Gå til innhold

Kan lege tenne på sine pasienter/tidligere pasienter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 11.3.2019 den 14.56, AnonymBruker skrev:

Forbudt tema og et tema få leger vil snakke om. Antar jeg. 

Lurer på om leger har fantasier rundt pasienter/tidligere pasienter? 

Hadde en ung, kjekk lege som tok GU på meg. Merket aldri noe rart da, men han syntes jeg var ei slt jente. Kan de tenke på dette i etterkant? Eller føler de at de må skyve bort seksuelle tanker? Bare lurer. De er da mennesker de også.   

(Nå håper jeg ikke at jeg blir skjelt huden full av legefruer som nekter å ta til seg dette.);) 

Anonymkode: 7ad7f...0db

Er du virkelig så lite opplyst at du ikke forstår eller har fulgt med i media om denne typen saker? 

Å "tenne på" noen eller noe er heller ikke tillatt enten man er lege eller har et annet helsefaglig yrke. Pyromani er en psykdom, få eller ingen leger lider av. 

Anonymkode: f0b7c...e64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...


Opplevde noe spesielt en gang. Det var da jeg var i militæret, ganske mange år siden et sted som het Brennfjell i nærheten av Finske grensen. Mulig jeg har fortalt dette før? (tenkte jeg skulle skrive som "meg", men velger anonym, for mulig jeg har skrevet om med dette nick på et annet forum).

Vi skulle til tannlegen. Det var et tannlegekontor eller lokale brukt som det inne på leiren.
Husker ikke særlig av foranledningen, men det var noe med at tannlegen måtte ut å gjøre noe et eller annet, og den kvinnelige assisten ble værende igjen og fikk noe oppdrag med å sjekke( eller var det fylle?) noe i min  munn.

Da hun skulle gjøre dette, kneket hun seg nærmere og nærmere, sånn at jeg reagerte og mener å merke på henne at hun gjorde det av opphisselse. Og så sa hun rett ut at: " Bedre hvis jeg gjør sånn, så blir det lettere å komme til" og satte
seg over meg. Akkurat da ble jeg som lammet husker jeg, og turde ikke si noenting. Tipper hun var rundt 40 år eller noe. En god del eldre enn meg som var 20 hvertfall, men vanskelig å si. Dette er flere tiår siden.  
Hun sa ikke noe mer eller gav flere hint. Men det var ganske spesilet, og jeg husker det godt.
For hvis det ikke var en akt ut av seksuell opphisselse, ville en tannlegedame i det hele tatt funnet på å sette seg skrevs over pasienten??
Har lurt på det der mye.

Anonymkode: 5063c...c95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.3.2019 den 11.10, AnonymBruker skrev:

Da velger du kvinnelig, og vips, det problemet er løst.

Anonymkode: 2faa3...b07

Finnes jo bifile leger og lesbiske også for den sags skyld, så det kan du aldri være sikker på😂

Anonymkode: 2a097...60e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
På 13.3.2019 den 10.40, AnonymBruker skrev:

Huff. Nåe så naivt. Da kan man jo likså godt bare legge seg om man har så lav terskel for ting som skjer i livet. Det er jo ikke voldtekt, eller seksuell trakassering det er snakk om heller. 

Anonymkode: 7ad7f...0db

Jeg visste ikke om jeg skulle svare på dette eller ikke. Men er du seriøs? Skal jeg legge meg ned for å dø fordi jeg har angst for undersøkelser etter alvorlige traumer da jeg var barn? 

Det er logisk at disse situasjonene er triggende for meg. Det handler ikke om lav tålegrense for livet. Og tanken på at noen kan tenne på meg gjør det selvsagt verre når jeg har dårlige erfaringer knyttet til kropp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.3.2019 den 21.39, Snaskesnusken skrev:

Slike scenarioer som du beskriver kan lett føre til brudd på helsepersonelloven og pasientrettighetsloven! 

