Gå til innhold

Oppdra barn på vegansk kosthold


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

IGJEN, jeg er selvfølgelig klar over dette da jeg selv har vært vegetarianer siden fødsel, og har vært veganer siden jeg var ungdom. Jeg legger meg ikke opp i hvor mye McDonalds eller Grandis andre mennesker gir barna sine, jeg stoler på at dem nok har kontroll. Skulle bare ønske at jeg som veganer fikk samme tillit. Mine barn kommer til å ha et variert og sunt kosthold. 

 

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være noe å kritisere. Noen folk spiser mye junkfood og halvfabrikat, og da mater de selvfølgelig også barna med det. Andre familier er opptatt av økologisk og sunn mat, og da mater de også barna med det. Med en gang noen ikke skal mate barna kjøtt, klikker folk. Det er FULLT mulig å få i seg tilstekkelig av ALLE næringstoffer på plantekost. Hvorfor er dette noe andre folk skal bry seg om. Bry deg heller om foreldre som har overvektige barn pga de mater barna med drittmat. Skjønner ikke hva som er ekstremt med å servere en unge fullkornspasta med linsebolognesesaus istedenfor kjøttbolognesesaus. Det er bare mat, barnet skal ikke sulte.

Anonymkode: 43430...d9f

DU fikk tilstrekkelig kost som barn som vegetarianer. Du begynte ikke spise utilstrekkelig kost før du var over kritisk vekst fase som ungdom. Din vegetariske oppvekst er overhodet IKKE sammenlignbart med å fore opp et barn på vegansk kost. Hvis du ikke skjønner det engang, forstår jeg godt at vennene dine mener at du er et risiko-prosjekt som vegansk mor. 

Anonymkode: 24617...b20

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Dævendøtte skrev:

Mange barn kobler ikke dette. En fireåring skjønner ikke sammenhengen i kjøtt/døde dyr. Og eldre barn vil faktisk ikke se sammenhengen. Veldig mange voksne lukker også øynene for denne sannheten. Tror også at mange ville droppet kjøtt hvis de selv måtte slakte dyrene. Klarer man å spise kjøtt, bør man også være i stand til å drepe og slakte dyrene selv. 

Gjør jeg flerfoldige ganger hver høst.

Ungene har vært med å skutt både ryper, hjort og elg. Vi slakter viltet og foredler kjøttet. Barna er med på hvert steg fra skog til middagsbord og de synes det er både spennende å lære og godt å spise.

De er ikke så glade i Disney da 😉

Anonymkode: 4477a...501

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Skankhunt-42 skrev:

Du har rett jeg vet ingenting om å være ekstrimist, det får dere styre selv😂

Jeg orker helst ikke slike usaklige kommentarer om at "vi" er ekstremister. Det er unødvendig. 

Anonymkode: 43430...d9f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

DU fikk tilstrekkelig kost som barn som vegetarianer. Du begynte ikke spise utilstrekkelig kost før du var over kritisk vekst fase som ungdom. Din vegetariske oppvekst er overhodet IKKE sammenlignbart med å fore opp et barn på vegansk kost. Hvis du ikke skjønner det engang, forstår jeg godt at vennene dine mener at du er et risiko-prosjekt som vegansk mor. 

Anonymkode: 24617...b20

Jeg er ikke interessert i å høre på råd av folk som er uvitne. Dette er ikke en tråd om jeg burde mate barnet mitt vegansk eller ikke, det kommer jeg til å gjøre uansett om jeg blir å få barn. Dette er mer en utblåsning fordi jeg får så mange kommentarer av uvinte folk, og er veldig rådvill og lei meg og lurer rett og slett om det er verdt å prøve på et barn i det hele tatt når folk er så trangsynte. 

