Gå til innhold

Ørjan Burøe

Gumman87

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, neiognei skrev:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/e126bg/ny-amnesty-rapport-naermest-straffrihet-for-voldtekt-i-norge

For alle som har uttalt seg om hvor enkelt det er å bare melde i fra om voldtekt, overgrep og seksuell uønsket oppmerksomhet i dette landet. 

Jeg finner ikke at står noe om at det er selve anmeldelsen det er vanskeligheter med? Det er vel det å få noen dømt som er vanskelig.

Men like viktig å anmelde, for da kommer personen i systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Justsaying
26 minutter siden, Nuna skrev:

Jeg finner ikke at står noe om at det er selve anmeldelsen det er vanskeligheter med? Det er vel det å få noen dømt som er vanskelig.

Men like viktig å anmelde, for da kommer personen i systemet.

Å levere anmeldelse er jo lett, at det tydeligvis ikke er gjort er jo i seg selv ganske besynderlig. 

Vi ser jo nå i en annen tråd her hvor lett det kan virke å komme med påstander, bli trodd-for så at det nå kommer frem mer og mer at det er mye løgner. 

Tro hva dere vil, men jeg skal iallefall ikke stole på noe som er så udokumentert som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Justsaying skrev:

Å levere anmeldelse er jo lett, at det tydeligvis ikke er gjort er jo i seg selv ganske besynderlig. 

Vi ser jo nå i en annen tråd her hvor lett det kan virke å komme med påstander, bli trodd-for så at det nå kommer frem mer og mer at det er mye løgner. 

Tro hva dere vil, men jeg skal iallefall ikke stole på noe som er så udokumentert som dette.

Å du sitter på full oversikt over at denne personen ikke er anmeldt?

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Justsaying
9 minutter siden, Oida skrev:

Å du sitter på full oversikt over at denne personen ikke er anmeldt?

Å tro at han er det er iallefall spekulasjoner. En anmeldelse hadde nok blitt omtalt i media. 

Så tipper det ikke foreligger noe grunnlag for anmeldelse, noe som gjør at det folk her gjør er å fordømme en oppførsel man ikke liker, som er helt greit. Men det er forskjell på å bite negler å å bite av seg fingeren, så kanskje greit å vente til flere fakta kommer frem. VG er meldt inn til Pfu - så jeg venter egentlig bare på at noen får noe å tygge på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor en del mener at han blir forsvart. Jeg kan snakke for meg selv, og jeg har ikke nok informasjon til å verken dømme eller forsvare han. Det er det jeg mener er feil, for hvem er vi til å dømme et menneske uten alle fakta på bordet? Uten å høre begge sider av saken. Man hører historier fra flere forskjellige men bare en side hele veien. Men må jo si at det finnes folk i denne tråden som gjør at man føler med dette menneske som folk ikke unner en dritt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gul_gul

Sexmeldinger. In his own words. 

23 hours ago, Gul_gul said:

Utdrag fra Unnskyldning 2.0 fra Ørjan Burøe på Facebook :  ... jeg [forstår] at mine tidligere venner, kollegaer, samarbeidspartnere ikke kunne fordra meg og at de hatet meg. Hvilken gift mann sender sexmeldinger til dama til en god venn og kollega? 

Endret av Gul_gul
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Justsaying
6 minutter siden, Gul_gul skrev:

Sexmeldinger. In his own words. 

Sier ingenting om hva kommunikasjonen var andre veien det der? Hvis det var samme tone fra begge er Ørjan frikjent da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gul_gul

Bare så det er sagt: Der kan mye vel ha vært kvinner som frivillig har sex-chattet med ØB og/eller hatt sex med ham. (ØB har selv innrømmet utroskap). Det utelukker på ingen måte at andre kvinner kan ha blitt trakassert med sexmeldinger* m.m. som de aldri har ønsket eller lagt opp til. 

*Som ØB har innrømmet og unnskyldt for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars jenter. Det kreves stort mot å stå fram, og det føles skittent å lese at noen mistenkeliggjør dem slik det blir gjort av enkelte i denne tråden. Ingen andre enn jentene selv - og ØB - vet sannheten. 

Det som er sikkert er at ingen har rett til å tafse på noen som ikke vil dette, eller sende bilder av kjønnsdelene sine til noen som ikke har bedt om det, eller bruke et slibrig, kjønnsfascistisk og nedverdigende språk i den hensikt å gjøre andre forlegne. Dette gjelder både menn og kvinner. 

