Gå til innhold

Blir virkelig mange norske kalver tatt bort fra moren rett etter fødsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da driver de kjøttproduksjon. 99%+ av alle melkebønder tar kalven fra mora nesten umiddelbart.

Fordi det var kjøttproduksjon.

I MELKEPRODUKSJON er det at de tar kalven fra mora, MELKEPRODUKSJON.

Anonymkode: cc068...576

Det blir ihvertfall hentet melk fra begge. Det ene bruket sender fortsatt kyrne sine på ei seter og melker dem der, så tror de bare er veldig glad i dyrene sine. Den andre vet jeg ikke.

Anonymkode: 6d33a...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånne selger de i Norge. Google kalvehytterImage result for kalvehytter

Anonymkode: cc068...576

😢 Stakkars 😢 Hvorfor kan de ikke i det minste gå sammen?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva faen?! :sjokkert: Har alltid hørt at kalven får gå sammen med mora helt til de ikke er så avhengige av hverandre lengre, og så tar bonden resten av melken moren produserer. 

Anonymkode: b70bd...344

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva faen?! :sjokkert: Har alltid hørt at kalven får gå sammen med mora helt til de ikke er så avhengige av hverandre lengre, og så tar bonden resten av melken moren produserer. 

Anonymkode: b70bd...344

Slik burde det vært.......

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hva faen?! :sjokkert: Har alltid hørt at kalven får gå sammen med mora helt til de ikke er så avhengige av hverandre lengre, og så tar bonden resten av melken moren produserer. 

Anonymkode: b70bd...344

Hvem har sagt det?

Anonymkode: cc068...576

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva faen?! :sjokkert: Har alltid hørt at kalven får gå sammen med mora helt til de ikke er så avhengige av hverandre lengre, og så tar bonden resten av melken moren produserer. 

Anonymkode: b70bd...344

Det der stemmer ikke i det hele tatt. Det er dessverre slik at selv om vi bor i Norge så er dyrevelferden mange steder helt på bånn. 

Anonymkode: d05e6...2f4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎17‎.‎02‎.‎2019 den 21.46, AnonymBruker skrev:

Det der stemmer ikke i det hele tatt. Det er dessverre slik at selv om vi bor i Norge så er dyrevelferden mange steder helt på bånn. 

Anonymkode: d05e6...2f4

Ja, dessverre dyrevelferd er på bånn her og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør ofte meg selv hvordan jeg kan ha samvittighet til å spise kjøtt, og da er det jo slike ting jeg tenker på. Kalver tas fra moren timer etter de er født, okser står lenket fast innendørs i mørket hele sitt liv, både okser og kyr står på glatte gulv der et skritt bak gjør at de sklir på sprinklene som er der for å lette "rengjøring" (et høyst unøyaktig ord i denne sammenheng).

Og så blir de drept.

Det er jo ikke nødvendigvis at de blir drept som er det verste, men livet de levde før, om man kan kalle det liv.

Og så skryter man av norsk kjøttindustri.

Men mange bygger store nye fjøser her i området, og jeg håper ting blir bedre. Jeg baserer mine utsagn på det jeg har sett i alle de fjøs jeg har vært innom og hjulpet til opp gjennom de siste 25 årene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Så en ku som hadde gjemt kalven sin så bonden ikke skulle finne kalven og ta den bort. Hun var så redd for å miste ungen sin og har naturligvis morsinstinkt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste rette å gjøre om man har den minste omtanke for dyrs ve og vel, er å kutte ut melkeprodukter og kjøtt. Norsk landbruk prøver å fremstå som så ren og dyrevennlig, men realiteten er dessverre alt for ofte annerledes.

Anonymkode: e00de...fcc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er oppvokst på en vestlandsgård, og familien har vært bønder i generasjoner. Min bror driver nå. Dyra i norske fjøs har det generelt svært bra. Der jeg kommer fra er kyrne på setra eller ute på beite hele sommeren, de har gode forhold både ute og inne. De bøndene jeg kjenner til er dedikerte, hardtarbeidende og tar godt vare på dyra sine. Min bror kunne ha tjent mye mer på å ha en "vanlig" jobb, og ikke minst kunne han hatt mer fritid. Å drive gård, ihvertfall på Vestlandet, er en livsstil - og ikke en særlig bra betalt en heller! De fleste som likevel velger å føre dette viktige yrket videre gjør det nettopp fordi de er glade i å arbeide med dyr og med jorda! Likevel kommer man jo ikke fra det faktum at dyra også skal bli mat, slik er det jo bare! Hvor tror folk egentlig maten kommer fra?? Jeg bare lurer....... 