Det er ikke noe farlig å gi barn vegansk kost. Jeg vokste da opp med å spise mest vegansk selv, spiste veldig lite egg og melk. Storebroren min hadde alvorlig melkeallergi så hadde lite av det - og egg i ny og ne. Det er ikke så vanskelig å finne andre kilder enn melk og egg for å kunne tilstrekkelig dekke dagsbehov for alle viktige næringstoffer. At du tror at man MÅ spise kjøtt, egg og melk for å få i seg alt vitner jo om at du ikke har kunnskap om dette. 

Anonymkode: 43430...d9f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg har et barn som er allergisk mot mer eller mindre alt, og de har spist vegansk mat siden de fant ut av allergiene. Gutten tåler hverken egg eller melkeprodukter, så veganske alternativ har funket veldig bra for dem, selv om de riktignok har spist kjøtt ved siden av de ellers veganske oppskriftene. Mulig du må belage deg på å amme litt lengre da, også må du sikkert starte med å gi barnet vitamintilskudd så fort legen din sier det er greit (vanligvis rundt tre år). 

Anonymkode: 8e97e...89a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer du til å la være å amme ungen, Ts? Melk er jo ikke vegansk. Gir du kokosmelk, rismelk eller havremelk i stedet da? 

Anonymkode: fde07...aa9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke interessert i å høre på råd av folk som er uvitne. Dette er ikke en tråd om jeg burde mate barnet mitt vegansk eller ikke, det kommer jeg til å gjøre uansett om jeg blir å få barn. Dette er mer en utblåsning fordi jeg får så mange kommentarer av uvinte folk, og er veldig rådvill og lei meg og lurer rett og slett om det er verdt å prøve på et barn i det hele tatt når folk er så trangsynte. 

Det er ikke noe farlig å gi barn vegansk kost. Jeg vokste da opp med å spise mest vegansk selv, spiste veldig lite egg og melk. Storebroren min hadde alvorlig melkeallergi så hadde lite av det - og egg i ny og ne. Det er ikke så vanskelig å finne andre kilder enn melk og egg for å kunne tilstrekkelig dekke dagsbehov for alle viktige næringstoffer. At du tror at man MÅ spise kjøtt, egg og melk for å få i seg alt vitner jo om at du ikke har kunnskap om dette. 

Anonymkode: 43430...d9f

Gi faen i å tillegg meg meninger. Jeg mener at vi er super privilligert i Norge og dermed ikke trenger gi barna våre sykdommer som barn i U-land sliter med, pga eget livssyn: være seg veganisme, religion eller galskap. Du vaser i vei om grandiser og Mc Donalds som om det er alternativet til din egen utilstrekkelige kost. Mens egentlig snakker vi om at ungen din kan få alt B12 den trenger på én dag, med et par skjeer med kjøttmat i stedet for tilskudd. 

Anonymkode: 24617...b20

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tenker grandiosa og potetgull er naturlig kosthold? Eller å spise kjøtt hver dag som våre forfedre aldri gjorde er naturlig?

Å spise både animalsk og vegetabilsk kost er naturlig fordi det er nettopp den typen kost mennesker er evolvert for å spise. Men siden mennesker er altetere, kan man overleve i lange perioder også ved å spise veldig begrenset kost, som f.eks å bare spise kjøtt fra drektige elefanter, eller å bare spise nedfallsfrukt som trærne selv har gitt i gave.

Kjøtt er ikke noe man må spise hver dag, men det er langt enklere å sørge for et godt kosthold (især for barn i vekst) hvis man ikke kutter ut alle animalske produkter.

Moderne halvfabrikert og ultraprosessert mat er neppe det beste valget uansett om den lages vegetarisk eller med kjøtt.

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er interessant at folk kommer med den "naturlige" greia når mennesker idag lever langt fra det som er naturlig, og har utviklet teknologi der vi kan sitte på pc-er, kjøre bil og hjelpe mennesker med kreft. Når vi da har funnet en måte å leve på der vi ikke trenger drepe dyr, så er dette bare enda et positivt resultat av vår teknologiske utvikling. Vi kan nå ta en b12 piller istedetfor å drepe uskyldige dyr. Fantastisk! At det er unatrulig har ingenting med saken å gjøre, det eneste som betyr noe er om det er mulig; og det er det. 

