Gå til innhold

Hvordan ville samfunnet vårt (Vesten) sett ut dersom kvinner ikke hadde stemmerett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 hours ago, AnonymBruker said:

Denne tråden er skremmende lesning..tilsynelatende oppegående mennesker som synes det er helt greit at demokratiet innskrenkes dramatisk ved å ta stemmeretten fra en av samfunnets største grupper, og er tydeligvis helt ignorante om alle de negative effektene det vil ha for så mange menneskers liv, for ikke å si samfunnet som helhet. Eller hvordan livet var for undertrykte grupper 150+ år siden, eller for undertrykte grupper i andre land i dag..

Fulgte dere ikke med i historietimene eller samfunnsfagstimene i skolen i det hele tatt? Blir helt lamslått..

Anonymkode: 72681...a4e

Jeg er på en måte enig, men samtidig ser jeg jo hvordan ting har gått til helvete de siste 15 årene. Hadde vi blitt regelmessig knivstukket og hatt overfallsvoldtekter om kvinner ikke hadde hatt stemmerett er spørsmål jeg stiller meg, og svaret tror jeg er nei. Det er eneste grunnen til at jeg som kvinne med barn som skal vokse opp i dette landet skulle ønske kvinner ikke hadde stemmerett. 

Anonymkode: c9832...cf2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og hvem er egentlig de mest invandringskritiske røstene i Norge? Er ikke de nettopp kvinner?! Listhaug, Storhaug osv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette løser du enkelt. Det er bare å flytte til et land der kvinner ikke har stemmeret.

Det andre er at du rett og slett bare lar vær å stemme. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at Norge, inngruppen det er viktigst å beskytte, hadde hatt bedre av stengte grenser for mennesker utenfor vesten, ja. At det skal bryte ut totalt kaos på verdensbasis fordi Norge ikke hadde tatt inn en bitteliten prosentandel av de menneskene som faktisk er på flukt og har beskyttelsesbehov her i verden ser jeg på som lite sannsynlig.

De er 68 millioner mennesker på flukt i verden. Det er 5 millioner innbyggere i Norge, ikke alle av de 5 millionene er norske. 

 

Anonymkode: 260c1...855

Du må løfte blikket, kompis. Du må se ut over Norges grenser. Du må se den vestlige sivilisasjon og vårt land som en del av dette, ikke vårt land som en separat liten øy uten forbindelse til resten av kloden.

Du må evne å se langsiktig og evaluere potensielle konsekvenser på verdensbasis, ikke bare i din egen gate. 

Så du ønsker å stikke hodet i sanden som en struts? Hva med handel? Hva vil skje med matvaretilgangen og med matvareprisene dersom den vestlige verden skulle slutte å kjøpe, eller ikke lenger få tilgang til å kjøpe varer fra land og områder utenfor det du definerer som "vesten"?

Anonymkode: a2354...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er på en måte enig, men samtidig ser jeg jo hvordan ting har gått til helvete de siste 15 årene. Hadde vi blitt regelmessig knivstukket og hatt overfallsvoldtekter om kvinner ikke hadde hatt stemmerett er spørsmål jeg stiller meg, og svaret tror jeg er nei. Det er eneste grunnen til at jeg som kvinne med barn som skal vokse opp i dette landet skulle ønske kvinner ikke hadde stemmerett. 

Anonymkode: c9832...cf2

Knivstikking var en gjenganger på bygdefester landet rundt for 100 år siden også, så den ville du ikke "kvittet deg med" ved å fjerne kvinners stemmerett.

Overfallsvoldtekter ville du høyst sannsynlig se enda flere av om du fjernet stemmeretten for mange dem som utsettes for overgrepene. Og 'nei' ikke fordi det da bare ville være etnisk norske nordmenn fra Norge innenfor landets grenser, men fordi ofrene for overgrepene ikke hadde hatt noen muligheter til å påvirke noe som helst siden de var fratatt sin stemme.