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Justsaying
1 minutt siden, Pust skrev:

Stakkars jenter. Det kreves stort mot å stå fram, og det føles skittent å lese at noen mistenkeliggjør dem slik det blir gjort av enkelte i denne tråden. Ingen andre enn jentene selv - og ØB - vet sannheten. 

Det som er sikkert er at ingen har rett til å tafse på noen som ikke vil dette, eller sende bilder av kjønnsdelene sine til noen som ikke har bedt om det, eller bruke et slibrig, kjønnsfascistisk og nedverdigende språk i den hensikt å gjøre andre forlegne. Dette gjelder både menn og kvinner. 

Enig i at mye av dette er feil å gjøre - men verre enn Alt det der er å anklage noen for noe som ikke stemmer med virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Pust skrev:

Jeg er enig med deg i at det er vondt å ikke bli trodd, eller bli mistenkeliggjort. Men synes du ikke det er på sin plass å høre begge sider av saken før man kutter av et annet menneske hode? Nei det er ikke greit å sende bilder osv til noen som ikke er med på «leken» men vi har fortsatt hørt kun EN side!

Endret av Baresierdet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Justsaying skrev:

Enig i at mye av dette er feil å gjøre - men verre enn Alt det der er å anklage noen for noe som ikke stemmer med virkeligheten.

Sitter du på informasjon vi andre ikke har tilgang til?

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Baresierdet skrev:

Jeg er enig med deg i at det er vondt å ikke bli trodd, eller mistenkeliggjort. Men synes du ikke det er på sin plass å høre begge sider av saken før man kutter av et annet menneske hode? Nei det er ikke greit å sende bilder osv til noen som ikke er med på «leken» men vi har fortsatt hørt kun EN side!

Det er dessverre slik at langt flere jenter opplever overgrep - enn hva som kommer frem i media. At noen få har turt si fra, forteller oss at dette er de modige, de som heller vil oppleve all skitten som nå blir kastet mot dem, enn å la en overgriper gå fri til å gjøre mot andre det han har gjort mot dem. Hva har jentene å vinne på falske anklager? Anklagende omtaler i diskusjonsforum og mannsgrupper på FB?

Og, vi kommer aldri til å høre en overgriper si at han/hun er/har vært en overgriper, de ser neppe på seg selv som overgripere før de blir avslørt og stilt til veggs. De har en annen sannhet enn resten av verden.

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, Pust skrev:

Det er dessverre slik at langt flere jenter opplever overgrep - enn hva som kommer frem i media. At noen få har turt si fra, forteller oss at dette er de modige, de som heller vil oppleve all skitten som nå blir kastet mot dem, enn å la en overgriper gå fri til å gjøre mot andre det han har gjort mot dem. Hva har jentene å vinne på falske anklager? Anklagende omtaler i diskusjonsforum og mannsgrupper på FB?

Og, vi kommer aldri til å høre en overgriper si at han/hun er/har vært en overgriper, de ser neppe på seg selv som overgripere før de blir avslørt og stilt til veggs. De har en annen sannhet enn resten av verden.

Så du tror helt oppriktig at jenter som står frem med både trakassering og voldtekter alltid snakker sant? For da burde du ta et raskt Google søk på damer som er dømt for å gitt uriktig forklaring og løyet i både avhør og rettssaler. Hva de har å vinne vet jeg ikke. For jeg er ikke en som lyver om sånne ting. Og det kan godt hende at disse jentene snakker sant, MEN likevel er det alltid to sider av en sak. Og jeg mener helt oppriktig at man bør høre begge før man tar en beslutning på hva man velger å tro på eller ikke. Også enig i at overgripere lever i en annen verden enn oss, og at de ikke ser på seg selv som overgripere. Men man bør likevel høre begge sider av saken. (Jeg tror ikke at ØB er en overgriper) 

Endret av Baresierdet
Ble misforstått
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest juoigi

Kan for øvrig nevne at dette handler om mer enn slibrige meldinger. Å henge seg opp i dét og sammenlikne det med julebord-oppførsel er bare er forsøk på å minimalisere alvoret og flytte fokus.