....og i Norge får jo dette som kjent ingen konsekvenser. Her kan man sette feil sprøyte i hodet på er barn og ta livet av det og blir frikjent. Man kan senke pasienter i kokende vann og ta livet av han, uten konsekvenser. Man kan klippe av varslingssnora til en pasient for å slippe at hun "maser" for mye, uten konsekvensenr. Alt man hører er "beklager" og vi må "lære", og ikke noe mer. Ingen som blir straffet for drap. Ingen som mister jobben. Øverste ansvarlig fortsetter med sin millionlønn.....

Da tviler jeg sterkt på at en lege som lar seg tenne av en vagina blir straffet på noe vis. Det skal jo bevises også. Vanskelig å bevise at en lege blir kåt hvis han/henne ikke gjør noe fysisk med pasienten.

Anonymkode: 39d2d...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest igjennom deler av tråden, biter jeg meg merke i at det er mange som er utrolig hårsåre og på tuppene når det gjelder komplimenter eller tilbakemeldinger. 

Man må tåle å høre fra gynekologen at man har et rent og pent underliv. 
Man må tåle å høre fra tannlegen at man lukter godt. 
Man må tåle å høre fra fysioterapeuten at joggebuksen du har på ser bra ut på deg. 
Man må tåle å høre fra drosjesjåføren at man er vennlige. 
Man må tåle å høre fra fastlegen at man ser bra ut. 

Kanskje man kan prøve å ha et litt mer avslappet forhold til ting, og slutte å tolke ting i verste mening. Komplimenter er plutselig blitt et tabu. 

Men selvfølgelig, overgangen fra komplimenter, høflighet og merkelig smalltalk til seksuell trakassering/tilnærming er ikke greit. Prøv likevel å tenk en ny runde om det som du mente var støtende faktisk bare var tomme smalltalkfraser, eller om det var med en underliggende alvorlig tone. Vi alle kan si ting i sosiale øyeblikk som man absolutt ikke har noen baktanker bak, men som kommer ut helt feil. Vær så snill å forstå hva som er rett, feil eller fullstendig galt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis legen er interessert i deg så er det helt sikkert ikke på grunn av gu men fordi du er hyggelig å prate med i pausen i koret dere går i.

Anonymkode: d40dd...d8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen skal ikke tenne på pasientene sine, ikke en gang om han har for mange pasienter. Det er ikke greit. 

Anonymkode: e15ab...ccf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
10 minutter siden, Juks skrev:

Etter å ha lest igjennom deler av tråden, biter jeg meg merke i at det er mange som er utrolig hårsåre og på tuppene når det gjelder komplimenter eller tilbakemeldinger. 

Man må tåle å høre fra gynekologen at man har et rent og pent underliv. 
Man må tåle å høre fra tannlegen at man lukter godt. 
Man må tåle å høre fra fysioterapeuten at joggebuksen du har på ser bra ut på deg. 
Man må tåle å høre fra drosjesjåføren at man er vennlige. 
Man må tåle å høre fra fastlegen at man ser bra ut. 

Kanskje man kan prøve å ha et litt mer avslappet forhold til ting, og slutte å tolke ting i verste mening. Komplimenter er plutselig blitt et tabu. 

Men selvfølgelig, overgangen fra komplimenter, høflighet og merkelig smalltalk til seksuell trakassering/tilnærming er ikke greit. Prøv likevel å tenk en ny runde om det som du mente var støtende faktisk bare var tomme smalltalkfraser, eller om det var med en underliggende alvorlig tone. Vi alle kan si ting i sosiale øyeblikk som man absolutt ikke har noen baktanker bak, men som kommer ut helt feil. Vær så snill å forstå hva som er rett, feil eller fullstendig galt. 

 

Dette synes jeg faktisk ikke er innafor. Å kommentere utseendet (uten at det er medisinsk begrunnet) under intime undersøkelser er over streken. Jeg, og mange andre, hadde blitt redde av slike kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Dette synes jeg faktisk ikke er innafor. Å kommentere utseendet (uten at det er medisinsk begrunnet) under intime undersøkelser er over streken. Jeg, og mange andre, hadde blitt redde av slike kommentarer.

