Gå til innhold

Hvordan ville samfunnet vårt (Vesten) sett ut dersom kvinner ikke hadde stemmerett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Inngruppen jeg i stor grad refererer til her er en nasjons befolkning. Ikke gutteklubben Grei, fotballaget eller andre mindre grupper.

Anonymkode: 260c1...855

Det er jo nettopp det menn ikke er i stand til. Menn kan ikke frigjøre seg fra den lille inngruppen, som gruppen menn. De er sjelden i stand til å se andres beste, kun sitt eget.

Anonymkode: 6e548...abc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo nettopp det menn ikke er i stand til. Menn kan ikke frigjøre seg fra den lille inngruppen, som gruppen menn. De er sjelden i stand til å se andres beste, kun sitt eget.

Anonymkode: 6e548...abc

Selvfølgelig kan de det. De er nødt til det for ellers mister de tillit og blir tatt over av en annen gruppe. Menn er nødt til å holde kvinnene fornøyde. Hvis menn kun hadde vært opptatt av seg selv og andre menn er det ingen menn som helt frivillig ville giftet seg med en dame, fått barn med henne og i tillegg forsørget henne resten av livet. Det har vært normen i veldig lang tid.

Hvis ikke menn holder kvinnene fornøyd får de ingen av de godene de ønsker. 

Anonymkode: 260c1...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ThotSlayer
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Kvinner har gått forbi menn når det gjelder IQ, og alle gamle oppfinnelser og bragder gjort av menn kom i  en tid da kvinner knapt hadde tilgang til universitetene. Nå er det det få menn sammenlignet med kvinner som studerer(i Norge), så møt meg her om ti år så kan vi ta en prat om hvem som utmerker seg.

Anonymkode: 6e548...abc

Hvor er innovasjonene og oppfinnelsene til kvinner de siste 10-15 årene? Åja, de glimrer med sitt fravær. 

Problemet ligger i kvinners manglende evne til å tenke selv. Noe som viser seg ellers i livet deres også. Ikke bare i akademia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, ThotSlayer skrev:

Hvor er innovasjonene og oppfinnelsene til kvinner de siste 10-15 årene? Åja, de glimrer med sitt fravær. 

Problemet ligger i kvinners manglende evne til å tenke selv. Noe som viser seg ellers i livet deres også. Ikke bare i akademia.

Kvinner er overrepresentert på Universitetene og på høyskolen. Dette  historieløse innlegget ditt er bare pinlig og du kaller kvinner for idioter.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ThotSlayer
1 minutt siden, Snaskesnusken said:

Kvinner er overrepresentert på Universitetene og på høyskolen. Dette  historieløse innlegget ditt er bare pinlig og du kaller kvinner for idioter.

Hør her. Jeg skjønner det at du tror at en bachelorgrad eller mastergrad betyr at man er intelligent. Det er så langt fra sannheten som du kommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan det være at kvinner presterer bedre på skolen fordi systemet er lagt opp slik at kvinner presterer bedre? At skole- og utdanningssystemet vi har i dag favoriserer og er tilpasset jenter/kvinner?

Anonymkode: 260c1...855

Jenter er flinkere å sitte i ro og er mer veloppdragne enn gutter. At jenter modnes fortere har også noe å si. Utdanningssystem er ikke tilpasset  hverken gutter eller jenter. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, AnonymBruker said:

Kvinner har gått forbi menn når det gjelder IQ, 

Anonymkode: 6e548...abc

Nei, menn skårer fortsatt høyest. Flere kvinner tar høyere utdannelse men med tanke på alle som tar grader i kulturhistorie er ikke det rart. 

 

For å svare TS, hadde ikke kvinner hatt stemmerett hadde SV og Rødt hatt færre stemmer, og vi hadde importert færre kriminelle til landet. 

Anonymkode: c9a86...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Snaskesnusken said:

Kvinner er overrepresentert på Universitetene og på høyskolen. Dette  historieløse innlegget ditt er bare pinlig og du kaller kvinner for idioter.

Kvinner er ikke idioter. De fleste kvinner er kognitivt mer kapable enn meg! Men nå finnes det også mange ting man kan studere som er verdiløst, så at kvinner er overrepresentert på Universitetene betyr ingen ting. Menn fra midtøsten og nordafrika er overrepresentert på voldtektstatistikken så hvis kvinner hadde vært smarte hadde de ønsket å stoppe innvandring fra disse landene, men det gjør de ikke. 

Anonymkode: c9a86...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ThotSlayer skrev:

Hvor er innovasjonene og oppfinnelsene til kvinner de siste 10-15 årene? Åja, de glimrer med sitt fravær. 

Problemet ligger i kvinners manglende evne til å tenke selv. Noe som viser seg ellers i livet deres også. Ikke bare i akademia.