Anonymkode: a2354...64e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du ønsker å stikke hodet i sanden som en struts? Hva med handel? Hva vil skje med matvaretilgangen og med matvareprisene dersom den vestlige verden skulle slutte å kjøpe, eller ikke lenger få tilgang til å kjøpe varer fra land og områder utenfor det du definerer som "vesten"?

Anonymkode: a2354...64e

Jeg har ikke sagt noen ting om handel. Hvorfor skal handelen fjernes fordi vi stenger for innvandring fra feks MENA-land?
Internasjonal handel er et fint virkemiddel i oppbygningen av u-land. Det er mange ting vi må importere til Norge, og de importavtalene vi har i dag er gunstige for mange land. Reguleringen av import er også designet for å ta vare på norsk produksjon og landbruk. Slik det er i dag er det vinn-vinn.

Anonymkode: 260c1...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Knivstikking var en gjenganger på bygdefester landet rundt for 100 år siden også, så den ville du ikke "kvittet deg med" ved å fjerne kvinners stemmerett.

Overfallsvoldtekter ville du høyst sannsynlig se enda flere av om du fjernet stemmeretten for mange dem som utsettes for overgrepene. Og 'nei' ikke fordi det da bare ville være etnisk norske nordmenn fra Norge innenfor landets grenser, men fordi ofrene for overgrepene ikke hadde hatt noen muligheter til å påvirke noe som helst siden de var fratatt sin stemme.

Anonymkode: a2354...64e

Bullshit at tilfeldige på gata ble hyppig og brutalt knivstukket Norge for 100 år siden. 

Anonymkode: c9832...cf2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Bullshit at tilfeldige på gata ble hyppig og brutalt knivstukket Norge for 100 år siden. 

Anonymkode: c9832...cf2

I Norge*

Anonymkode: c9832...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Norge*

Anonymkode: c9832...cf2

I Norge🤪🤪🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I HI ba jeg om meninger angående kvinners stemmerett og dets påvirkning på samfunnet som helhet. Det jeg stort sett har fått, med et par unntak, er beskyldinger om å være mann, mannehat, "jeg, meg og meg selv", whataboutism og dårlige kamuflerte hersketekniker. 

Ditt innlegg er et veldig godt eksempel på at kvinner er mer følelsesstyrte og menn er mer styrt av fakta. Du har ikke kommet med noe annet enn kritikk mot meg, hat m

I HI hevder du nokså direkte at kvinner og kvinners stemmerett er årsak til at det går til helvete med vesten. Uten å si noe om hvorfor det er slik. Ifølge deg skal vi bare ta for god fisk at det er sånn fordi du synes det. Da er det ikke så rart at du møtes med beskyldninger og kritikk.

De temaene du tar opp (barnefødsler, gutter i skolen, selvmord osv) er komplekse, og må ses på i lys av mange og sammensatte faktorer - historie, samfunnsutvikling, økonomisk utvikling, sosial utvikling, politikk osv. Å simplifisere det ned til «kvinners stemmerett har skylda» er helt utrolig fordummende, og vitner om at du har en agenda. Da er det nærliggende å anta at ditt ønske og intensjon er å skade kvinner.

Å påstå at kvinners menneskeverd og likeverd består selv om kvinner fratas stemmeretten er også utrolig naivt. For hva er det vi snakker om her? Jo, umyndiggjøring av halvparten av befolkningen. Voksne individer, som skal fratas retten til å påvirke og utforme samfunnet de lever i. Ergo mennesker som er mindre verdt, og som skal underkastes de med peniser som styrer showet. Nice!

Det er for øvrig noen etablerte sannheter blant dere kvinnehatere som det er helt utrolig at dere klorer dere fast til, for de er ganske så enkle å avdekke som ren løgn. Blant annet påstanden om at «de følelsesstyrte kvinnene» dominerer på ytre venstre fløy politisk. Til det vil jeg bare nevne Bjørnar Moxnes, Aslak Sira Myhre, Audun Lysbakken, Erik Solheim, Jørgen Hovde osv osv. Motsatt kan vi jo nevne kvinnelige politikertopper i fleng på den blå «fornuftsbaserte» siden. 