Er det ikke en bra ting å ha et rent og pent underliv? Alt står bra til, og du vedlikeholder ting riktig. Jeg har selv, som mann, vært på underlivsundersøkelse. Hadde ikke jeg fått en positiv tilbakemelding så hadde jeg kanskje blitt skuffet. 
Flere av komplimentene kommer jo også som et resultat av at du som pasient skal føle deg bra, og ha en mer avslappet forhold til dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Og en slik positiv kommentar betyr ikke "herregud du er så deilig, jeg har lyst til å høvle over deg". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
3 minutter siden, Juks skrev:

Er det ikke en bra ting å ha et rent og pent underliv? Alt står bra til, og du vedlikeholder ting riktig. Jeg har selv, som mann, vært på underlivsundersøkelse. Hadde ikke jeg fått en positiv tilbakemelding så hadde jeg kanskje blitt skuffet. 
Flere av komplimentene kommer jo også som et resultat av at du som pasient skal føle deg bra, og ha en mer avslappet forhold til dette. 

Selvsagt er det bra. For oss som har et veldig sterkt anstrengt forhold til egen kropp, så kan slike kommentarer også gi grobunn for mistillit av intensjoner. I gata, «hva vil du meg?»

Fint å høre at du ikke tok det slik. 🙂

Har ikke tatt en slik undersøkelse selv, men har vært med andre. Aldri har de kommentert hvordan pasienten ser ut.

Endret av Kjærlighetsbarn98
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Selvsagt er det bra. For oss som har et veldig sterkt anstrengt forhold til egen kropp, så kan slike kommentarer også gi grobunn for mistillit av intensjoner. I gata, «hva vil du meg?»

Fint å høre at du ikke tok det slik. 🙂

Er det bare hos gynekologen dere med sterkt anstrengt forhold til egen kropp reagerer på den aller minste uskyldige ting, eller gjør dere dette på generelt grunnlag? 
Nei, jeg ser ikke problemet i at når gynekologen ser at ting ser bra ut, man er frisk og rask, avslutter med å gi et kompliment om at alt ser bra ut. Hvis dere er hos en kvinnelig gynekolog, og hun kommenterer slik jeg beskriver, føles det galt ut da? 

Ja jeg klarer å skille mellom en riktig, en feil og en fullstendig gal undertone... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kjærlighetsbarn98
Akkurat nå, Juks skrev:

Er det bare hos gynekologen dere med sterkt anstrengt forhold til egen kropp reagerer på den aller minste uskyldige ting, eller gjør dere dette på generelt grunnlag? 
Nei, jeg ser ikke problemet i at når gynekologen ser at ting ser bra ut, man er frisk og rask, avslutter med å gi et kompliment om at alt ser bra ut. Hvis dere er hos en kvinnelig gynekolog, og hun kommenterer slik jeg beskriver, føles det galt ut da? 

Ja jeg klarer å skille mellom en riktig, en feil og en fullstendig gal undertone... :) 

Jeg har ikke vært hos gynekolog. Så jeg vet ikke hvordan jeg ville reageret på det. Jeg synes bare generelt det er uprofesjonelt å kommentere andres private deler når man er lege. 

Å si etter en undersøkelse at alt ser bra ut tolker jeg mer som at det ikke er tegn til sykdom. Å si under undersøkelsen at underlivet er pent, da hadde jeg blitt dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Jeg har ikke vært hos gynekolog. Så jeg vet ikke hvordan jeg ville reageret på det. Jeg synes bare generelt det er uprofesjonelt å kommentere andres private deler når man er lege. 

Å si etter en undersøkelse at alt ser bra ut tolker jeg mer som at det ikke er tegn til sykdom. Å si under undersøkelsen at underlivet er pent, da hadde jeg blitt dårlig.

Ville det spilt en rolle om det var en kvinnelig eller en mannlig gynekolog som sa dette, tror du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
Akkurat nå, Juks skrev:

Ville det spilt en rolle om det var en kvinnelig eller en mannlig gynekolog som sa dette, tror du? 