I tidens løp har det levd mange kvinnelige oppfinnere. Vi har for eksempel Hypatia av Alexandria (ca. 370–415 e.Kr.) som fant opp et destillasjonsapparat samt hydrometeret som måler ulike væskers densitet. Men opp gjennom historien har det vært vrient for kvinnelige oppfinnere å markere seg. Helt frem til slutten av 1800-tallet ble ikke kvinner i Storbritannia og USA tillatt å ta ut patenter i eget navn – de var jo kvinner. I USA er det Sybilla Masters som regnes som landets første kvinnelige oppfinner med sin maskin fra 1712 for rensing og behandling av mais. Først tre år senere ble det tatt patent på maskinen, men det måtte skje i mannens, ikke hennes eget navn. I 1872 fant Josephine Cochran opp oppvaskmaskinen, og både elvannkokeren og strykebrettet står det kvinner bak. Katherine Blodgett fant opp et glass uten refleks i 1938, og det fikk stor betydning for produksjonen av briller, kameraer og mikroskoper. I nyere tid har kvinnelige forskere også gjort seg bemerket innen medisinsk forskning. Litauisk-amerikanske Gertrude Belle Elion har for eksempel fått nobelprisen og tatt ut hele 45 medisinske patenter (sitat Illustrert Vitenskap).

I tillegg er vindusviskeren funnet opp av Mary Anderson, Ada Lovelace fant opp regnemaskinen (som i dag regnes som forløperen til datamaskinen), i 2018 fikk Donna Strickland Nobelprisen i fysikk, jeg går uten videre ut fra at du kjenner til navnet Marie Curie, Katherine Johnson, en svart kvinne, gjorde de matematiske beregningene for det første amerikanske omløpet i rakett rundt jorden osv...

Det jeg har uthevet i svart viser hva jeg tenker om det samfunnet vi vil ende opp med dersom kvinner ble fratatt stemmeretten.

Anonymkode: 48e42...9b8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ThotSlayer
16 minutter siden, AnonymBruker said:

I tidens løp har det levd mange kvinnelige oppfinnere. Vi har for eksempel Hypatia av Alexandria (ca. 370–415 e.Kr.) som fant opp et destillasjonsapparat samt hydrometeret som måler ulike væskers densitet. Men opp gjennom historien har det vært vrient for kvinnelige oppfinnere å markere seg. Helt frem til slutten av 1800-tallet ble ikke kvinner i Storbritannia og USA tillatt å ta ut patenter i eget navn – de var jo kvinner. I USA er det Sybilla Masters som regnes som landets første kvinnelige oppfinner med sin maskin fra 1712 for rensing og behandling av mais. Først tre år senere ble det tatt patent på maskinen, men det måtte skje i mannens, ikke hennes eget navn. I 1872 fant Josephine Cochran opp oppvaskmaskinen, og både elvannkokeren og strykebrettet står det kvinner bak. Katherine Blodgett fant opp et glass uten refleks i 1938, og det fikk stor betydning for produksjonen av briller, kameraer og mikroskoper. I nyere tid har kvinnelige forskere også gjort seg bemerket innen medisinsk forskning. Litauisk-amerikanske Gertrude Belle Elion har for eksempel fått nobelprisen og tatt ut hele 45 medisinske patenter (sitat Illustrert Vitenskap).

I tillegg er vindusviskeren funnet opp av Mary Anderson, Ada Lovelace fant opp regnemaskinen (som i dag regnes som forløperen til datamaskinen), i 2018 fikk Donna Strickland Nobelprisen i fysikk, jeg går uten videre ut fra at du kjenner til navnet Marie Curie, Katherine Johnson, en svart kvinne, gjorde de matematiske beregningene for det første amerikanske omløpet i rakett rundt jorden osv...

Det jeg har uthevet i svart viser hva jeg tenker om det samfunnet vi vil ende opp med dersom kvinner ble fratatt stemmeretten.

Anonymkode: 48e42...9b8

Liker åssen du måtte gå 1700år tilbake i tid og samle sammen alle som har hatt noen bidrag, for å komme opp med en liste på 10 damer. Amazing 😂😂😂

Damer har ikke vært undertrykt siden feminismen slo til for fullt på 70 tallet og siden 90 tallet har de fleste i vesten vært i utdanning og prestert bedre enn menn. Men det viser seg at de fortsatt glimrer med sitt fravær fordi kvinner ikke har evnen til å tenke utenfor boksen eller gjøre ting de ikke har lært på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Igjen, kan du ikke komme med noe håndfast i stedet for bare "tenk deg om", "google it", "du burde ha fulgt bedre med"?

