Gå til innhold

Tråden for oss som reiser alene.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 hours ago, AnonymBruker said:

Samme som man må når man er hjemme alene det... eller joda, hakket kjipere er det jo på ferie. Heldigvis vært forskånet fra det selv.

Anonymkode: b5ee2...eb0

Joda, men hjemme har jeg familie eller venner som kunne tatt en tur i butikken for meg. Der kan man drikke vann fra springen, pusse tenner i vann fra springen. Og jeg har i hvert fall gjerne litt mat allerede i skap og fryser. Og du vet hvilken lege du skal gå til hvis du trenger det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Linaria
16 hours ago, elvital said:

Joda, men hjemme har jeg familie eller venner som kunne tatt en tur i butikken for meg. Der kan man drikke vann fra springen, pusse tenner i vann fra springen. Og jeg har i hvert fall gjerne litt mat allerede i skap og fryser. Og du vet hvilken lege du skal gå til hvis du trenger det. 

Hjemme vet man også hvor man skal bestille mat fra om man ikke orker å gå i butikken, man har kanskje litt medisiner liggende, eller man vet i hvert fall nøyaktig hva man skal kjøpe på apoteket og slipper å måtte prøve ut nye medisiner man ikke forstår seg på. Skjønner godt at det å være syk på ferie er ekstra ille, selv om det ikke er gøy hjemme heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar opp denne igjen, skulle hatt den som klistret. Synes teamet er viktig.

Anonymkode: 8dfcc...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.3.2019 den 1.55, elvital skrev:

Problemet med å reise alene er når man blir dårlig, og må samle energi til å gå på butikken selv... har derfor ikke gjort så mye i ao nang, @Linaria (annet enn å sitte på do 😂). Men inntrykket er at det er som en hvilken som helst annen sydenturisthelveteby. Stranden var ikke så bra syns jeg, eller altså vannet var så grumsete så så ikke hvor jeg gikk. Og ble stukket/brent av noe begge gangene jeg var uti. Så en mann også som tydeligvis var blitt truffet av det samme. Hvert spisested har samme mat til ca samme pris. Hver butikk har ca samme varene. Mye batikk klær. Var på nattmarkedet. Det ene. Mange boder med mat. Og noen boder med klær og ræl. Planen er egentlig å ta en båttur til phi phi øyene men det kommer an på formen fremover. Hadde tenkt å få sydd noe klær hos skredderen også, men vet ikke om jeg orker

Dra til Koh mook eller Koh Ngai! Der er det nyyyydelig! Tror du kan få sånn dagstur fra Krabi også, men anbefaler i hvertfall en natt eller to på Koh Mook. Om du liker veldig små avslappede øyer uten så mye turister, that is.

Anonymkode: 8b1d9...6dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Noen som har vært alene i Australia og New Zealand? Det blir neste alenetur. Skal til Melbourne, Sydney, Brisbane og Auckland. Har ikke bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Linaria skrev:

Noen som har vært alene i Australia og New Zealand? Det blir neste alenetur. Skal til Melbourne, Sydney, Brisbane og Auckland. Har ikke bil.

Har vært reist rundt i NZ - men ikke Australia. Har møtt mange folk som har reist i Australia mens jeg har vært på reise da. Tror du trenger bil i begge disse landene da det er store avstander mellom alt og veldig dyrt med buss o.l. 

I NZ er det veldig enkelt å haike, og er vanlig blant backpackere. Folk som plukker deg opp vil som regel være reisende selv. Det er vanlig å bo i bil/van i NZ og reise rundt i landet. Vet ikke så mye hvordan det er med slik i AUS. Vil uansett anbefale bil for å få mest ut av turen. Eller ta inn på et hostell og lei en bil med andre du blir kjent med - det gjorde jeg da jeg har ikke lappen. 

Anonymkode: 8b1d9...6dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Linaria
1 hour ago, AnonymBruker said:

Har vært reist rundt i NZ - men ikke Australia. Har møtt mange folk som har reist i Australia mens jeg har vært på reise da. Tror du trenger bil i begge disse landene da det er store avstander mellom alt og veldig dyrt med buss o.l. 

I NZ er det veldig enkelt å haike, og er vanlig blant backpackere. Folk som plukker deg opp vil som regel være reisende selv. Det er vanlig å bo i bil/van i NZ og reise rundt i landet. Vet ikke så mye hvordan det er med slik i AUS. Vil uansett anbefale bil for å få mest ut av turen. Eller ta inn på et hostell og lei en bil med andre du blir kjent med - det gjorde jeg da jeg har ikke lappen. 

