Gå til innhold

Tråden for oss som reiser alene.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Melder meg inn her. Jeg er ikke så veldig spennende alenereiser, men jeg gjør det uten problemer. Har vært på byferie (type langhelg) og charter alene - begge deler helt uproblematisk. Et par ganger har jeg reist "alene sammen med andre" og hatt det veldig hyggelig (reiste med "Jomfrureiser", men det er flere andre som arrangerer liknende turer) og jeg reiser mye alene med bil i Norge siden jeg har familien langt unna. Pleier alltid legge inn litt ekstra "roadtrip" når jeg skal besøke familien om sommeren. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neida, er bare 3 timer med fly, lander litt over kl 10 🙂 Så har hele den dagen! Vært der såpass mange ganger før så jeg trenger ikke "bli kjent" med byen. Vet hvordan jeg tar meg rundt, hvilke områder jeg vil gå i.

Anonymkode: 8dfcc...3fd

Hva gjør di i barcelona da?☺

Anonymkode: 50ede...f91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på interrail to ganger alene i min ungdom. Hadde forsåvidt venner og kjente jeg traff underveis her og der, men stort sett var jeg alene. Nå er jeg godt voksen og kunne godt tenkt meg å farte ut i verden alene igjen. Hørtes veldig spennende ut med Tokyo, @Linaria takk for fine innlegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Jeg må bare si at det finnes ulemper ved å reise. Jeg merker hintene av rasisme i Japan mye bedre. Og det er litt sånn... Her om dagen kjøpte jeg noe gatemat, og jeg stilte meg ved kiosken for å spise det, men beskjed om at jeg måtte spise "der borte", så gikk jeg dit hvor kanskje seks andre japanere sto og spiste, så kom det en gammel mann bort og kjeftet, og han tok fysisk tak i meg og dyttet meg bort. Han rørte ikke japanerne, så man blir litt sånn... "hvorfor meg?" en følelse som er uvanlig for meg som hvit nordmann som bor i vest-Europa. Jeg var også ute med noen etter en fotballkamp her om dagen, og vi satt på et bar og de begynte å kalle servitøren "fucking Chinese bitch". Jeg ble litt målløs, så bare dro derfra. Jeg har fått rasistiske kommentarer rettet mot meg i Chile også, men der forstår jeg språket. Det er en litt merkelig følelse, men også veldig ydmykende.

Hadde litt lite selvtillit i går, så skal prøve å gjøre noe med det i dag. Få ordnet meg noe fine klær, men det er jo også vanskelig fordi jeg er så "stor". Jeg veier 70kg, men det er digert i Japan, og jeg er i tillegg alt for høy, selv om jeg er lav til å være norsk. Det er ikke lett! 😂 Så det å besøke såpass ulike kulturer er veldig lærerikt. Det kan være veldig gøy og spennende, men det finnes også mange utfordringer. 

Har ikke tenkt å slutte da. Alt planlagt tur til Sør-Korea/Japan/Taiwan senere i år. Skal også til Australia i mai, men der er nok ting litt likere UK, der jeg bor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har vært i amsterdam alene?

Anonymkode: 50ede...f91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Linaria skrev:

Jeg må bare si at det finnes ulemper ved å reise. Jeg merker hintene av rasisme i Japan mye bedre. Og det er litt sånn... Her om dagen kjøpte jeg noe gatemat, og jeg stilte meg ved kiosken for å spise det, men beskjed om at jeg måtte spise "der borte", så gikk jeg dit hvor kanskje seks andre japanere sto og spiste, så kom det en gammel mann bort og kjeftet, og han tok fysisk tak i meg og dyttet meg bort. Han rørte ikke japanerne, så man blir litt sånn... "hvorfor meg?" en følelse som er uvanlig for meg som hvit nordmann som bor i vest-Europa. Jeg var også ute med noen etter en fotballkamp her om dagen, og vi satt på et bar og de begynte å kalle servitøren "fucking Chinese bitch". Jeg ble litt målløs, så bare dro derfra. Jeg har fått rasistiske kommentarer rettet mot meg i Chile også, men der forstår jeg språket. Det er en litt merkelig følelse, men også veldig ydmykende.

