Gå til innhold

metteask.blogg.no

Gjest amaryllish

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Kritt skrev:

Jeg følger ikke slavisk med, men har Til en viss grad fulgt med i some etter at hun kom til Tyrkia, og har ikke sett henne uten skaut, ei heller at hun har fortalt st hun går uten skaut.

Hun satt jo uten skaut i dag når hun datt med familien😊 hun skrev at hun ikke bruker skaut når hun er med nærmeste familie

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Lemmon skrev:

Hun satt jo uten skaut i dag når hun datt med familien😊 hun skrev at hun ikke bruker skaut når hun er med nærmeste familie

Da følger du visst bedre med enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kritt skrev:

Da følger du visst bedre med enn meg.

Ja jeg følger med, jeg er på alder med Mette og beundrer hvordan hun står oppreist i utfordringer og hvordan hun velger å gå sin egen vei. Jeg liker når mennesker ikke er A4. Dårlig økonomi er ofte selvforskyldt og det kan jeg se at det er i ganske stor grad hos Mette også. Men samtidig er det tabu å snakke om dårlig økonomi og jeg synes måten Mette gir det et ansikt på er beundringsverdig. Alt er for perioder, jeg har også hatt dårlig økonomi i en periode, nå er den veldig god. Men jeg hadde aldri turt å dele det med hele Norge. Kanskje burde vi blitt bedre til å la maskene falle, til syvende og sist er vi alle bare mennesker som gjør feil og retter det opp igjen😊

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare det at Mette har dårlig økonomi i en uke, og vipps så er problemet løst. Det er jo ikke sant. Hun måtte gå til banken og låne mer penger for å betale regningene sine før hun uken etter reiser på ferie til Tyrkia. Og at en kvinne velger å ta på seg skaut og gå 100 år tilbake i tid, fatter jeg ikke. Et samfunn hvor kvinner ikke kan gå kledd som de vil fordi det har mannen bestemt ja, det er kanskje eksotisk fordi hun er på ferie. Foreslår at hun flytter ned dit og lever slik som de gjør med skaut og middag på bål året rundt. Det er også denne mannen som sier hun skal dekke seg til. Hun gjør det for å tekkes han. Lykke til med det, ja. 

Endret av Surikatt
  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Surikatt skrev:

Det er bare det at Mette har dårlig økonomi i en uke, og vipps så er problemet løst. Det er jo ikke sant. Hun måtte gå til banken og låne mer penger for å betale regningene sine før hun uken etter reiser på ferie til Tyrkia. Og at en kvinne velger å ta på seg skaut og gå 100 år tilbake i tid, fatter jeg ikke. Et samfunn hvor kvinner ikke kan gå kledd som de vil fordi det har mannen bestemt ja, det er kanskje eksotisk fordi hun er på ferie. Foreslår at hun flytter ned dit og lever slik som de gjør med skaut og middag på bål året rundt. Det er også denne mannen som sier hun skal dekke seg til. Hun gjør det for å tekkes han. Lykke til med det, ja. 

Ja det skal du ikke se bort i fra. Men for å bryte med fordommer er det jo veldig viktig å poengterer stadig at dette er hennes eget ønske.  Slik jeg "kjenner " henne passer ikke dette henne. Synes det er så dårlig kombinasjon å legge ut bikini biler,  trutmunn og føltermedøye bilder, for så å vandre rundt med skaut. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.11.2019 den 14.57, FruenFraHavet skrev:

Det er vel ikke så uvanlig å vise respekt for skikk og bruk der man er. Hadde vært annerledes om det var i storbyen. Jeg hadde også hatt på skaut hvis jeg var utpå landsbygda der hun er. Virker litt kunnskapsløst å bare automatisk tenke at det er for å tekkes gubben sin. «Jeg er norsk så jeg gir f i hvordan dere gjør ting nede bushen her».

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, Mones skrev:

Det er vel ikke så uvanlig å vise respekt for skikk og bruk der man er. Hadde vært annerledes om det var i storbyen. Jeg hadde også hatt på skaut hvis jeg var utpå landsbygda der hun er. Virker litt kunnskapsløst å bare automatisk tenke at det er for å tekkes gubben sin. «Jeg er norsk så jeg gir f i hvordan dere gjør ting nede bushen her».

Ingen som har forventet at jeg skal bruke skaut i svarteste villagen her nede noen gang, ikke har jeg gjort det heller. De som dekker til håret er ofte veldig religiøse eller har press fra religiøs familie. Jeg kan ikke se at Mette er en religiøs muslim og dermed blir det mer ett hån enn respekt i manges øyne.

Endret av Visvas
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange andre måter å vise respekt på enn å bruke skaut. Dessverre har hun ikke satt seg nok inn i hva det vil si å være muslim og hvordan hun ellers kan vise de respekt. Mulig hun gjør det,  men det kommer ikke frem på noen av hennes kanaler etter hva jeg kan se.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående dette med skaut; hun er jo gift og har vel en mann som kan forklare riktig kutyme angående bruk av hodeplagg?
Har hun gitt noen forklaring på dette på bloggen, hadde jo vært interessant å vite hva skikkene er da dette er noe jeg vet veldig lite om selv.
(Leser kun tråden her og ikke bloggen om det er relevant.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så langt ingenting som kommer fram på hennes some som viser at hun ønsker å sette seg inn i kultur og tradisjon. Lever dag for dag og har lagt ut en god del feilinfo som lett kunne vært unngått ved et googlesøk.  

Så vi får nok ikke dette igjennom bloggen med det første. 