Jeg på min side synes ikke det går til helvete med den vestlige verden. Jeg er imidlertid bekymret for kloden sett under ett med bakgrunn i de store klima- og miljøutfordringene vi har. At det fødes færre barn i vesten er bare flott, for den største årsaken til problemene er antallet mennesker på planeten og ressursbehovet denne parasittiske hopen fører til. I stedet for å oppfordre til flere barnefødsler her, bør vi satse på påvirkning, kunnskapsdeling og utviklingsarbeid som bidrar til å redusere barnefødsler i andre land med stor populasjonsvekst.

Bare for å ha det sagt, så ønsker jeg - som er kvinne - at asylinstituttet legges ned i sin helhet, og at migrasjon kontrolleres svært strengt. Det hevdes ofte at kvinner ønsker fri flyt av flyktninger og asylsøkere over grensene, men slik er det ikke. Jeg opplever at mange kvinner deler mitt standpunkt. 

Når det gjelder guttene som sliter på skolen, er dette noe jeg er opptatt av at man finner tiltak for å løse. Men aldeles ikke ved å skylde ståa på kvinner, for så å fjerne deres stemmerett (herregud, bare å skrive det er helt latterlig). Nå er dette en tematikk det fokuseres på politisk i dag, så håper jo på snarlige endringer i skoleverket med tilpasninger som gir det beste resultatet for både gutter og jenter.

Selvmord er tragisk. Er vel ikke mer å si enn det. Jeg har for øvrig så lite kunnskap om temaet at jeg skal frastå fra å mene så mye.  Hva med deg, TS?

Anonymkode: 0d18c...b5b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bullshit at tilfeldige på gata ble hyppig og brutalt knivstukket Norge for 100 år siden. 

Anonymkode: c9832...cf2

Les innlegget en gang til og fortell meg hva som står skrevet der ;) 

 

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Knivstikking var en gjenganger på bygdefester landet rundt for 100 år siden også, så den ville du ikke "kvittet deg med" ved å fjerne kvinners stemmerett.

Overfallsvoldtekter ville du høyst sannsynlig se enda flere av om du fjernet stemmeretten for mange dem som utsettes for overgrepene. Og 'nei' ikke fordi det da bare ville være etnisk norske nordmenn fra Norge innenfor landets grenser, men fordi ofrene for overgrepene ikke hadde hatt noen muligheter til å påvirke noe som helst siden de var fratatt sin stemme.

Anonymkode: a2354...64e

 

Anonymkode: a2354...64e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bullshit at tilfeldige på gata ble hyppig og brutalt knivstukket Norge for 100 år siden. 

Anonymkode: c9832...cf2

Det du ikke skjønner er at det er medier nå, nyheter( går på NRK, tv2 og mange andre kanaler), smart telefoner etc. Burde prøve det. Alle vet at verden har vært lik i alle år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare et par observasjoner. Er ikke uenig i alt du skriver men noe kan være greit å slå fast.

Kvinner er storforbrukere av velferd, menn bruker langt mindre

Faktisk er det menn som betaler 70% av skatter og avgifter i Norge, som kvinner casher ut i velferd. Ta mannen ut av regnestykket og kvinner ville fått det betydelig tøffere. Velferdsstaten ville vært borte.

Dessverre styres store deler av verden av menn. Menn har en tøffere tilnærming generelt sett. Kvinner har ofte en mykere tilnærming.

Hvis vi ser på Sverige hvor feminine verdier er foretrukket og menn nærmest er for uønskede vesen å regne gir dette store ringvirkninger.

Vi har en myk unnvikende styringsform som plutselig blir "innvandret" av kulturer hvor snillhet er likestilt med svakhet. De snille svake rygger og gir spillerom for de dominerende kulturene. Og de snille apologentene er iferd med å miste tryggheten i samfunnet. 

