Gå til innhold

metteask.blogg.no


Gjest amaryllish

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Voyager skrev:

Nei, tenker at da har du ikke hørt nok på sangtekster. Mange eksempler om seg selv, og om barn. 
Ta bare en av de mest kjente konfirmasjonssangene for tiden; Besvärjelsen. 
Uansett, føler ikke Mette har utlevert barna og lurer fortsatt på hvordan dere mener sønnen vil lide. Og hva slags forskning som ligger bak synspunktene, eller om deg kun er deres mening.

Sangtekster er jo en form for kunst. I kunsten er der rom for å tolke, der handler det ikke om sannhet eller utlevering, men deling av en opplevelse eller følelse. Den samme sangtekst betyr ofte noe vidt forskjellig fra person til person. 

Mener du at et blogginnlegg kan sammenlignes med en sangtekst?

 

Ingen her som har sagt at sønnen vil lide. MEN, vi vet ikke hvilke konsekvenser hennes åpne linje vil ha for ham/ lillesøster.  
De er barn og har rett til å ikke bli forbundet med noe som helst. Barn kan være sårbare og de skal slippe å stå i noe ubehagelig som de ikke har valgt. De er en del av moren sin.

Mette har en på mange måter en flott blogg. Utrolig spennende har det vært å følge henne.  Men bloggen er også svært problemfokusert. Dårlig økonomi, ny ektemann med stor alders og kulturforskjell, mulig skilsmisse, uvennskap med datter, og nå sist ev flyttetematikk. Veldig utrygge temaer for et barn. 

Sønnen hennes  kan nok lese, og det kan klassekameratene hans også gjøre på bloggen, samt naboer, venner og bekjente. Det er ingen som vet hvilke tilbakemeldinger han kan få eller hvordan han oppfatter det som skrives. Ofte skriver jo hun om gutten sin i blogg og på snap. Vi vet når han er hos henne eller far. Snapsekvenser. Hvordan han er får vi vite, hva han liker og slikt, alltid er han omtalt i positive vendinger. 

 

 

Poenget mitt: Ingen vet hvordan ukritisk utlevering av oss voksne på nett kan virke på barna våre, og den tvilen bør vi vel som foreldre la komme de til gode. Barn er dyrebare og skal beskyttes.

 

Om du trenger forskningsbasert kunnskap om tematikken vil du finne masse ved å google. 

 

Endret av ClusterOfGrapes
  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette har selv valgt å bruke ungene i motstridende argumenter for å forsøke å overbevise leserne om at hennes valg er riktig. 

I begynnelsen skulle vi heie på forholdet og den raske fremgangsmåten fordi sønnen forguder H fra første sekund og de var uadskillelige bestevenner. Det var ikke måte på hvor riktig dette forholdet var for sønnen. 

Nå skal ikke H få være en del av livet til datteren sin fordi M skal skjerme barna, fra de vanskelighetene som alle utenom hun selv så at kom til å komme basert på måten de valgte å gå inn i et forhold og få barn uten å egentlig bli kjent først. 

Jeg synes mye mer synd på H enn M oppi dette. M styrer alt, hun gjør ham og deres problemer til noe offentlig og det er hun som velger om H skal få være en del av hverdagen til datteren fremover. Uten å se ut til å reflektere over hvordan det hadde vært for henne å bo i et annet land og kanskje få et besøksvisum en gang i året for å se ungen sin. 

M kan når som helst slutte å gjøre privatlivet sitt til offentlig interesse. Ingen tvinger henne til å snappe eller blogge. Tvert imot er det mange som ber henne la være, både for egen og barnas del. 

På samme måte som at det går an å la være å gå ut og feste om man ikke trives med det, så kan man la være å utlevere i sosiale medier om man ikke trives med at folk mener ting om det man utleverer. 

Jeg skulle ønske dette forholdet hadde endt opp med det positive utfallet hun så gjerne ønsket å overbevise alle om at skulle komme da hun hoppet inn i det hele. Jeg føler ikke noen skadefryd over at alle som advarte fikk rett. Jeg er bare ikke overrasket i det hele tatt. Og trist over at det ender med at en forelder som ønsker å være en del av livet til barnet sitt ikke får være det. Jeg lar meg provosere litt, fordi dette ikke er et resultat av uflaks. Det er et resultat av skylapper og dårlig planlegging, og jeg synes hun som har presset dette gjennom godt kunne vært litt mer ydmyk ovenfor hva hun har satt i gang. Særlig når hun fikk såpass mange gode råd og advarsler som hun valgte å ikke høre på. Denne situasjonen kunne lett vært unngått. Og det er ikke henne den går verst ut over. Det er H og barnet som blir frarøvet muligheten til å være i hverandres liv. 

