Gå til innhold

Ørjan Burøe

Gumman87

Anbefalte innlegg

Gjest Gul_gul
11 minutter siden, MildeMarie said:

Jeg er fortsatt nysgjerrig på hva noen her mener dokumenterer at han har forsøkt å svare men ikke fått lov. (...)

Tja, jeg tror der er en opplagt forklaring på hvorfor disse påstander bare slynges ut uten dokumentasjon... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Justsaying
15 minutter siden, MildeMarie skrev:

Det er jeg helt enig med deg i. Jeg er fortsatt nysgjerrig på hva noen her mener dokumenterer at han har forsøkt å svare men ikke fått lov. Det er interessant å ha i bakhodet i videre diskusjon.

Håper det kommer et svar på det. 

Jeg husker @Baresierdet la ut screenshot fra Ørjan med at han skrev han hadde svart Dagbladet tror jeg det var, på alle spørsmålene og at de da valgte å la saken ligge. Han hadde vist de noe også tror jeg🤨 Men nå vet vi at Vg er meldt inn til Pfu og vi vet de har vært i møte så får bare håpe at de finner ut av ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Baresierdet skrev:

Det er da ingen som prøver å verken bortforklare eller bagatellisere noen ting. Det handler mest om å ikke tro alt man hører, ikke forhåndsdømme mennesker før man vet sannheten!

La oss si at man ikke mener å bagatellisere drittsekkoppførsel, men

1. Ikke tror på det mange kilder har fortalt i årevis til venner og arbeidsgivere (og som førte til avsluttet arbeidsforhold) og nå forteller om offentlig

2. Mener at kildene har noe å vinne på å fortelle, når de tydelig får utrolig mye pes for å fortelle (ref kommentarfeltene - generasjon rumpeklyp er utholdende på fb)

3. Mener at store medie-aktører som rapporterer at de har sett dokumentasjon (nylig også) på nevnte atferd, lyver

- Det ligner på bagatellisering og bortforklaring. 

(Utelater whataboutisme og trolling, som også blir hyppig brukt i tråden her. Jeg opplever ikke deg som en fanebærer av det.)

Den store sannheten som skal komme for en dag, hvem sitter med den. Vent, kan det være ØB, sannhetens klippe i et hav av usikre faktorer som ingen har klart å se noe som helst mønster i ila alle disse årene?

Jeg er egentlig glad for at noen som er kritisk i tråden orker å diskutere her med så mange meningsmotstandere. Jeg er helt uenig med deg i oppfattelsen av saken, og genuint nysgjerrig på hvordan det er å lese alt som har kommet fram og så tenke: Dette er sikkert bare tull og kommer til å ordne seg så snart kjernekaren kommer på banen og forteller oss alle sammen hvordan det egentlig henger sammen. 🤷‍♀️

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Justsaying skrev:

Jeg husker @Baresierdet la ut screenshot fra Ørjan med at han skrev han hadde svart Dagbladet tror jeg det var, på alle spørsmålene og at de da valgte å la saken ligge. Han hadde vist de noe også tror jeg🤨 Men nå vet vi at Vg er meldt inn til Pfu og vi vet de har vært i møte så får bare håpe at de finner ut av ting.

Takk for ryddig svar der. 👍 Da er det rart at han ikke har brukt egne plattformer til å få svarene ut og påpeke medias feilsteg. Når jeg tenker på de andre strategiene han har prøvd så langt virker det direkte underlig.

At VG er meldt inn til PFU sier ikke annet enn at noen var misfornøyd med måten de skrev artikkelen på. Men det blir interessant å høre resultatet. Har VG gjort feil må de dømmes for det. 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, MildeMarie skrev:

Takk for ryddig svar der. 👍 Da er det rart at han ikke har brukt egne plattformer til å få svarene ut og påpeke medias feilsteg. Når jeg tenker på de andre strategiene han har prøvd så langt virker det direkte underlig.

At VG er meldt inn til PFU sier ikke annet enn at noen var misfornøyd med måten de skrev artikkelen på. Men det blir interessant å høre resultatet. Har VG gjort feil må de dømmes for det. 

Den strategien han hadde før kan det jo være eks-manegeren som sto bak. 

Nå har han andre rundt seg som kanskje hjelper han på en mye bedre måte. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pust skrev:

En bruker har flere ganger påpekt at ØBs adferd er lik hva som skjer på julebord. 

Jeg syns den påstanden forteller ganske mye. Først og fremst forteller den om en direkte kvinnefiendtlig innstilling, dernest forteller den noe om hvilke erfaringer /mangel på erfaringer brukeren har. 

Det sier veldig mye, ja. 

