Gå til innhold

Tråden for oss som reiser alene.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Ser mange spør om å reise alene. Selv er jeg 41år, å ha reist alene rundt i europa siden 2012. Dette startet jeg med pga var lei av charter og venneturer der alt ble det samme. Alle skal gjøre ting sammen heletiden, blir fort sur stemning om man ikke vil det samme.

Når man reiser alene blir turen helt annerledes, lettere å komme i kontakt med andre, Du kan gjøre alle valgene selv, slipper å ta hensyn til andre. Delta på det man vil selv, kan melde seg på gruppetur/akitiviterer dit man drar.

Vil anbefale alle som føler for å prøve å kaste seg ut i det! Nordmenn er noen ekstreme sauer som gjør det meste i flokk, eller etter det som er sosialt akseptert av omgivelsene. Vi lever i det med konforme samfunnet utenom Nord-Korea. Den dårligste unnskyldningen mange kommer med er at det er sosiale, så da kan de ikke reise alene. Hello! Hvordan kan du stemple deg som såkalt sosial når du ikke klarer å reise alene?! Er jo det som er en god egenskap, da kommer man i kontakt med andre.

Befri dere selv kvinner! 🙂 Dere vil bli et nytt menneske, utforske deg selv og verden. 

Inspirasjon:

http://www.renatesreiser.com/11-konsekvenser-av-a-reise-alene/

https://utforsksinnet.no/5-fordeler-med-a-reise-alene/

https://www.vi.no/reise/singel-pa-ferie-sa-enkelt-far-du-venner-pa-turen/69712236

 

Anonymkode: 8dfcc...3fd

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er på din alder og reiser også ofte alene. Har hatt mange helt utrolig fantastiske turer, så får folk bare se rart på meg fordi jeg ikke reiser på all inclusive resort på Gran Canaria eller to ukers fylle- og badetur. Det finnes mange forskjellige måter å reise på, og jeg er ikke ensom et sekund. Men det er også en fordel å klare å trives i sitt eget selskap en stund. Jeg er faktisk mye mer sosial på turer enn i hverdagen i Norge. Grunnen til det, er at det er så lett å komme i kontakt med andre som reiser på samme måte. Man lærer seg hva som er lurt å gjøre og hvordan det er lurt å bo. 

Anonymkode: 24d6a...1fd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også noen-og-førti, og reiser alene innimellom.

Jeg er ute etter opplevelser, men er ikke spesielt sosialt anlagt, så jeg unngår steder eller situasjoner der meg må small-talke kleint med andre. Liker å ha med meg en bok når jeg er på f.eks. restauranter, og fordyper meg i den, og håper det signaliserer til omverdenen at de ikke trenger å komme bort til meg og snakke.

Elsker å ta tog langs spennende strekninger, eller rusle rundt i fremmede byer. Gå på konsert eller teater.

Elsker å oppleve fremmede steder, reiser ikke for å møte mennesker. Hvis det er lov å si det :)

Anonymkode: d1383...852

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden kom som bestilt! Vurderer å reise på tur alene, men synes det er litt skremmende. 

Anonymkode: 575c0...de2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser mye om stedet jeg skal til. Sjekk opp om det finnes grupper på fb. Der får jeg tips om ting å oppleve, bussystem, gode spisesteder mm. Sist ble jeg kjent på gruppa med folk fra andre land i forkant og traff disse på stedet. Jeg velger helst et lite hotell som ligger litt rolig til. Gjerne balkong med grei nok utsikt. 

Første dagen så går jeg mye. Rett og slett for å orientere meg. Jeg legger sjeldent faste planer, men tar ting litt på sparket. 

Jeg har truffet mange flotte mennesker. Helt tilfeldig. Gode minner å se tilbake på. Når du er ute så sitt ikke med nesa i mobilen eller boka. Løft blikket og se rundt deg. Da viser du også at du er åpen for kontakt.

Kjenn etter hva du ønsker av ferien. Hva er viktig for deg. Personlig liker jeg et rolig tempo og at ikke alt for mye som skjer hver dag.    

Anonymkode: 72127...7fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tidlig i 30-årene og reiser alene. Men reisene mine er som regel naturopplevelser i Norge. Liker å se naturen og har ikke noe behov for å ha folk med meg. Kan faktisk være gangske greit å bare sitte alene og nyte utsikten.