Jeg hadde nok reagert uansett. Nå er jeg nok veldig på vakt for alle som kan ha slike intensjoner, og er i utgangspunktet redd for å få folk for nær meg fysisk. Vet ikke om jeg er helt representativ for befolkningen når det gjelder dette, men generelt synes jeg det er uprofesjonelt å kommentere andres kropper med mindre det er noe medisinsk som skal evalueres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Jeg hadde nok reagert uansett. Nå er jeg nok veldig på vakt for alle som kan ha slike intensjoner, og er i utgangspunktet redd for å få folk for nær meg fysisk. Vet ikke om jeg er helt representativ for befolkningen når det gjelder dette, men generelt synes jeg det er uprofesjonelt å kommentere andres kropper med mindre det er noe medisinsk som skal evalueres. 

Da er vi kanskje to motpoler på skalaen over hva som er innenfor å si eller ikke. Anbefaler deg likevel å ikke ta alt som blir sagt i verste mening. Jeg synes det er helt innenfor å gi og motta komplimenter på hverdagslig basis. 
Jeg fikk som nevnt komplimenter for mitt underliv (😄), og ga også kompliment til han som undersøkte meg. Jeg svarte han når undersøkelsen er over "Bra undersøkelse, underliv er du god på". Vi lo av det. Heldigvis. For hadde dette vært deg så hadde dette kanskje blitt oppfattet feil. :)  Eller kanskje sittet bak burene nå.... :P 

For å sette det i perspektiv: Av 10.000 ansatte er det kanskje 1 luguber ansatt. Hvorfor behandle alle de andre 9.999 ansatte som om at dem skal være luguber? 

Endret av Juks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
1 minutt siden, Juks skrev:

Da er vi kanskje to motpoler på skalaen over hva som er innenfor å si eller ikke. Anbefaler deg likevel å ikke ta alt som blir sagt i verste mening. Jeg synes det er helt innenfor å gi og motta komplimenter på hverdagslig basis. 
Jeg fikk som nevnt komplimenter for mitt underliv (😄), og ga også kompliment til han som undersøkte meg. Jeg svarte han når undersøkelsen er over "Bra undersøkelse, underliv det kan du". Vi lo av det. Heldigvis. For hadde dette vært deg så hadde dette kanskje blitt oppfattet feil. :)  

For å sette det i perspektiv: Av 10.000 ansatte er det kanskje 1 luguber ansatt. Hvorfor behandle alle de andre 9.999 ansatte som om at dem skal være luguber? 

Ja, vi er nok to motpoler og det er helt greit. Folk har forskjellige ting å streve med som kanskje andre ikke tar så tungt. 

Det er selvsagt ikke logisk å mistenke alle, men så er ikke alltid traumereaksjoner så logiske heller. De bare inntreffer. 

Det er uansett viktig å kommunisere sine behov om man føler seg særlig sårbar og trenger noen ekstra hensyn. De fleste tar hensyn om man gir beskjed på forhånd og man har en grunn til å bli tatt hensyn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Jeg visste ikke om jeg skulle svare på dette eller ikke. Men er du seriøs? Skal jeg legge meg ned for å dø fordi jeg har angst for undersøkelser etter alvorlige traumer da jeg var barn? 

Det er logisk at disse situasjonene er triggende for meg. Det handler ikke om lav tålegrense for livet. Og tanken på at noen kan tenne på meg gjør det selvsagt verre når jeg har dårlige erfaringer knyttet til kropp. 

Du må da vel ha såpass innsikt i livet at menn kan tenne på pasienter, ja, også GU.  Vi vet jo ikke di sine tanker og fantasier. Gå til ei kvinnelig ei eller la vær. Sistnevnte er veldig dumt. Jeg er 30år og hatt en rekke med underlivssjekk. Vil heller det enn å få høre at man har livmorhalskreft fordi man er redd for at legen skal tennes( Noe han mest sannsynlig ikke synliggjør). 

Anonymkode: 7ad7f...0db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Legen skal ikke tenne på pasientene sine, ikke en gang om han har for mange pasienter. Det er ikke greit. 

Anonymkode: e15ab...ccf

Men en lege jeg hadde for 5år siden er innafor! 

Anonymkode: 7ad7f...0db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...