Hadde litt lite selvtillit i går, så skal prøve å gjøre noe med det i dag. Få ordnet meg noe fine klær, men det er jo også vanskelig fordi jeg er så "stor". Jeg veier 70kg, men det er digert i Japan, og jeg er i tillegg alt for høy, selv om jeg er lav til å være norsk. Det er ikke lett! 😂 Så det å besøke såpass ulike kulturer er veldig lærerikt. Det kan være veldig gøy og spennende, men det finnes også mange utfordringer. 

Har ikke tenkt å slutte da. Alt planlagt tur til Sør-Korea/Japan/Taiwan senere i år. Skal også til Australia i mai, men der er nok ting litt likere UK, der jeg bor. 

I Japan så står det vel på utsiden av restauranten om det ikke godtar hvite/andre enn japanesere.

Anonymkode: 8dfcc...3fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

I Japan så står det vel på utsiden av restauranten om det ikke godtar hvite/andre enn japanesere.

Anonymkode: 8dfcc...3fd

Hvorfor i all verden drar dere/tørr dere dra til et så rasistisk land??

Anonymkode: 50ede...f91

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i all verden drar dere/tørr dere dra til et så rasistisk land??

Anonymkode: 50ede...f91

Rasistisk? Neida. Er jo lov å velge sine egne gjester tenker jeg.

Ikke overdriv dette.

Anonymkode: 8dfcc...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
3 hours ago, AnonymBruker said:

I Japan så står det vel på utsiden av restauranten om det ikke godtar hvite/andre enn japanesere.

Anonymkode: 8dfcc...3fd

Ja, jeg har hørt rykter om dette, men jeg tror det er ekstremt sjeldent. Jeg har i hvert fall aldri sett det selv, og jeg har aldri blitt nektet inngang noe sted, men jeg tror de kan ha en tendens til å heller si "beklager, det er fullt" når turister kommer, heller enn "du kommer ikke inn fordi du ikke er japansk."

Greia er at er man annerledes, så er alle land ganske rasistiske. Det finnes jo utesteder i Oslo som har fått problemer for å nekte å slippe inn folk av annen hudfarge. Muslimer i Norge blir dømt for terrorangrep som de ikke har noe med. Du skal ikke lenger enn til Aktuelt-forumet her inne før du ser at det er ganske mye rasisme i Norge også. Vi er bare ikke rasistiske mot hvite, og derfor merker vi det ikke. Når vi plutselig blir mål for rasismen, innser vi hvor utrolig urettferdig det er. Slik er det i Japan, hvite turister blir dømt for dumme ting andre hvite turister gjør. Jeg ser på det som lærerikt og priser meg lykkelig over at jeg kan dra tilbake til et sted der jeg ikke er annerledes, der jeg ikke får blikk, der jeg ikke tilfeldigvis er den som får skylden når andre gjør noe galt. 

Det finnes rasisme overalt, men som i alle land er 99% av opplevelsen her helt fantastisk, og de fleste japanere er utrolig hyggelige og høflige mot utlendinger. Nå kan jo folk tenke sitt, slik mange nordmenn også gjør om folk som er annerledes, men jeg har opplevd svært lite av det helt direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Noen som har vært i amsterdam alene?

Anonymkode: 50ede...f91

Ja, flere ganger. Fin by. Og mange andre byer man lett kan besøke med tog, små avstander i Nederland.

3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor i all verden drar dere/tørr dere dra til et så rasistisk land??

Anonymkode: 50ede...f91

Aldri vært noe sted med høfligere folk enn i Japan, hadde ingen problemer av noe slag.

Anonymkode: b5ee2...eb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er alene i Bangkok nå, det går helt fint. Deilig å kunne bestemme hvem hva hvor selv. Ikke følt meg utrygg hittil (men nå har jeg bare vært her en dag, og var så ødelagt at jeg sluknet tidlig) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
16 hours ago, elvital said:

Er alene i Bangkok nå, det går helt fint. Deilig å kunne bestemme hvem hva hvor selv. Ikke følt meg utrygg hittil (men nå har jeg bare vært her en dag, og var så ødelagt at jeg sluknet tidlig) 

Vil gjerne høre om resten av turen. Har vært litt fristet til å dra dit, men det har virket litt skummelt. 

Sitter selv på Schiphol og flybytte nå. Besvimer nesten av utmattelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Linaria said:

Vil gjerne høre om resten av turen. Har vært litt fristet til å dra dit, men det har virket litt skummelt. 

Sitter selv på Schiphol og flybytte nå. Besvimer nesten av utmattelse. 