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Lunabelle skrev:

Tror det er viktig å skille mellom det å eksponere barna og å skjerme barna. På det nåværende tidspunkt er Mette Ask flink til ikke å eksponere barna, det skal hun ha ros for. Men hun er ekstremt dårlig på å skjerme barna! Og det bør hun både ha kritikk for og forhåpentligvis  bli veldig mye bedre på. 

Hennes barn vil, pga morens valg i livet og hennes behov for å være en offentlig person og brette ut livet sitt i sosiale medier, sannsynligvis bli utsatt for ydmykende ord og handlinger fra andre barn og ungdommer. Det  er stor sannsynlighet for at mange av morens valg vi bli latterliggjort ovenfor barna hennes. F.eks denne grotteseansen som hun måtte fortelle om... Se for dere at sønnen, kanskje som trettenåring, er på klassetur og at ferden går til noen spennende grotter. Noen av de andre guttene vil kanskje si noe om at her hadde sikkert moren din likt seg, samtidig som de gjør noen obskøne bevegelser. Tror dere gutten vil le med og synes det er gøy? Tviler. Jeg tror han vil skamme seg langt inn i sjelen. 

Barn og unge vet hvor de skal trykke for at det skal gjøre mest vondt. Det kan fort bli ropt -Mora di er ei ****! Fordi hun selv har fortalt at det har vært for mange menn i livet hennes og for mange kortvarige forhold. 

Dette var bare to av mange eksempler og tenkte situasjoner. Har man barn så har man også et ansvar for at de ikke skal bli utsatt for sånne episoder,  som skyldes foreldrenes trang til å brette ut livet sitt i  sosiale medier. Det ligger i mine øyne under det å skjerme. Og jeg tror alle disse tingene er langt verre enn et bilde av et barn på blogg eller Snapchat. 

(Uthevet av meg) Bra skrevet, og det jeg har uthevet er en spesielt viktig ting å tenke over.

11 timer siden, FotbaIlflua skrev:

Hæ? Jeg vet mye mer om følelseslivet til mange av de norske bloggerbarna, deriblant barna til Mette, enn jeg vet om Obamas barn eller barna i kongefamilien.

Nettopp! Hva er det med (norske)bloggere som har et så himla behov for selveksponering og utlevering av alt det som burde vært veldig privat - for hele familiens skyld?

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Finlay skrev:

Flere innlegg? Hvor ser du det?

Mulig du har fått flere svar, men jeg har også fulgt den nåværende  bloggen til Mette i mer enn et år (jeg har verken snap eller insta, så kun gjennom blogg). Jeg vet hun har hatt flere blogger tidligere fordi hun har skrevet om det og at hun slettet dem (disse har jeg ikke lest). Men ja, det var flere blogginnlegg med både tekst og bilder av barnet hennes. Jeg vet nok mer om ham enn om kongefamiliens barn. Det har vært en del om hans interesser, matvaner, samværsordninger, følelser om mors tidligere brudd osv. 

Ser noen skriver at hun sluttet å legge ut bilder av ham i bloggen i mai 2019, det kan nok stemme. Da hadde det allerede vært en del kritikk i denne tråden pga eksponeringen. Dette ble avfeid. Til slutt valgte hun å slutte med det.

Det fikk hun mye ros for her inne, også av meg. 

Så er det nå en gang sånn at det som blir lagt ut på nett, blir der. Fryktelig synd egentlig. For det er allmennkunnskap å finne fram blogginnlegg som er slettet (selv om jeg selv ikke har den kunnskapen). Vi er flere bruker som har blitt kalt løgnere (og det som verre er) fordi vi har påstått at noe har stått på bloggen, men senere blitt slettet. Jeg ble til og med oppfordret til å ta screenshot av en bruker som ville forsvare Mette slik at jeg kunne dokumentere mine påstander.

Synd at man ikke kan angre bilder og blogginnlegg som allerede er publisert. Min mening er at når man er 39 år, så burde man tenke før man publiserer, Hvordan blogg og sosiale medier fungerer er ikke noe nytt.  

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Voyager skrev:

Nå må du slutte! Hun antyder ikke at du personlig snakker om diagnoser men at tråden gjør det. Umulig for folk å huske nøyaktig hvem som sier hva om hva.