Meldingene han har sendt til så mange jenter, er et symptom på et større problem - at Ørjan tilsynelatende ikke forstår hvor grensene ovenfor andre mennesker går, og spesielt ovenfor kvinner. Det er ikke sånn unge jenter på en arbeidsplass skal måtte advares om oppførselen til en mann, i forkant av at han møter opp. Det er ikke sånn at kvinnelige kolleger av han skal måtte godta å få en truende hånd ned i trusa (kollega som fortalte om dette på sin Facebook etter Schjelderup sitt innlegg) når man er på jobb, eller at mannlige kolleger skal få truet karrieren sin når de prøver å forhindre at han sender kjæresten deres ekle og pågående meldinger. (Mannlig kollega på Facebook) 

Ørjan har selv skrevet at alle som føler seg urettferdig behandlet eller har følt at han har gjort de ukomfortable, skal få lov til å komme frem uten å være redd. Det er hans egne ord (hvis vi skal stole på det) og da lurer jeg på hvorfor det sitter to (?) stykker her inne som prøver så hardt å forhindre det. Og det er jo interessant at Ørjan er så lei seg og fortsetter med den samme unnskyldningen men forventer at det gjør opp for alt. Da angriper han de som diskuterer han og gjør seg selv til et offer.

Det er faktisk ikke synd på Ørjan Burøe. Ørjan har kommet unna med en oppførsel som tilsynelatende er ganske horribel, og han kan forsøke å angripe alle som prøver å si ifra, men det vil aldri endre sannheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, juoigi skrev:

Kan for øvrig nevne at dette handler om mer enn slibrige meldinger. Å henge seg opp i dét og sammenlikne det med julebord-oppførsel er bare er forsøk på å minimalisere alvoret og flytte fokus.

Meldingene han har sendt til så mange jenter, er et symptom på et større problem - at Ørjan tilsynelatende ikke forstår hvor grensene ovenfor andre mennesker går, og spesielt ovenfor kvinner. Det er ikke sånn unge jenter på en arbeidsplass skal måtte advares om oppførselen til en mann, i forkant av at han møter opp. Det er ikke sånn at kvinnelige kolleger av han skal måtte godta å få en truende hånd ned i trusa (kollega som fortalte om dette på sin Facebook etter Schjelderup sitt innlegg) når man er på jobb, eller at mannlige kolleger skal få truet karrieren sin når de prøver å forhindre at han sender kjæresten deres ekle og pågående meldinger. (Mannlig kollega på Facebook) 

Ørjan har selv skrevet at alle som føler seg urettferdig behandlet eller har følt at han har gjort de ukomfortable, skal få lov til å komme frem uten å være redd. Det er hans egne ord (hvis vi skal stole på det) og da lurer jeg på hvorfor det sitter to (?) stykker her inne som prøver så hardt å forhindre det. Og det er jo interessant at Ørjan er så lei seg og fortsetter med den samme unnskyldningen men forventer at det gjør opp for alt. Da angriper han de som diskuterer han og gjør seg selv til et offer.

Det er faktisk ikke synd på Ørjan Burøe. Ørjan har kommet unna med en oppførsel som tilsynelatende er ganske horribel, og han kan forsøke å angripe alle som prøver å si ifra, men det vil aldri endre sannheten. 

Jeg prøver ikke å forhindre noen i å fortelle sine historier. Jeg prøver å komme med et poeng at man bør være kristiske, stille spørsmål rundt historiene og høre begge sider av saken før man forhåndsdømmer et menneske. Jeg sier fortsatt ikke at alle disse jentene lyver, men har vi kun deres forklaringer. For å dømme et menneske så bør alle fakta være på bordet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
13 minutter siden, Baresierdet skrev:

Så du tror helt oppriktig at jenter som står frem med både trakassering og voldtekter alltid snakker sant? For da burde du ta et raskt Google søk på damer som er dømt for å gitt uriktig forklaring og løyet i både avhør og rettssaler. Hva de har å vinne vet jeg ikke. For jeg er ikke en som lyver om sånne ting. Og det kan godt hende at disse jentene snakker sant, MEN likevel er det alltid to sider av en sak. Og jeg mener helt oppriktig at man bør høre begge før man tar en beslutning på hva man velger å tro på eller ikke. Også enig i at overgripere lever i en annen verden enn oss, og at de ikke ser på seg selv som overgripere. Men man bør likevel høre begge sider av saken. 

Her sier du (in)direkte at selv om vi får høre ØB sin side av saken, vil det han forteller ikke være sant, - fordi han ikke ser at han har gjort noe galt.

Edit Jeg har ikke dømt ØB, eller jentene, men det kreves større mot å innrømme at man har blitt nedverdiget over tid, enn å si at man bare tulla. 

Endret av Pust
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pust skrev:

Her sier du (in)direkte at selv om vi får høre ØB sin side av saken, vil det han forteller ikke være sant, - fordi han ikke ser at han har gjort noe galt.

Jeg tror ikke han har forgrepet seg på noen. Å ta noen på låret er ikke å begå et overgrep. Og sende bilder av penisen sin (hvis han har gjort det) er heller ikke overgrep. Så nei, da tolket du meg feil 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...