Anonymkode: 73c86...460

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Elsker å oppleve fremmede steder, reiser ikke for å møte mennesker. Hvis det er lov å si det :)

Det er absolutt lov å si! Det fine med å reise alene, er at jeg i stor grad selv bestemmer om jeg vil være alene eller sammen med andre jeg møter på min vei. 

 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne tråden kom som bestilt! Vurderer å reise på tur alene, men synes det er litt skremmende. 

Det er litt skremmende før man drar første gangen, men drit i frykten, kom deg ut og opplev verden! :) 

Anonymkode: 24d6a...1fd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 51 og har reist alene på en del turer siden jeg ble skilt for 8 år siden. Elsket det 😊 Heldigvis trives jeg godt i eget selskap og er ikke ute etter å nødvendigvis bli kjent med nye mennesker. 

Jeg har reist på storbyferie, badeferie og vandretur alene. Noen turer har vært organiserte turer hvor jeg ikke har kjent de andre deltakerne. 

Før en tur bruker jeg mye tid på planlegging, på å glede meg. Jeg har bodd på hotell og Airbnb, i Norge, Norden og Europa. Jeg har som regel planlagt aktiviteter, plukket ut alternative spisesteder etc. Noen ganger leser jeg på restaurant og signaliserer dermed at jeg ikke ønsker kontakt. Andre ganger er det helt greit å finne noen å snakke med. 

Jeg tar mine forholdsregler, bor bra og sentralt. Drikker aldri så mye at jeg ikke er «klar» og unngår å ferdes i folketomme og skumle strøk. Har aldri vært utsatt for noe ubehagelig. 

I vinterferien skal jeg og et av barna på en liten ferietur. Gleder meg til det, men må innrømme at en planlagt alenetur i slutten av mai er veldig velkommen 😊

Anonymkode: 612a1...3aa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i førtiårene, singel og elsker å reise alene, da kan jeg dra på akkurat den ferien jeg vil. Uten å måtte ta hensyn til andre. På onsdag reiser jeg til Seefeld for å se VM på ski. Mange av mine ferier går til store idrettsarrangementer i inn og utland.

Jeg synes jo planleggingen av ferien er halve morroa. Og jeg må bo på hotell, ikke nødvendigvis så dyrt og fint. Men må ha hotell, AirBnb er ikke noe for meg.

Endret av Kjetil E
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er deilig å reise alene. Hadde ikke orket å skulle sitte i timevis på restaurant feks, men jeg går glipp av alle tingene jeg ville rekke. Eller at alle må  være enige om hvor man skal spise og hva man skal gjøre. Folk sier hele tiden at du tør, men hva er så farlig med å reise alene kontra å reise sammen med noen? Eller å bli hjemme for den saks skyld? 

Anonymkode: b5ee2...eb0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker å reise alene, har gjort det siden tidlig i 20-årene. Kom hjem fra aleneferie i London for noen dager siden. Det er jo bare befriende og deilig. :) 

Ellers har jeg pleid å reise med samboeren min, og i fjor reiste vi på sommerferie med mine foreldre, men vi er alle personer som liker mye tid for oss selv, så jeg føler ikke at aleneferiene er så veldig forskjellig fra når jeg reiser sammen med noen. ;) 

Er forøvrig i begynnelsen av 30-årene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiser mye alene, har gjort det i mange år nå. Er 48 år, og reiser på både bade- og storbyferier. 

Jeg er ekstremt introvert, så jeg reiser ikke for å bli kjent med folk. Har med bok, og leser når jeg er ute og spiser og når jeg ligger på stranda. På storbyferier elsker jeg å vandre rundt og bare se, gå på museer og på konserter. Jeg reiser også mye på charter, rett og slett fordi det ofte er de billigste turene til sol og varme. Det betyr ikke at man må være med på utflukter eller sosialisere på hotellet, jeg er akkurat like alene der som på turer der jeg organiserer reisen selv.

Jeg stortrives med å være på ferie alene, jeg kan slappe av og lade batteriene. Det er ingen å ta hensyn til, du kan gjøre akkurat det du selv vil til enhver tid. Herlig!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Jeg er 27 og har reist alene siden jeg var 18. I år skal jeg alene til Australia/New Zealand, Tyrkia/Georgia og Japan/Sør-Korea. Jeg har reist mye alene i Europa og også i Sør-Amerika. Jeg er også veldig introvert, men kan ha det utrolig hyggelig likevel. Av og til blir man kjent med folk, men ellers er det bare å nyte maten og opplevelsene på egen hånd. Veldig deilig å ikke måtte bekymre seg for andre. Alene kan jeg bare la jetlagen leve sitt eget liv, og gjøre ting jeg vil når jeg har lyst. Veldig befriende.