Jeg er helt enig i at hun ikke eksponerer barna sine. Om hun L ut et bilde eller to for et par år siden gjør ikke at dette barnet idag blir gjenkjent på gata av andre. Å mene at det er like ille å lage ut bilde av deler av kroppen er jo helt på trynet. Poenget er jo ikke gjenkjennelse? 
Ser en del skriver her om barn som må slite med at foreldre er offentlige. Jeg forstår denne problemstillingen, men sånn er det jo for alle som har en karriere i offentligheten; om de er musikere, skuespillere, forfattere, kunstnere eller fotballspillere. Verden hadde vært kjedelig om ingen kunne si noe om seg selv privat fordi barna kan synes det er flaut i framtiden.

Det er i Norge hvor vi er ganske ekstreme på å fordømme eksponering av barn. I andre land er dette helt normalt. Jeg er ikke fan av det selv, men akkurat nå vet vi ikke om det vil bli negative ettervirkninger. Hva med alle barn i feks reklamekampanjer for barneklær i kataloger og butikker? Det har jeg aldri sett kritisert opp gjennom de titalls årene det har forekommet. Jeg var selv barnemodell når jeg var 10-12 år (for klær i ellos katalogen, så ikke noe store seriøse greier) og husker selv at det bare var moro. Har ikke akkurat skadet meg i fremtiden å være i en katalog med noen kjoler på:)

Uansett; å påstå at MA eksponerer barn er helt tull. Hvis man er såååå sårbar på slikt så må man vel mene at absolutt ingen med barn kan være på sosiale medier eller ha en blogg.

Reklame blir noe annet, barnet som reklamerer for f.eks Cubus aner vi ingenting om. Ikke navn, bosted, nasjonalitet, foreldre, hvilke holdninger foreldre har etc. Det er et anonymt barn. Det kan selvsagt være problematisk det også. Kritikk av bruk av barnemodeller  har det forekommet en del av opp gjennom årene også.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tenke at vi bør fokusere på det som er bra og fremme sån at andre bloggere ikke tenker at det uansett ikke hjelper å slutte å vise bilder når de først har gjort det. Er mye bedre at alle slutter å vise ansikt og skrive navn og da må vi gi ros til de som ikke gjør det. Kristin og Mette 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, Lunabelle skrev:

Tror det er viktig å skille mellom det å eksponere barna og å skjerme barna. På det nåværende tidspunkt er Mette Ask flink til ikke å eksponere barna, det skal hun ha ros for. Men hun er ekstremt dårlig på å skjerme barna! Og det bør hun både ha kritikk for og forhåpentligvis  bli veldig mye bedre på. 

Hennes barn vil, pga morens valg i livet og hennes behov for å være en offentlig person og brette ut livet sitt i sosiale medier, sannsynligvis bli utsatt for ydmykende ord og handlinger fra andre barn og ungdommer. Det  er stor sannsynlighet for at mange av morens valg vi bli latterliggjort ovenfor barna hennes. F.eks denne grotteseansen som hun måtte fortelle om... Se for dere at sønnen, kanskje som trettenåring, er på klassetur og at ferden går til noen spennende grotter. Noen av de andre guttene vil kanskje si noe om at her hadde sikkert moren din likt seg, samtidig som de gjør noen obskøne bevegelser. Tror dere gutten vil le med og synes det er gøy? Tviler. Jeg tror han vil skamme seg langt inn i sjelen. 

Barn og unge vet hvor de skal trykke for at det skal gjøre mest vondt. Det kan fort bli ropt -Mora di er ei ****! Fordi hun selv har fortalt at det har vært for mange menn i livet hennes og for mange kortvarige forhold. 

Dette var bare to av mange eksempler og tenkte situasjoner. Har man barn så har man også et ansvar for at de ikke skal bli utsatt for sånne episoder,  som skyldes foreldrenes trang til å brette ut livet sitt i  sosiale medier. Det ligger i mine øyne under det å skjerme. Og jeg tror alle disse tingene er langt verre enn et bilde av et barn på blogg eller Snapchat. 

Tretten år gamle gutter leser ikke blogger og googler ikke foreldre til kamerater - med mindre foreldrene gjør dem oppmerksomme på det. Så her har i alle fall vi som foreldre et ansvar! 
 