Alt som lever gjør det på bekostning av annet liv. Hvis du blir liggende død på bakken, vil du brytes ned av bakterier og sopp som forvandler deg til næringsstoffer som planter og trær grådig suger til seg fra jordsmonnet. Plantene (som faktisk oppviser ganske så kompleks adferd > se f.eks https://qz.com/1294941/a-debate-over-plant-consciousness-is-forcing-us-to-confront-the-limitations-of-the-human-mind/ ) blir spist av plantetere, som igjen blir spist av kjøttetere, og alteterne spiser alt og alle. Fra et perspektiv som tar hele kretsløpet i betraktning, synes jeg ikke dyrene skal særbehandles.

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du påtvinger barnet ditt å spise kjøtt. Du påtvinger barnet å drepe dyr fordi det er enklere for deg som forelder, og fordi det er det du liker. Alle verdier og holdnigner du lærer barnet til er også dine meninger som du påtvinger barnet.

Anonymkode: 97ced...b35

Barnet er evolvert til å spise kjøtt og planter, så det er bare naturlig at det da får både kjøtt og planter.

Anonymkode: 36f42...105

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk om du får et barn som ikke er glad i grønnsaker da, og ikke vil ha mesteparten av de?

Sønnen min spiser kun poteter og brokkoli.Og chili.

Anonymkode: f48a5...a5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer du til å la være å amme ungen, Ts? Melk er jo ikke vegansk. Gir du kokosmelk, rismelk eller havremelk i stedet da? 

Anonymkode: fde07...aa9

Er dette en spøk eller et geniunt spørsmål? Selvfølgelig er morsmelk vegansk.

 

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Gi faen i å tillegg meg meninger. Jeg mener at vi er super privilligert i Norge og dermed ikke trenger gi barna våre sykdommer som barn i U-land sliter med, pga eget livssyn: være seg veganisme, religion eller galskap. Du vaser i vei om grandiser og Mc Donalds som om det er alternativet til din egen utilstrekkelige kost. Mens egentlig snakker vi om at ungen din kan få alt B12 den trenger på én dag, med et par skjeer med kjøttmat i stedet for tilskudd. 

Anonymkode: 24617...b20

Hvorfor er det relevant hvor B12en kommer fra? Er samme vitaminen om det kommer fra tilskudd, eller en ku som har blitt sprøytet med det samme tilskuddet. Det som er viktig er at jeg har kunnskap om B12 og at B12 er noe barnet mitt kommer til å få i seg, utover det er det vel revnende likegyldig hvor det kommer i fra?

Hvor har du kilder på at vegansk kost er utilstrekkelig? 

Anonymkode: 43430...d9f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tenk om du får et barn som ikke er glad i grønnsaker da, og ikke vil ha mesteparten av de?

Sønnen min spiser kun poteter og brokkoli.Og chili.

Anonymkode: f48a5...a5e

Da tar jeg det som det kommer, og finner kreative løsninger. Går an å mose grønnsaker og bønner osv og lage de om til burgere eller stapper/supper osv. Det er skjeldent jeg finner på å spise en skål med grønnsaker til middag, pleier å være kreativ og lage noe spennende ut av dem. Barnet vil nok ha perioder der den ikke "liker" ditt og datt, men det har uveganske barn også, og jeg er sikker på at vi vil klare å møte denne potensielle problemstillingen på en ok måte uten at det må gå på akkord av våre etiske verdier.