Anonymkode: 8b1d9...6dd

Jeg har ikke lappen, så ikke så mye å gjøre med det :P Skal heller ikke bo på vandrerhjem noe særlig.
Har sjekket togpriser og det er helt overkommelig, så ønsker vel mest tips om byene jeg skal besøke og Australia generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var evig singel og "viggo venneløs" til jeg var 35, og har reist mye alene, halve jorden rundt. For meg har det vært helt naturlig, og ikke noe jeg har tenkt over eller følt har vært noe spesielt med. 

Anonymkode: 448cd...b3c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ååå så super tråd. Jeg er også evig singel og har sååå lyst å reise. Vet ikke om jeg tør... Synes dere alle det var scary første gangen? Jeg fant denne boka på en reiseblogg: https://reiselykke.com/produkter/handboker/ebok-a-reise-alene/ Noen som har lest den? Håper på erfaringer, skulle gjerne hatt noen tips og sånn. 👍

Anonymkode: 547c4...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/21/2019 at 2:54 PM, Linaria said:

Noen som har vært alene i Australia og New Zealand? Det blir neste alenetur. Skal til Melbourne, Sydney, Brisbane og Auckland. Har ikke bil.

Jeg har vært i Australia alene, av de byene du nevner Sydney og Melbourne. Tok fly mellom byene.

I Melbourne ble jeg med på dagstur langs Great Ocean Road - anbefales, 1 dagstur er minimum. Skulle gjerne vært der lengre. Det er flere selskaper som tilbyr det. Ellers så var det en flott by å bare vandre i.

I Sydney dro je med på utflukt til Ku-ring-gai National Park som var veldig flott. En sightseeingtur i Sydney Harbour. Hadde en utrolig fin gåtur fra Cogee Beach til Bondi Beach. Vandret rundt ute på Manly. Helt flott. 

Skal tilbake en dag. 

Jeg hadde heller ikke bil. Er ikke så glad i å kjøre bil når jeg reiser alene.

Endret av Poledra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
10 hours ago, Poledra said:

Jeg har vært i Australia alene, av de byene du nevner Sydney og Melbourne. Tok fly mellom byene.

I Melbourne ble jeg med på dagstur langs Great Ocean Road - anbefales, 1 dagstur er minimum. Skulle gjerne vært der lengre. Det er flere selskaper som tilbyr det. Ellers så var det en flott by å bare vandre i.

I Sydney dro je med på utflukt til Ku-ring-gai National Park som var veldig flott. En sightseeingtur i Sydney Harbour. Hadde en utrolig fin gåtur fra Cogee Beach til Bondi Beach. Vandret rundt ute på Manly. Helt flott. 

Skal tilbake en dag. 

Jeg hadde heller ikke bil. Er ikke så glad i å kjøre bil når jeg reiser alene.

Takk for tips! Jeg tar tog fra Melbourne til Sydney. Det går jo mye fortere å fly, men jeg flyr så mye i år og begynner å bli skikkelig lei av flyplasser og alt opplegget der. Føler jeg trenger en litt lenger togtur isteden, men altså... Australia er digert :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

Ååå så super tråd. Jeg er også evig singel og har sååå lyst å reise. Vet ikke om jeg tør... Synes dere alle det var scary første gangen? Jeg fant denne boka på en reiseblogg: https://reiselykke.com/produkter/handboker/ebok-a-reise-alene/ Noen som har lest den? Håper på erfaringer, skulle gjerne hatt noen tips og sånn. 👍

Anonymkode: 547c4...e00

Det var litt skummelt første gang, men jeg trives generelt i mitt eget selskap og hadde da med pad til Evt å se film osv på kveldene. Og bok som jeg leste i mens jeg ventet på mat. Brukte ikke den særlig mye. Gikk veldig fint. Hvis du syns det er skummelt kan du jo starte med en helgetur? Trenger ikke være så langt av gårde heller 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Linaria said:

Takk for tips! Jeg tar tog fra Melbourne til Sydney. Det går jo mye fortere å fly, men jeg flyr så mye i år og begynner å bli skikkelig lei av flyplasser og alt opplegget der. Føler jeg trenger en litt lenger togtur isteden, men altså... Australia er digert :P 

Togtur er flott ja. Tok toget fra Adelaide til Perth og det var helt flott

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Drar opp denne igjen, skulle vært klistret! Mange som vil reise alene.

Anonymkode: 8dfcc...3fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ramlet over denne tråden nå som jeg planlegger tur alene! Noen som har erfaring fra å reise alene til Portugal?