Den industrielle revolusjon og funnet av olje har ikke noe med kvinners stemmerett å gjøre. Det er ikke kvinners rett til å stemme som har bragt Norge ut av fattigdom.

Jeg spør om samfunnet som helhet og ikke for den individuelle kvinne. 
Tidligere så var kjernefamilien et ideal. Kvinnen var hjemmeværende, mannen jobbet og forsørget familien. Alle visst hva deres oppgave var. Å oppdra barn er verdens viktigste jobb og tidligere ble denne anerkjent. Nå blir hjemmeværende husmødre sett ned på og vi institusjonaliserer ungene våre fra de er 12 mnd.

Anonymkode: 260c1...855

Du glorifiserer 50-tallet her. På 50-tallet hadde kvinner hatt stemmerett i 'noen' år allerede. På 50-tallet var det jobb nok til absolutt alle, - fordi Norge fremdeles var i oppbyggingsperioden etter 2. verdenskrig. 

Med etterkrigstiden kom også kvinnenes inntreden i arbeidslivet for fullt, - for hva tenker du kvinner uten barn, eller kvinner over fruktbar alder skulle bedrive dagene med?

Er det tilbake til Hollywoodfilmenes glorifiserte bilde av 50-tallet du vil? Er det det drømmebildet skapt i et filmunivers du drømmer deg?

Anonymkode: c6e3f...f45

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ThotSlayer skrev:

Hvor er innovasjonene og oppfinnelsene til kvinner de siste 10-15 årene? Åja, de glimrer med sitt fravær. 

Problemet ligger i kvinners manglende evne til å tenke selv. Noe som viser seg ellers i livet deres også. Ikke bare i akademia.

May-Britt Moser, Nobelprisen i medisin 2015 ;) 

Anonymkode: c6e3f...f45

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånn helt objektivt så tror jeg samfunnet vårt hadde vært bedre dersom kvinner ikke hadde stemmerett. Hvis man ser på samfunnet som helhet, og ikke hva vi kvinner selv har fått av goder, har stemmerett til kvinner vært en bra ting? Altså, hvilke gode ting har kommet av at kvinner har stemmerett?

Vi har rekordlave fødselstall, gutter sliter i skolen, vi har de høyeste selvmordstallene i verden, det er mulig å ta abort helt frem til fødsel i enkelte stater i USA, horder av uskolerte lykkejegere kommer hit og får bedre ordninger enn originalbefolkningen får, menn blir diskriminert til fordel for kvinner og affirmative action er helt normalt. Dette er bare noen eksempler jeg kommer på sånn i farta. Og legg merke til at jeg ikke kun snakker om Norge, men hele den vestlige verden.

Jeg vil gjerne høre andres synspunkter på kvinners rett til å stemme, og da gjerne prøv å svare for samfunnet som helhet og ikke deg personlig. 

Anonymkode: 260c1...855

Det er jo menn som rævkjører verden. Bare se på de mannlige lederne rundt omkring. At du i det hele tatt tenker disse tankene er farlig. Selvfølgelig har vi behov for kvinner som stemmer. Hvordan hadde det blitt med velferden? Alt hadde handlet om krig og makt.

Anonymkode: b8ac6...075

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff dette var trist lesing. At det finnes folk som ikke ønsker at jeg skal ha rettigheter for jeg ble født en kvinne.

Anonymkode: 9ad9d...3df

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ThotSlayer
10 minutter siden, AnonymBruker said:

May-Britt Moser, Nobelprisen i medisin 2015 ;) 

Anonymkode: c6e3f...f45

Hvem vant alle de andre prisene? ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ikke merkbar forskjell på menns og kvinners iq nivå. 

 

Anonymkode: 90709...215

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er skremmende at noen kan tenke seg at det hadde vært bedre. :huh: Blir nesten litt forbanna av at noen kan mene at samfunnet hadde vært bedre uten likeverd. Hvor mange av de som mener det hadde frivillig gitt bort sin egen stemmerett?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med kvinner borte, hadde dagens tapere kommet seg opp og frem. Gutter er tapere i dagens samfunn helt fra barneskolen til høyere utdanning, permisjon ved barsel, samlivsbrudd/barnefordeling. 

Anonymkode: 6d5c2...22a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånn helt objektivt så tror jeg samfunnet vårt hadde vært bedre dersom kvinner ikke hadde stemmerett. Hvis man ser på samfunnet som helhet, og ikke hva vi kvinner selv har fått av goder, har stemmerett til kvinner vært en bra ting? Altså, hvilke gode ting har kommet av at kvinner har stemmerett?