I går endte jeg med å spasere rundt hele dagen. Litt dårlig på å sette meg ned her og der for en øl/brus/whatever så var ganske ødelagt. Bangkok er en slitsom by. Mye folk, mye trafikk og mye støy. Glad jeg la det først i ferien så jeg kan bruke resten på å slappe av/hente meg inn. Prøvde å komme opp i en skyskraper men fant ikke inngangen til hotellet/bare Jalla shopping i første etasje) så da ble det med tanken. Dessverre. Ellers har de mange shoppingsentre i samme område- prathum eller noe slikt («sentrum»). Både ordentlig butikker og mer marked. Gikk i trange smug langs elver. Veldig annerledes enn hva jeg har sett før. Nå er jeg i ao nang/krabi. Spent på hvordan det blir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Linaria
3 hours ago, elvital said:

I går endte jeg med å spasere rundt hele dagen. Litt dårlig på å sette meg ned her og der for en øl/brus/whatever så var ganske ødelagt. Bangkok er en slitsom by. Mye folk, mye trafikk og mye støy. Glad jeg la det først i ferien så jeg kan bruke resten på å slappe av/hente meg inn. Prøvde å komme opp i en skyskraper men fant ikke inngangen til hotellet/bare Jalla shopping i første etasje) så da ble det med tanken. Dessverre. Ellers har de mange shoppingsentre i samme område- prathum eller noe slikt («sentrum»). Både ordentlig butikker og mer marked. Gikk i trange smug langs elver. Veldig annerledes enn hva jeg har sett før. Nå er jeg i ao nang/krabi. Spent på hvordan det blir

Uff, veldig sliten av slitsomme byer etter Tokyo. Høres ut som en by det holder med et par dager i for så å dra til et roligere feriested? Krabi høres jo utrolig fint ut. Vil gjerne høre mer om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.3.2019 den 19.48, Linaria skrev:

Vil gjerne høre om resten av turen. Har vært litt fristet til å dra dit, men det har virket litt skummelt. 

Sitter selv på Schiphol og flybytte nå. Besvimer nesten av utmattelse. 

Jeg har gått mye alene rundt i Bangkok og kan opplyse om at det er helt trygt. 

Anonymkode: 24d6a...1fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.3.2019 den 11.27, AnonymBruker skrev:

Noen her som har turer på gang?

Selv tar jeg 3 netter i Barcelona slutten av mnd 🙂 

Gleder meg! Vært der flere ganger før, elsker maten.

Anonymkode: 8dfcc...3fd

Reiser en langhelg til London i juli. Andre turen dit på egenhånd :)

Anonymkode: 3e6b3...925

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Reiser en langhelg til London i juli. Andre turen dit på egenhånd :)

Anonymkode: 3e6b3...925

Så fint, hatt en tur dit i år selv 🙂 London har mye å by på, spesielt av mat. Shopping driver jeg ikke med på tur.

Anonymkode: 8dfcc...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å reise alene er når man blir dårlig, og må samle energi til å gå på butikken selv... har derfor ikke gjort så mye i ao nang, @Linaria (annet enn å sitte på do 😂). Men inntrykket er at det er som en hvilken som helst annen sydenturisthelveteby. Stranden var ikke så bra syns jeg, eller altså vannet var så grumsete så så ikke hvor jeg gikk. Og ble stukket/brent av noe begge gangene jeg var uti. Så en mann også som tydeligvis var blitt truffet av det samme. Hvert spisested har samme mat til ca samme pris. Hver butikk har ca samme varene. Mye batikk klær. Var på nattmarkedet. Det ene. Mange boder med mat. Og noen boder med klær og ræl. Planen er egentlig å ta en båttur til phi phi øyene men det kommer an på formen fremover. Hadde tenkt å få sydd noe klær hos skredderen også, men vet ikke om jeg orker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så fint, hatt en tur dit i år selv 🙂 London har mye å by på, spesielt av mat. Shopping driver jeg ikke med på tur.

Anonymkode: 8dfcc...3fd

Ja London har mye å by på.Ikke særlig mye shopping her heller bortsett fra mat. Er veganer og utvalget der er større og billigere’:)

Anonymkode: 3e6b3...925

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, elvital said:

Problemet med å reise alene er når man blir dårlig, og må samle energi til å gå på butikken selv... 

Samme som man må når man er hjemme alene det... eller joda, hakket kjipere er det jo på ferie. Heldigvis vært forskånet fra det selv.

Anonymkode: b5ee2...eb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...