Det er alltid litt skummelt i begynnelse, men man kjenner en stor mestringsfølelse når man sitter der på et tog på andre siden av jordkloden og vet at man har greid absolutt alt selv, fra å spare opp penger til å booke overnattinger og transport til å faktisk dra. Man får en selvtillit og tro på seg selv som man ikke får fra mye annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så fint å se at der er flere!

Utrolig mange er negative til å reise alene, dette er fordi vi nordmenn er ekstreme på flokking. At ting må skje i grupper, eller at vi kun følger det andre gjør. Lite godtatt i norge å gjøre ting alene dessverre...

Hatt mange fine turer i italia og spania, der er det naturlig å snakke med andre, Ting skjer ute, de går ut for å spise og omgås hverandre. I norge gjemmer vi oss inne stort sett, skjer det noe så er det alltid nedsyltet av alkohol.

Anonymkode: 8dfcc...3fd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg synes folk kanskje er mer overrasket, men veldig mange reagerer positivt og synes det er drittøft at jeg tør å reise alene. :) Nå skal det sies at jeg ikke synes det er så tøft som de skal ha det til, jeg nyter det jo, men det har jo litt med hva man er vant til. Skal sies at både samboer og jeg reiser alene innimellom. Det er jo bare så himla deilig! 

Og skal sies: jeg er ekstremt introvert, sjenert osv, så jeg er ikke en som naturlig tar kontakt med folk. Men det er hele formålet for min del; nemlig å gjøre de tingene jeg elsker i fred. Når jeg var i London nå dro jeg på spa, shoppet en del, gikk en hel del turer i mine favorittstrøk rundt om i London, var på museum, spiste mye deilig mat og gjorde sånne ting som får fram min "indre brite". Jeg er jo anglofil på min hals, så deilig å leke brite helt alene. Nydelig!

Endret av SPOCA
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drar gjerne på ferie alene. Bare synd det er så dyrt! Tenker spesielt på hotell. Skulle ønske det var et større tilbud til alenereisende. 

Anonymkode: 0b4dc...ab0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg drar gjerne på ferie alene. Bare synd det er så dyrt! Tenker spesielt på hotell. Skulle ønske det var et større tilbud til alenereisende. 

Anonymkode: 0b4dc...ab0

Så dyrt er det ikke :) Mange hotel har egne rom med enkeltseng. Når det kommer til fly bør det bestilles så tidlig som mulig, beste er jo å reise utenom helg om man kan. Eller for eks ut på lørdagen, verste returdagen er jo søndag.

Ikke vær for kritisk på hotel, velg et med mange omtaler. Et som er helt "ok", så kan du bruke pengene på andre ting også.

Anonymkode: 8dfcc...3fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På,sånne restplasser så blir jo prisen så godt som dobla så fort man velger at man kun er 1 person og ikke 2 ☹ like dyrt å dra 2 som 1.

Anonymkode: 50ede...f91

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/19/2019 at 4:57 PM, Linaria said:

Jeg er 27 og har reist alene siden jeg var 18. I år skal jeg alene til Australia/New Zealand, Tyrkia/Georgia og Japan/Sør-Korea. Jeg har reist mye alene i Europa og også i Sør-Amerika. Jeg er også veldig introvert, men kan ha det utrolig hyggelig likevel. Av og til blir man kjent med folk, men ellers er det bare å nyte maten og opplevelsene på egen hånd. Veldig deilig å ikke måtte bekymre seg for andre. Alene kan jeg bare la jetlagen leve sitt eget liv, og gjøre ting jeg vil når jeg har lyst. Veldig befriende.

Hvordan var det å reise i Sør-Amerika alene?

Jeg har lyst å reise dit, men ingen å reise med (og kan ikke språket), så turte ikke i år. Det ble Thailand i stedet i denne omgang, men tenker kanskje å reise til Sør-Amerika om et år (lyst å lære meg noen gloser spansk først).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker å reise alene, men gjør det nå skjeldent. Mann, barn og flere venninnegjenger som vil ha meg med på tur gjør at det begrenser seg. Prioriterer likevel alltid alenerom på venninneturer og minst en halv dag helt alene, men kjenner at det er alt for lite..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...