Gå til innhold

Blir virkelig mange norske kalver tatt bort fra moren rett etter fødsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, Resignert skrev:

Det heter kalving, ikke "fødsel" (og kua er ikke "gravid", den er drektig)

Kalven går ikke sammen med "mammaen". Kalven går i tilfelle sammen med kua. ( Og så heter det andre opphavet oksen, ikke "pappaen")

Og når kua, kalven eller oksen en dag skal bli til menneskemat, blir de ikke "drept" . De slaktes, evt. avlives.

Vær så vennlig å skille mellom ord og begreper som brukes om dyr hhv. mennesker. Ellers oppleves ting i overkant emosjonelt.

Alt for å gi dårlig samvittighet vettu ;) 

Anonymkode: 20858...023

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 4/3/2019 at 1:20 PM, AnonymBruker said:

Jeg er oppvokst på en vestlandsgård, og familien har vært bønder i generasjoner. Min bror driver nå. Dyra i norske fjøs har det generelt svært bra. Der jeg kommer fra er kyrne på setra eller ute på beite hele sommeren, de har gode forhold både ute og inne. De bøndene jeg kjenner til er dedikerte, hardtarbeidende og tar godt vare på dyra sine. Min bror kunne ha tjent mye mer på å ha en "vanlig" jobb, og ikke minst kunne han hatt mer fritid. Å drive gård, ihvertfall på Vestlandet, er en livsstil - og ikke en særlig bra betalt en heller! De fleste som likevel velger å føre dette viktige yrket videre gjør det nettopp fordi de er glade i å arbeide med dyr og med jorda! Likevel kommer man jo ikke fra det faktum at dyra også skal bli mat, slik er det jo bare! Hvor tror folk egentlig maten kommer fra?? Jeg bare lurer....... 

Anonymkode: ac0aa...2cd

Men det er faktisk ikke slik at man fortjener medalje og et samlet Norge som hyller en, fordi man velger å være bonde. Spesielt ikke dersom man ikke bryr seg om dyrevelferd. Om man ikke synes jobben/livsstilen er verdt slitet, er det faktisk bedre at man lar være, heller enn at det skal gå utover dyra. 

(Snakker generelt, altså. Kan hende at broren din virkelig bryr seg om dyrene og er en fantastisk bonde😊)

Anonymkode: 7e3b3...23b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/4/2019 at 2:24 PM, AnonymBruker said:

Dette er en av grunnene til at jeg avskyr bønder

Anonymkode: 87f5c...63d

Du avskyr virkelig alle bønder fordi du ikke liker hvordan de fleste (men ikke alle) melkebønder driver gården? 

Avskyr du også alle bilister, siden de fleste forurenser? Hva med de som handler på butikken og bruker plastposer, avskyr du de også? Og de som kaster mat, skikkelig miljøproblem det... Avskyr du alle som kjøper mat?

Istedet for å rakke ned på en hel yrkesgruppe kan du heller foreslå hvordan det kan fikses. For det vil fortsatt være behov for melk og melkeprodukter en god tid fremover. Istedet for å sitte på KG og sutre over at du avskyr alle bønder, burde du kanskje dra fingeren ut av rævva og komme med noe konstruktivt. Å gi mer penger til dyrevelferd (som ekstra støtte til bønder som vil la kalven gå med kua lengre) og hyppigere sjekker av velferden i de forskjellige fjøsene rundtomkring kunne vært en ide. Hva tenker du? Eller synes du alle burde bli tvunget til å spise gress og soyabønner kanskje?

Anonymkode: e22bb...d6b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.4.2019 den 19.12, AnonymBruker skrev:

Vi har 70 melkekyr, en ganske stor gård. Vi setter kalven inn i kalvebås når moren har slikket ham ren. Så går moren inn i robot og blir melket, og det får kalven. Hver gang moren blir melket får kalven melka i tåteflaske. Etter noen dager flytter kalven inn i kalvegarden der de er en måned eller to. 

Det er mer humant å fjerne kalvene fort fra mor, enn å la de tilbringe litt tid sammen og så fjerne dem. De fleste bønder i området her driver gården slik. Kalvene får kose seg med vennene sine. Mor roper ikke etter kalven, for de er vant til dette. Faktisk er det mange kyr som ikke vil ha noe med kalven å gjøre heller.

Anonymkode: 88e44...293

Har hørt at bønder som ikkje har tatt kalven kjapt nok, har funne kalven drepen fordi mora har lagt seg på den? Typisk slikt som har skjedd midt på natta. 

Anonymkode: f1603...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...