Gå til innhold

metteask.blogg.no

Gjest amaryllish

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, G. Eliassen skrev:

Da ber jeg så mye om unnskyldning for å ha blandet meg, det skal ikke gjenta seg, men hensikten var kun i beste mening. :)

Jeg håper du fortsetter å svare på spørsmål her inne. En ting jeg lurer på, en venninne av meg giftet seg med en tyrker, de er skilt nå, han sendte store deler av sin norske lønning ned til familien, er dette noe som blir krevet av dem som bosetter seg i Norge? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Khloe P.T skrev:

Det var overhodet ikke sånn ment! Det er spennende å lese det du skriver. 

Mitt poeng var at det ikke går å sammenligne en ev blogg fra deg og bloggen til Mette fordi dere er på forskjellige stadier i livet. For min del leser jeg gjerne mer av deg 👍

Har ingen planer om å starte blogg , har mer enn nok med å finne ut av, selv etter såpass mange år, hvordan man får til denne forbaskede tyrkiske maten. 😄 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, JaVel skrev:

Jeg håper du fortsetter å svare på spørsmål her inne. En ting jeg lurer på, en venninne av meg giftet seg med en tyrker, de er skilt nå, han sendte store deler av sin norske lønning ned til familien, er dette noe som blir krevet av dem som bosetter seg i Norge? 

Er det meg du spør? :) Det blir ikke krevd, ihvertfall ikke som et uttalt krav, og mange gjør det ikke, men en tyrkisk familie, altså storfamilien, fungerer på en helt annen måte enn hjemme i Norge. Der flytter barn ut sånn rundt 18 år, give and take, og vi greier oss selv, sånn for det meste. I Tyrkia, la oss si man kommer fra ett sted, til ett annet sted for å jobbe i sesong, da sender veldig ofte lønnen hjem til mor og far, når sesongen er over flytter tyrkeren hjem igjen i påvente av neste sesong. Det er ikke ofte en enslig tyrker bor for seg selv. De bor hjemme til de blir gift, både gutter og jenter. De har en slags form for felles økonomi, hvor alt blir sauset sammen, og den som har penger der og da, betaler det som trengs. uavhengig av hvem. At man sender penger til Tyrkia når man er gift i et annet land, er veldig vanlig, men ikke et krav, det er ofte noe som er helt naturlig for en tyrker å gjøre, det trenger ikke nødvendigvis være at vedkommende kom til f.eks Norge for å tjene penger for å brødfø 15 slektninger i Tyrkia :) 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er spennende å lese her, men fortsetter tråden slik, bør den flyttes til reiseliv eller et av de andre underforumene  ... 😊

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Zenhouse skrev:

Synes det er spennende å lese her, men fortsetter tråden slik, bør den flyttes til reiseliv eller et av de andre underforumene  ... 😊

Sant nok, jeg har fått ytret det jeg ønsket, så tok jeg nok litt av.. Jeg går å slåss med brekkbønner og fylte paprikaer jeg, så ønsker jeg alle en god sommer 😄 

Endret av G. Eliassen
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, G. Eliassen skrev:

Sant nok, jeg har fått ytret det jeg ønsket, så tok jeg nok litt av.. Jeg går å slåss med brekkbønner og fylte paprikaer jeg, så ønsker jeg alle en god sommer 😄 

Det hadde vært fint om du fortsatte å holde et øye med denne tråden, slik at vi kan få svar på ting man lurer på ang den tyrkiske kulturen :) . 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, JaVel skrev:

Det hadde vært fint om du fortsatte å holde et øye med denne tråden, slik at vi kan få svar på ting man lurer på ang den tyrkiske kulturen :) . 

Mellom riving av hårtuster pga det tyrkiske skolesystemet, der det er helt vanlig å få beskjed halv tolv om kvelden at de skal ha med både det ene og det andre dagen etter, og gjenstridige brekkbønner, 😳så er jeg så nysgjerrig at jeg greier nok ikke la være. Må bare finne ut hvordan man fungerer her inne på forumet. 😄

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, frykteligfrustrert skrev:

Du skriver så bra, og så reflekterende. Du minner meg om en av de jentene som blogger fra Tyrkia, men det er kanskje ikke den jeg tror det kan være da du sier du ikke skriver blogg. Uansett, takk for at du deler. 

Tar av meg fantasihatten, og bukker dypt og takker fint 😄 nei, er nok ikke meg, men vet hvem du tenker på ;)

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ispahan
41 minutter siden, Khloe P.T skrev:

Det var overhodet ikke sånn ment! Det er spennende å lese det du skriver. 