Jeg jobber selv innen fag med stort flertall menn, og firmafester, herunder julebord, kan riktignok ta litt av. Men den type adferd er svært lite til stede. Og de få gangene det forekommer seksuell trakassering, blir vedkommende raskt korrigert. Enten av kolleger (Nå må vi ut og lufte oss, og dessuten gjør man ikke slik!) eller av noen i firmaets ledelse. Må sistnevnte tre inn i situasjonen, vil den som trakasserte kunne vente seg innkalling til møte på sjefens kontor og minimum en muntlig advarsel.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Gul_gul skrev:

Tja, jeg tror der er en opplagt forklaring på hvorfor disse påstander bare slynges ut uten dokumentasjon... 

Tanken har slått meg. Men jeg ser ikke bort fra at han kan ha sagt dette på snap. De som tror ham, tenker jo at han snakker sant om dette. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Rosalie skrev:

Det sier veldig mye, ja. 

Jeg jobber selv innen fag med stort flertall menn, og firmafester, herunder julebord, kan riktignok ta litt av. Men den type adferd er svært lite til stede. Og de få gangene det forekommer seksuell trakassering, blir vedkommende raskt korrigert. Enten av kolleger (Nå må vi ut og lufte oss, og dessuten gjør man ikke slik!) eller av noen i firmaets ledelse. Må sistnevnte tre inn i situasjonen, vil den som trakasserte kunne vente seg innkalling til møte på sjefens kontor og minimum en muntlig advarsel.

Så utrolig fint. Min erfaring er også at dette kommer veldig an på kulturen på arbeidsstedet. Jeg har jobbet på mannsdominert arbeidsplass hvor flesteparten sørget for at alle var kjernekarer. Og blandet arbeidsplass med mange kvinnelige ledere, hvor øverste sjef nylig ble omplassert etter at han for ørtende gang tafset på julebord (Etter årevis med samme oppførsel ble det plutselig ikke akseptert lenger og han ble sendt nedover i organisasjonen, helt sikkert et sjokk siden han slapp unna med det i årevis.) 

Jeg tror også at det hjelper at kjente menneskers dårlig oppførsel har fått praktiske konsekvenser, fordi det er de tilfellene vi alle sammen ser og diskuterer. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gul_gul
4 minutter siden, Flettfrid said:

Den strategien han hadde før kan det jo være eks-manegeren som sto bak. 

Nå har han andre rundt seg som kanskje hjelper han på en mye bedre måte. 

Den offisielle forklaringen var at det var manageren som brøt med Burøe pga press fra andre klienter. Burøe har - igjen - ikke kommentert det. 

Screen-Shot-2019-04-25-at-12-13-39.png

Sitat NRK 2019-02-25: Ørjan Burøe ble droppet av Stand Up Norge etter varsler om trakassering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gul_gul

:hoppe:

On 4/4/2019 at 9:24 PM, Gul_gul said:

Minner om at ØBs klage til PFU handler om 'kildehåndtering og prosesser' og ikke om usanne påstander. :) 

On 3/30/2019 at 4:27 AM, Gul_gul said:

Aha: Burøe sier til DN at klagen handler om VGs kildehåndtering og prosesser frem til de trykker en sak. Han sier igjen at han er lei seg for det han har gjort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Justsaying
13 minutter siden, Oida skrev:

Da tar dine "ryktemakere" veldig feil. Sakene helten din har klaget inn VG til pfu for er intervjuet med Kemma hvor også ikke navngitte ofre var omtalt. Samt intervjuet med Elina Krantz hvor hun uttalte seg om helten din. En annen ting du utelater er at sekretariatet i pfu ikke har tatt stilling til om denne saken skal behandles. 

Pfu venter på at Vg og Burøe skal prøve finne løsning _før_ PFU behandler klagen. Og jeg har lest klagen så jeg vet hva den handler om ;) Pfu oppfordrer alltid de innklagede til å ordne opp før klagen behandles, helt normalt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Justsaying
19 minutter siden, MildeMarie skrev:

Så utrolig fint. Min erfaring er også at dette kommer veldig an på kulturen på arbeidsstedet. Jeg har jobbet på mannsdominert arbeidsplass hvor flesteparten sørget for at alle var kjernekarer. Og blandet arbeidsplass med mange kvinnelige ledere, hvor øverste sjef nylig ble omplassert etter at han for ørtende gang tafset på julebord (Etter årevis med samme oppførsel ble det plutselig ikke akseptert lenger og han ble sendt nedover i organisasjonen, helt sikkert et sjokk siden han slapp unna med det i årevis.) 

Jeg tror også at det hjelper at kjente menneskers dårlig oppførsel har fått praktiske konsekvenser, fordi det er de tilfellene vi alle sammen ser og diskuterer. 

Det er jo morsomt å lese om disse jentene her da, som heller har løpt til media og Tusvik og Tønne med trakasseringsproblematikken sin 😃 Amrikanske tilstander, tror de Tusvik tar en Trump og går for å bli statsminister. Gawddd. 