Anonymkode: 43430...d9f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være noe å kritisere. Noen folk spiser mye junkfood og halvfabrikat, og da mater de selvfølgelig også barna med det. Andre familier er opptatt av økologisk og sunn mat, og da mater de også barna med det. Med en gang noen ikke skal mate barna kjøtt, klikker folk. Det er FULLT mulig å få i seg tilstekkelig av ALLE næringstoffer på plantekost. Hvorfor er dette noe andre folk skal bry seg om. Bry deg heller om foreldre som har overvektige barn pga de mater barna med drittmat. Skjønner ikke hva som er ekstremt med å servere en unge fullkornspasta med linsebolognesesaus istedenfor kjøttbolognesesaus. Det er bare mat, barnet skal ikke sulte.

Anonymkode: 43430...d9f

Det er lett å kritisere fordi vegansk kosthold oppleves for de aller fleste som et veldig sært og ekstremt kosthold, især hvis det påtvinges små barn som ikke selv har noe særlig mulighet til å velge. Hvis du utfra ideologiske overbevisninger utelukker en masse mat som er helt naturlig for mennesker å spise, så blir folk selvsagt bekymret for feilernæring og manglende ernæring. Jeg har for eksempel et bekjentskap hvor både hun og mannen bare spiser kjøtt (altså ingen grønnsaker, frukt, korn e.l.), og hvis de hadde insistert på at barna de har også bare skulle spist kjøtt, ville jeg også syntes at det var bekymringsverdig.

Anonymkode: 36f42...105

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette en spøk eller et geniunt spørsmål? Selvfølgelig er morsmelk vegansk.

Anonymkode: 43430...d9f

Det er vel egentlig ikke full enighet om dette blant alle veggiser..

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er lett å kritisere fordi vegansk kosthold oppleves for de aller fleste som et veldig sært og ekstremt kosthold, især hvis det påtvinges små barn som ikke selv har noe særlig mulighet til å velge. Hvis du utfra ideologiske overbevisninger utelukker en masse mat som er helt naturlig for mennesker å spise, så blir folk selvsagt bekymret for feilernæring og manglende ernæring. Jeg har for eksempel et bekjentskap hvor både hun og mannen bare spiser kjøtt (altså ingen grønnsaker, frukt, korn e.l.), og hvis de hadde insistert på at barna de har også bare skulle spist kjøtt, ville jeg også syntes at det var bekymringsverdig.

Anonymkode: 36f42...105

Når man bare spiser kjøtt får man jo ikke i seg tilstrekkelig av næringstoffer. Dette er ikke tilfellet om man spiser et godt sammensatt vegansk kosthold, så jeg skjønner ikke helt sammenhengen. Jeg skjønner tankegangen, og jeg er enig at om noe er farlig så er det bekymringsverdig. Men det er jo ikke noe farlig ved å gi barn plantekost? Helsenorge skriver til og med at barn/ammende/gravide/idrettsutøve osv. kan helt fint få i seg alt de trenger på plantekost, så jeg skjønner ikke hvorfor folk er så frekke og skeptiske. Selvfølgelig skal jeg sørge for at mitt fremtidige barn får et sunt og variert kosthold. 

Og barn av ikke-veganere har ikke muligheten til å velge de heller, så syns det er et dårlig argument at BARN skal få velge hva de skal spise. Da hadde de spist loff med nugatti dagen lang om det var opp til dem. Selvfølgelig velger man som forelder det man syns er best. 

Anonymkode: 43430...d9f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du har god greie på kosthold og hva som trengs av vitaminer og tilskudd, synes jeg det er helt ok å ha vegansk kosthold hjemme

Men hva vil dere gjøre når barnet/barna skal "ut i verden" og spiser andre steder? Skal dere forby barnet å spise kake når hun/han er i bursdagsselskap? Skal dere forby barnet å spise is når det er på utflukter feks med klassen? Ikke noe pizza sammen med venner? 

Det er ganske greit for de fleste å forholde seg til vegetarianere: Ikke noe kjøtt, ikke noe fisk. Men det er ikke lett for andre å forholde seg til vegansk kosthold. Da utgår jo også melk, ost og annet som er svært mye brukt i vanlig norsk kosthold. 