Mitt poeng var at det ikke går å sammenligne en ev blogg fra deg og bloggen til Mette fordi dere er på forskjellige stadier i livet. For min del leser jeg gjerne mer av deg 👍

Det er jeg enig i, de har helt forskjellig utgangspunkt (og @G. Eliassen skriver ikke blogg). Det blir avsporing å ta dette på en tråd om Mette Ask. Men når man ser engasjementet svarene til G. Eliassen genererer, med stadig flere spørsmål, så kan Mette Ask kanskje få en pekepinn om hva folk ønsker å lese om. Negativitet, utleveringer og KG-damene er slemme blir feil å bruke tiden på, når folk tørster etter stoff hun står i en særstilling i å kunne levere. Hun er nygift med en tyrkisk mann, uten videre kjennskap til landet eller kulturen. Hun kommer til å lære mye i årene som kommer. Tenk så spennende det ville vært å følge henne på denne reisen! 

Veien hun er ledet inn på gjennom ABIP er et blindspor når det gjelder å holde på lesere. Folk er lei selvmedlidenhet og drama. Hun har en gylden mulighet, og jeg tror jeg ville fulgt bloggen jevnlig dersom opplevelsene av Tyrkia ble fokuset. Det kan da jammen bli spennede og dramatisk nok😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var noen kloke ord. For Tyrkia er fantastisk, spennende, grusomt, gammeldags, moderne, tolerant, og intolerant på en og samme gang. Vi elsker det, og hater det. Sett gjennom øynene til en som aldri har hatt noe særlig forhold til landet og folkene, kunne det blitt noe veldig veldig bra noe. Om jeg kan få si noen ord til bloggeren vi diskuterer.. Når man skriver, (og leser) så er det svart på hvitt, bokstavelig talt. Man hører ikke tonefall, ser ikke mimikk osv, da kan det kanskje være ganger hvor du høres brysk ut, avvisende ut, og kanskje litt tverr ut, uten at du nødvendigvis verken er det, eller mener å "høres" sånn ut. Jeg personlig tror du har de beste intensjoner, og både håper og ønsker du får det livet du ønsker med mannen din. Lykke til.

Endret av G. Eliassen
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På generell basis synes jeg gode betraktninger (f. eks rundt det å bo i Tyrkia med mann og barn derfra) som publiseres når man har noe å komme med er leserverdig. Det er synd at å gjøre seg selv til realityunderholdning via å blogge om seg selv så ofte som mulig er trenden nå. 

Når man gjør seg selv (og sitt utseende via mye bilder av seg selv) til fokus så blir det tilbakemeldinger som går på dette. Både positive og negative. Det tiltrekker seg lesere med kikkermentalitet. Og jo mer man eksponerer for å få mest mulig klikk, jo flere av den type lesere får man. Det har Anne Brith erfart, og det ser det ut til at Mette begynner å kjenne på allerede. 

Om G Eliassen hade startet en blogg i den stilen hun har kommentert med her inne (du skriver godt og har interessante betraktninger) så hadde hun sannsynligvis tiltrukket seg ganske utelukkende folk som er interesserte i hennes tanker, og derfor sluppet dette "hatet" som selfie-blogger e klager over. Det hadde ikke vært noe penger i det sannsynligvis, men det er der ikke for de aller fleste innen "se på meg" bloggingen heller. 

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, JaVel skrev:

Jeg ser at G.Eliassen også har svart, men jeg kan også gjerne svare :) vi er fler med tyrkiske menn (som bor i Norge og i Tyrkia) som følger med både i tråden og på bloggen. Mine venninner som er sammen med tyrkiske menn er stort sett like gammel som mannen ellers er hun noen få år yngre. Alle er de pene og har ingen problemer med å finne seg en norsk mann (viser til tidligere tråder på forumet). Har opplevd noen forhold hvor damen har vært 10år+ eldre og jeg vet kun om 1 forhold som fremdeles fungerer bra. De andre stakk etter norsk opphold, var utro, svindlet osv. dessverre. Så det er ikke til å stikke under stol at majoriteten av slike forhold går gjerne ikke så bra. 

Jeg er selv sammen med en tyrker på det niende året. Han er over 10 år eldre enn meg og hadde oppholdstillatelse og var godt etablert med både hus og bil før vi fant sammen. Han sender penger ned til familien sin innimellom, men ikke noe fast hver måned. Han har søsken spredt over Europa og USA, så vil tro noen av dem sender penger til foreldrene sine. Først og fremst er det viktigste for han å forsørge familien han har i Norge (altså, oss) og å spare til barna våre, samt til våre pensjonistdager sammen. Når vi først er nede hos familien hans i Tyrkia (som også er fra ei lita bygd) sitter pengene litt løsere og han blir gjerne litt mer spandabel. Nå er det såpass rimelig der nede at vi ikke merker det noe særlig på lommeboken uansett. 

Dette med omskjæring har også vært oppe til diskusjon hos oss da vi kun har gutter. Vi har bestemt oss sammen for at dette skal de få velge selv når de blir eldre (les:myndig). Dette er definitivt lurt å diskutere før man får barn. Det samme med oppdragelse. Vi er svært ulik når det kommer til oppdragelse og vi begge har svelgt 1 og 2 og 3 kameler.