Når folk går til media for å slarve så sier det det meste, dette er sensasjonslyst og et ønske om å være omtalt. Vi andre går til politiet om det er så alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, MildeMarie skrev:

Blant dem som kunne funnet denne tråden med et søk, er Bakkenteigen kulturhus. De har iflg Tønsbergs Blad booket ØB, og har ikke tenkt å endre bookingen, fordi de

«ikke har mottatt noen reaksjoner fra publikum».

De fikk en mail nå, vi booker billetter til en teaterforestilling på et annet kulturhus pga dette, fordi vi bryr oss om arbeidsmiljøet til dem som jobber med og for artister. 

https://www.tb.no/bakkenteigen/horten/nyheter/den-omstridte-komikeren-orjan-buroe-far-holde-show-pa-bakkenteigen/s/5-60-384868

Se der kom det svar fra Bakkenteigen Kulturhus allerede etter 1 dag: 

Hei, grunnet logistikk med turneen utsetter arrangøren showet med Burøe i Horten. Vi har ikke gjort noen avtale om ny dato. Håper du vil vurdere å komme til vårt kulturhus og se forestillingen her. Du er hjertelig velkommen! Hilsen arrangementsansvarlig. 

Jeg takket så mye for svaret og skrev at jeg vil vurdere det en annen gang (billetter er alt kjøpt på et annet sted), og at det er viktig for oss at arrangører og spillesteder sender tydelige signaler om hvilken oppførsel som er ønsket og uønsket i bransjen slik at dem som jobber i underholdningsbransjen er sikret et trygt arbeidsmiljø.  

Med tanke på formuleringen i avis-artikkelen (betalingsmur, jeg vet) skulle man nesten tro de etterlyste reaksjoner fra publikum slik at de har grunner til å evt ikke booke, men det er jo egentlig bare spekulasjoner og godvilje fra min side. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Gul_gul skrev:

Bravo! :blomst::blomst:

Ja det skal de ha, raske på ballen. Dette handler jo heller ikke kun om en person, men om holdninger i bransjen. Den bærer også ansvar.

Jeg har sendt mailer til to steder som har vært aktuelle for meg å gå. Begge var raske i svaret, dette var den mest profesjonelle. Men de andre var ærlige da, det skal de ha: de skrev at de skulle se det an til alt hadde roet seg. 😉

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, Justsaying skrev:

Pfu venter på at Vg og Burøe skal prøve finne løsning _før_ PFU behandler klagen. Og jeg har lest klagen så jeg vet hva den handler om ;) Pfu oppfordrer alltid de innklagede til å ordne opp før klagen behandles, helt normalt det.

Feil igjen.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gul_gul
10 minutter siden, MildeMarie said:

Ja det skal de ha, raske på ballen. Dette handler jo heller ikke kun om en person, men om holdninger i bransjen. Den bærer også ansvar.

Jeg har sendt mailer til to steder som har vært aktuelle for meg å gå. Begge var raske i svaret, dette var den mest profesjonelle. Men de andre var ærlige da, det skal de ha: de skrev at de skulle se det an til alt hadde roet seg. 😉

Det var blomst til deg for å ha kontaktet kulturhuset. Det kommer man mye lengre med enn bare å skravle på KG...  ;) :ler:

Men ja, fint svar fra dem. Jeg tenker der kanskje ligger mer bak avlysningen enn «logistikk» men hvis det er hva de vil si offisielt  så er det greit nok for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gul_gul skrev:

Det var blomst til deg for å ha kontaktet kulturhuset. Det kommer man mye lengre med enn bare å skravle på KG...  ;) :ler:

Men ja, fint svar fra dem. Jeg tenker der kanskje ligger mer bak avlysningen enn «logistikk» men hvis det er hva de vil si offisielt  så er det greit nok for meg. 

Å takk! Ja det har du rett i. Jeg vet hvor mye skriftlige henvendelser til organisasjoner og bedrifter kan bety. De kan havne midt i en vanskelig diskusjon og bli tungen på vektskålen, videresendt til en som er uenig med sjefens avgjørelse og leter etter dokumentasjon, eller seff havne rett i søpla.

Men de fleste store organisasjoner har ansatte med utdanning i omdømme-bygging nå. Og da er handling i tråd med verdier viktig. I alle fall handlinger som forbrukeren legger merke til😉

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Baresierdet skrev:

Vi har nok veldig forskjellig oppfattning av hva som blir skrevet. Jeg tror at hvis du bare prøver å forstå hva enkelte mener, så er det ingen som synes det Ørjan har gjort er greit. Men spørsmålet er hva som er sant og ikke sant. Jeg tror enkelte brukere her inne er mer opptatt av å få den fulle sannhet på bordet enn hva andre er. For andre mener at de har hørt nok, og alt de har hørt er sant. 

Det som er fascinerende/skremmende er at du og en bruker til bagatelliserer opplevelser kvinner har hatt/har med denne "komikeren". 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...