Beklager å måtte si det, og jeg veit jeg blir brunbeiset nå, men det er på tide å sette foten ned for egne verdier. Men er dessverre redd for de myke verdiene må gi tapt for en ny og dominerende kultur.

Men det var hyggelig en stund da...

Anonymkode: eacf9...b7f

Velferdssamfunnet vårt er bygget på olja og har gjort oss late og kravstore, og ja, mye mulig at det er kvinnene som snylter mest på statskassa. Nå mener jeg at systemet må strammes kraftig inn - for alle. Det vil nok skje, for som kjent ramler ikke oljekronene inn på samme måte som før.

Ser likevel ingen grunn til å frata kvinnene deres stemmerett, om det var det du skulle fram til.

Er for øvrig helt uenig i at det er de «myke og følelsesstyrte» kvinnene som har skylda for massemigrasjon og svenske tilstander. Finnes flust av menn på venstresiden som har argumentert for og påvirket til denne situasjonen, mens det på motsatt side finnes nok av eksempler på kvinner i bresjen.

Jeg er nok rimelig brunbeiset sjøl btw.

Anonymkode: 0d18c...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde vi blitt regelmessig knivstukket og hatt overfallsvoldtekter om kvinner ikke hadde hatt stemmerett er spørsmål jeg stiller meg, og svaret tror jeg er nei.

Og logikk er din sterkeste side? ;) 

Anonymkode: 3c86e...83f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er likeverdige ja, men som nevnt tidligere i tråden så har kvinner generelt sett lavere evne til langsiktig tenkning og det å se konsekvenser av valg. Menn tar rett og slett mer fornuftige valg. Fornuftige valg for menn, for kvinner, for barn, for økonomien og for landet for øvrig. Menn er mer opptatt av inn-gruppen sin enn det kvinner er. Dersom kvinners inn-gruppe dør ut kan de bare tilpasse seg en ny inn-gruppe uten særlige konsekvenser for dem selv. Menn er avhengige av at deres inn-gruppe består.

Dersom menn hadde blitt fratatt stemmeretten tør jeg ikke engang tenke på hvordan det ville blitt. De ville ikke hatt noen insentiver til å fortsette sine økonomiske bidrag og de ville ikke hatt noen grunn til å fortsette å bygge samfunnet de bor i. 

Jeg er her fordi jeg er en kvinne som liker å diskutere.

Anonymkode: 260c1...855

Fornuftige valg..? 

Hitler..Trumph..Stalin..Mao..Hoxha..Shwe..Bokassa..Pot..Sung..Amin..Mariam..Papa Doc..Nguema..Leopold II.. 

For å nevne et lite utvalg. Jeg vet ikke jeg, men jeg har til gode å se et kvinnenavn bak store kriger og mindre kriger. Ta en titt på den kriminelle statistikken i tillegg..

Det som egentlig slår meg gjentatte ganger når jeg leser innlegg her inne, er hvor bitre menn har blitt..de føler seg forbigått, krenket, diskriminert, ofret..hvem kan gjøre noe med det?? Dere selv! Var det menn som tok opp kvinnekampen? Nei. Kvinner måtte kjempe frem sine rettigheter selv. Nå er det deres tur. Jeg har aldri sett maken til sutrehuer! 

Vil dere ha noe, så kjemp for det! Uten å ta fra andre rettigheter de allerede har! Dere minner meg egentlig om sykepleiere som sutrer når hjelpepleiere får lønnstillegg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest alle kommentarene her. 

Jeg skal innrømme at jeg virkelig føler at samfunnet vårt går i helt feil retning. Jeg tror ikke at feminisme osv har gjort samfunnet noe bedre. Jeg ser hva flere av de som er "imot" at kvinner skal ha stemmerett mener. Jeg mener egentlig at det burde vært begrenset hvem som har stemmerett, av både kvinner og menn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I HI hevder du nokså direkte at kvinner og kvinners stemmerett er årsak til at det går til helvete med vesten. Uten å si noe om hvorfor det er slik. Ifølge deg skal vi bare ta for god fisk at det er sånn fordi du synes det. Da er det ikke så rart at du møtes med beskyldninger og kritikk.