Vi har rekordlave fødselstall, gutter sliter i skolen, vi har de høyeste selvmordstallene i verden, det er mulig å ta abort helt frem til fødsel i enkelte stater i USA, horder av uskolerte lykkejegere kommer hit og får bedre ordninger enn originalbefolkningen får, menn blir diskriminert til fordel for kvinner og affirmative action er helt normalt. Dette er bare noen eksempler jeg kommer på sånn i farta. Og legg merke til at jeg ikke kun snakker om Norge, men hele den vestlige verden.

Jeg vil gjerne høre andres synspunkter på kvinners rett til å stemme, og da gjerne prøv å svare for samfunnet som helhet og ikke deg personlig. 

Anonymkode: 260c1...855

Dersom du eller andre mener kvinner stemmer så innmari feil og ødelegger samfunnet, er første bud at menn må bli blir flinkere til å stemme ved valg. Det nytter ikke å sitte hjemme og kjefte på damene som stemmer feil, samtidig som man ikke bruker stemmeretten sin.
https://forskning.no/likestilling-politikk-statsvitenskap/2014/03/flere-kvinner-enn-menn-bruker-stemmeretten
Kanskje man skulle innført påbud om deltakelse ved valg? De som er usikre eller ikke ønsker å stemme kan stemme blankt. Det er dem som ikke gidder å benytte seg av stemmeretten sin som burde bli fratatt den, ikke en gruppe mennesker basert på at de tilhører samme kjønn.

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er likeverdige ja, men som nevnt tidligere i tråden så har kvinner generelt sett lavere evne til langsiktig tenkning og det å se konsekvenser av valg. Menn tar rett og slett mer fornuftige valg. Fornuftige valg for menn, for kvinner, for barn, for økonomien og for landet for øvrig. Menn er mer opptatt av inn-gruppen sin enn det kvinner er. Dersom kvinners inn-gruppe dør ut kan de bare tilpasse seg en ny inn-gruppe uten særlige konsekvenser for dem selv. Menn er avhengige av at deres inn-gruppe består.

Anonymkode: 260c1...855

Hvorfor viser du til påstander som har blitt framsatt uten kilder? At du gjentar myter om kvinner gjør dem ikke mer samme.

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom menn hadde blitt fratatt stemmeretten tør jeg ikke engang tenke på hvordan det ville blitt. De ville ikke hatt noen insentiver til å fortsette sine økonomiske bidrag og de ville ikke hatt noen grunn til å fortsette å bygge samfunnet de bor i.

Anonymkode: 260c1...855

Så de 92-93% av den mannlige befolkning som før 1898 ikke hadde stemmerett deltok ikke i byggingen av samfunnet? Var det først når alle menn fikk stemmerett at de fikk livsgnist og tiltakslyst (pluss økonomi) nok til å bygge samfunnet?
Med tanke på at færre menn stemmer ved valg nå enn før, er det jo tydelig at mange menn ikke synes stemmerett er så viktig.

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Avgjørelser som ikke påvirker andre enn en selv burde man ikke miste muligheten til å ta. 
Menn er mer kvalifiserte enn kvinner til å ta rasjonell avgjørelser som gagner fler enn bare menn selv. Som nevnt tidligere i tråden er menn i større grad enn kvinner avhengige av sin egen inn-gruppe. De vil derfor ta avgjørelser som gagner denne gruppen. Kvinner kan bytte inn-gruppe dersom deres nåværende inn-gruppe skulle bli borte. Innvandringspolitikken er et godt eksempel på dette.

Kvinner baserer i stor grad avgjørelsene sine på følelser, mens menn er mer faktaorienterte. 

Anonymkode: 260c1...855

Du gjentar gamle myter og påstander om kvinner og menn, igjen og igjen. Har du noen valide kilder på disse såkalte forskjellene mellom kvinner og menn?
Her er eksempler på kilder som mener noe annet:

https://www.theguardian.com/science/2013/dec/07/brain-science-ditch-male-female-cliche
https://www.recode.net/2017/8/11/16127992/google-engineer-memo-research-science-women-biology-tech-james-damore
https://forskning.no/hjernen-kjonn-og-samfunn-psykologi/2012/09/hjerneforskning-beviser-ikke-kjonnsforskjeller

Og til slutt: dersom du føler at du passer inn i stereotypiene du presenterer og dermed ikke er egnet til å ha stemmerett så kan du faktisk velge å ikke bruke stemmeretten sin. Hvorfor ikke benytte deg av denne retten istedet for å argumentere for at ingen kvinner skal ha stemmerett?

Hvilke fordeler og ulemper kvinnelig stemmerett har hatt for samfunnet generelt sett er veldig vanskelig å svare på da det finnes svært lite forskning på området. Jeg tenker at du kommer med såpass mange og kraftige påstander i HI at bevisbyrden ligger på deg.

Anonymkode: 016e9...439

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...