Men jeg synes snapdagen hennes i går var interessant, får sett litt hvordan de lever, mat ect som JEG synes er morro se. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis det er respektløst at hun bruker hodeplagg, hvorfor sier ikke mannen det til henne? Evt. hvorfor vil han at hun skal gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han virker ikke veldig religiøs så det er kanskje ikke så viktig for han hvorfor, men synes det er greit andre menn ikke ser på hennes lange lyse hår? 

Ren gjetting selvfølgelig. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Elfy skrev:

Angående dette med skaut; hun er jo gift og har vel en mann som kan forklare riktig kutyme angående bruk av hodeplagg?
Har hun gitt noen forklaring på dette på bloggen, hadde jo vært interessant å vite hva skikkene er da dette er noe jeg vet veldig lite om selv.
(Leser kun tråden her og ikke bloggen om det er relevant.)

Ja, som vanlig så følger hun slavisk med her inne og nå har de lagt ut en snap som går på nøyaktig det som blir etterspurt her. Veldig rart mtp at hun nekter for at hun leser her inne. Tror hun vi er stokk dumme alle sammen? 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Veslefrikk skrev:

Ja, som vanlig så følger hun slavisk med her inne og nå har de lagt ut en snap som går på nøyaktig det som blir etterspurt her. Veldig rart mtp at hun nekter for at hun leser her inne. Tror hun vi er stokk dumme alle sammen? 

Satt akkurat og tenkte det samme...at hun gidder. Men da får hun hvertfall noe å snakke om. Kanskje hun bruker det fordi hun synes det er fint og bruker det som et "smykke ". Haha ikke vet jeg 🧕

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan se ut som om Mette, om en litt kunnskapsløst, prøver å vise respekt for det hun tror er den tyrkiske kulturen. Det er positivt at hun ikke klager på å sitte på gulvet å spise, koke mat på bål og at omgivelsene er veldig spartanske i forhold til hva man er vant til selv. 

Samtidig tar hun noen merkelige valg. Hun velger å fly i ett døgn for å spare noen kroner på flybillett. Hun mister da verdifull tid sammen med ektemannen sin, og må i tillegg bruke penger på flyplasse (mat og drikke). Hun er gravid, det er ikke optimalt for gravide å være våkne i ett døgn.

Det at hun viser hvor spartansk mannen lever hjemme hos familien sin kan være et rødt flagg for UDI. Det er STOR forskjell på hans liv og hennes liv. Med en sesongjobb som kelner vil han heller aldri tjene nok penger til å kunne leve et bedre økonomisk liv i sitt hjemland uten økonomisk støtte fra sin kone. En annen ting; siden han er enegget tvilling, kan det hende at UDI er ekstra strenge med å gi visum og familiegjenforening fordi broren kan bruke papirene hans til å reise og dermed forsvinne i utlandet? Har de systemer på flyplassene som sikrer at ikke "samme person" kan reise ut flere ganger uten å ha kommet hjem først? Aner ikke om dette er tilfelle, bare en tanke. 

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev hun ikke en gang at hun hadde fått skautet av svigerinnen sin, og at hun hadde heklet blondekanten på det? Isåfall er det vel naturlig at hun ønsker å vise svigerinnen takknemlighet. Dessuten er det vel så godt som ingen av de som snakker engelsk i familien, så det å bære skaut er vel et forsøk på å kommunisere på tross av språkbarrierer.
Kan også tenke meg at responsen hun har fått her på KG gjør at hun er enda mer bestemt på å bruke skautet, virker som hun har et behov for å demonstrere at hun ikke bryr seg om hva andre måtte mene...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, Visvas skrev:

Han virker ikke veldig religiøs så det er kanskje ikke så viktig for han hvorfor, men synes det er greit andre menn ikke ser på hennes lange lyse hår? 

Ren gjetting selvfølgelig. 

Tenkte det samme. Hun har jo fremstilt han som sjalu og kontrollerende, og da er det vel naturlig at han ikke ønsker at andre menn skal se på henne som attraktiv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Veslefrikk said:

Nekter hun? Ja, Mette har skrevet at hun skulle slutte å lese her, men har i ettertid sagt flere ganger at hun ikke klarer å la vær, falt for fristelsen om å se hva folk skriver om henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Rosalie skrev:

Tenkte det samme. Hun har jo fremstilt han som sjalu og kontrollerende, og da er det vel naturlig at han ikke ønsker at andre menn skal se på henne som attraktiv.

Ja, selvsagt. Har de et snev av sjalusi er det farlig å innlede et forhold. Hun tror sikkert at han vil tilpasse seg et liv i Norge og hvordan hun lever der. Jeg tror ikke det. Han er snart 30 år, har alltid bodd hos foreldrene, aldri vært utenfor Tyrkia. Hvorfor skal han tilpasse seg? Det er for sent. Hun blir smigret av sjalusien hans, virker det som. Jeg hadde kommet meg vekk. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Opi skrev:

Skrev hun ikke en gang at hun hadde fått skautet av svigerinnen sin, og at hun hadde heklet blondekanten på det? Isåfall er det vel naturlig at hun ønsker å vise svigerinnen takknemlighet. Dessuten er det vel så godt som ingen av de som snakker engelsk i familien, så det å bære skaut er vel et forsøk på å kommunisere på tross av språkbarrierer.
Kan også tenke meg at responsen hun har fått her på KG gjør at hun er enda mer bestemt på å bruke skautet, virker som hun har et behov for å demonstrere at hun ikke bryr seg om hva andre måtte mene...

Jeg har fått mengder av vakre skaut som nær og kjær har brodert for meg. 

Jeg bruker de igjennom hele vinteren, som skjerf i halsen 🙂

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...