Min sønn på 13 år fikk akkurat sønnen til en blogger i klassen. De har også ofte vært i media, på TV og i aviser og moren er synlig i flere kanaler. Jeg kommer selvsagt ikke til å fortelle min sønn dette. Han har ikke den minste anelse - for han er den nye gutten som en hvilken som helst annen gutt. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Trude4 skrev:

Eg tenke at vi bør fokusere på det som er bra og fremme sån at andre bloggere ikke tenker at det uansett ikke hjelper å slutte å vise bilder når de først har gjort det. Er mye bedre at alle slutter å vise ansikt og skrive navn og da må vi gi ros til de som ikke gjør det. Kristin og Mette 

Kristin deler navnet på sønnen da. Av de jeg følger er nok Mads Hansen den beste til å skjerme sine barn. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lady T skrev:

Tretten år gamle gutter leser ikke blogger og googler ikke foreldre til kamerater - med mindre foreldrene gjør dem oppmerksomme på det. Så her har i alle fall vi som foreldre et ansvar! 
 

Min sønn på 13 år fikk akkurat sønnen til en blogger i klassen. De har også ofte vært i media, på TV og i aviser og moren er synlig i flere kanaler. Jeg kommer selvsagt ikke til å fortelle min sønn dette. Han har ikke den minste anelse - for han er den nye gutten som en hvilken som helst annen gutt. 

Selvfølgelig tror jeg ikke at 13 år gamle gutter leser blogger og de googler sannsynligvis heller ikke foreldrene til vennene sine. Men de voksne rundt dem prater, slarver og er sensasjonslystne og dette hører barna og kan/vil kanskje bruke det i diverse settinger. Og det er klart at vi voksne har et visst ansvar, men det er enklere å kontrollere hva man legger ut i sosiale medier, enn å kontrollere hva folk snakker om når det gjelder det man legger ut.

Så ansvaret er til syvende og sist bloggerens/influenseren sitt. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Lunabelle skrev:

Selvfølgelig tror jeg ikke at 13 år gamle gutter leser blogger og de googler sannsynligvis heller ikke foreldrene til vennene sine. Men de voksne rundt dem prater, slarver og er sensasjonslystne og dette hører barna og kan/vil kanskje bruke det i diverse settinger. Og det er klart at vi voksne har et visst ansvar, men det er enklere å kontrollere hva man legger ut i sosiale medier, enn å kontrollere hva folk snakker om når det gjelder det man legger ut.

Så ansvaret er til syvende og sist bloggerens/influenseren sitt. 

Selvsagt har de hovedansvaret, og det ansvaret håper jeg Mette ser og tar.
 

Men når ting gjenfortelles her i det uendelige er det større sjangs for at man finner noe å mobbe bloggernes barn for her inne på forumet - enn at man finner det på bloggen (de færreste leser nok den bloggen med så kritiske øyne som mange her inne). Så om man virkelig har omsorg for barna skriver man ikke her inne hva de potensielt kan mobbes for - og dermed gir informasjon og ideer til sladrende foreldre. 
 

Hvem vil man egentlig være? En hyggelig mamma i klassen, eller den som forteller de andre foreldrene at «mammaen til Kåre er en blogger og vet du hva hun skrev en gang.. Blablabla.. hva, det er jo noe alle kan Google seg frem til, det er jo mamma’n til Kåre sitt ansvar, hallo, jeg sier dette baaaare av omsorg...». 
 

Tipper du blir mer uglesett enn mamma’n til Kåre og at du er den som sørger for at Kåre evt blir mobbet.
 

Hva som om mammen til Kåre skrev noe dumt en gang eller liker å eksponere seg i SoMe? Det gir vel ikke meg rett til å spre rykter om den familien. Kanskje Kåre har det vondt nok. Man kan vel heller være en trygg voksenfigur for lille Kåre med bloggermamman enn å dra frem hva mamma’n skrev på bloggen. 
 

ps: mener dette generelt, ikke spesielt til deg jeg siterer ☺️

Endret av Lady T
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lunabelle skrev:

Selvfølgelig tror jeg ikke at 13 år gamle gutter leser blogger og de googler sannsynligvis heller ikke foreldrene til vennene sine. Men de voksne rundt dem prater, slarver og er sensasjonslystne og dette hører barna og kan/vil kanskje bruke det i diverse settinger. Og det er klart at vi voksne har et visst ansvar, men det er enklere å kontrollere hva man legger ut i sosiale medier, enn å kontrollere hva folk snakker om når det gjelder det man legger ut.

Så ansvaret er til syvende og sist bloggerens/influenseren sitt. 

Å joda 13 åringer leser også blogger, googler og sjekker ut. Lærere har om nettvett, snakker da om diverse bloggere blant annet og de fortelles om hva som er lurt og ikke når det gjelder deling sv ting 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Trude4 skrev:

Eg sjønner ikke hvordan dere kan si dere skriver ting her inne fordi dere vil det beste for barna og fordi dere har omsorg for bloggern. Helt tydelig at dere ikke har det. Hulehendelse var ett innlegg i Tyrkia og det har eg ikke funnet på bloggen på sirka 1 år og bilder av sønnen så eg først i dag igjennom dere. Det er ikke omsorg bekymring eller og ville det beste. Det er å finne noe å ta bloggern på.  Da sønnen blir 13 år er det ikke igjennom bloggen han finner denne infoen men igjennom KG. 