Anonymkode: e5df5...83f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Aleneturen til Australia har begynt helt nydelig. Fått min egen rad og flyet har Internett, så nå ligger jeg og hører på musikk og surfer på nettet. Dette flyet går fra Edinburgh til Dubai. Håper turen fra Dubai til Mebourne går like bra! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Linaria
On 4/14/2019 at 12:28 PM, AnonymBruker said:

Ååå så super tråd. Jeg er også evig singel og har sååå lyst å reise. Vet ikke om jeg tør... Synes dere alle det var scary første gangen? Jeg fant denne boka på en reiseblogg: https://reiselykke.com/produkter/handboker/ebok-a-reise-alene/ Noen som har lest den? Håper på erfaringer, skulle gjerne hatt noen tips og sånn. 👍

Anonymkode: 547c4...e00

Det er kjempeskummelt hver gang, men for meg er det litt som å hoppe i fallskjerm. Skummelt, kiler i magen, men spenningen og mestringsfølelsen slår alt. 

Tips er å sette seg inn i hvordan ting funker i landet du skal til. Veldig greit å forstå offentlig transport, normer, lover, turistfeller osv. Ellers er det bare å prøve seg på steder nærmere hjemme først. Ta toget til Sverige en natt, vær et par dager i Storbritannia. Tar ikke lang tid før ting ikke er så vanskelig lenger. 

Og det er null stress å spise alene på restaurant, eller dra alene på kino eller teater eller musikal. Jeg skal så se Detective Pikachu i Sydney, haha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Linaria said:

Det er kjempeskummelt hver gang, men for meg er det litt som å hoppe i fallskjerm. Skummelt, kiler i magen, men spenningen og mestringsfølelsen slår alt. 

Tips er å sette seg inn i hvordan ting funker i landet du skal til. Veldig greit å forstå offentlig transport, normer, lover, turistfeller osv. Ellers er det bare å prøve seg på steder nærmere hjemme først. Ta toget til Sverige en natt, vær et par dager i Storbritannia. Tar ikke lang tid før ting ikke er så vanskelig lenger. 

Og det er null stress å spise alene på restaurant, eller dra alene på kino eller teater eller musikal. Jeg skal så se Detective Pikachu i Sydney, haha. 

Støtter dette. Man MÅ ikke dra til andre siden av jorden første gangen ;) Første turen min alene var en gruppetur vest i usa, og så ble jeg igjen noen dager på endestoppet av turen (jeg bodde i usa på den tiden). Deretter dro jeg på en tur i storbritannia - besøkte først en venninne et par dager, før jeg dro videre til Glasgow/Edinburgh/London alene. Hele turen tok kanskje 1,5 uke, men var en fin tur og sterk mestringsfølelse. 

 

Jeg planlegger forøvrig neste alenetur (antakelig, mulig jeg får noe selskap) til Sør-Amerika. Har litt lyst til Argentina og Colombia. Har helst bare 2 uker, men kan kanskje få 3 hvis jeg er heldig. Noen som har forslag på hva annet enn Iguaza falls (bege sider) og Buenos Aires man bør få med seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
4 hours ago, elvital said:

Støtter dette. Man MÅ ikke dra til andre siden av jorden første gangen ;) Første turen min alene var en gruppetur vest i usa, og så ble jeg igjen noen dager på endestoppet av turen (jeg bodde i usa på den tiden). Deretter dro jeg på en tur i storbritannia - besøkte først en venninne et par dager, før jeg dro videre til Glasgow/Edinburgh/London alene. Hele turen tok kanskje 1,5 uke, men var en fin tur og sterk mestringsfølelse. 

 

Jeg planlegger forøvrig neste alenetur (antakelig, mulig jeg får noe selskap) til Sør-Amerika. Har litt lyst til Argentina og Colombia. Har helst bare 2 uker, men kan kanskje få 3 hvis jeg er heldig. Noen som har forslag på hva annet enn Iguaza falls (bege sider) og Buenos Aires man bør få med seg?

Hehe, jeg dro også alene til Edinburgh og Glasgow, og så ble jeg bare igjen. Skottland er beste landet i verden. 

Jeg var alene i Argentina og Uruguay (og besøkte ei venninne i Chile) for et par år siden. Elsket virkelig Uruguay, sp det anbefales. Tok ferge fra BsAs. Var ikke så glad i Buenos Aires egentlig. Byen er ganske utrygg. Det finnes deler der man kan reise helt trygt, men ran og lommetyverier er helt utrolig der. Jeg følte jeg var så ekstremt på vakt hele tiden. 

En rar greie med Argentina er hvor sent de spiser middag. Restaurantene var nesten tomme til rundt ti på kvelden. Litt som nordmenn på byen :P

Uansett er vel La Boca noe man må besøke i BsAs. Også spise biff (men på vandrerhjemmet jeg bodde på i Montevideo hadde de en diger Asado, og det er noe av den beste maten jeg har smakt). 

Nå flyr jeg over Maldivene. Australia er laaangt unna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Irland er også veldig fint land å reise alene i første gang. Ganske lite å sette seg inn i, språk man forstår og imøtekommende mennesker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...