Ellers er jeg enig i at mor er en utrolig viktig person i mannens liv. Hun har vært fler ganger i Norge og vi har et godt forhold. Jeg har også reist ned til familien hans både med og uten mannen. Jeg har i tillegg reist til turistplassene som Alanya og Side, med og uten han. Det hadde ikke falt han inn å be meg sitte inne på et hotellrom hele dagen. Ikke hadde jeg gjort det uansett da jeg er rastløs som person. Han sitter som oftest inne på hotellrommet på kveldingen med barna mens jeg er ute på "rek" med venner når vi reiser til turistplasser sammen. Om jeg måtte spurt han om lov til noe, hadde jeg revurdert hele forholdet. Han er ikke faren min og jeg er ikke 13 år.

• Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Timseh skrev:

Jeg ser at G.Eliassen også har svart, men jeg kan også gjerne svare :) vi er fler med tyrkiske menn (som bor i Norge og i Tyrkia) som følger med både i tråden og på bloggen. Mine venninner som er sammen med tyrkiske menn er stort sett like gammel som mannen ellers er hun noen få år yngre. Alle er de pene og har ingen problemer med å finne seg en norsk mann (viser til tidligere tråder på forumet). Har opplevd noen forhold hvor damen har vært 10år+ eldre og jeg vet kun om 1 forhold som fremdeles fungerer bra. De andre stakk etter norsk opphold, var utro, svindlet osv. dessverre. Så det er ikke til å stikke under stol at majoriteten av slike forhold går gjerne ikke så bra. 

Jeg er selv sammen med en tyrker på det niende året. Han er over 10 år eldre enn meg og hadde oppholdstillatelse og var godt etablert med både hus og bil før vi fant sammen. Han sender penger ned til familien sin innimellom, men ikke noe fast hver måned. Han har søsken spredt over Europa og USA, så vil tro noen av dem sender penger til foreldrene sine. Først og fremst er det viktigste for han å forsørge familien han har i Norge (altså, oss) og å spare til barna våre, samt til våre pensjonistdager sammen. Når vi først er nede hos familien hans i Tyrkia (som også er fra ei lita bygd) sitter pengene litt løsere og han blir gjerne litt mer spandabel. Nå er det såpass rimelig der nede at vi ikke merker det noe særlig på lommeboken uansett. 

Dette med omskjæring har også vært oppe til diskusjon hos oss da vi kun har gutter. Vi har bestemt oss sammen for at dette skal de få velge selv når de blir eldre (les:myndig). Dette er definitivt lurt å diskutere før man får barn. Det samme med oppdragelse. Vi er svært ulik når det kommer til oppdragelse og vi begge har svelgt 1 og 2 og 3 kameler.

Ellers er jeg enig i at mor er en utrolig viktig person i mannens liv. Hun har vært fler ganger i Norge og vi har et godt forhold. Jeg har også reist ned til familien hans både med og uten mannen. Jeg har i tillegg reist til turistplassene som Alanya og Side, med og uten han. Det hadde ikke falt han inn å be meg sitte inne på et hotellrom hele dagen. Ikke hadde jeg gjort det uansett da jeg er rastløs som person. Han sitter som oftest inne på hotellrommet på kveldingen med barna mens jeg er ute på "rek" med venner når vi reiser til turistplasser sammen. Om jeg måtte spurt han om lov til noe, hadde jeg revurdert hele forholdet. Han er ikke faren min og jeg er ikke 13 år.

Ang dette med hijab,er det slik at de fleste kvinner på landsbygda i Tyrkia bruker hijab? Ser at bloggeren dekker til håret når hun besøker hans familie, gjorde du også dette? Når det kommer til tyrkiske kvinner her i Norge, pleier de fleste å gå uten hijab? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I det siste blogginnlegget på spørsmål  om omskjæring legger jeg merke til hun ikke svarer på spørsmålet om omskjæring. Bare skriver de har diskutert det. Javel hm........

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Oppland skrev:

I det siste blogginnlegget på spørsmål  om omskjæring legger jeg merke til hun ikke svarer på spørsmålet om omskjæring. Bare skriver de har diskutert det. Javel hm........

Og blitt enige. Men om hva skriver hun ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en assosiasjon ... når jeg leser bannerannonser her på siden. Skift lånet ditt med et tastetrykk... puss opp badet dit fort.. løp og kjøp.. ett eller annet.. fort.. Er det like enkelt for en norsk dame å fixe seg en mann i Tyrkia, som det er for en norsk mann å fixe seg en dame i Thailand? Eg bare spør.🙂

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, Zenhouse skrev:

😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ispahan

Kudos til Mette for ikke å skrive hva de har blitt enige om! Ingen har noe med å vite om det kommende guttebarnet (hvis det blir noe barn) har forhud eller ikke. Det ville vært et grovt overtramp mot privatlivet til en mindreårig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ispahan skrev:

Kudos til Mette for ikke å skrive hva de har blitt enige om! Ingen har noe med å vite om det kommende guttebarnet (hvis det blir noe barn) har forhud eller ikke. Det ville vært et grovt overtramp mot privatlivet til en mindreårig.

Enig!

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Ispahan skrev:

Absolutt! Det var det jeg mente 😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...