Jeg er så enig, så enig med deg. "Mettekritikerne" vil ha noe å ta MA på, og det er absolutt ikke å ha omsorg for bloggeren. Har fulgt MA siden hun begynte å blogge. Jeg vil gi MA ros for at hun ikke eksponerer ungene sine, for det gjør hun over hodet ikke!

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Orly skrev:

Å joda 13 åringer leser også blogger, googler og sjekker ut. Lærere har om nettvett, snakker da om diverse bloggere blant annet og de fortelles om hva som er lurt og ikke når det gjelder deling sv ting 

13-åringer leser om ting de interesserer seg for. De er på de kanalene som treffer ungdom. Ja, de googler, og ja, kanskje de er innom topplisten av bloggere. Men leser de med lupe for å se om de kanskje kan finne noe de kan mobbe en de kjenner for? Neppe. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 8.10.2020 den 18.36, Trude4 skrev:

Du forstår tydeligvis ikke at du utleverer sønnen hennes helt på nytt igjen. Moren har valgt å skjule ansikter og navn og har gjort det i minst 1 år mens du velger å skrive hvor det finnes bilder av sønnen. Du burde skamme deg. 

Jeg er enig med deg, og dette har jeg sett jeg også. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, spirå12 skrev:

Hva med datteren ? Har ikke hun rett på en far ?

Selvsagt har hun det, men hun er ikke tjent med å ha en mor og far som krangler. Det vises at MA er bevisst på dette når det gjelder datteren. Krangling mellom foreldre er skadelig for barna. Jeg synes MA er meget fornuftig når hun tenker seg nøye om. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Orly skrev:

Selvsagt gjør du det. Den tapende part er babyen , den er det visst mange som glemmer

Babyen er ikke en tapende part. Det beviser at MA tenker på barnet, og ikke vil utsette det for krangling. Krangling mellom foreldre er skadelig for barna Så barnet er slett ikke tapende part. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Heartgirl skrev:

Selvsagt har hun det, men hun er ikke tjent med å ha en mor og far som krangler. Det vises at MA er bevisst på dette når det gjelder datteren. Krangling mellom foreldre er skadelig for barna. Jeg synes MA er meget fornuftig når hun tenker seg nøye om. 

Fornuftig? Hun er fader meg ikke fornuftig en plass. Gå og skaffe seg barn med en mann hun knapt nok har møtt, familien hennes har ikke møtt han og nå setter hun plutselig barna først. Særlig. Man må forvente at man tenker før man handler når man er 40 år. Det beviser hun gang på gang at hun ikke greier. Det er 4 gangen ( som vi vet om) hun ikke greier å få til ett samliv med noen. Da må man gå litt i seg selv altså! 

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Heartgirl skrev:

Babyen er ikke en tapende part. Det beviser at MA tenker på barnet, og ikke vil utsette det for krangling. Krangling mellom foreldre er skadelig for barna Så barnet er slett ikke tapende part. 

Tror barn lider mer av å ikke å være med ene forelderen enn å overvære en og annen krangel. Uansett må da voksne folk som presumptivt er glade i hverandre klare å unngå å krangle foran barna. Sprekker man foran barna en enkelt gang  er det ikke verdens undergang, så sant barns trygges i etterkant. Nei, å ikke en gang prøve å leve sammen etter å ha satt barn til verden er egoistisk. Det er ikke å sette barnet først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Heartgirl skrev:

Babyen er ikke en tapende part. Det beviser at MA tenker på barnet, og ikke vil utsette det for krangling. Krangling mellom foreldre er skadelig for barna Så barnet er slett ikke tapende part. 

Jo barnet er en tapende part når man ikke engang prøver.

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Lady T skrev:

13-åringer leser om ting de interesserer seg for. De er på de kanalene som treffer ungdom. Ja, de googler, og ja, kanskje de er innom topplisten av bloggere. Men leser de med lupe for å se om de kanskje kan finne noe de kan mobbe en de kjenner for? Neppe. 

Trenger ikke lete med lupe for å finne noe altså. Bloggere må begynne å ta ansvar selv , man må ikke utlevere familien, livet sitt osv. På tide man ansvarliggjør de som velger å utlevere.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...