjon. 

Samme jeg. Gikk tur hver eneste dag. La det ikke ut på some noen gang da. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tutsi123 skrev (1 minutt siden):

Hvor vanskelig er det å komme seg ut på trilletur hver eneste dag? Jeg blir matt av et menneske som må lage seg mål som dette.....  For min egen del og i min omgangskrets var og er trilleturer et daglig rituale,hele året og i all slags vær. Slik var det også i min mors generasjon. 

Helt enig! Makan til problematisering av alt og sykeliggjøring av alt! Er det fisking etter sympati og oppmerksomhet hun driver med eller hva f... er problemet??

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tutsi123 skrev (1 minutt siden):

Hvor vanskelig er det å komme seg ut på trilletur hver eneste dag? Jeg blir matt av et menneske som må lage seg mål som dette.....  For min egen del og i min omgangskrets var og er trilleturer et daglig rituale,hele året og i all slags vær. Slik var det også i min mors generasjon. 

Kan være vanskelig nok det hvis man lider av depresjon. Da kan selv en tur til postkassa føles uoverkommelig.

Hva alle andre greier er irrelevant.

Nå har HD vært åpen rundt fødselsdepresjon, og at hun sliter. Kjempebra for både kropp og psyke at hun nå kommer seg ut👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tutsi123 skrev (12 minutter siden):

Hvor vanskelig er det å komme seg ut på trilletur hver eneste dag? Jeg blir matt av et menneske som må lage seg mål som dette.....  For min egen del og i min omgangskrets var og er trilleturer et daglig rituale,hele året og i all slags vær. Slik var det også i min mors generasjon. 

Så fint for deg da! Du forstår ikke hva depresjon er, ser jeg.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BuffyTheVampire skrev (4 minutter siden):

Så fint for deg da! Du forstår ikke hva depresjon er, ser jeg.

Og hva vet du om det? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enig med dere som skriver at det er bra HD kommer seg ut på tur. Det er meget positivt. Håper for hennes del at hun får tilbud om barselsgruppe. Da får hun potensielt noen å gå med, som også kan bidra positivt. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tutsi123 skrev (8 minutter siden):

Og hva vet du om det? 

Basert på det du skriver fremstår du veldig uvitende. Om du har hatt depresjon selv, vitner det om mangel på empati.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun påstår jo hardnakket at hun ikke leser her inne. Da er det rart hvordan storyene hennes tilfeldigvis alltid handler om det som står her.. 

Jeg skrev feks at jeg håper hun tar med hundene neste gang og da dukker det fort opp en story hvor hun får fram hundene på tur 🤣

 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sally-Go-Round skrev (37 minutter siden):

Enig med dere som skriver at det er bra HD kommer seg ut på tur. Det er meget positivt. Håper for hennes del at hun får tilbud om barselsgruppe. Da får hun potensielt noen å gå med, som også kan bidra positivt. 

Hun burde vel ha vært i en gruppe nå? Og mtp hvor mye hun deler, så ville vi nok ha fått det med oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...