Anonymkode: ac0aa...2cd

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er oppvokst på en vestlandsgård, og familien har vært bønder i generasjoner. Min bror driver nå. Dyra i norske fjøs har det generelt svært bra. Der jeg kommer fra er kyrne på setra eller ute på beite hele sommeren, de har gode forhold både ute og inne. De bøndene jeg kjenner til er dedikerte, hardtarbeidende og tar godt vare på dyra sine. Min bror kunne ha tjent mye mer på å ha en "vanlig" jobb, og ikke minst kunne han hatt mer fritid. Å drive gård, ihvertfall på Vestlandet, er en livsstil - og ikke en særlig bra betalt en heller! De fleste som likevel velger å føre dette viktige yrket videre gjør det nettopp fordi de er glade i å arbeide med dyr og med jorda! Likevel kommer man jo ikke fra det faktum at dyra også skal bli mat, slik er det jo bare! Hvor tror folk egentlig maten kommer fra?? Jeg bare lurer....... 

Anonymkode: ac0aa...2cd

Jammen den kommer jo fra butikken ;) folk flest spiser kjøtt samtidig som de ikke liker hvor det kommer fra. 

Anonymkode: 20858...023

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er oppvokst på en vestlandsgård, og familien har vært bønder i generasjoner. Min bror driver nå. Dyra i norske fjøs har det generelt svært bra. Der jeg kommer fra er kyrne på setra eller ute på beite hele sommeren, de har gode forhold både ute og inne. De bøndene jeg kjenner til er dedikerte, hardtarbeidende og tar godt vare på dyra sine. Min bror kunne ha tjent mye mer på å ha en "vanlig" jobb, og ikke minst kunne han hatt mer fritid. Å drive gård, ihvertfall på Vestlandet, er en livsstil - og ikke en særlig bra betalt en heller! De fleste som likevel velger å føre dette viktige yrket videre gjør det nettopp fordi de er glade i å arbeide med dyr og med jorda! Likevel kommer man jo ikke fra det faktum at dyra også skal bli mat, slik er det jo bare! Hvor tror folk egentlig maten kommer fra?? Jeg bare lurer....... 

Anonymkode: ac0aa...2cd

Men tar han kalven fra moren rett etter at den er født?? :( 

Anonymkode: b70bd...344

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er oppvokst på en vestlandsgård, og familien har vært bønder i generasjoner. Min bror driver nå. Dyra i norske fjøs har det generelt svært bra. Der jeg kommer fra er kyrne på setra eller ute på beite hele sommeren, de har gode forhold både ute og inne. De bøndene jeg kjenner til er dedikerte, hardtarbeidende og tar godt vare på dyra sine. Min bror kunne ha tjent mye mer på å ha en "vanlig" jobb, og ikke minst kunne han hatt mer fritid. Å drive gård, ihvertfall på Vestlandet, er en livsstil - og ikke en særlig bra betalt en heller! De fleste som likevel velger å føre dette viktige yrket videre gjør det nettopp fordi de er glade i å arbeide med dyr og med jorda! Likevel kommer man jo ikke fra det faktum at dyra også skal bli mat, slik er det jo bare! Hvor tror folk egentlig maten kommer fra?? Jeg bare lurer....... 

Anonymkode: ac0aa...2cd

Og hva gjør broren din med kalvene? 

Anonymkode: 7cce4...af0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes, her var mange som kunne hatt bruk for en tur på gårdsbesøk😅 Kyr og kalver på norske gårder har det veldig godt, selv om de ikke får gå sammen til kalven er avvent. 

Dere som synes det er så grusomt, drikker dere melk og spiser meieriprodukter? 

Kan også være en god idè å være litt kildekritisk...🙈

Anonymkode: 7c624...c90

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temmelig overrasket over at dette kommer som et sjokk på folk. Kan folk virkelig så lite om jordbruk? Hva tror de melkebønder lever av, om kalvene skal drikke opp melken? 

Anonymkode: ec441...035

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min onkel hadde en gang en gård. Der var det veldig fint om sommeren, kyrne fikk være ute hele dagen og ble samlet sammen til melking og så sluppet ut igjen. 2-3 mnd hadde de det slik. Resten av året sto de bundet fast under en kutrener, som ga de støt om de krummet ryggen for at de skulle gå bak for å skite. De kunne ikke en gang snu seg.

Hva som ble gjort med kalvene vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...