De temaene du tar opp (barnefødsler, gutter i skolen, selvmord osv) er komplekse, og må ses på i lys av mange og sammensatte faktorer - historie, samfunnsutvikling, økonomisk utvikling, sosial utvikling, politikk osv. Å simplifisere det ned til «kvinners stemmerett har skylda» er helt utrolig fordummende, og vitner om at du har en agenda. Da er det nærliggende å anta at ditt ønske og intensjon er å skade kvinner.

Å påstå at kvinners menneskeverd og likeverd består selv om kvinner fratas stemmeretten er også utrolig naivt. For hva er det vi snakker om her? Jo, umyndiggjøring av halvparten av befolkningen. Voksne individer, som skal fratas retten til å påvirke og utforme samfunnet de lever i. Ergo mennesker som er mindre verdt, og som skal underkastes de med peniser som styrer showet. Nice!

Det er for øvrig noen etablerte sannheter blant dere kvinnehatere som det er helt utrolig at dere klorer dere fast til, for de er ganske så enkle å avdekke som ren løgn. Blant annet påstanden om at «de følelsesstyrte kvinnene» dominerer på ytre venstre fløy politisk. Til det vil jeg bare nevne Bjørnar Moxnes, Aslak Sira Myhre, Audun Lysbakken, Erik Solheim, Jørgen Hovde osv osv. Motsatt kan vi jo nevne kvinnelige politikertopper i fleng på den blå «fornuftsbaserte» siden. 

Jeg på min side synes ikke det går til helvete med den vestlige verden. Jeg er imidlertid bekymret for kloden sett under ett med bakgrunn i de store klima- og miljøutfordringene vi har. At det fødes færre barn i vesten er bare flott, for den største årsaken til problemene er antallet mennesker på planeten og ressursbehovet denne parasittiske hopen fører til. I stedet for å oppfordre til flere barnefødsler her, bør vi satse på påvirkning, kunnskapsdeling og utviklingsarbeid som bidrar til å redusere barnefødsler i andre land med stor populasjonsvekst.

Bare for å ha det sagt, så ønsker jeg - som er kvinne - at asylinstituttet legges ned i sin helhet, og at migrasjon kontrolleres svært strengt. Det hevdes ofte at kvinner ønsker fri flyt av flyktninger og asylsøkere over grensene, men slik er det ikke. Jeg opplever at mange kvinner deler mitt standpunkt. 

Når det gjelder guttene som sliter på skolen, er dette noe jeg er opptatt av at man finner tiltak for å løse. Men aldeles ikke ved å skylde ståa på kvinner, for så å fjerne deres stemmerett (herregud, bare å skrive det er helt latterlig). Nå er dette en tematikk det fokuseres på politisk i dag, så håper jo på snarlige endringer i skoleverket med tilpasninger som gir det beste resultatet for både gutter og jenter.

Selvmord er tragisk. Er vel ikke mer å si enn det. Jeg har for øvrig så lite kunnskap om temaet at jeg skal frastå fra å mene så mye.  Hva med deg, TS?

Anonymkode: 0d18c...b5b

Takk for et veldig fint svar!

Nei, jeg har ingen agenda og jeg ønsker heller ikke å skade kvinner. Jeg ønsker et trygt og godt samfunn for meg og de jeg er glad i. Min inngruppe, for å si det enkelt. Akkurat nå er jeg ikke fornøyd. Jeg er ikke fornøyd med måten ting utvikler seg på. Kvinner og menn stemmer forskjellig, kunne det da vært en ide å fjerne stemmeretten for noen, i mitt spørsmål, kvinner?