Anonymkode: ba0e3...8b5

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

eg kommer selvfølgelig til å ordne dette om ikke eventuelt vertskap/skole tilbyr seg. Jeg opplevde ikke dette som et problem selv som barn, og vi lagde mye vegetarretter hele klassen i mat og helse timene sånn at jeg slapp å lage helt egen mat hele tiden, andre ganger lagde jeg noe annet og spiste samme tilbehør. Jeg tenker ikke at dette kommer til å bli noe stort problem, da det er sånn jeg har hatt det lenge selv i alle mulige selskaper og sosiale sammenkomster.

Det er jo stor forskjell på vegetariansk og vegansk kosthold, så blir ikke det samme mtp tilrettelegging. Jeg har levd på begge deler i oppveksten, men jeg tok et valg som ung voksen å gå over til animalsk kosthold, så jo det kan skje at barna dine gjør det samme. Mine foreldre taklet det ekstremt dårlig, så man må forberede seg på at det kan skje tenker jeg. 

Anonymkode: e5a96...82d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge du har god greie på kosthold og hva som trengs av vitaminer og tilskudd, synes jeg det er helt ok å ha vegansk kosthold hjemme

Men hva vil dere gjøre når barnet/barna skal "ut i verden" og spiser andre steder? Skal dere forby barnet å spise kake når hun/han er i bursdagsselskap? Skal dere forby barnet å spise is når det er på utflukter feks med klassen? Ikke noe pizza sammen med venner? 

Det er ganske greit for de fleste å forholde seg til vegetarianere: Ikke noe kjøtt, ikke noe fisk. Men det er ikke lett for andre å forholde seg til vegansk kosthold. Da utgår jo også melk, ost og annet som er svært mye brukt i vanlig norsk kosthold. 

Anonymkode: ba0e3...8b5

Skjønner ikke hvorfor alle mener at veganer-barn skal få spise uvegansk når de er hos andre? Hadde du gitt svinekjøtt til en muslim?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøtt og melk til barna! 

Anonymkode: ac0e8...6d8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge du har god greie på kosthold og hva som trengs av vitaminer og tilskudd, synes jeg det er helt ok å ha vegansk kosthold hjemme

Men hva vil dere gjøre når barnet/barna skal "ut i verden" og spiser andre steder? Skal dere forby barnet å spise kake når hun/han er i bursdagsselskap? Skal dere forby barnet å spise is når det er på utflukter feks med klassen? Ikke noe pizza sammen med venner? 

Det er ganske greit for de fleste å forholde seg til vegetarianere: Ikke noe kjøtt, ikke noe fisk. Men det er ikke lett for andre å forholde seg til vegansk kosthold. Da utgår jo også melk, ost og annet som er svært mye brukt i vanlig norsk kosthold. 

Anonymkode: ba0e3...8b5

Enig i denne. Har flere vennepar som er veganske eller vegetarianere, og som har dette kostholdet hjemme. Men når barna er ute, har de ikke lagt føringer på dette. Barna får være barn og en del av matfellesskapet med andre barn. Dette sier de selv er fordi barna ikke har en allergi eller intoleranse, så om det feks deles ut is til alle barna tar ikke de vekk sitt barn fordi det ikke kan få. Det er jo ikke alltid man har noe klart som er vegansk feks. Og barna får spise samme kake som de andre i bursdag. 

Jeg tenker det er helt greit å oppfostre barn vegetarisk eller vegansk, forutsatt at man har god kunnskap om ernæring for barn i vekst. Men ta høyde for at de er ute på besøk og blant andre barn før de er ungdommer, og det er ikke tilrettelagt for et vegansk kosthold i alle sammenhenger. Barn har gjerne også lyst på å smake det som andre spiser, selv om mor har sendt med egen kake/is/godteri. Hvor streng skal man være på det, når barnet tross alt ikke har en allergi eller intoleranse? Dette tenker jeg er viktig å tenke gjennom. 

Anonymkode: 35b7d...b20

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...