Det finnes kvinner, som deg og meg, som "stemmer som en mann" og det finnes menn som "stemmer som en kvinne". Akkurat som det finnes kvinner på høyresiden og menn på venstresiden. Likevel er flertallet av menn til høyre og flertallet av kvinner til venstre. Flere kvinner er for innvandring og flere menn er mot. Sånn nå gidder jeg ikke å gjenta dette mer.

Det er ingen her i tråden som har kommet med noen andre forslag. Kanskje alle er fornøyd med status quo? Ikke vet jeg.
Er demokratiet, slik vi kjenner det i dag, den mest optimale løsningen? Jeg tror ikke det. Det amerikanske systemet er det i hvert fall ikke, selv om de selv ser ut til å tro at deres system er helt overlegent. 

Eksemplene i HI er noen av tingene jeg ser på som problematisk. I tillegg til økende sosiale forskjeller (i stor grad et importert problem), økende tensjoner mellom høyre- og venstresiden og mellom ulike folkeslag innad i samfunnet, ytringsfriheten er under press, hatytringer forskjellsbehandles i rettsystemet ifht avsender og mottaker og helt sikkert masse mer.

Anonymkode: 260c1...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Vera skrev:

Fornuftige valg..? 

Hitler..Trumph..Stalin..Mao..Hoxha..Shwe..Bokassa..Pot..Sung..Amin..Mariam..Papa Doc..Nguema..Leopold II.. 

For å nevne et lite utvalg. Jeg vet ikke jeg, men jeg har til gode å se et kvinnenavn bak store kriger og mindre kriger. Ta en titt på den kriminelle statistikken i tillegg..

Det som egentlig slår meg gjentatte ganger når jeg leser innlegg her inne, er hvor bitre menn har blitt..de føler seg forbigått, krenket, diskriminert, ofret..hvem kan gjøre noe med det?? Dere selv! Var det menn som tok opp kvinnekampen? Nei. Kvinner måtte kjempe frem sine rettigheter selv. Nå er det deres tur. Jeg har aldri sett maken til sutrehuer! 

Vil dere ha noe, så kjemp for det! Uten å ta fra andre rettigheter de allerede har! Dere minner meg egentlig om sykepleiere som sutrer når hjelpepleiere får lønnstillegg. 

7 minutter siden, Vera skrev:

Fornuftige valg..? 

Hitler..Trumph..Stalin..Mao..Hoxha..Shwe..Bokassa..Pot..Sung..Amin..Mariam..Papa Doc..Nguema..Leopold II.. 

For å nevne et lite utvalg. Jeg vet ikke jeg, men jeg har til gode å se et kvinnenavn bak store kriger og mindre kriger. Ta en titt på den kriminelle statistikken i tillegg..

Det som egentlig slår meg gjentatte ganger når jeg leser innlegg her inne, er hvor bitre menn har blitt..de føler seg forbigått, krenket, diskriminert, ofret..hvem kan gjøre noe med det?? Dere selv! Var det menn som tok opp kvinnekampen? Nei. Kvinner måtte kjempe frem sine rettigheter selv. Nå er det deres tur. Jeg har aldri sett maken til sutrehuer! 

Vil dere ha noe, så kjemp for det! Uten å ta fra andre rettigheter de allerede har! Dere minner meg egentlig om sykepleiere som sutrer når hjelpepleiere får lønnstillegg. 

👏🤘👏🤘👏🤘

Anonymkode: b8ac6...075

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, BlackCloud skrev:

Jeg har ikke lest alle kommentarene her. 

Jeg skal innrømme at jeg virkelig føler at samfunnet vårt går i helt feil retning. Jeg tror ikke at feminisme osv har gjort samfunnet noe bedre. Jeg ser hva flere av de som er "imot" at kvinner skal ha stemmerett mener. Jeg mener egentlig at det burde vært begrenset hvem som har stemmerett, av både kvinner og menn. 

Her er litt av kjernen i det jeg lurer på egentlig da. Er samfunnet vårt bedre på grunn av eller på tross av at alle har stemmerett? Spørsmålet om å fjerne stemmeretten for kvinner er jo hypotetisk, det kommer nok aldri til å skje, men betyr det at det aldri kommer til å skje endringer i det demokratiske systemet? Jeg tror ikke det!

Jeg tror heller ikke feminismen har gjort samfunnet bedre. 

Anonymkode: 260c1...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for et veldig fint svar!

Nei, jeg har ingen agenda og jeg ønsker heller ikke å skade kvinner. Jeg ønsker et trygt og godt samfunn for meg og de jeg er glad i. Min inngruppe, for å si det enkelt. Akkurat nå er jeg ikke fornøyd. Jeg er ikke fornøyd med måten ting utvikler seg på. Kvinner og menn stemmer forskjellig, kunne det da vært en ide å fjerne stemmeretten for noen, i mitt spørsmål, kvinner?

Det finnes kvinner, som deg og meg, som "stemmer som en mann" og det finnes menn som "stemmer som en kvinne". Akkurat som det finnes kvinner på høyresiden og menn på venstresiden. Likevel er flertallet av menn til høyre og flertallet av kvinner til venstre. Flere kvinner er for innvandring og flere menn er mot. Sånn nå gidder jeg ikke å gjenta dette mer.

Det er ingen her i tråden som har kommet med noen andre forslag. Kanskje alle er fornøyd med status quo? Ikke vet jeg.
Er demokratiet, slik vi kjenner det i dag, den mest optimale løsningen? Jeg tror ikke det. Det amerikanske systemet er det i hvert fall ikke, selv om de selv ser ut til å tro at deres system er helt overlegent. 

Eksemplene i HI er noen av tingene jeg ser på som problematisk. I tillegg til økende sosiale forskjeller (i stor grad et importert problem), økende tensjoner mellom høyre- og venstresiden og mellom ulike folkeslag innad i samfunnet, ytringsfriheten er under press, hatytringer forskjellsbehandles i rettsystemet ifht avsender og mottaker og helt sikkert masse mer.

Anonymkode: 260c1...855

Hvis du mener du stiller et helt objektivt spørsmål - heeeeelt uten agenda og slagside - om samfunnet ville sett bedre ut om kvinner ikke hadde stemmerett? Da svarer jeg et rungende nei! Det ville ført vårt samfunn hundre år tilbake i tid å umyndiggjøre og undertrykke et helt kjønn.

Det er sikkert helt normalt å lete etter forklaringer når samfunnet utvikler seg en vei man ikke liker. Men nå er det ikke alltid at det du opplever som problematisk faktisk er problematisk, for eksempel hvordan kvinner og menn stemmer politisk. Har du tenkt tanken at samfunnet kanskje hadde sett verre ut i dine øyne om bare menn skulle gå til stemmeurnene? Eller bare de rike? 

Demokratiet har definitivt sine svakheter, men er slik jeg ser det den beste styreformen som finnes i dag. Problemer og utfordringer vil det alltid være, og hva disse er vil endre seg etter årstall, geografi og hvordan ting generelt utvikler seg. Folk utvikler seg også, og den generelle opinionen blant kvinner og menn vil også endre seg etter hvordan situasjonen endrer seg. Feks er jeg nokså sikker på at situasjonen med gutter som skoletapere vil løse seg, og at det asylpolitisk sett settes på en kraftig brems. Dette skjer jo allerede - se feks til Danmark.

Det jeg finner eiendommelig er evnen du og flere har til å renne til og skylde på kvinner for alt som du/dere opplever galt. Og så kyles det ut argumenter om følelsesstyrte kvinner med manglende evne til å tenke rasjonelt, mens menn opphøyes til å være fornuftens høyborg. Det er stygt, feil og ekstremt frustrerende. Fornuften sitter ikke i kuken, for å si det sånn. 

Anonymkode: 0d18c...b5b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...